Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253608 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Morgenavond weer kans op onweer:

Uit de KNMI guidance de relevante informatie voor morgen: uitgifte 21/10/2013 18.32 uur LT

MODELBEOORDELING:
In grote lijnen zijn de modellen consistent. Wel in de opeenvolgende runs steeds een wat andere geografische plaatsing van de neerslag op de thetaw-rug. Ook tussen de modellen wel wat verschillen. Toch is de rode lijn: Dinsdagavond in het zuidoosten een tamelijk opgelegde kans op onweer en windstoten. Alles wel dynamisch getriggered vanaf hoogte en niet vanaf de grond. De passage van het koufront zelf lijkt daarna een beetje geruisloos te gaan en geeft naar verwachting weinig neerslag activiteit.

Aandachtspunten.

WIND:
Dinsdagavond bij de buien windstoten tot 40 kn boven Nederland. Uiteraard kan er in een downdraft zeer lokaal een aanzienlijk hogere windstoot optreden (55 kts is niet uitgesloten dan).

BEWOLKING:
In de namiddag neemt van het westen uit de bewokking ook op SC-niveau sterk toe. Tevens nadert er in de avond van het zuiden uit een gebied met middelbare onstabiliteit, embd CB's met toppen mogelijk tot FL350 en een hoge wolkenbasis. De meest actieve buien op basis van Harmonie en Hirlam waarschijnlijk in oostelijk Brabant en Limburg en mogelijk ook Gelderland en Overijssel (voorlopig beperken we de waarschuwingen voor onweer op tot de eerste twee provincies).

NEERSLAG:
Dinsdagavond vooral in het zuidoosten van het land buiige regen, soms stevige buien mogelijk met hagel, onweer en windstoten. Nog wel wat onzekerheid over exacte positie.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ramon Oost

Toch wel interessant de situatie morgen. Hier de Guidance (Heb de belangrijkste zinnen even een kleurtje gegeven):


KNMI Guidance

De achterste begrenzing van de brede warme sector over onze omgeving ligt west van Ierland en bereikt ons land woensdagnacht. Er vooruit trekt dinsdagavond een Theta-w850 tong van 15 tot 17 C over het oosten van ons land noordwaarts weg. Op de westkant van deze Theta-w gradiënt worden tamelijk zware buien (Spaanse pluim) getriggered mede onder invloed van de shear op de van het westen uit naderende jet.

Dinsdagavond in het zuidoosten een tamelijk opgelegde kans op onweer en windstoten. Alles wel dynamisch getriggered vanaf hoogte en niet vanaf de grond. De passage van het koufront zelf lijkt daarna een beetje geruisloos te gaan en geeft naar verwachting weinig neerslag activiteit.

Tevens nadert er in de avond van het zuiden uit een gebied met middelbare onstabiliteit, embd CB's met toppen mogelijk tot FL350 en een hoge wolkenbasis. De meest actieve buien op basis van Harmonie en Hirlam waarschijnlijk in oostelijk Brabant en Limburg en mogelijk ook Gelderland en Overijssel (voorlopig beperken we de waarschuwingen voor onweer op tot de eerste twee provincies).

jorentje1997

KMI:



Van 22/10 18u tot 23/10 04u :  Vanavond en volgende nacht trekt een neerslagzone met onweersbuien van west naar oost over ons land. De buien kunnen gepaard gaan met felle rukwinden.

arjanbruggink

Ff terugkoppeling over mijn vorig bericht, de gifanimatie is gereed van 20-10-2013 j.l.
Zie http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3657.msg68614.html#msg68614
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op di 22 okt 2013 - 08:14
Ff terugkoppeling over mijn vorig bericht, de gifanimatie is gereed van 20-10-2013 j.l.
Zie http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3657.msg68614.html#msg68614
Thanks Arjan! Aangezien ik net terug ben van een weekje Madrid is deze gif heel verhelderend aangezien ik deze buiensituatie heb moeten missen. Mooi om de plots naar rechtse afwijking plaats te zien vinden.

Wat me overigens verbaasd, tegenvalt en bovenal teleurstelt is het feit dat er nauwelijks gepost is aangaande deze bijzondere bui en -situatie. Geen foto's, nauwelijks ervaringen en bovendien niet eens een apart topic. Pyro refereerde daar al even aan.
Zijn we op dit forum dan echt alleen maar bezig met zweverige LT verwachtingen aangaande de komende winter? En verliezen we daarbij het zicht op- en het plezier van het weer zoals dat zich op dat moment voordoet?
Waar zijn alle liefhebbers uit het verleden. En dan doel ik niet alleen op convectofielen zoals ikzelf, maar meer de allround weerfanaat.
Is een Nederlandse supercell niet meer genoeg in de maand oktober omdat de winter zich misschien op belachelijke termijnen aandient?

Zorgwekkende ontwikkelingen voor dit mooie forum als je het mij vraagt. Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat we deze site straks eerder wintertopshelfmeteo moeten gaan noemen in plaats van een fijn forum waarop liefhebbers puur sang het hele jaar door hun hart kunnen ophalen.

Tot zo ver. Fijne dag allen.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op di 22 okt 2013 - 10:26
Wat me overigens verbaasd, tegenvalt en bovenal teleurstelt is het feit dat er nauwelijks gepost is aangaande deze bijzondere bui en -situatie. Geen foto's, nauwelijks ervaringen en bovendien niet eens een apart topic.

Zie: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4654.0.html  ;)

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op di 22 okt 2013 - 10:32
Zie: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4654.0.html  ;)
Mooi Ramon, absoluut! Mooi de structuren vast kunnen leggen. Thumps up voor jou.
Maar waar ik op doelde was in het topic zelf. In het verleden kon je, wanneer je een situatie gemist had, heerlijk door die lange onweerstopics bladeren om er toch nog een beetje bij te zijn door de enthousiaste posts.
Ok, ik begrijp dat het niet tot grootschalig onweer is gekomen, maar de buien die er waren waren fel. Maar daar zie ik op een paar verdwaalde chase foto's en schade beelden niet veel van terug...

SniperEye

Eerlijk gezegd heb ik de situatie onderschat. Inmiddels richt ik mijn ogen op vandaag en met name mijn regio. Helaas kan ik door verplichtingen niet op chase of in elk geval buiten de stad op de uitkijk gaan staan.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 22 okt 2013 - 10:26


Wat me overigens verbaasd, tegenvalt en bovenal teleurstelt is het feit dat er nauwelijks gepost is aangaande deze bijzondere bui en -situatie. Geen foto's, nauwelijks ervaringen en bovendien niet eens een apart topic. Pyro refereerde daar al even aan.


Voor een enkele bui ga ik geen nieuw topic aanmaken, als Ramon dat wil doen dan is hij daar vrij in. Dit hebben we afgelopen zomer ook niet gedaan en nu dus ook niet. En ja zoals Sniper ook al zegt... Ik heb dit ook onderschat, want ik had verwacht dat het wederom met een sisser ging aflopen op een paar klapjes onweer na.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 okt 2013 - 11:23
Voor een enkele bui ga ik geen nieuw topic aanmaken, als Ramon dat wil doen dan is hij daar vrij in. Dit hebben we afgelopen zomer ook niet gedaan en nu dus ook niet. En ja zoals Sniper ook al zegt... Ik heb dit ook onderschat, want ik had verwacht dat het wederom met een sisser ging aflopen op een paar klapjes onweer na.

Duidelijk verhaal Jan, je komt alleen wat grumpy over  ;D.
Over het hele wel en wee van deze situatie, en vooral het voortraject, heb ik in dit geval totaal geen kennis. Dus de vraag waarom wel of geen nieuw topic is wellicht wat voorbarig.
En bovendien, soms een situatie onderschatten is inherent aan het vak, dus ook daar zal ik niemand op af rekenen.

Maar dan nog....de stilte op dit forum Jan (daar ging het mij in beginsel om in mijn vorige post). Als het woordje 'winter' deze maanden er niet in voor komt blijft het relatief stil. Op andere fora blijven imposante foto's, informatieve posts en geweldige ervaringen je om de oren vliegen, ook in de overgangsseizoenen. Terwijl er hier vrij weinig gebeurt.
Ik kan daar geen vinger achter krijgen. Wellicht dat jij Jan of iemand anders daar wel een antwoord op heeft. Maar dat de boel erg mak is valt me wel op.
Misschien zie ik beren op de weg die er niet zijn, maar ergens vind ik het jammer.

mauriceb

Citaat van: Marsel op di 22 okt 2013 - 11:34
Duidelijk verhaal Jan, je komt alleen wat grumpy over  ;D.
Over het hele wel en wee van deze situatie, en vooral het voortraject, heb ik in dit geval totaal geen kennis. Dus de vraag waarom wel of geen nieuw topic is wellicht wat voorbarig.
En bovendien, soms een situatie onderschatten is inherent aan het vak, dus ook daar zal ik niemand op af rekenen.

Maar dan nog....de stilte op dit forum Jan (daar ging het mij in beginsel om in mijn vorige post). Als het woordje 'winter' deze maanden er niet in voor komt blijft het relatief stil. Op andere fora blijven imposante foto's, informatieve posts en geweldige ervaringen je om de oren vliegen, ook in de overgangsseizoenen. Terwijl er hier vrij weinig gebeurt.
Ik kan daar geen vinger achter krijgen. Wellicht dat jij Jan of iemand anders daar wel een antwoord op heeft. Maar dat de boel erg mak is valt me wel op.
Misschien zie ik beren op de weg die er niet zijn, maar ergens vind ik het jammer.

Ik kan mij wel enigszins vinden in de woorden van Marsel, ik heb het zelf ook een beetje zo ervaren.
Ook ik heb de hele situatie van de 20e gemist (weekendje limburg) maar dat het forum erg stil is in vergelijking met een tijd terug is een feit. Komt dat door het relatief saaie weer van de afgelopen tijd? of aankomende winter? ik weet het niet.
Het is een forum en we moeten het met z'n allen doen. Misschien dat het missen van deze supercell ons weer een beetje scherp houdt :)

Jan van Ooijen

Citaat van: mauriceb op di 22 okt 2013 - 12:48
Ik kan mij wel enigszins vinden in de woorden van Marsel, ik heb het zelf ook een beetje zo ervaren.
Ook ik heb de hele situatie van de 20e gemist (weekendje limburg) maar dat het forum erg stil is in vergelijking met een tijd terug is een feit. Komt dat door het relatief saaie weer van de afgelopen tijd? of aankomende winter? ik weet het niet.
Het is een forum en we moeten het met z'n allen doen. Misschien dat het missen van deze supercell ons weer een beetje scherp houdt :)

Er zijn altijd twee periodes waarin het rustig is en dat zijn de lente en de herfst (met name dit weertype). Volgende week een volle storm en dan is de rust weer voorbij
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Nog niemand had ze geplaatst, dus bij deze van Estofex en Severe Weather Europe:



A level 1 was issued for NE France, southeastern Benelux and extreme W Germany, mainly for isolated severe wind gusts and tornadoes.
Within a warm and relatively moist air mass, storms are expected to develop during the evening across N and E France as mid-level temperatures drop slightly. Given the strong shear, these storms may develop rotating updraughts. The strong low-level flow and -shear suggests a threat of severe wind gusts will exist and an isolated tornado will also be possible. Some marginally severe hail is not ruled out either.




A long-wave trough sitting over western Europe with two waves being focus for severe storms.

A SLGT risk has been issued for E France into Benelux and towards N Italy with threat for strong to severe winds, marginally large hail and some tornado threat. Heavy rain threat maximized closer to the Mediterranean.

Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

mauriceb

Ja vanavond in het zuid/oosten weer een kansje. laten we hopen op weer iets moois vanavond :)
voor mij in het zuid/westen ziet het er wat minder uit maar dat mag de pret niet drukken.
We gaan het in de gaten houden.

Diem

Noord-Holland nu ook kans?! ??? 8)

Bron: KNMI

Edit: En het is weer weg.
Was een foutje misschien, vond het al zo vreemd.

Tyshane

Wat een prachtige dagen weer met die verschillende weertypes! Die je overigens weinig ziet eind oktober. Genieten wederom! De situatie van zondag was enorm boeiend om te volgen. Het heeft hier lokaal helaas niets gegeven, maar we hebben het een eind mee kunnen volgen en dat heeft toch tot schitterende beelden en ervaringen geresulteerd.

Vandaag weer een interessante setting, waarbij het je niet kan zijn ontgaan dat het meer aan zomer dan aan de herfst doet denken. Buiten het feit om dat het de hele dag warm was, niet alleen de zon qua sterkte, maar ook de lucht zelf, is het met al die groene bladeren en mogelijk met een klap onweer aan het einde van de dag eerder een zomerse onweerssetting dan een herfstsituatie. Hoe gaaf!

Tussen de bedrijven door enorm genoten buiten en we hopen vanavond nog wat severe weer te kunnen spotten en volgen. Lekker buiten! Wat een heerlijke naschokken van een superzomer en met een beetje geluk duiken we volgende week met een spetterende storm officieel echt de herfst in, hoe gaaf is dit!  8)

jorentje1997

Heel wat regen en onweer boven België.


Fluffje



Noodweercentrale geeft code geel, mogelijk oranje, voor onweer !
Ik hoop dat het uitkomt.  :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

martijn

Zal wel een keer leuk zijn als we onweer krijgen maar als het er zo uitziet trekt het net langs ons heen

ron12

Citaat van: arjanbruggink op ma 21 okt 2013 - 13:10
Voor de situatie van gisteravond weer even een gif animatie gecreëerd voor het archief.

rode pitten hebben nu de zelfde route als afgelopen zondag http://www8.buienradar.nl/radarviewer.aspx ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal