Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248119 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vossejongk

Gifje komende 7 dagen bron GFS druk & windveld (geel = 75km/h rood = 130km/h)


Zie ook hogedruk dat vanaf zuiden VS komt en huidige azorenhoog "opslokt"

yookin

Citaat van: matroesjka-world op zo 27 jan 2013 - 18:12
Sommige mensen kennen het verschil niet tussen nieuwe en volle maan ;)

O, sorry! En nog dommer eigenlijk want ik heb het gewoon niet goed gelezen.
Stavoren

winter

Hier de nieuwe GFS pluim. Ik zou zeggen zoek op de 2 meter temperatuur de verschillen met de vorige pluim op vorige pagina !

winter

Jan lijkt wel of de modellen naar jouw luisteren. Zie dat ze aan het einde van de eerste week in februari met winterse buien komen, overdag licht positief en in de nachten licht negatief.
Misschien als je zegt de week daarna eerst een pak sneeuw van 30cm en daarna tot eind februari overdag licht tot matige vorst en in de nachten streng tot zeer strenge vorst dat modellen weer veranderen  :P

mauriceb

Als ik het zo zie en de modellen krijgen een beetje hun zin dan krijg ik een sneeuwrijk wintersport weekje. 9 feb. t/m. 16 feb. lekkere noordstromig wellicht met veel schnee voor de alpen. Hoe noemen ze dat?  Nordstau?

Ramon Oost

Mooi laatste kaartje van ECMWF op 240h


Dennis

winter in nieuwe progressie VANAF volgend weekend MOGELIJK(Canadees model)


matroesjka-world

Citaat van: René op zo 27 jan 2013 - 20:22
zowel op zondag 2009 als op maandag 2010 viel er veel sneeuw,
http://www.knmi.nl/cms/content/74431/een_zondag_met_zware_sneeuwval

http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/dec10.html
;)

Als ik het me goed kan herinneren kreeg Friesland toen (bijna) tot geen sneeuw, misschien wel helemaal niks, want het zegt me niks eigenlijk haha  ;D
De enige periode met veel sneeuw die ik me kan heugen was in maart 2005 ! was dat ook een noord-stroming toen? We kregen toen in een paar uur tijd 45 cm voor onze kiezen ! Geef mij dat maar weer !  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

winter

Citaat van: matroesjka-world op zo 27 jan 2013 - 21:10
Als ik het me goed kan herinneren kreeg Friesland toen (bijna) tot geen sneeuw, misschien wel helemaal niks, want het zegt me niks eigenlijk haha  ;D
De enige periode met veel sneeuw die ik me kan heugen was in maart 2005 ! was dat ook een noord-stroming toen? We kregen toen in een paar uur tijd 45 cm voor onze kiezen ! Geef mij dat maar weer !  ;D

Overdrijven kan ook het sneeuwde daar meer dan een half dag door zonder tussenpauzes.
Kan me hier in Helmond 2010 ook goed herinneren viel er de dag voor de kerstvakantie  een dik pak van rond de 35cm!
Wil weer zo'n dag het begon donderdag avond te sneeuwen rond een uur of 4 tot vrijdag middag. 's morgens toen ik opstond lag er al zo'n 20cm, wil echt zo'n dag weer!

Eveline

Citaat van: winter op zo 27 jan 2013 - 21:21
Overdrijven kan ook het sneeuwde daar meer dan een half dag door zonder tussenpauzes.
Kan me hier in Helmond 2010 ook goed herinneren viel er de dag voor de kerstvakantie  een dik pak van rond de 35cm!
Wil weer zo'n dag het begon donderdag avond te sneeuwen rond een uur of 4 tot vrijdag middag. 's morgens toen ik opstond lag er al zo'n 20cm, wil echt zo'n dag weer!

oh ja, gewoon een dag dat heel nederland ontregeld is.. 1 keer.

Had het hier nog niet gedaan, maar gefeliciteerd met jullie 1 jarig bestaan! Op naar nog heel veel jaren erbij!

Edwin

Never Stop Exploring


Joep

Prima pluim :)

Van harte gefeliciteerd met jullie 1- jarige bestaan ;D

Arend

Vreemd. Waarom duikt de oper, in de EC-pluim van Weerplaza voor het midden, aanstaande zondag niet (even) onder het nulpunt?

Oeps nog even wachten, oude pluim.  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op zo 27 jan 2013 - 21:48
Vreemd. Waarom duikt de oper, in de EC-pluim van Weerplaza voor het midden, aanstaande zondag niet (even) onder het nulpunt?

Omdat het nog de oude pluim is :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Blizzard

Vandaag dus het adieu van de kou, met na middernacht flinke perioden met regen, regionaal is er meer dan 15 mm gevallen en zette een gestage temp stijging in die resulteerde in maxima tussen 3 C in het noordoosten tot ruim 7 C in het zuidwesten.

Komende nacht klaart het nog flink op en kunnen de minima vooral in het binnenland nog een keer naar het vriespunt, morgen overdag zonnige perioden en max rond 6 C.

Morgenavond passeert dan een warmtefront, voorbode van een periode van 48 uur van flinke zachtheid met gem etmaaltemp rond de 10 C en af en toe veel regen. Deze situatie wordt uitgebeeld door 1e kaart.

Tweede kaart, as donderdag, laat zien dat in een meer W/NW aanvoer er dan maritiem polaire lucht zal instromen. Met aanhoudende wisselvalligheid gaan de temp naar het normale niveau van 5 C overdag en in langdurige opklaringen lichte vorst in de nacht en ochtend.

Derde en vierde kaart laten zien dat vrijdag en ook komend weekend al weer vrij koud zullen verlopen. In de nacht toenemende kans op lichte vorst, overdag 0-5 C maximaal en kans op winterse buien.
De laatste kaart laat al een aantal duidelijke signalen zien voor een opnieuw veranderend patroon.

De verkilling van volgend weekend zal wellicht nog worden gevolgd door een tijdelijke verzachting als zich van de enorme koudepoel (vortex) boven Canada nog een deel afsplitst in de vorm van lagedruk dat via IJsland naar Scandinavië zal trekken en bij ons die tijdelijke verzachting zal brengen.

Maar daarna lijkt de westelijke hoogterug alleen maar sterker te worden met nadrukkelijkere uitpunting naar Groenland. Samen met een aanhoudende trend dat lagedruk zich blijft richten op het zuiden van Europa, levert dit bij ons een grote kans op aanvoer uit N/O op met bijbehorend koud en vrij wisselvallig winterweer.

Mvg, Ronald.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Jan wel koel weer maar niet echt doorzettend op de pluim, wat vind jij hier van?
En proficiat voor het 1 jarig bestaan ;) ;)

Arend

De 15-daagse van het KNMI dan maar. Erg natte oper.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.


Powered by EzPortal