Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254193 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 16 sep 2013 - 19:38
Een lekkere rommel en knal bij een langstrekkende zeebui, officieel weer een dag erbij :)
Same here. Tot drie maal toe gisteren onweer gehoord. Meest op enige afstand met fantastische luchten. Ook enkele keren flink wat hagel. De herfst doet het tot op heden vele malen beter dan de zomer qua onweersdagen, zeker voor onze regio.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 17 sep 2013 - 07:53
Same here. Tot drie maal toe gisteren onweer gehoord. Meest op enige afstand met fantastische luchten. Ook enkele keren flink wat hagel. De herfst doet het tot op heden vele malen beter dan de zomer qua onweersdagen, zeker voor onze regio.

En dat er nog maar vele dagen mogen komen :) Vanaf het weekend weer wat warmer, dat houd het zeewater nog even wat langer op een warm peil :P Daarna mag er weer lekker koude lucht geïnjecteerd worden in de bovenkamer :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

LeMisérable

Mooi luchten, valt alleen bar weinig uit, vanmorgen helemaal zwart, vielen maar 3 druppels uit :P
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Tyshane

Citaat van: LeMisérable op do 19 sep 2013 - 10:31
Mooi luchten, valt alleen bar weinig uit, vanmorgen helemaal zwart, vielen maar 3 druppels uit :P

Hier ook, mooie luchten en wolkenformaties. Vooralsnog geen neerslag en dat vond ik tijdens mijn fietstocht wel even fijn! Gisteravond was het trouwens ook wel mooi met die ondergaande zon en aan de andere kant een bijna volle maan, verder schitterende wolkentoppen met een oranjeblauwe gloed. Helaas geen onweer, zo leek het wel idd...

Weerfreak 1337

GFS komt met wat interessant weer opzetten op de langere termijn :)
Ik weet dat dit blindstaren is op de oper,(EXTRM LT) maar ik vind het een interessante run :)

Oper(hoofdberekening):
Er word een zuidelijke stroming berekend welke potentieel onstabiele lucht aanvoert. Gevolgd door (mogelijk) onweer en een overgang naar koud en onbestendig herfstweer. (Extreem lange termijn)

Warme lucht stroomt vanuit het zuiden richting de Benelux



De lucht is onstabiel van aard



Neerslag op hetzelfde tijdstip als de capekaart



Overgang naar koud en onbestendig weer


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Nou Nou,onweer in aantocht?Het zou zo maar kunnen aankomende nacht,Nog een keer onweer dit jaar dan http://www.meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur&lightning=1  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Citaat van: ron12 op do 03 okt 2013 - 13:30
Nou Nou,onweer in aantocht?Het zou zo maar kunnen aankomende nacht,Nog een keer onweer dit jaar dan http://www.meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur&lightning=1  ;)

Kan maar het onweer neemt de laatste uren al sterk af boven Frankrijk. Misschien in de nacht aan de kust kans op een klap maar ik verwacht er niet veel van.

ron12

Citaat van: Danny op do 03 okt 2013 - 14:18
Kan maar het onweer neemt de laatste uren al sterk af boven Frankrijk. Misschien in de nacht aan de kust kans op een klap maar ik verwacht er niet veel van.
er ontstaan nieuwe onweersbuien boven Frankrijk ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 03 okt 2013 - 18:34
er ontstaan nieuwe onweersbuien boven Frankrijk ;)
Yup, precies in de zone vanwaar grofweg 'onze' onweersbuien vandaan moeten komen: langs het KF.

De warme luchtmassa die nu ons land binnen trekt is immers diep onstabiel (echter wel vrij 'dunne' onstabiliteit: geen grote hoeveelheden CAPE) vanaf de midlevels (WAA). Forcering geschiedt aan de voorzijde van de Atlantische hoogtetrog en nabij het frontvlak van het KF zelf.

Komende uren waarschijnlijk langs het hele koufront enkele gebieden met toenemende onweersactiviteit. Positie in modellenland is uiteraard niet eenduidig. In principe kan in de hele warme sector langs het KF een onweer vanaf de midlevels losbarsten de komende avond en nacht.
Toch, gezien de setting en de positie van de meest onstabiele massa en de hoogtetrog, ga ik voorlopig uit van een zwaartepunt over het (zuid)westen en deels midden van de Benelux.
Lokaal kan het even flink onweren en in korte tijd zijn forse neerslagsommen mogelijk gezien de vrij hoge PW .

Schering is lokaal gunstig, zonder overdreven te worden, vanwege het elevated karakter zullen buien deze dynamiek nauwelijks kunnen 'gebruiken'. Dus excessen lijken me niet logisch de komende 12h.

Marsel

Trouwens, wat een heerlijke luchten hier momenteel te Rotterdam. Onstabiliteit duidelijk zichtbaar. Het is dat ik beter weet maar als je me zou vertellen dat het een hete zomeravond zou zijn met later onweersbuien zou ik het zo geloven.
Misschien wel de laatste keer dit jaar....

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 03 okt 2013 - 19:28
Trouwens, wat een heerlijke luchten hier momenteel te Rotterdam. Onstabiliteit duidelijk zichtbaar. Het is dat ik beter weet maar als je me zou vertellen dat het een hete zomeravond zou zijn met later onweersbuien zou ik het zo geloven.
Misschien wel de laatste keer dit jaar....

Inderdaad, precies hetzelfde, lekker onstabiele luchtjes. Hopelijk komt er later vanavond of vannacht een stevige (laatste?) zomerse onweersbui opzetten :D
We moeten langzaam accepteren dat het onweer de komende weken/maanden vooral gevoed gaat worden door het warme zee- en kustwater. Enige wat dan nodig is, is een supervrieskist in de bovenkamer van de atmosfeer. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

LeMisérable

Ziet er toch leuk uit, komt wel wat aan vanuit FR, lijkt grotendeels de zee op te trekken, maar misschien krijgen wij ook nog wat mee :D
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

dondertje127

Wolkenhoogte zelfs meer dan 10 km hoog in het binnenland.

Stephanie

Wauw, ik zit achter mn PC te werken en ik schrik net op van een felle bliksemflits, gevolgd door donder :D
(NB, mijn 2e onweer in Tilburg dit jaar, haha)

dondertje127

Citaat van: Stephanie op do 03 okt 2013 - 22:58
Wauw, ik zit achter mn PC te werken en ik schrik net op van een felle bliksemflits, gevolgd door donder :D
(NB, mijn 2e onweer in Tilburg dit jaar, haha)

Je 2e pas? ??? :(
Das mager! Zat nog even te kijken of ik nog weerlicht kon waarnemen, maar tot op heden helaas niet.

Arend

KNMI waarschuwt het hele land, tot morgenochtend kans op onweer. Een plaatje waarbij het hele land geel kleurt voor onweer zullen we dit jaar waarschijnlijk niet meer zo vaak zien.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Stephanie

Citaat van: dondertje127 op do 03 okt 2013 - 23:26
Je 2e pas? ??? :(
Das mager! Zat nog even te kijken of ik nog weerlicht kon waarnemen, maar tot op heden helaas niet.
Nouja het heeft hier wel vaker geonweerd (minder vaak dan vorige jaren, dat wel), maar op een of andere manier was ik er dan steeds niet, haha.

zorba

Momenteel op mn werk in Nieuwegein, ook donders waargenomen. Mag er weer een onweersdag bijschrijven, nummertje 18 :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Diem

Toch serieus onweer hier, ik ben er wakker van geworden.
Veel flitsen met harde donders, ik zit precies goed op de radar te zien :P
Ook een bak water valt er momenteel.

Marco_Goes

Ja hoor best lekkere buitjes, heb vanaf 5 uur vanochtend zitten genieten. vrij veel ontladingen en veel regen. wordt een drukke spits zometeen denk..

Powered by EzPortal