Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297769 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romigo

Mag ik concluderen, dat de dooiaanval meer kans van slagen heeft, dan eerst werd voorzien?

Thunderfreak

Citaat van: Romigo op vr 18 jan 2013 - 19:21
Mag ik concluderen, dat de dooiaanval meer kans van slagen heeft, dan eerst werd voorzien?

Nee

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Vomera

hmm op de europeese radar is te zien dat er zich een nieuw neerslag zone ontwikkeld bij de grens frankrijk/belgie.... wellicht nog leuk voor belgie/zuidelijke provincies voor nederland. Nowcasten nu :) Hopelijk komt hij nog door, maar ben er bang voor omdat ik van te voren al de neerslag zag oplossen op de grens.

petje

Citaat van: Vomera op vr 18 jan 2013 - 19:25
hmm op de europeese radar is te zien dat er zich een nieuw neerslag zone ontwikkeld bij de grens frankrijk/belgie.... wellicht nog leuk voor belgie/zuidelijke provincies voor nederland. Nowcasten nu :) Hopelijk komt hij nog door, maar ben er bang voor omdat ik van te voren al de neerslag zag oplossen op de grens.

zou mijn huis tuine ne keuken weerstation dan toch gelijk krijgen hier in eindhoven
geeft hij al de gehele dag sneeuw aan :))

zou wel lachen zijn als dat ding gelijk krijgt

zorba

KNMI Guidance

MODELBEOORDELING:
De representatie van de grenslaagbewolking blijft vooral problematisch voor Harmonie. EC heeft de vele bewolking (ook die ten oosten van het aandachtsgebied) het beste te pakken. De zondagse neerslag zit qua timing vrij eenduidig in de modellen, maar de neerslaghoeveelheden en vooral de neerslagsoort in het zuidoosten niet. Hirlam is het meest uitgesproken met ijsregen, EC minder en Harmonie houdt het bij sneeuw.

Aandachtspunten.

WIND:
Een vlagerige oostenwind die nog verder toeneemt, boven land tot 4-5 Bft, boven zee 6-7 Bft.

BEWOLKING:
Veel Sc-velden. Hirlam (vooral de dwarsdoorsnedes) en EC geven het actueel redelijk weer. Boven Noord-Frankrijk is er geen Sc-bewolking aanwezig (wel hogere bewolking) en dit gebied kan ons vannacht van het zuidoosten uit bereiken. EC laat dit goed zien. De twee occlusies die in eerste instantie deactiveren komen dicht tegen de zuidgrens aan te liggen en dat zou daar stratus kunnen opleveren. In de sneeuw van zondag Sc en St, de cloud base plaatjes van Hirlam zien er realistischer uit dan die van Harmonie (wolkenbasis te hoog).

NEERSLAG:
Met name in het noorden komt er uit de Sc af en toe lichte sneeuw naar beneden. Dit zijn zeer kleine hoeveelheden. Ook is er zeer lokaal motregen of onderkoelde motregen gemeld, iets dat vooral voorkomt als er boven een vochtige grenslaag een drogere laag aanwezig is. Zelfs als het verticale profiel volledig onder nul is kun je dan alsnog deze neerslagsoorten krijgen. Nabij de twee deactiverende occlusies kan lichte sneeuw vallen, het zuiden zou daar vannacht, morgenochtend en -middag iets van mee kunnen krijgen. Ook dit zijn geen grote hoeveelheden. Grotere hoeveelheden worden zondagochtend. Tot het middaguur kan er in de zuidelijke helft op veel plaatsen verse sneeuw van enkele centimeters bij vallen. Het zuidoosten is nog onzeker. Hirlam komt met ijsregen die te maken heeft met een smeltlaag (T=+2 C) tussen 3000 en 5000 voet. EC en vooral Harmonie houden het tot zondag 12 UTC op droge sneeuw. Criteria (3 cm/uur of 10 cm in 6 uur) lijken vooralsnog niet gehaald te gaan worden.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

winter

Citaat van: Vomera op vr 18 jan 2013 - 19:25
hmm op de europeese radar is te zien dat er zich een nieuw neerslag zone ontwikkeld bij de grens frankrijk/belgie.... wellicht nog leuk voor belgie/zuidelijke provincies voor nederland. Nowcasten nu :) Hopelijk komt hij nog door, maar ben er bang voor omdat ik van te voren al de neerslag zag oplossen op de grens.

Klopt lijkt serieus te activeren kan zeker paar cm in belgie opleveren waarschijnlijk wel onder de 5cm ligt er aan hoe het verder activeert!
Lijkt toch serieuse licht sneeuw te worden met zelfs een aantal gebieden met matige sneeuw dus voor Belgie en Zuid-Nederland nog een verassing vanavond !!!!!
http://www.weer.nl/neerslagradar/europa.html (vaak zeer goed, en laat tot maar 19 uur zien maar lijkt verder te activeren en te groeien)
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=fcmb

RicardoDimm

Weet iemand wat ze voorspellen in Breda Zondag en Maandag? Ik hoop gewoon sneeuw, maar als ik de berichten zo lees ben ik er bang voor...

grizzrh

Neerslag op EC lijkt toch stuk minder betekenis te hebben voor holland, als in de hoeveelheid!
wel nog steeds neerslag maar niet dat hevige gebied van de neerslag!

Citaat van: RicardoDimm op vr 18 jan 2013 - 19:36
Weet iemand wat ze voorspellen in Breda Zondag en Maandag? Ik hoop gewoon sneeuw, maar als ik de berichten zo lees ben ik er bang voor...

Nowcasten!! :P nog niet echt bekent wat voor een type neerslag het gaat worden.. hebben nog 3 runs te gaan incl. die nu loopt!
Doenrade, Limburg

Reutel

Mocht het tot regen komen zondag, dan ben ik toch benieuwd hoe dat er uit gaat zien met T2m van -2... Een ijspaleis?


ron12

Citaat van: Thunderfreak op vr 18 jan 2013 - 19:22
Nee
ik zeg niet wat ik hoorde op duitsland3 zo juist,dat wil je niet weten :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: Reutel op vr 18 jan 2013 - 19:38
Mocht het tot regen komen zondag, dan ben ik toch benieuwd hoe dat er uit gaat zien met T2m van -4... Een ijspaleis?
Schaatsen zal dan wel mogelijk zijn, op de snelweg naar het werk dan wel =o

Weatherman

Citaat van: winter op vr 18 jan 2013 - 19:30
Klopt lijkt serieus te activeren kan zeker paar cm in belgie opleveren waarschijnlijk wel onder de 5cm ligt er aan hoe het verder activeert!
Lijkt toch serieuse licht sneeuw te worden met zelfs een aantal gebieden met matige sneeuw dus voor Belgie en Zuid-Nederland nog een verassing vanavond !!!!!
http://www.weer.nl/neerslagradar/europa.html (vaak zeer goed, en laat tot maar 19 uur zien maar lijkt verder te activeren en te groeien)
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=fcmb
Nice een onverwachte verassing misschien, en dan de zondag, lees net dat wij geluk hebben en gewoon sneeuw krijgen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

RicardoDimm

Citaat van: Weatherman op vr 18 jan 2013 - 19:41
Nice een onverwachte verassing misschien, en dan de zondag, lees net dat wij geluk hebben en gewoon sneeuw krijgen.

In Breda dus ook?

Tjacka

Citaat van: jorentje1997 op vr 18 jan 2013 - 19:39
Schaatsen zal dan wel mogelijk zijn, op de snelweg naar het werk dan wel =o

Dat zou opzich ook wel leuk zijn.  :)

Thunderfreak

Citaat van: ron12 op vr 18 jan 2013 - 19:38
ik zeg niet wat ik hoorde op duitsland3 zo juist,dat wil je niet weten :-X

Zeg dit dan ook niet  ;)

Vertel het maar hoor.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

boharo

Citaat van: ron12 op vr 18 jan 2013 - 19:38
ik zeg niet wat ik hoorde op duitsland3 zo juist,dat wil je niet weten :-X

Gooi maar in de groep!
Let it snow, let it snow, let it snow!

ron12

vanaf volgende week vrijdag (25-1) einde winter plus 7 graden dagen daarna 10 graden boven nul.bron duitsland 3
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: RicardoDimm op vr 18 jan 2013 - 19:41
In Breda dus ook?

Lees dit, is net gepost hier
pak alleen nu niet alles.

KNMI Guidance

De representatie van de grenslaagbewolking blijft vooral problematisch voor Harmonie. EC heeft de vele bewolking (ook die ten oosten van het aandachtsgebied) het beste te pakken. De zondagse neerslag zit qua timing vrij eenduidig in de modellen, maar de neerslaghoeveelheden en vooral de neerslagsoort in het zuidoosten niet. Hirlam is het meest uitgesproken met ijsregen, EC minder en Harmonie houdt het bij sneeuw.

Nabij de twee deactiverende occlusies kan lichte sneeuw vallen, het zuiden zou daar vannacht, morgenochtend en -middag iets van mee kunnen krijgen. Ook dit zijn geen grote hoeveelheden. Grotere hoeveelheden worden zondagochtend. Tot het middaguur kan er in de zuidelijke helft op veel plaatsen verse sneeuw van enkele centimeters bij vallen. Het zuidoosten is nog onzeker. Hirlam komt met ijsregen die te maken heeft met een smeltlaag (T=+2 C) tussen 3000 en 5000 voet. EC en vooral Harmonie houden het tot zondag 12 UTC op droge sneeuw. Criteria (3 cm/uur of 10 cm in 6 uur) lijken vooralsnog niet gehaald te gaan worden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Thunderfreak

Citaat van: ron12 op vr 18 jan 2013 - 19:45
vanaf volgende week vrijdag (25-1) einde winter plus 7 graden dagen daarna 10 graden boven nul.bron duitsland 3

Hun zijn goed op LT.


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weerextrem


Powered by EzPortal