Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248139 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Roland

En wij hebben hier de sneeuwruimer nog niet opgeruimd. Wie weet wat voor werk er morgenochtend nog aan de winkel is!

GHkstra

Satellietfoto van 11:50 vanochtend.


©NASA Lance-Modis

JPP78

Het is hier potdicht! nog geen 200m zicht wel koud -5, het lokt niet om naar de ijsbaan te gaan vanmiddag, ik hoop dat het nog wat opentrekt....
de bomen en struiken kleuren wel mooi wit nu.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

just0408

Citaat van: GHkstra op vr 25 jan 2013 - 13:37
Satellietfoto van 11:50 vanochtend.

Volgens mij ligt er gedeeltelijk ijs op het IJsselmeer.
Ik ben ook niet van steen.

Weatherboy

Zeer interessante Guidance:

NEERSLAG:
Actueel valt er boven de Noordzee lokaal lichte motregen uit de SC: zware ijsaanzetting! De timing van de verschillende modellen is eigenlijk nog het enige dat redelijk hetzelfde is. Aan het einde van de nacht bereikt de sneeuwzone het zuidwesten en verlaat aan het einde van de middag het noordoosten. Hirlam06 en EC00 laten de zone doorlopen, terwijl Harmonie06 het laat oplossen. Dit laatste zou te maken kunnen hebben met een zwak diffluent bovenpatroon. Het is veilig om nu te stellen dat het zwaartepunt van de neerslag boven het zuidwesten en westen ligt. Hier vallen enkele centimeters sneeuw (3-5 cm), hoe verder noordoostwaarts, hoe minder er valt. Belangrijk om te melden is dat Hirlam06 kort na de sneeuwzone met een tweede lijntje komt. Hier is de kans op allerlei mengvormen, inclusief ijzel, groter. EC00 doet dit ook, maar is minder actief. Gezien het feit dat er meerdere fronten op elkaar ingelopen zijn is dit op zich geen onwaarschijnlijk scenario. De neerslag van zondag zou in de westelijke helft van het land vooral in vloeibare vorm moeten vallen, gladheid wordt dan met veel wind en bewolking niet verwacht. Dieper richting het noordoosten en oosten is natte sneeuw mogelijk. Hirlam06 is zoals eerder gezegd het koudst aan de grond en laat de neerslag op de grond bevriezen. NESO geeft een landelijk ijzelsignaal in Hirlam06, maar in Harmonie (die die dag ook later komt met neerslag) niet. Ergo, vrij veel verschillen en onzekerheden. Voorlopig maar concentreren op de zaterdag, wat er die dag gebeurt kan bepalend zijn voor de zondag.

Dat wordt zeer boeiend morgen denk ik zo. Nog 1 keer morgen in de sneeuw lopen en dan is het over voor dit jaar.  :( Zondag kom ik het huis niet meer uit. Ik hoop dan dat het heel snel weg dooit, want trage dooi is het meest triest om aan te zien.

Voor de gehele Guidance de link http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_modelbeoordeling.html

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra

Hier komen al een tijdje kleine sneeuwvlokjes naar beneden.
De bomen en struiken worden hier ook al een beetje wit van de mist/rijp.

vossejongk

Eindelijk een imagehost gevonden die 10mb gifjes accepteerd :P


Edit: mochten er nog speciale verzoekjes zijn bv gedetailleerd gebied kan dat ook. Kan ook windsnelheden erin zetten maar dan wordt het zo'n onoverzichtelijk geheel dus doe of neerslag of wind :)

Bacci

Tweet Meteo Consult :
Vanmiddag hooguit regionaal beetje lichte sneeuw. Hoe anders is dat morgen: vanuit westen dan landelijk naar verwachting 2-5 cm #sneeuw.

Jan van Ooijen

Lol, komen ze nu mee :P roep het al een dag of twee
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

Citaat van: vossejongk op vr 25 jan 2013 - 14:47
Eindelijk een imagehost gevonden die 10mb gifjes accepteerd :P


Edit: mochten er nog speciale verzoekjes zijn bv gedetailleerd gebied kan dat ook. Kan ook windsnelheden erin zetten maar dan wordt het zo'n onoverzichtelijk geheel dus doe of neerslag of wind :)

Kun je geen 2 aparte maken 1 met wind en 1 met neerlsag ?

Bacci

Hoe zijn de kansen nu eigenlijk op een terugkeer van de winter?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ploeps

Ik ben zeer benieuwd hoe de neerslagkansen voor de komende dagen voor het Oosten zich in de komende uren gaan ontwikkelen. We zijn er hier behoorlijk bekaaid vanaf gekomen bij de sneeuwval van afgelopen zondag en maandag (alles bij elkaar krap aan 6cm). Hoewel het maar van korte duur zal zijn, hopen we dat we nog een pak sneeuw tegemoet kunnen zien maar ik heb de indruk dat de kansen met het uur slinken ( als sneeuw voor de zon  ;D )

In Arnhem (nabij knooppunt Velperbroek) is de mist nu redelijk opgetrokken, nog wel enigszins nevelig maar niet voldoende voor aanvriezing. Geheel bewolkt bij -3.
Liefhebber van weer-uitersten.

vossejongk

2m druk en wind: blauw begint bij 0 en 150km/h is rood

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!


Romigo

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 25 jan 2013 - 14:57
Lol, komen ze nu mee :P roep het al een dag of twee

Wat is dat toch met Meteo en KNMI? Waarom zien ze de sneeuw niet aankomen voor zaterdag. Ze hadden het alleen maar over de zondag en helemaal niet over de zaterdag, want die zou droog verlopen volgens de heren en dames van Meteoconsult en KNMI.

Romigo

In het noordoosten begint alweer aardig koud te worden.

Powered by EzPortal