Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254233 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MamaAs

Afgelopen nacht serieuze klappen hier gehad. Schrok me helemaal rot.
Die tijd is hier weer aangebroken, dat er veel onweer in de nachten is. Vorig jaar ook in oktober/november en zelfs december gehad. Dan zit je met een hartaanval recht overeind in je bed. Altijd lachuh.

Giso84

Omgeving Alkmaar is ook wakker gehouden door het onweer.
Pracht afsluiting van de stormdag  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jan van Ooijen

Ook in de middag toenemende kans op enkele onweersklappen, dit gaat door tot in de avond. In het noordelijk deel van het land vannacht ook nog kans op buien.... mogelijk met onweer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: Jan van Ooijen op di 29 okt 2013 - 12:03
Ook in de middag toenemende kans op enkele onweersklappen, dit gaat door tot in de avond. In het noordelijk deel van het land vannacht ook nog kans op buien.... mogelijk met onweer
Klapje onweer is nooit verkeerd. Maar voor de noordelijk helft wordt het Waddenzeegebied aangerekend neem ik aan??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Citaat van: arjanbruggink op di 29 okt 2013 - 12:09
Klapje onweer is nooit verkeerd. Maar voor de noordelijk helft wordt het Waddenzeegebied aangerekend neem ik aan??

Nee is bij mij meer Wadden, Groningen en Friesland
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: Jan van Ooijen op di 29 okt 2013 - 12:54
Nee is bij mij meer Wadden, Groningen en Friesland
Duidelijk, zie wel wat er van terecht komt
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis

Actueel, mede door PVA, actieve buien, zwaartepunt boven het westen en noordwesten, de minste in het zuidoosten. Ook enkele onweersontladingen. Vanavond afnemende activiteit. Vannacht met name in het noordwesten en in mindere mate het noorden de grootste buienkans op de volgende trog.


Weerfreak 1337

Onweerskansen vrijdag 1 november


Er staat al een paar dagen een leuke situatie op de kaarten voor vrijdag.
Een lagedrukgebied voert vrij warme, vochtige en onstabiele lucht aan. De runs wisselen nog qua positie van de kern en neerslag. Opvallend is dat er dus "warmbloedig" onweer mogelijk is, en dat voor begin november.
We moeten natuurlijk niet denken aan groot spektakel, maar een kans op een aantal stevige "nazomerse" onweersbuien is er zeker.

Op onderstaande afbeelding is te zien dat het laagje vanuit het zuidwesten zich naar onze omgeving verplaatst, waar het precies heen trekt is nog onzeker. Trekt het laagje over Nederland of onder ons door, dan blijven we in de koele luchtsoort en loopt het waarschijnlijk zonder enig onweer af.
De temperaturen op het 850hPa vlak (+- 1,5km hoogte), stijgen naar waarden boven de 5 graden.





Op onderstaande kaart is te zien dat we in een warme luchtsoort komen te zitten.
Achter het laag volg een flink koelere luchtsoort.


Theta-E 850hPa


En dan hier nog even de onstabiliteitskaarten (CAPE/lifted-index) en de (opvallend) hoge dauwpunten.

Cape en Lifted Index


Dauwpunten


Over neerslag is nog niks te zeggen, dat zullen we de komende dagen moeten volgen en zal afhangen van de positie die het laag gaat innemen.
Tevens komt er opnieuw een stevige zuiden tot zuidwestenwind te staan.

Laten we hopen dat er nog wat komt voor ons onweerliefhebbers, als mooie afsluiter.

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op wo 30 okt 2013 - 20:04


Laten we hopen dat er nog wat komt voor ons onweerliefhebbers, als mooie afsluiter.

Groeten, Weerfreak

Mooie uiteenzetting! :)

En hoeveel keer moet ik dit nog lezen :o "Hopelijk een mooie afsluiter van dit jaar". 2013 , go home, you're drunk :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 30 okt 2013 - 20:23
Mooie uiteenzetting! :)

En hoeveel keer moet ik dit nog lezen :o "Hopelijk een mooie afsluiter van dit jaar". 2013 , go home, you're drunk :p

Met afsluiter, doel ik meer op het "zomerse" onweer :P Voor de rest kan november nog aardig wat koude-lucht-onweersbuien brengen vanaf zee. Kan me vorig jaar nog een zeer actieve onweersbui boven het noorden van Zuid-Holland herinneren half november, veroorzaakt door koude bovenluchten etc. :)
Mgoed, hopen dat het weer gaat onweren natuurlijk aanstaande vrijdag  8)

En bedankt voor het compliment :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op wo 30 okt 2013 - 20:26
Met afsluiter, doel ik meer op het "zomerse" onweer :P Voor de rest kan november nog aardig wat koude-lucht-onweersbuien brengen vanaf zee. Kan me vorig jaar nog een zeer actieve onweersbui boven het noorden van Zuid-Holland herinneren half november, veroorzaakt door koude bovenluchten etc. :)
Mgoed, hopen dat het weer gaat onweren natuurlijk aanstaande vrijdag  8)

En bedankt voor het compliment :)

Ik doelde eigenlijk op het feit dat telkens we denken dat het een laatste keer is dat het opnieuw lijkt te komen :p

Zie maar naar de sneeuw en kou in het voorjaar, en nu het 'zomers' onweer :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 30 okt 2013 - 20:34
Ik doelde eigenlijk op het feit dat telkens we denken dat het een laatste keer is dat het opnieuw lijkt te komen :p

Zie maar naar de sneeuw en kou in het voorjaar, en nu het 'zomers' onweer :)

Ah, hahaha :P Ja klopt wat je zegt, telkens komt er weer een kansje :)
Één ding hoop ik wel, winter prima, maar niet meer zo lang als dit jaar :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: TaL op wo 30 okt 2013 - 20:34
Ik doelde eigenlijk op het feit dat telkens we denken dat het een laatste keer is dat het opnieuw lijkt te komen :p
Zie maar naar de sneeuw en kou in het voorjaar, en nu het 'zomers' onweer :)

Daar heb je wel gelijk in ja, steeds als je denkt dat het niet meer kan, dan komt er toch weer een kans en daardoor is de onweersperiode in tijd erg uitgestrekt geraakt. Daarentegen is de intensiteit in de meeste gevallen lager geweest, het lijkt wel alsof het wat meer is verdeeld. Liever dan wat minder onweersdagen en dat het dan heftiger is. ;)

Net als weerfreak over de winter zegt ja, lol! Liever niet zo lang als vorig jaar. Maar als het dan winters is, dan liefst ook heftig!  8)

dondertje127

Citaat van: TaL op wo 30 okt 2013 - 20:34
Ik doelde eigenlijk op het feit dat telkens we denken dat het een laatste keer is dat het opnieuw lijkt te komen :p

Zie maar naar de sneeuw en kou in het voorjaar, en nu het 'zomers' onweer :)

Daarom is dit topic wel handig tot en met 31 december 2013 :)
Ik herinner me nog wel een supercel ergens in december, een bijzonder 'zomers' onweer met mammatus zelfs. Welk jaar dat was weet ik niet meer, weet iemand dat jaar nog? Mij nog steeds een raadsel hoe zoiets kon in december.

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op do 31 okt 2013 - 18:58
Daarom is dit topic wel handig tot en met 31 december 2013 :)
Ik herinner me nog wel een supercel ergens in december, een bijzonder 'zomers' onweer met mammatus zelfs. Welk jaar dat was weet ik niet meer, weet iemand dat jaar nog? Mij nog steeds een raadsel hoe zoiets kon in december.

Bedoel je niet die heftige buienlijn in februari? Dik winteronweer met zware natte sneeuw en hagel :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op do 31 okt 2013 - 19:20
Bedoel je niet die heftige buienlijn in februari? Dik winteronweer met zware natte sneeuw en hagel :D

Nee, het was echt in december. Die jij bedoeld kan ik me niet meer herinneren. Het was volgens mij ergens tussen 2006 en 2010.

ron12

Citaat van: dondertje127 op do 31 okt 2013 - 18:58
Daarom is dit topic wel handig tot en met 31 december 2013 :)
Ik herinner me nog wel een supercel ergens in december, een bijzonder 'zomers' onweer met mammatus zelfs. Welk jaar dat was weet ik niet meer, weet iemand dat jaar nog? Mij nog steeds een raadsel hoe zoiets kon in december.
25 november 2005 misschien?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 31 okt 2013 - 19:47
25 november 2005 misschien?
Nooit meer vergeten die dag.
Ongelooflijk, wat een dynamiek en wat hoeveelheid onweer die ochtend. Meerdere zeer nabije ontladingen en zware hagelbuien gehad die dag voordat de ingedraaide occlusie uren regen icm 9bft bracht. Unieke situatie :).

ron12

Citaat van: Marsel op do 31 okt 2013 - 19:55
Nooit meer vergeten die dag.
Ongelooflijk, wat een dynamiek en wat hoeveelheid onweer die ochtend. Meerdere zeer nabije ontladingen en zware hagelbuien gehad die dag voordat de ingedraaide occlusie uren regen icm 9bft bracht. Unieke situatie :).
hier lag toen veel sneeuw ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcel

Citaat van: Weerfreak op wo 30 okt 2013 - 20:04
Onweerskansen vrijdag 1 november

Groeten, Weerfreak

Helaas, gezien de laatste kaarten trekt het gebeuren een stuk zuidelijker richting het oosten.
Ook de waarden zijn een stuk minder  :(

Op naar de volgende kans    :)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal