Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297695 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Weatherboy op za 19 jan 2013 - 20:52
Nee hoor. Noord Nederland kan zeker tot 15 cm nieuwsneeuw verwachten. Door opglijding van de warme luchtlaag op de koude activeert de storing boven midden nederland, en trekt met meer activatie naar noord nederland waar hij mogelijk blijft slepen een tijdje. Dat Belgie er dit keer minder bij ligt wil niet zeggen dat de rest niet goed is. Nu zijn wij hier en noord nederland aan de beurt ;)

Noord Nederland kan helemaal niet zeker 15 cm verwachten! De kans is niet enorm hoor en wie zegt dat het gebied activeert daar kunnen we misschien pas rond middernacht of morgenvroeg iets over zeggen of misschien kunnen we er zelfs niks over zeggen en activeert het gebied wel al in Belgiƫ !?

Johann kan je nog een pluim van GFS plaatsen van noorden (friesland)

winter

Zo te zien wordt het door de strooidiensten wel serieus genomen de hoeveelheden sneeuw. Gaat laatste dagen wel hard met het strooizout!  :P

http://nos.nl/artikel/463868-honderden-strooiwagens-staan-klaar.html

Ries

Citaat van: Weatherboy op za 19 jan 2013 - 20:52
Nee hoor. Noord Nederland kan zeker tot 15 cm nieuwsneeuw verwachten.
Lol @ "nieuwsneeuw"; d'r ligt hier nog geen vlok hoor.

Arend

EC12 lijkt voor hier niet meer dan 3 cm te brengen. Ben benieuwd wat ECMOS er van maakt. Dan maar hopen dat Hirlam12 gelijk krijgt.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MamaAs

Nou, als het dan toch gaat sneeuwen.... Doe mij dan maar een cm of ..... 50?  ;D

Vomera

Daar ben ik al jaren op aan het wachten. 20 cm's zelfs.. maar ja... woon verkeerd :P

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 21:05
Nou, als het dan toch gaat sneeuwen.... Doe mij dan maar een cm of ..... 50?  ;D

Weerextrem

Citaat van: Weatherboy op za 19 jan 2013 - 20:52
Nee hoor. Noord Nederland kan zeker tot 15 cm nieuwsneeuw verwachten. Door opglijding van de warme luchtlaag op de koude activeert de storing boven midden nederland, en trekt met meer activatie naar noord nederland waar hij mogelijk blijft slepen een tijdje. Dat Belgie er dit keer minder bij ligt wil niet zeggen dat de rest niet goed is. Nu zijn wij hier en noord nederland aan de beurt ;)

Wat een hoogmoed hier.......... nou ik denk dat alles vies tegen kan vallen... zwaartepunt ligt duidelijk westen over het land (Zuidwest BE en Zuidwest NL en de zeekust) dus ik hou op max 5-8 cm voor noord nederland....

Brisk

De een verwacht gewoon weinig en de ander veel. De een krijgt gelijk de ander niet. Voor de een zal het meevallen voor de ander zal het tegenvallen.....

Let is snow, let it snow, let it snow!

Energizer85

Citaat van: Brisk op za 19 jan 2013 - 21:11
De een verwacht gewoon weinig en de ander veel. De een krijgt gelijk de ander niet. Voor de een zal het meevallen voor de ander zal het tegenvallen.....

Precies. Gewoon afwachten en nowcasten

Brisk

Laten we hopen dat de oper van EC de warme variant is bij de huidige run.... wachten op de pluim dan maar.....

Pin me er niet op vast, maar volgens mij haalt EC de neerslag ook wat naar voren in tijd.
Let is snow, let it snow, let it snow!

Thunderfreak

Citaat van: Weerextrem op za 19 jan 2013 - 21:07
Wat een hoogmoed hier.......... nou ik denk dat alles vies tegen kan vallen... zwaartepunt ligt duidelijk westen over het land (Zuidwest BE en Zuidwest NL en de zeekust) dus ik hou op max 5-8 cm voor noord nederland....

Dat was ook mijn idee,verder is het gewoon afwachten wat er gaat gebeuren,de kaarten zeggen totaal niks over de hoeveelheid! Sneeuw komt er dat is zeker maar hoeveel en waar? No body knows.

Uiteraard mag ieder zich zelf blij maken,maar klaag niet als het vies tegen gaat vallen.  ;) :)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Reutel

Ik zie al de hele dag discussies voorbij komen over de hoeveelheden sneeuw die zouden moeten gaan vallen. Allerlei vragen zoals, hoeveel krijgen wij? En hoe laat gaat het sneeuwen morgen?

Sneeuw is een neerslagsoort die uiterst moeilijk in te schatten is. Je ziet het aan de diverse Hirlam gifjes die elke keer weer anders zijn. Het kan mee en het kan tegen vallen, snowcasten is wederom het sleutelwoord!  8)

Marco_Goes

Vandaag verhuist en ik heb werkelijk vanuit elk raam in huis zicht op 1 of meer lantaarnpalen.
Hoe vet is dat!! :-). Ik zeg kom maar op met die sneeuw.

Overigens wordt er hier ondanks de sneeuw op het ijs toch hier en daar al geschaatst. Weet niet hoe de kwaliteit van het ijs is though.

Koen-IJM

Als ik de kaarten zo bekijk zal er in een strook van  de (zuid)westkust tot 15 a 20 km landinwaarts de meeste sneeuw vallen. Hoeveelheden 10-15 cm. Midden/zuiden van het land 8-10 cm. Oosten en Noorden 5-7 cm. Mocht de sneeuwzone wat langer blijven hangen dan midden-noorden enkele cm meer.

Deze conclusie kan ik trekken  als ik de modellen met elkaar vergelijk. Daarbij hou ik rekening met vergelijkbare situaties uit het verleden.

Brisk

Citaat van: Koen-IJM op za 19 jan 2013 - 21:29
Als ik de kaarten zo bekijk zal er in een strook van  de (zuid)westkust tot 15 a 20 km landinwaarts de meeste sneeuw vallen. Hoeveelheden 10-15 cm. Midden/zuiden van het land 8-10 cm. Oosten en Noorden 5-7 cm. Mocht de sneeuwzone wat langer blijven hangen dan midden-noorden enkele cm meer.

Deze conclusie kan ik trekken  als ik de modellen met elkaar vergelijk. Daarbij hou ik rekening met vergelijkbare situaties uit het verleden.

Behaalde resultaten uit het verleden, geven geen zekerheid voor de toekomst...
Let is snow, let it snow, let it snow!

grizzrh

Citaat van: Vomera op za 19 jan 2013 - 21:06
Daar ben ik al jaren op aan het wachten. 20 cm's zelfs.. maar ja... woon verkeerd :P

Wat woon verkeerd ?:P 2 jaar geleden is er 20cm gevallen en volgens mij nog iets meer.
En dat was bij een vriend van mij in maastricht circa 15-20 km verder ook het geval dus..

KNMI: (Opschaling duur neerslag)
Zuid-Limburg

Winterse neerslag       Kans op gladheid door sneeuwval.   Geldig: zondag 20 januari 2013 vanaf ca 07 uur gedurende ca 24 uur
Doenrade, Limburg

Kiwitwins

Zo een lange dag achter de rug op mijn werk. Even bijlezen. Zien dat er nog steeds onzekerheid is over de neerslag in Limburg. Dan ga ik me afvragen: Als het nou morgen eerst regent  en daarna toch gaat sneeuwen, dat blijft nooit meer liggen dan. Dus dan krijgen we sneeuw en dan hebben we er niets aan... pffff... En als het ijzelt blijft het dan wel nog liggen?

Ik wacht met spanning op de Hirlam
Het is maar dat je het weet.

Joep

Reinier v/d Berg net op Twitter  ;D

Reinier van den Berg ?@weermanreinier
Morgen in de loop van de middag sneeuw. Maar zo erg als dit wordt het niet, denk ik. http://rt.com/news/winter-snow-russia-weather-275/ ... Sneeuwdumpchaos Rusland


tonnixx

Hoe ziet de nieuwste pluim eruit?

Joep

Vreemd raar bericht van Putto op Twitter....wat verwacht hij morgen?????

Marc E. Putto ?@Weerprimeur
Zowel gabber Timofeeff (RTL) als juf Ir. Hoebert (NOS) hebben zwaar onvoldoende gestipuleerd HOE HEFTIG HET ZONDAG WORDT op het sneeuwfront.

:o

Powered by EzPortal