Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388155 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: Reutel op di 15 jan 2013 - 19:57
De sneeuwbom des doods van zaterdag staat nog op de kaarten.  8)

Nouja des doods.. beetje hetzelfde geval als vandaag.

grizzrh

hier in zuid limburg sneeuwt het weer redelijk!
Doenrade, Limburg

GHkstra

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 20:03
hier in zuid limburg sneeuwt het weer redelijk!
Maar op de radar is niks te zien  :o

grizzrh

Citaat van: GHkstra op di 15 jan 2013 - 20:04
Maar op de radar is niks te zien  :o

op de http://www.wetter24.de/wetter-radar/deutschland.html is wel nog wat te zien :D
het is ook heftiger dan op de radar eigenlijk best vreemd..
Doenrade, Limburg

Reutel

Zaterdag sneeuw, daarna regen en temperaturen overdag en 's nachts boven nul...  >:(

grizzrh

Citaat van: Reutel op di 15 jan 2013 - 20:08
Zaterdag sneeuw, daarna regen en temperaturen overdag en 's nachts boven nul...  >:(

ik zou eerst eens de pluim afwachten en dan morgen weer checken kan zo weer anders zijn :P

volgens mij staat de bui ook op het punt om zijn terug toer te maken richting zuid-oost
Doenrade, Limburg

Arend

Citaat van: GHkstra op di 15 jan 2013 - 19:52
Nederland is weer helemaal geel gekleurd.

Het zou hier dan eigenlijk nu (weer) moeten sneeuwen. Er lijkt nog wel iets vanuit Duitsland in te draaien, maar eens kijken of dat nog wat gaat geven. Lijkt met name ook Harmonie (jammer genoeg niet vrij beschikbaar) dat er voor zorgt dat de waarschuwingen van het KNMI zo lang doorlopen.

Uit de KNMI-guidance uitgifte: 15/01/2013 17.04 uur LT.

NEERSLAG:
Neerslaggebied actueel in het oosten, midden en zuidoosten van het land. Modellen beschrijven de structuur redelijk goed, maar te zuidoostelijk. Sneeuwgebied beweegt langzaam zuidoost en kantelt daarbij nog. Intensiteit wisselt, maar alle modellen laten zien dat de neerslag lang doorgaat boven Limburg en het oosten van Gelderland en Overijssel. Daar kan nog een 5 cm extra vallen. Wel verschillen in de duur van de neerslag. EC en HiRLAM laten de neerslag in de nacht verdwijnen, Harmonie houdt de lichte sneeuwval tot in de loop van morgenochtend vol. Er kan nog tot een 5 cm bijvallen in de gebieden waar het het langst sneeuwt. Boven zee sneeuwbuien, deels geclusterd. Cluster boven Duitse Bocht. Aanvankelijk kans op onweer bij onstabiliteitsdiepte tot FL150-FL200. Onstabiliteitsdiepte daalt naar FL100-FL150. Cluster boven de Duitse Bocht bereikt later avond het noordwesten en doet daarbij de kop van Noord-Holland aan. Hirlam en EC laten deze buien langs de westkust uitbreiden, Harmonie doet dit niet. Buien blijven wel grotendeels boven zee, in de modellen alleen in het NW-kustgebied boven land. Wel aandachtspunt; in eerdere runs liepen buienclusters wel de kust op.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vdweste

Hmm run van EC is het toch nét niet.. steeds maar weer die zuideiljke stroming die toch weer warme lucht richting ons stuurt. Het komt nu toch wel steeds dichterbij en nu zelfs al zondag hele land in de plus. Ik denk dat het nu wel vrij zeker is dat het na/aan het einde van het weekend gaat dooien/minder koud wordt. Dan maar hopen dat het vanaf dinsdag weer kouder zal worden.

Bacci

Citaat van: Reutel op di 15 jan 2013 - 20:08
Zaterdag sneeuw, daarna regen en temperaturen overdag en 's nachts boven nul...  >:(

Daarna keert de kou wel weer terug :P

Reutel

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 20:09
ik zou eerst eens de pluim afwachten en dan morgen weer checken kan zo weer anders zijn :P

volgens mij staat de bui ook op het punt om zijn terug toer te maken richting zuid-oost

Dat denk ik niet, dit staat al geruime tijd op de kaarten.

xzaz

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 20:09
ik zou eerst eens de pluim afwachten en dan morgen weer checken kan zo weer anders zijn :P
Uhh nee dit staat nu al 3 dagen op de kaarten dat gaat niet meer veranderen.
De winter is nog niet eens begonnen!

Reutel

Foto's van Jan staan op Feestboek, maar waar is de ski leraar gebleven?  ;D

on.fb.me/VIfUOA


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

RicardoDimm

Gister tegen 22:00 begon het hier in Breda te sneeuwen, en het sneeuw nu (20:20) nog steeds. Nog steeds redelijke sneeuwval.
Ik schat dat er nu zo'n 10cm ligt.

vdweste

meer 50/50 kan het volgens mij niet?


Spannender in ieder geval zeker niet!

Jenkie

Ik lees verwarrende berichten  :) De een zegt fantastische kaarten, lang winterweer. Dan zegt iemand weer: dooi op de kaarten. Dan zegt een ander weer: even een dipje daarna weer de diepvries in. Kortom: onzekerheid volop?!

jornonweer

Citaat van: xzaz op di 15 jan 2013 - 20:13
Uhh nee dit staat nu al 3 dagen op de kaarten dat gaat niet meer veranderen.

weet je wel hoe snel het weer kan veranderen? oke het kan slecht uitdraaien, maar vergeet niet dat het best kan dat het al 1 week op de kaarten staat en de dag voor het gaat gebeuren toch nog alles veranderd
Danger is real, fear is a choice.

grizzrh

Limburg:
Van tijd tot tijd sneeuw. Er kan nog circa 5 centimeter vallen   Geldig: dinsdag 15 januari 2013 vanaf ca 20 uur gedurende ca 11 uur

Citaat van: jornonweer op di 15 jan 2013 - 20:25


weet je wel hoe snel het weer kan veranderen? oke het kan slecht uitdraaien, maar vergeet niet dat het best kan dat het al 1 week op de kaarten staat en de dag voor het gaat gebeuren toch nog alles veranderd

Wind is een krachtige strijder :D
Doenrade, Limburg

vdweste

Citaat van: Jenkie op di 15 jan 2013 - 20:25
Ik lees verwarrende berichten  :) De een zegt fantastische kaarten, lang winterweer. Dan zegt iemand weer: dooi op de kaarten. Dan zegt een ander weer: even een dipje daarna weer de diepvries in. Kortom: onzekerheid volop?!

Laat dat vraagteken aan het einde maar weg! Je maakt zelf de juiste conclusie.

pietjelol

Citaat van: Jenkie op di 15 jan 2013 - 20:25
Ik lees verwarrende berichten  :) De een zegt fantastische kaarten, lang winterweer. Dan zegt iemand weer: dooi op de kaarten. Dan zegt een ander weer: even een dipje daarna weer de diepvries in. Kortom: onzekerheid volop?!
kortom meer genieten van het nu en niet van straks. Maar het is na het weekend wel onzekerder

Powered by EzPortal