Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223474 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 11:47
Zoeken naar een beetje hoop? Dit is een persoon die deze periode in december ook al verwachte en daarbij gaat hij ook uit van de EC32, dus geen onzinpraat ;) Daarnaast roepen dat de winter over en uit is terwijl we nog 2 maanden hebben is helemaal.....

Jan, even ter verificatie.
Waar kan ik de in December gemaakte verwachting van de beste man vinden? Ik heb altijd grote vraagtekens bij dergelijke verwachtingstermijnen en vraag me dan ook ten zeerste af wat Matthew toen geschreven heeft. En dan laat ik seizoensverwachtingen maar even buiten beschouwing... ;).
Alvast bedankt!

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 22 jan 2013 - 11:56
Jan, even ter verificatie.
Waar kan ik de in December gemaakte verwachting van de beste man vinden? Ik heb altijd grote vraagtekens bij dergelijke verwachtingstermijnen en vraag me dan ook ten zeerste af wat Matthew toen geschreven heeft. En dan laat ik seizoensverwachtingen maar even buiten beschouwing... ;).
Alvast bedankt!

Zie zijn twitteraccount ;) Daarnaast wordt er door mij gezegd eind oktober dat de winter 2de week van januari begint, daar hoorde ik ook niemand over
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 11:57
Zie zijn twitteraccount ;) Daarnaast wordt er door mij gezegd eind oktober dat de winter 2de week van januari begint, daar hoorde ik ook niemand over

Haha, zal ik de eerste maar zijn dan ;). Nou Jan, het lijkt erop dat je gelijk gekregen hebt :D.
Maar wat ik me dan toch af blijf vragen is waar men soms het lef en/of de data vandaan haalt om op dergelijke termijn te opereren. In mijn/ons vak is het soms op 48u al zwoegen om de exacte toestand van de grenslaag in de smiezen te hebben. Sterker nog, dat wil op 6u vooruit nogal eens tegenvallen.
Blijkbaar kan het soms goed uitpakken. Hoewel ik in de afgelopen jaren de meeste uitspraken enkele maanden van tevoren redelijk de mist in heb zien gaan.
Petje af in dit geval voor jou Jan :).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 22 jan 2013 - 11:59
Haha, zal ik de eerste maar zijn dan ;). Nou Jan, het lijkt erop dat je gelijk gekregen hebt :D.
Maar wat ik me dan toch af blijf vragen is waar men soms het lef en/of de data vandaan haalt om op dergelijke termijn te opereren.
Blijkbaar kan het soms goed uitpakken. Hoewel ik in de afgelopen jaren de meeste uitspraken enkele maanden van tevoren redelijk de mist in heb zien gaan.
Petje af in dit geval voor jou Jan :).

Ik ben nu al bezig met de zomer, de kaarten op ultra lange termijn iedere dag aan het kijken. Aan de hand daarvan maak ik een verwachting. Het is en blijft wel een slagingskans van 50%. Toen ik dat interview deed vroegen ze mij wanneer de winter begon, op dat moment deed ik een uitspraak aan de hand van de kaarten die ik toen voor me had. Ik moet wel zeggen dat ik hem behoorlijk neep hoor begin januari
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 11:53
Johann kent hem ook wel, onlangs schreef Johann hier een update over de strato en binnen het uur stond bij hem precies hetzelfde. Daarnaast vind ik het opvallend als Johann gisteren iets neerzet over doorstart winter dat het oke is, en als andere mensen hier op forum een citaat aanhaalt het maar afgedaan wordt als een laatste strohalm  :-\

Zo zie je maar weer, er wordt waarschijnlijk veelvuldig in andermans keuken gekeken. Het klopt dat Johann dit gisreren al schreef.

Glennb

Ik herinner mij de winter van 2009-2010(volgens mij) waarin Jan al ver van te voren aangaf dat de eerste sneeuw eind november zou gaan vallen waarna er een winterse periode van start zou gaan. Dit kwam dan ook precies uit zoals dat ver voor de winter al beschreven werd (ik meen 27 nov. eerste echte sneeuwval). Ik geloof dat ik toen ook trouw ben blijven volgen  8)
Groet,
Glenn

Jan van Ooijen

Op vele plaatsen in het noorden nog matige vorst  :o


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aris

Oke, ik haak half in.

Ik zie een pluim die nog 3 dagen kou geeft en dan over en uit. Maar de mensen hier waar ik me wat van aan trek spreken dit een beetje tegen en menen dat de koude nog wel ff aanhoud (dacht ik tussen de regels door te lezen)
Wat is het nu?

Roan

Citaat van: Marsel op di 22 jan 2013 - 11:59
Haha, zal ik de eerste maar zijn dan ;). Nou Jan, het lijkt erop dat je gelijk gekregen hebt :D.
Maar wat ik me dan toch af blijf vragen is waar men soms het lef en/of de data vandaan haalt om op dergelijke termijn te opereren.
dat vraag ik me ook af, het is gewoon een kwestie van geluk hebben, de weerkaarten veranderen elke keer en als ik hier dan hoor "dat duurt nog 2 weken, dat is LT en kan nog wel 10x veranderen" dan snap ik niet dat er echt mensen bezig zijn met een voorspelling te doen van wat voor weer er wordt verwacht 4 maanden later..
Geen aanval richting jou hoor Jan, maar jij hebt nu het 'geluk' dat jouw voorspelling is uitgekomen, volgende keer is het iemand anders

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:12
Oke, ik haak half in.

Ik zie een pluim die nog 3 dagen kou geeft en dan over en uit. Maar de mensen hier waar ik me wat van aan trek spreken dit een beetje tegen en menen dat de koude nog wel ff aanhoud (dacht ik tussen de regels door te lezen)
Wat is het nu?
volgens mij zijn de kenners het er wel over eens hoor (Johann, Marsel en Jan volgens mij ook wel)

MamaAs

Het is hier heeeerlijk!
Zonnetje schijnt, wind is goed gaan liggen. Op naar de ijsbaan! Want het ijs op de Dolte is absoluut niet vertrouwd.
In Hindeloopen zijn ze er trouwens helmaal klaar voor, al het ijs is geschoven hahaha.

Koen-IJM

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:12
Oke, ik haak half in.

Ik zie een pluim die nog 3 dagen kou geeft en dan over en uit. Maar de mensen hier waar ik me wat van aan trek spreken dit een beetje tegen en menen dat de koude nog wel ff aanhoud (dacht ik tussen de regels door te lezen)
Wat is het nu?

Pak 'm beet 20% kans dat de kou toch weer terugkeert na een korte (lichte) dooiperiode, dan wel nog even volhoudt. Soms komen de modellen met een koudere optie. Grotere kans (80%) dat het gewoon zacht wordt na a.s. weekend maar een echte WC lijkt er vooralsnog niet in te zitten.

MaikelNL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 12:11
Op vele plaatsen in het noorden nog matige vorst  :o

Hier staat 3.8 graden (Achterhoek). Alleen ons weerstation geeft -1.3 aan..

Jan van Ooijen

Citaat van: Roan op di 22 jan 2013 - 12:16

Geen aanval richting jou hoor Jan, maar jij hebt nu het 'geluk' dat jouw voorspelling is uitgekomen, volgende keer is het iemand anders


Gewoon goed de kaarten op lange termijn kijken, niets meer en niets minder! Daaruit is een trend uit te halen en daar schrijf je over...
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs


Marsel

Citaat van: zwoof op di 22 jan 2013 - 12:04
Zo zie je maar weer, er wordt waarschijnlijk veelvuldig in andermans keuken gekeken. Het klopt dat Johann dit gisreren al schreef.

Het 'meteo-wereldje' staat er redelijk bol van kan ik je vertellen. Dat is ook niet geheel onlogisch natuurlijk. Het kan je uiteindelijk triggeren op bepaalde velden, dingen die je wellicht in eerst instantie over het hoofd gezien zou hebben.
Maar dan nog, aan de andere kant, een goede meteoroloog laat zich niet te veel (misschien een beetje ;) ) beïnvloeden door dergelijke externe factoren.
In het verleden wel eens meegemaakt dat we met z'n allen de boot ingingen omdat er teveel naar bepaalde (D)MO werd gekeken. Tja, als je dan bij de buren een vergelijkbaar verhaal ziet ga je er misschien ook wel wat gemakkelijker in geloven. Vervolgens gaan we met z'n allen de bietenbrug op.
Ach, zo gaat dat nu eenmaal. Met de komst van het internet is het vergaren van data voor zo'n beetje elke burger een fluitje van een cent.

PatrickM

Vanochtend lichte sneeuw, nu opklaringen voor (hopelijk?) een koude nacht. Blijft het helder?

GHkstra


Jan van Ooijen

Citaat van: PatrickM op di 22 jan 2013 - 12:22
Vanochtend lichte sneeuw, nu opklaringen voor (hopelijk?) een koude nacht. Blijft het helder?

Als het goed is zakt de temp vanavond/vannacht naar een lekkere -12 á -14, mogelijk bij zonsopkomst nog kouder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Zo, ook maar even geregistreerd. Ik las al bijna 2 weken mee ;) weer/meteorologie is al enige jaren een hobby dus begrijp de kaarten e.d al wel enigszins, maar soms ook nog niet uiteraard en leer je weer is wat bij :). Kom elke dag wel op meerdere sites betreft het weer en ook op andere fora. Om te reageren leek het me wel makkelijk om me maar is te registreren :).
Never Stop Exploring

gilleeesss

Pffffff? 3 graden. De sneeuw gaat rap weg nu...

Powered by EzPortal