Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388222 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

Citaat van: arjanbruggink op ma 14 jan 2013 - 05:04
Dan bestond de pluim uit 2 leden :-D Hier nog een slachtoffer van een nachtdienst. Maar Terschelling a.t.m. wel het echtste koude plekje van NL met -9,3 als kouderecord v/d dag (denk ik).

Kijk dat stelt me gerust,ben ik niet de enige haha. Kwa grond temp op Terschelling ook fors.,ruim -11.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

glenn

Aan de hand van de nieuwe run maakt geheel belgie toch wel kans op een sneeuwdek van 9-13 cm

arjanbruggink

Citaat van: Thunderfreak op ma 14 jan 2013 - 05:07
Kijk dat stelt me gerust,ben ik niet de enige haha. Kwa grond temp op Terschelling ook fors.,ruim -11.
Wat een beetje sneeuw al niet kan doen. Gister hebben ze toch ff een beste sneeuwbui gehad.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

glenn

ben toch wel benieuwd wat dat sneeuwgebied boven zee gaat doen mischien komt het over belgie ?

just0408

Citaat van: glenn op ma 14 jan 2013 - 05:16
ben toch wel benieuwd wat dat sneeuwgebied boven zee gaat doen mischien komt het over belgie ?

Het lijkt er wel op dat het zuid-/zuidoostwaarts gaat trekken.
Ik vind het zo zonde dat al die sneeuw op het water van de noordzee valt verdikke!
Ik ben ook niet van steen.

Thunderfreak

Jah,alleen zodra het boven land komt zal het afbrokkelen,aangezien er geen voeding meer is dan.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

glenn

wat een mooie kaarten weer in deze run het eene sneeuwfront is er nog niet en het volgende staat alweer op de kaarten !
Mogelijk zondag opnieuw een sneeuwdump ook vooral voor belgie het oogt nog fragiel maar het ziet er tegelijk toch goed uit !

Thunderfreak

Citaat van: glenn op ma 14 jan 2013 - 05:25
wat een mooie kaarten weer in deze run het eene sneeuwfront is er nog niet en het volgende staat alweer op de kaarten !
Mogelijk zondag opnieuw een sneeuwdump ook vooral voor belgie het oogt nog fragiel maar het ziet er tegelijk toch goed uit !

Jah alleen is dat wat het nu lijkt een dooi aanval,die volgens de kaarten (gfs) momenteel slaagt. Gelukkig LT

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

glenn

Citaat van: Thunderfreak op ma 14 jan 2013 - 05:27
Jah alleen is dat wat het nu lijkt een dooi aanval,die volgens de kaarten (gfs) momenteel slaagt. Gelukkig LT

Even het vervolg afwachten want na 192 u kan er weer iets helemaal anders zijn

glenn

die depressie zondag is in de oper wel steeds een enorm ding he en zo krachtig in de oper geloof er nog niet te veel van eerst zien wat andere leden kiezen van de gfs run hoor

just0408

Er komen ook nog enkele fijne knapen boven de Wadden bij zie ik.  :)
Welkom jongens. Ga lekker clusteren, intensiveren. Haal jullie maten erbij.
Doe of je thuis bent. Leef je maar lekker uit vandaag. Wees Creatief!

Doch ... het echte werk zit volgens mij nog daarachter boven Engeland.
Ik ben ook niet van steen.

glenn

haha die run na 192 u gewoon onmogelijk hoor ! super depressie en regen dat het er met de bakken uit zou gaan vallen sorry hoor maar deze run daar klopt na 192 u gewoon NIKS van volgens mij

TaL

Karim heeft er zin in

MAANDAG 14 JANUARI 2013
++ 14/01 06Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL OP MAANDAG EN DINSDAG ++

Aan de zuidoost flank van een hogedrukgebied boven Noorwegen wordt polaire landlucht naar onze regio gestuurd.

De situatie op de weerkaarten is ietwat complex door de nadering van een compact hoogtelaag vanuit DU. Dit low komt vandaag aan over N-NL en kantelt vervolgens richting Denemarken. Intussen zakt een kleine koudeput af vanuit het gebied nabij IJsland. Gekoppeld daaraan is een frontale structuur en een uitdiepend laagje. Dit hoogtelaag koppelt zich maandag aan het eerder genoemde hoogtelaag over N-NL en trekt vervolgens langsheend de zuidflank oostwaarts. Vraag is nu welk traject dit hoogtelaag volgt. Dit heeft immers directe gevolgen voor het bijhorende uitdiepend grondlaag en sneeuwstoring. Volgens de meeste modellen trekt het hoogtelaag over BE richting Duitse grens. Het Britse model (UKMO) laat het laag iets zuidelijker trekken mlmaar is intussen redelijk  in overeenstemming met de collega modellen.

Een eerste gevolg van het naderende hoogtelaag (met een T500 rond -37°) is dat aan de voorzijde de lucht flink destabiliseert over de Noordzee en er met een noordoostelijke hoogtestroming buien langs de kust scheren. Dit betekent dat in de westelijke regio's, vooral dan deze nabij de kusten) er kans is op enkele sneeuwbuien. Dit kan lokaal om enkele cm gaan. Vooral de zuidelijke kusten van NL/Zeeland, maken meeste kans op enkele felle sneeuwbuien.

Vervolgens is het uitkijken naar de komst van eerder genoemde depressie vanuit de UK met bijhorende occlusie. We volgen de meerderheid van de modellen en gaan uit van een traject over BE. In dit geval trekt de occlusie door van west naar oost en stagneert over zuidelijk/centraal NL. De eerste sneeuw bereikt de kust vanavond en vannacht trekt de storing door naar het oosten met een intensiteit rond 5-10 mm/6h in het eerste deel van de nacht en 2-5 mm/h na middernacht. Dit houdt dus een sneeuwcumulatie van 7-10 cm in het westen van BE, rond 4-7 cm in het centrum en rond 3-6 cm in de oostelijke regio's. In het zuiden en eventueel midden van NL gaat het om 2-5 cm. Door een naar noordoost krimpende wind kan het tijdelijk licht dooien in de westelijke helft van BE maar meer dan een graad of 1 kan dat nauwelijks zijn waardoor de sneeuw blijft liggen en ook als sneeuw blijft vallen, ook al gezien de negatieve nattebol. Bovendien vriest het tegen de avond alweer. Door de doortoch van de ingedraaide occlusie voorzie ik dinsdag nog een grijze hemel waaruit af en toe wat sneeuw valt.

In de westelijke gebieden trek ik het niveau op naar 3, omdat de zekerheid op de voorziene sneeuwcumulatie hoog is. Elders hou ik een niveau 1 ?  2 en in het noorden van NL is 0 van kracht. In het westen zal de vrij krachtige wind bovendien de kansen op driftsneeuw vergroten.

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

KMI (voor België)

Van 14/01 09u tot 15/01 09u :  SNEEUW

Vandaag is het in het binnenland vrijwel droog maar aan zee kunnen enkele sneeuwbuien vallen.
Vanavond bereikt een sneeuwzone het westen van het land en vannacht en morgen trekt deze sneeuwzone van west naar oost door het land. We verwachten in de westelijke provincies tegen morgenvoormiddag zo'n 6-10 cm sneeuw, in het centrum zo'n 5 tot 8 cm en in het zuiden en oosten van het land 3 tot 6 cm. In het westen kan de soms vrij krachtige wind voor wat stuifsneeuw zorgen. In de loop van dinsdag neemt de intensiteit van de sneeuw af maar is er gans de dag soms wat lichte sneeuwval mogelijk.

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/112905-Waarschuwingen.html

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Ik weet niet meer wie zei dat yr.no niet positief was voor hier maar nu is hij dat dus wel :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marcellang

Heee das leuk wakker worden 8) 1,5 cm. kurkdroge sneeuw met een temp rond de -3,5 graden.
Dank je wel buienfabriek Rostock  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

TaL

Toch aardige buitjes daar op de noordzee
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

just0408

Citaat van: TaL op ma 14 jan 2013 - 07:00
Toch aardige buitjes daar op de noordzee

Ja. Maar wat heb je er aan als ze op het Noordzeewater vallen.  :P
Ik ben ook niet van steen.

Duitje

Citaat van: just0408 op ma 14 jan 2013 - 07:02
Ja. Maar wat heb je er aan als ze op het Noordzeewater vallen.  :P

Noordzee koelt dan lekker af :)
@Kees_Zwaan

Powered by EzPortal