Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253612 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 18 aug 2013 - 18:49
Voor het oosten ziet het er volgens hun wel goed uit ja :P
Ik denk dat ze de invloed van het warme zeewater onderschatten. Maar dat zullen we morgen zien :P
Dat gevoel heb ik ook. Immers met de geringe bovenstroming kan de luchtmassa vlak voor de kust met sst's van rond 20 graden flink destabiliseren. Ik ga voorlopig ook voor de kust uit van een paar pittige (onweers) buien tijdens de late nacht en de vroege ochtend. Daarna loopt het zwaartepunt inderdaad heel erg snel landinwaarts met maximum over het midden en oosten.

jens

ik zit morgen vanaf 15 uur in enschede laat maar komen dat onweer :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 18 aug 2013 - 19:04
Dat gevoel heb ik ook. Immers met de geringe bovenstroming kan de luchtmassa vlak voor de kust met sst's van rond 20 graden flink destabiliseren. Ik ga voorlopig ook voor de kust uit van een paar pittige (onweers) buien tijdens de late nacht en de vroege ochtend. Daarna loopt het zwaartepunt inderdaad heel erg snel landinwaarts met maximum over het midden en oosten.

Achteraf hadden we/had jij gelijk ;D

Heerlijk 8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 20 aug 2013 - 12:19
Achteraf hadden we/had jij gelijk ;D

Heerlijk 8)
Ja, inderdaad ;D. Was een mooie ochtend.
Paar zware dreunen mogen meemaken, dat doet een mens goed.

De tijd van de nachtelijke onweders langs de kust begint nu langzaam te komen. Ondanks dat we de zomer alweer op z'n retour zien gaan vind ik dat toch altijd mooie tijd. Meest knallende onweersbuien met veelal felle CG's zijn in ons geval juist afkomstig van de Noordzee.
Nu maar hopen dat we de komende maanden nog een paar keer ijzig koude bovenluchten kunnen verwachten. :)



Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 20 aug 2013 - 12:44
Ja, inderdaad ;D. Was een mooie ochtend.
Paar zware dreunen mogen meemaken, dat doet een mens goed.

De tijd van de nachtelijke onweders langs de kust begint nu langzaam te komen. Ondanks dat we de zomer alweer op z'n retour zien gaan vind ik dat toch altijd mooie tijd. Meest knallende onweersbuien met veelal felle CG's zijn in ons geval juist afkomstig van de Noordzee.
Nu maar hopen dat we de komende maanden nog een paar keer ijzig koude bovenluchten kunnen verwachten. :)

Komt goed, aangezien het kustwater zijn achterstand behoorlijk heeft ingehaald. Komende week nog even een extra zetje en dan hopelijk lekker vaak knallen :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jones

Potenieel mooie onweersituatie in de nieuwe GFs run :) door een koudeput boven frankrijk (afsnoering op hoogte) icm hogedruk in het noorden in onze regio een onstabiele atmosfeer met oostenwinden!

arjanbruggink

Citaat van: jones op wo 21 aug 2013 - 13:20
Potenieel mooie onweersituatie in de nieuwe GFs run :) door een koudeput boven frankrijk (afsnoering op hoogte) icm hogedruk in het noorden in onze regio een onstabiele atmosfeer met oostenwinden!
Toch niet weer een hoogterug in de buurt. We weten daar de uitkomst van  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Arend

Kansen voor morgen? Guidance KNMI (Uitgifte: 23/08/2013 18.11 uur LT.)

MODELBEOORDELING:
Gezien de synoptische situatie zijn de modelberekeningen nog aardig eensluidend. De verschillen in timing en exacte positie van de kern van het grondlaag zijn relatief klein. De neerslagintensiteit is per run en per model net even anders, dat zit vooral in het convectieve gedeelte, dat door ieder model en natuurlijk zeker door het Harmonie anders wordt opgelost. Het lijkt op dit moment duidelijk dat er zaterdagmiddag en avond in de zuidelijke helft van het land buiige regen valt. Toch geeft deze laatste run de meest noordelijke begrenzing net weer wat noordelijker. Met name Harmonie geeft daarin om 19z ook nog aardige intensiteiten Het is nog onduidelijk hoe noordelijk de neerslag morgen echt zal komen. Het uiterste noorden heeft in ieder geval de beste papieren om een droge dag bij te schrijven. Verder is het de vraag in hoeverre de dagelijkse gang in staat is om (naast de convergentie die er aan de grond natuurlijk aanwezig zal zijn) vanaf de grond buien te triggeren als er veel bewolking aanwezig is.

Aandachtspunten.

WIND:
De zwaarste windstoten bij buien worden verwacht bij de buien die in de droogste lucht nog weten te ontstaan. Hoe noordelijker je komt, hoe droger die lucht onderin wordt, maar ook in Zuid-Limburg is het onderin nog steeds vrij droog. Harmonie geeft een aardige indicatie met uitschieters van 28-34 knopen.

BEWOLKING:
Boven zee is nog steeds wat stratus in de FIR aanwezig, maar die drijft nu echt westwaarts het gebied uit. Vannacht van het zuiden en zuidwesten uit meer en geleidelijk ook wat dikkere hoge en middelbare bewolking. De vraag is zoals gezegd of hierin zaterdagmiddag nog verscholen buien ontstaan. Aan de grond is er sprake van convergentie en daar waar ook nog de bewolking dun genoeg is voor voldoende instraling en de verticale opbouw niet te droog is, dan kunnen er buien ontwikkelen. Dit zijn Cb's met een hoge basis (6000 voet en hoger) en toppen die net boven FL200 uitkomen. Naar het zuiden toe is de bewolking dikker en zal de forcering voornamelijk door convergentie óf door warmteadvectie vanaf middelbare niveaus plaatsvinden. Hier wel toppen mogelijk die tot FL350 kunnen gaan.

NEERSLAG:
Zuidelijke helft zaterdagmiddag en -avond regen en buiige regen. GlamEPS06 laat die onderverdeling ook prima zien, echte intensiteiten gaan vooral over Belgie oostwaarts. Op detailniveau van te voren nu nog onmogelijk te zeggen hoe noordelijk de echte neerslagbegrenzing gaat komen. Verder in de frontale wolken ook lokaal verscholen buien, mogelijk met onweer. INDECS geeft deze 12z run iets lagere kansen, nu 30 tot 70% in de zuidelijke helft. Ook Harmonie toont al een aantal runs een kleine hoeveelheid ontladingen. Hoogste CAPE-waardes zijn in het uiterste zuiden (net boven 1000 J/kg). Schering is niet bijzonder hoog.

Hieronder plaatje Harmonie (Buienradar)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

martijn

Meldingen van onweer nabij zuid Limburg

Kres

Wat is het bijzonder rustig.hier...
Dacht juist dat de vakanties voorbij zijn..

ron12

In de buurt van van Venlo onweer http://www.buienradar.nl/bliksem-1-uur buien trekken van oost naar west,voor de zoveelste keer dit jaar.begint wel op te vallen dat de buien van oost naar west trekken dit jaar ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

WJ888

Citaat van: ron12 op zo 25 aug 2013 - 19:49
In de buurt van van Venlo onweer http://www.buienradar.nl/bliksem-1-uur buien trekken van oost naar west,voor de zoveelste keer dit jaar.begint wel op te vallen dat de buien van oost naar west trekken dit jaar ;)
Ging gepaard met een mooie shelfcloud!

EDIT
Foto is van prutkwaliteit helaas maar het gaat om het idee zullen we maar zeggen :)


alaind86

Omstreeks 19u besloot ik in mijn eentje op pad te gaan naar een stevige onweersbui die richting Venlo zou gaan. En met succes deze cel weten te onderscheppen. Malse donderslagen met veel CC ontladingen (cloud 2 cloud) Dit werd afgesloten met een spectaculaire zonsondergang!







Gr Alain.D

hj32

Lekker Alain
Van mij mag het wel ff weer onweren...al wat moois te zien op de kaarten?

alaind86

Citaat van: hj32 op vr 30 aug 2013 - 22:57
Lekker Alain
Van mij mag het wel ff weer onweren...al wat moois te zien op de kaarten?

Komende donderdag een kansje, misschien wel een Spaanse Pluime? Zoals het nu nu naar uit ziet mooie verwachting, we wachten rustig af :)

Danny

Vanaf a.s. vrijdag krijgen we te maken met onweersbuien volgens de GFS verwachting. Vrijdag alleen in het ZW van Nederland een bui met kans op wat onweer. Zaterdag op grotere schaal in het zuiden kans op onweersbuien.
Voorlopig zijn de beste papieren voor de zondag. De kaarten geven kans op forsse onweerskansen vanuit het ZW. De neerslag loopt pas in de loop van de avond het land in vanuit het ZW volgens de berekeningen. Zou dus een prima lichtshow kunnen worden.

De komende dagen zullen langzaam de details zichtbaar worden en dan weten we meer.

Channiej

Vind het allemaal best, zolang het zaterdagnacht/zondagochtend maar droog is in Weeze (DU) ;-)

arjanbruggink

Citaat van: Channiej op di 03 sep 2013 - 13:55
Vind het allemaal best, zolang het zaterdagnacht/zondagochtend maar droog is in Weeze (DU) ;-)
Ah joh, kun je lekker stampen in de plassen @Q-Base
En een natuurlijke lichtshow erbij is ook niet verkeerd  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Channiej

Citaat van: arjanbruggink op di 03 sep 2013 - 14:55
Ah joh, kun je lekker stampen in de plassen @Q-Base
En een natuurlijke lichtshow erbij is ook niet verkeerd  8)

Nou dat denk ik dan weer niet ;-)

Dennis

KNMI Guidance: Al een week lang laat de EPS zien dat de onzekerheid vanaf vrijdag gaat toenemen. Dat heeft alles te maken met het afsnoerende hoogtelaag en de koers die het gaat volgen. Wanneer het laag wat dichterbij komt krijgen we te maken met de storingen die er omheen gedraaid zijn en uiteindelijk ook met het polaire front en de koelere lucht erachter. Zakt het laag wat verder uit richting Golf van Biskaje dan blijven wij op de noordoostflank van het laag nog steeds te maken houden met aanvoer van warme lucht. In de EPS is dat goed te zien aan de toenemende bandbreedte van de temperatuurpluim vooral op zaterdag en zondag.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Droog en lokaal tropisch warm. Vanaf het weekeinde toenemende kans op (onweers)buien

Powered by EzPortal