Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388040 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Kevinwinter op di 15 jan 2013 - 11:46
KNMI:

Weer
Verwachting
dinsdag 15 tot en met maandag 21 januari 2013

In het westen wordt het geleidelijk droog en komen opklaringen het land binnen. Er kan vandaag in het midden en zuiden nog 1-3 cm, in het oosten en zuidoosten rond 5 cm sneeuw bij vallen.

Dus die verwachten er nog wat van, maar de intensiteit neemt flink af...

Het zit 'm in de draai van het gebied.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

grizzrh

Citaat van: winter op di 15 jan 2013 - 11:49
Zie trouwens ook dat wind waait van uit NO heeft dit invloed op neerslaggebied of is dit alleen wind op 2 m hoogte/ over de grond?

op de EC is wel te zien dat hij gebied rond 15:00 wel vanuit noord oosten naar onder geduwd wordt terwijl het nu nog naar het noorden beweegt
Doenrade, Limburg

Kevinwinter

Citaat van: zwoof op di 15 jan 2013 - 11:50
Het zit 'm in de draai van het gebied.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

Dus nu gaat ie als ware naar beneden zakken? Hehe dan zit ik goed hier :)

grizzrh

denk dat t nog wel even duurt dat hij nog wat naar het noorden zal trekken en dan draaien, en misschien nog gevoed wordt door het noorden..
Doenrade, Limburg

Kevinwinter


Jenkie

Daarom kijk ik ook altijd op wolken.buienradar.nl. Dat zegt me vaak meer dan een radar. Het sneeuwt hier al de hele morgen gestaag door.

Koen-IJM

Iemand GFS 6Z al gezien? Ziet er goed uit, ondanks een dipje op maandag/dinsdag.

winter

Denk dat sneeuwgebied in Duitseland draait en sneeuw in Nederland gaat zorgen voor de oosten van de grens
Utrecht-Tilburg
Grote kans: Amersfoort- Eindhoven daar ten oosten van

grizzrh

Doenrade, Limburg

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 15 jan 2013 - 11:50
Het zit 'm in de draai van het gebied.
Idd, je moet het zien als een draaiende tol ;)
Tegen de wijzers van de klok in.
Terwijl de tol draait zakt hij ook nog eens langzaam naar het zuiden weg,
Daarnaast is de radar geen bewokingsmeter maar een neerslag registratie.(fff makkelijk gezegd ghehe)
Dus je kan een groot gebied hebben met (zware) bewolking, maar geen radarregistratie omdat er niks uitvalt.
Dat is volgens mij nu gewoon het geval.
Er komt nog meer neerslag, maar geen grote hoeveelheden meer,
moet alleen nog fff losgelaten worden vanuit de bewolking.
Zo even op zijn Marcels uitgelegd 8)

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

vdweste

Ik vind het vreemd dat hier constant wordt gezegd dat wanneer er eenmaal een sneeuwdek ligt en het continent flink is afgekoeld, dat de dooi dan veel minder makkelijk zou toeslaan. Als ik dan naar de pluim en de verschillende weerkaarten kijk, wordt de kou echter in minder dan 1 dag bijna volledig uit ons landje geblazen (met een zuidelijke wind notabene!)
Dit kan dan natuurlijk 2 dingen betekenen:
- De modellen houden geen rekening met het afgekoelde continent op langere termijn en schatten de temperaturen dus te hoog in.
- Of als er een dooiaanval komt, maakt het geen snars uit hoeveel meter sneeuw er ligt, de temperaturen gaan toch wel omhoog.

Ik weet niet welke optie de juiste is, maar ik ga de komende dagen de modellen goed volgen en zal proberen die mega-depressie die komend weekend ontstaat wat naar beneden te duwen.  ;D

PS. hier zo'n 4 ?  5 cm sneeuw!

lans

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 12:09
http://www.wetter24.de/wetter-radar/deutschland.html

mensen zet de geschwindigkeit op t hoogste en vest je oordeel!





gaat spannend worden. komt wel in de buurt denk ik
achterhoek

winter

Heel opvallend het gebied waar elfstendtocht wordt gereden blijft waarschijnlijk in ongeveer heel  Nederland zonder sneeuw.
Maar let op niet het gehele neerslaggebied draait terug naar Nederland dat kunnen we pas over een uur zeggen maar denk nu wel dat er toch langs oostgrens gemakkelijk 5cm bij kan vallen.
Hier komt dadelijk in eindhoven ook nog een pittige bui over die al een paar cm achter gaat laten waarschijnlijk en dan terugdraaiende sneeuw rond 3uur ofzo denk ik.

winter

Waarom zeurt iedereen over dooi en geniet die niet van vandaag?
En wie zegt dat het gaat dooien ook misschien 1graden op maandag in zuid-nederland
Maar noord-oosten echt niet. En het is pas voor maandag voorspelt en er is toch een behoorlijk onzekerheid kan ook gewoon -3 overdag zijn, wel wordt er weer neerslag verwacht in het weekend.


Weatherboy

Dat gebiedje boven Flevoland lijkt toch nog 1 keer regio Amsterdam te willen verrassen :) We wachten af! Het is tot nu toe nog geen moment droog geweest vanaf afgelopen nacht 2 uur. Nu continu lichte/motsneeuw, met veranderlijke intensiteit. Al lijkt het nu weer ietsjes meer te zijn.

Vangst vandaag:

7 cm sneeuw, actueel motsneeuw bij -1.7°C. Fantastisch winterweer!! :D Ik ben helemaal blij met me sneeuw, haha

lans

ik heb er alle vertrouwen in hier in het oosten in mijn plaats(lochem) sneeuwt het al de hele ochtend en op de radars is het boven mijn plaats al bijna 2 uur niet meer te zien. dus die 5cm redden we zo wel ja en zeker als die bewolking weer terug draait. en dan ook nog de kans dat we wat van de neerslag van duist;and mee pakken.
achterhoek

Kiwitwins

Tot nu toe zie ik het alleen maar om Limburg heen draaien en afzwakken.. Ik zie het wel.. Ik heb ervaring met hoop hebben tegen beter weten in. Dat doe ik niet meer...

En wat betreft de dooi. Die komt gewoon, ook als er 10 cm sneeuw ligt. Je ziet en hoort het dan gewoon weg smelten.. Dat is zo vaak al geweest. Dus dat geloof ik ook niet echt... Boven de sneeuw kan het inderdaad goed afkoelen als het helder is. Maar als er een stroming komt met warmere lucht dan komt die volgens mij gewoon... En dat is niet negatief bedoelt maar dat wat ik de laatste jaren heb gezien.. Op de LT zien we altijd dooi en soms komt dat uit en soms schuift het wat op. Maar het is wat wij willen, wat we verkondigen.

edit: wat niet wil zeggen dat de winter daarna niet weer gewoon zijn intrede kan doen. Maar dooi kan wel zomaar komen geloof ik..
Het is maar dat je het weet.

grizzrh

Citaat van: Weatherboy op di 15 jan 2013 - 12:19
Dat gebiedje boven Flevoland lijkt toch nog 1 keer regio Amsterdam te willen verrassen :) We wachten af! Het is tot nu toe nog geen moment droog geweest vanaf afgelopen nacht 2 uur. Nu continu lichte/motsneeuw, met veranderlijke intensiteit. Al lijkt het nu weer ietsjes meer te zijn.

Vangst vandaag:

7 cm sneeuw, actueel motsneeuw bij -1.7°C. Fantastisch winterweer!! :D Ik ben helemaal blij met me sneeuw, haha

wordt tijd dat hier ook wat komt te vallen, 1mm is ook niets he als t ook meteen wegvriest :P
Doenrade, Limburg

grizzrh

Citaat van: Kiwitwins op di 15 jan 2013 - 12:20
Tot nu toe ik het alleen maar om Limburg heen draaien en afzwakken.. Ik zie het wel.. Ik heb ervaring met hoop hebben tegen beter weten in. Dat doe ik niet meer...

En wat betreft de dooi. Die komt gewoon, ook als er 10 cm sneeuw ligt. Je ziet en hoort het dan gewoon weg smelten.. Dat is zo vaak al geweest. Dus dat geloof ik ook niet echt... Boven de sneeuw kan het inderdaad goed afkoelen als het helder is. Maar als er een stroming komt met warmere lucht dan komt die volgens mij gewoon... En dat is niet negatief bedoelt maar dat wat ik de laatste jaren heb gezien.. Op de LT zien we altijd dooi en soms komt dat uit en soms schuift het wat op. Maar het is wat wij willen, wat we verkondigen.

Kijk deze radar eens Kiwitwins; http://www.weer.nl/neerslagradar/belgie.html
geeft ons toch weer wat hoop he ?!
Doenrade, Limburg

MamaAs

Waar is die enge clown nu uit Amstelveen? Die wilde toch zo graag sneeuw?

Hier een zonnetje met een -4. Heerlijk. Genieten met dit weer.

Powered by EzPortal