Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253461 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 10 okt 2013 - 10:15
Vannacht rond half 5 gewekt door een harde diepe roffel. Verder nog een keer wakker geweest door een ferme hagelbui. Laatste uren de meeste onweersactiviteit in W-BE. Toch kan het vandaag ook elders nog tot een onweer komen.

Bofkont, behalve dan als je er vroeg uit moest en niet meer kon slapen. ;) Maar je hebt nog best geluk daar met onweer e.d. daar! Hier vannacht wel wat regen en wat wind, maar weinig spannends. Ben wel benieuwd voor vandaag. Knmi geeft aan dat volgens Harmonie & INDECS de onweerskansen zijn toegenomen.

Stukje uit guidance / knmi:
"Toenemende onstabiliteit met vooral boven zee pittige buien, meer landinwaarts vannacht minder (intensieve) buien. Vandaag overdag neemt de buiigheid boven land toe, maar het zwaartepunt van de buiigheid blijft toch boven zee. Onweerskansen zijn toegenomen, met name voor de kustgebieden. Harmonie geeft dat aan. INDECS laat overdag ook landinwaarts de onweerskans toenemen. Overigens is lokaal hagel ook niet uit te sluiten. Timing van de frontale neerslag op vrijdag is nog onzeker, maar langdurig en veel zal het wel worden. Uitgifte: 10/10/2013 05.37 uur LT. "

Marsel

Citaat van: Tyshane op do 10 okt 2013 - 11:17
Bofkont, behalve dan als je er vroeg uit moest en niet meer kon slapen. ;) Maar je hebt nog best geluk daar met onweer e.d. daar! Hier vannacht wel wat regen en wat wind, maar weinig spannends. Ben wel benieuwd voor vandaag. Knmi geeft aan dat volgens Harmonie & INDECS de onweerskansen zijn toegenomen.

Stukje uit guidance / knmi:
"Toenemende onstabiliteit met vooral boven zee pittige buien, meer landinwaarts vannacht minder (intensieve) buien. Vandaag overdag neemt de buiigheid boven land toe, maar het zwaartepunt van de buiigheid blijft toch boven zee. Onweerskansen zijn toegenomen, met name voor de kustgebieden. Harmonie geeft dat aan. INDECS laat overdag ook landinwaarts de onweerskans toenemen. Overigens is lokaal hagel ook niet uit te sluiten. Timing van de frontale neerslag op vrijdag is nog onzeker, maar langdurig en veel zal het wel worden. Uitgifte: 10/10/2013 05.37 uur LT. "
Je hebt gelijk inderdaad. Wat in de zomer nauwelijks lukte gaat de laatste weken opvallend goed. Vrijwel elke onweerskans leverde voor mij ook daadwerkelijk onweer op. De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit ;D.
Toch heeft het warmbloedige onweer nog steeds de voorkeur.

Overigens constant mooie Cb's richting het westen. Dit weertype is toch puur genieten :).

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 10 okt 2013 - 12:18
Je hebt gelijk inderdaad. Wat in de zomer nauwelijks lukte gaat de laatste weken opvallend goed. Vrijwel elke onweerskans leverde voor mij ook daadwerkelijk onweer op. De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit ;D.
Toch heeft het warmbloedige onweer nog steeds de voorkeur.

Overigens constant mooie Cb's richting het westen. Dit weertype is toch puur genieten :).

Het is je gegund! :) Ja helemaal waar, puur genieten, ik kan me er alles bij voorstellen alleen hebben wij dat nu hier niet. Geen Cb's helaas. Voordeel is dat er veel blauw is waardoor de mooie wolken prachtig afsteken en goed te zien zijn, helemaal met zo'n Cb! :)

jorentje1997

Hier vandaag enkele rommels gehad maar vooral REGEN, met bakken uit de lucht.

Sven

Citaat van: Marsel op do 10 okt 2013 - 12:18
Je hebt gelijk inderdaad. Wat in de zomer nauwelijks lukte gaat de laatste weken opvallend goed. Vrijwel elke onweerskans leverde voor mij ook daadwerkelijk onweer op. De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit ;D.
Toch heeft het warmbloedige onweer nog steeds de voorkeur.

Overigens constant mooie Cb's richting het westen. Dit weertype is toch puur genieten :).

Haha Marsel, inderdaad! Vorige week vrijdag en vandaag in de prijzen, het is wat! Nu hopenlijk dit patroon vasthouden, en dat er nog vele van dit soort situaties mogen komen. Dan zitten we goed :D Op naar onweersdag #28!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

LeMisérable

Interessant stukje betreft zondag uit de KNMI Guidance:

"De neerslaghoeveelheden wordt een aandachtspunt. Modellen komen voor het zuidwesten met hoeveelheden van rond de 50 mm in 24 uur. Harmonie geeft zelf veel meer." Uitgifte: 12/10/2013 13.53 uur LT.

:o

EDIT: En als ik nu (18:51) buienradar bekijk, lijkt het nou al aardig te beginnen!  ;D

EDIT 2: Het wordt nog leuker:  ;D

"De neerslaghoeveelheden zijn een belangrijk aandachtspunt. Modellen komen voor het zuidwesten met hoeveelheden van 40-70 mm van 12-12u). Harmonie geeft zelf veel meer 70-100mm/24u en dan ook nog in de Randstad, terwijl >75mm/24u het criterium is." Uitgifte: 12/10/2013 18.46 uur LT.

Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weerfreak 1337

Citaat van: LeMisérable op za 12 okt 2013 - 14:04
Interessant stukje betreft zondag uit de KNMI Guidance:

"De neerslaghoeveelheden wordt een aandachtspunt. Modellen komen voor het zuidwesten met hoeveelheden van rond de 50 mm in 24 uur. Harmonie geeft zelf veel meer." Uitgifte: 12/10/2013 13.53 uur LT.

:o

EDIT: En als ik nu (18:51) buienradar bekijk, lijkt het nou al aardig te beginnen!  ;D

EDIT 2: Het wordt nog leuker:  ;D

"De neerslaghoeveelheden zijn een belangrijk aandachtspunt. Modellen komen voor het zuidwesten met hoeveelheden van 40-70 mm van 12-12u). Harmonie geeft zelf veel meer 70-100mm/24u en dan ook nog in de Randstad, terwijl >75mm/24u het criterium is." Uitgifte: 12/10/2013 18.46 uur LT.

Aanvulling op jouw stukje:

Ook een kans op onweer morgen, voornamelijk in het zuidwesten van het land.

Gehele neerslagguidance:

Morgen komt het zwaartepunt van de neerslag uiteindelijk in het zuidwesten van het land te liggen. In het (noord)oosten lijken de neerslagkansen het kleinst. Verder zien we dat de opbouw in het zuidwesten potentieel onstabiel wordt (zie progtemps). Onweer lijkt daar niet helemaal uitgesloten. INDECS komt er met 80% kans. De neerslaghoeveelheden zijn een belangrijk aandachtspunt. Modellen komen voor het zuidwesten met hoeveelheden van 40-70 mm van 12-12u). Harmonie geeft zelf veel meer 70-100mm/24u en dan ook nog in de Randstad, terwijl >75mm/24u het criterium is.

Bovendien heeft het KNMI een waarschuwing afgegeven voor windstoten.

KNMI: In de ochtend en middag kunnen er in de kustgebieden van Zeeland en Zuid-Holland zware windstoten tot 80km/u voorkomen.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Marsel! Het is ons wel gegunt he, haha wederom kansen voor vanacht, en nu ik dit typ rommelt het weer flink :D Al 3 onweersdagen in 8 dagen tijd, zo komen we nog wel aan ons trekken :D beste herfst ooit  8) Mooi ook is, dat het onweersgeheel, blijft rondtollen boven ons, dus wellicht klappert het nog enige tijd :D

1 van de heerlijke klappers, lol met blitz brul moment :)

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

LeMisérable

En hoppah, code oranje in Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht van het KNMI voor zware regenval.

;D
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

jorentje1997

Zeeland Level 1 door Estofex:


Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 


Sven

Citaat van: jorentje1997 op zo 13 okt 2013 - 10:55
Bijna hetzelfde  ;)

Craptofex blert alleen over waterspouts.. die andere zeggen wel waar het om gaat, overvloedige regenval :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op zo 13 okt 2013 - 06:59
Marsel! Het is ons wel gegunt he, haha wederom kansen voor vanacht, en nu ik dit typ rommelt het weer flink :D Al 3 onweersdagen in 8 dagen tijd, zo komen we nog wel aan ons trekken :D beste herfst ooit  8) Mooi ook is, dat het onweersgeheel, blijft rondtollen boven ons, dus wellicht klappert het nog enige tijd :D
Haha inderdaad ;D. Opvallend he hoe snel het ineens kan gaan.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het onweer van vanmorgen niet mee heb gekregen. Ben wel bruut gewekt door de hevige regenval.  Enorme hoeveelheden zijn hier inmiddels gevallen. Maar dat zal bij jou niet anders zijn denk ik :).
Bijzonder dagje zo.

jorentje1997

Vooral Zeeland kreeg vandaag toch met wet onweer te maken.


jorentje1997

Vannacht en morgen kleine onweerskansjes.




KMI:
Vanavond en vannacht blijft het zwaarbewolkt met soms regen of buien. Een donderslag is niet uitgesloten over het noordwesten van het land.

KNMI:
Komende nacht valt er nog steeds af en toe regen. De kustgebieden hebben kans op een bui, waarbij onweer mogelijk is

arjanbruggink

Stukkie uit de guidance van het kNMI van 5:17uur
"Verder trekt vandaag het hoogtelaag over ons land zuidoostwaarts met de koudste bovenlucht (T500 -28) Dit levert toch ook (embd) CB op, nu nog boven zee maar geleidelijk vandaag ook boven land is dit mogelijk bij een Tconv van 12 C.
Door de convectieve component van de neerslaggebieden rond het hoogtelaag welke wordt geïnduceerd door kleinschalige troggen ... Tot aan de rug-passage zien we een buiig signaal, steeds verder in intensiteit afnemend. Hierbij is dus ook onweer mogelijk, vannacht boven zee maar vandaag met de koude bovenlucht ook geleidelijk boven land."
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jorentje1997

Zondag nieuwe kansjes.






jorentje1997


TaL

Ik denk dat Marcel, Jan en nog zoveel anderen en uiteraard ikzelf nog iets te goed hebben dit jaar. Iets om in de gaten te houden! Mogelijk?  ::) ::) ::)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal