Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223296 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenn

Citaat van: Weatherboy op do 24 jan 2013 - 00:53
12/13 Bft. Toch opmerkelijk dat bijna alle modellen met zo een krankzinnig ding aan komen zetten. Krijgen we dan toch dé orkaan van de eeuw? Ierland wordt van de kaart geveegd? Ik weet het niet, maar dit zijn belachelijke lage waarden voor een Depressie.

Kijk momenteel valt er over deze deppresie dus wel iets heel interesant te melden hoor mensen ! afgelopen dagen kwamen de moddelen met een koude kern in de deppressie maar sinds vanavonfd laten zelfs veel moddelen een warme kern zien !

Weatherboy

Citaat van: glenn op do 24 jan 2013 - 00:56
Kijk momenteel valt er over deze deppresie dus wel iets heel interesant te melden hoor mensen ! afgelopen dagen kwamen de moddelen met een koude kern in de deppressie maar sinds vanavonfd laten zelfs veel moddelen een warme kern zien !

En wat wil je zeggen met de warme kern? Het zou eventueel een orkaan kunnen worden/zijn. We hebben al eens eerder een extreme storm in januari gehad, dus het is mogelijk. Maar zo te zien lijkt ie te blijven waar die is. Alleen IJsland en Ierland krijgen een hele grote bulk wind en water over zich heen.

glenn

Citaat van: Weatherboy op do 24 jan 2013 - 01:07
En wat wil je zeggen met de warme kern? Het zou eventueel een orkaan kunnen worden/zijn. We hebben al eens eerder een extreme storm in januari gehad, dus het is mogelijk. Maar zo te zien lijkt ie te blijven waar die is. Alleen IJsland en Ierland krijgen een hele grote bulk wind en water over zich heen.

Of het ook meteen een orkaan zal worden is de vraag maar de kans op wind met orkaankracht die is zeker aanwezig kijk even mee naar volgende kaartjes .
kaart 1 laat zien dat in een groot gebied rondom de deppressie windkracht 12 tot 13 komt te staan .
kaart 2 is de kern bekeken vanop Theta-E 700 hPa ook daar is duidelijk de warme kern zichtbaar !

Ramon Oost

Citaat van: glenn op do 24 jan 2013 - 01:13
Of het ook meteen een orkaan zal worden is de vraag

Je kan die "orkaan" uit je hoofd zetten, die komen niet voor in onze omgeving.

MaikelNL

Net even het Mpemba effect geprobeerd bij een temperatuur van -5.7. En het lukte! Net zo leuk..:)

jones

Weermodel CFS laat idd die winter zien in februari :) een lagedrukgebied komt vanover de oceaan en zal een zuidelijke koers in Europa volgen waardoor er in het noorden weer hoge druk kan ontstaan een paar dagen later, afwachten maar!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook Hirlam lijkt met sneeuw te komen, later vandaag meer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

GFS laat de dooi voor het oosten van het land pas na dinsdag/woensdag echt goed doorzetten waarbij ook daar pas de temp richting de +5 gaan, onzekerheid van GFS is opvallend klein.
Lijkt echt kwakkelweer te gaan worden, overdag positieve temp. en in de nachten rond het vriespunt.

SniperEye

Citaat van: glenn op do 24 jan 2013 - 01:13
Of het ook meteen een orkaan zal worden is de vraag maar de kans op wind met orkaankracht die is zeker aanwezig kijk even mee naar volgende kaartjes .
kaart 1 laat zien dat in een groot gebied rondom de deppressie windkracht 12 tot 13 komt te staan .
kaart 2 is de kern bekeken vanop Theta-E 700 hPa ook daar is duidelijk de warme kern zichtbaar !

50 kt rondom de kern op kaart 1 is 92 km/u. Niet om heel warm van te lopen. Ik weet, het zijn spannende kaarten maar meer ook niet. Vergeet niet dat een koers van een lage druk zo ver vooruit moeilijk te bepalen is.

Jan van Ooijen

Nou gisteren werd er nog lacherig over gedaan, maar komt de winter dan toch terug?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 jan 2013 - 08:22
Nou gisteren werd er nog lacherig over gedaan, maar komt de winter dan toch terug?


Ik was, ben en blijf positief :)

Akito

Ik blijf ook positief! Die winter mag gewoon nog niet weg, is veels te leuk zo  ;D

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 jan 2013 - 08:22
Nou gisteren werd er nog lacherig over gedaan, maar komt de winter dan toch terug?


EC laat de 850Temps alleen maar op woensdag a.s in de run boven nul uitkomen ; geen doorzettende zw-w stroming ->eerder een nw-n (eens zien wat er komt)

jorentje1997

Citaat van: glenn op do 24 jan 2013 - 01:13
Of het ook meteen een orkaan zal worden is de vraag
Wij leven in Europa Glen..

Vandaag SMOG alarm in België (op alle snelwegen een maximum snelheid van 90km) door het vele fijnstof in de lucht. Je kunt alle luchtvervuilings kaartjes hier (http://weerbenelux.blogspot.be/p/blog-page_5569.html) vinden.



WinschoterWeer

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 jan 2013 - 08:22
Nou gisteren werd er nog lacherig over gedaan, maar komt de winter dan toch terug?


EC lijkt het te vertellen aan ons via dit kaartje....nah ja vertellen, tis meer fluisteren nog! Ik hoop zo dat we maar kort dooi hebben (even mogen beleven hoe grijs en saai dat ook weer is) en dan lekker de winter weer in!  ;D Hier in het Oldambt (op deze donderdagochtend) is het momenteel -7 graden. Gaten in het wolkendek...blauwe hemel! Fijne dag!

Henk1976

Citaat van: Dennis op do 24 jan 2013 - 08:34
EC laat de 850Temps alleen maar op woensdag a.s in de run boven nul uitkomen ; geen doorzettende zw-w stroming ->eerder een nw-n (eens zien wat er komt)

Dan komt de neerslag niet alleen vloeibaar naar beneden lijkt mij! Het blijft dus uitkijken in het verkeer.

Jenkie

Het maakt mij op het moment niet uit. Als ik de zon maar weer eens zie. Is volgens mij twee weken geleden ofzo...  :'(

Romigo

Goedemorgen heren en dames, ik ben weer terug, na een dagje afwezigheid.

Eens kijken, er is genoeg gebeurd lees ik zo...eerst even de kaarten opnieuw bestuderen..

Marcellang

Citaat van: Jenkie op do 24 jan 2013 - 08:58
Het maakt mij op het moment niet uit. Als ik de zon maar weer eens zie. Is volgens mij twee weken geleden ofzo...  :'(
Idd, het begon zo goed gisterenavond -10 en onbewolkt  8)
Nu nog maar -4 bewolkt en af en toe een vlokje die naar beneden dwarrelt.........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal