Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253687 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Zware bui met hagel en enkele onweersklappen op Terschelling

Weerfreak 1337

Flitsen op zee gezien :) Korte tijd nog best actief geweest. Geen duidelijke schichten kunnen zien, wel wolkstructuren tijdens de flitsen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SupahCel

Trillende ramen in Utrecht. Lekker hoor op zo'n onverwacht maandag avondje  :)

dondertje127

Hè? Heels niet in de gaten? Wat is dit dan voor onverwacht iets. Haalt die bui Arnhem nog? Gekke avond en nacht.
Laat ik nou toevallig eergister gedroomd hebben van de 9e onweersdag die ook in de avond/nacht kwam, en hij schijnt er nog aan te komen ook ;D
De 9e onweersdag waarvan ik vreesde dat dat wel eens heel lang kon gaan duren, of misschien niet eens meer kwam dit jaar.

Edit: Potverdrie, ik zie zowaar weerlicht in Arnhem. En het is maar 10 graden. Zomer en Herfst kruisen elkaar.

Update 2: heldere flitsen in Arnhem, het onweer zit er nog steeds in en komt heel dichtbij nu.

Update 3: Niet veel, maar wel zeer felle flitsen vanuit het Westen en weer hele rake klappen te horen in Arnhem! Op afstand. Naar het Noorden toe was ook een keer weerlicht te zien.

Na een paar goeie klappen was het voorbij.

En toen kwam er nog een flits en dreun achteraan. Gek genoeg regent het niet veel en ook niet hard.

Update 4: En na lange tijd nog een keer flits boem.

Ajacied133

Onweer in Apeldoorn!

ron12

nijmegen meld onweer  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Het onweert weer opnieuw uit de eerdere bui in de verte. Paar keer flitsen en gerommel. Laait weer op lijkt het.

Edit: So, d'r kwam me een vette knal/dreun vandaan niet normaal. Inslag zeker? Wel raar want die bui zou allang weg moeten zijn.

ron12

Totaal 6 keer de donder gehoord hier,Bui zit nu boven Kleef dld,totaal 1.8 mm regen gevallen in Nijmegen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

GFS komt met een dikke zomerse dag aan voor aanstaande vrijdag. Zuidoosten 27 graden. Ook onweerskansen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: ron12 op di 13 aug 2013 - 03:15
Totaal 6 keer de donder gehoord hier,Bui zit nu boven Kleef dld,totaal 1.8 mm regen gevallen in Nijmegen.
Ook ik ben wakker gedonderd vannacht. Bui passeerde Woensdrecht na activatie boven het warme water van de Schelde. Enkele minuten zware tropisch aandoende neerslag vergezeld van enkele mooie klappers :). Toch leuk zoiets.

Marco_Goes

Als zo'n bui energie haalt uit het water, dan betekent dat toch dat het water energie m.a.w. warmte verliest?
Heeft dat veel invloed op de watertemperatuur of is dat marginaal? Mij lijkt het niet meetbaar veel 

ron12

Citaat van: dondertje127 op di 13 aug 2013 - 02:58
Het onweert weer opnieuw uit de eerdere bui in de verte. Paar keer flitsen en gerommel. Laait weer op lijkt het.

Edit: So, d'r kwam me een vette knal/dreun vandaan niet normaal. Inslag zeker? Wel raar want die bui zou allang weg moeten zijn.
die knal/dreun, je heb natuurlijk die gas explosie gehoord in arnhem  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Ik heb vanochtend één fijne donder gehoord, verder een string felle buitjes met prachtige Noordzee-luchten waar ik dol op ben!

Danny

De kansen op neerslag vanmiddag zijn goed aanwezig vanmiddag in de GFS run. Aan het einde van de middag en in de avond trekken de buien volgens GFS naar het oosten en is er ook kans op een klap onweer.
In de avond en nacht volgt opnieuw kans op neerslag vanuit het westen met vooral dan op zee en aan de kust een kleine kans op een enkele klap onweer / weerlicht.


Ramon Oost

Morgen op nadering hoogtetrog flink koudere boven luchten (T500Hpa naar -20/-21). Daardoor ook toenemende potentiële energie. GFS berekend 500-700J/kg aan potentiële energie. Verschil tussen 500Hpa en het aardoppervlak bedraagt ook ruim 40 graden dus bij buien grote kans onweer en hagel.

Hieronder de progtemp voor EHSB (Soesterberg) 12UTC (begin van de middag) duidelijk de hoeveelheid potentiële energie te zien (aangegeven in het oranje).


Wilfred Janssen

Ik denk ook dat we behalve de onweerskans ook even moeten kijken naar de kans op waterhozen morgen, vooral in de ochtend en begin van de middag. Vooral in de ochtend laten zowel GFS als EC de koudste bovenlucht zien (EC tot -21), is er een output voor weinig wind aan het oppervlak en er is een redelijk stijgend vermogen onder eventuele buien (maw, ook wat CAPE dat een stijgende kolom kan voorzien van wat extra vermogen).

Dit is hoe ik erover denk, maar aangezien dit voor mij niet echt alledaagse dingen zijn... Wat denken de ervaren mensen ervan?
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op zo 18 aug 2013 - 12:56
Ik denk ook dat we behalve de onweerskans ook even moeten kijken naar de kans op waterhozen morgen**
Dit is hoe ik erover denk, maar aangezien dit voor mij niet echt alledaagse dingen zijn... Wat denken de ervaren mensen ervan?
Klopt als een bus Wilfred.
Dat de boel op hoogte koud genoeg is voor diepe natte convectie (toppen tot rond 10km) vanaf de grond of vanaf zee gevoed is inderdaad duidelijk.
Wat vooral belangrijk is voor het ontstaan van spouts is de afwezigheid van te sterke shear in de onderste 1-2km. In dat opzicht is de nabije positie van de hoogtetrog morgen ideaal: LL shear in nauwelijks significant, ook de diepe variant over de 0-6km laag is minimaal.
Wat verder van belang is is dat de LFC's en LCL's laag zijn. Ook aan die voorwaarde lijkt morgen voldaan te worden. Wolkenbasis over het algemeen <1km.
Tenslotte moet een er een redelijke hoeveelheid LL CAPE aanwezig zijn. Dus CAPE released in de onderste 1-2km waardoor eventuele vorticiteitsmaxima nabij lokale convergentiezones uitgerekt kunnen worden onder de updraft van een Cu/Cb waardoor de rotatie snelheid volgens de wet van behoud van impulsmoment omhoog moet.
Ook aan die voorwaarde lijkt voldaan te worden, al is de LL CAPE niet eens echt gunstig te noemen (T850 blijft vrij hoog). Wel worden buien gevormd in een omgeving waar LL convergentie gemakkelijk optreedt, vooral gedurende de ochtend, door de nabijheid van de grondtrog.

Dus al met al vrij goede setup morgen.
Vooral 's morgens nabij de kusten en andere grote water oppervlakten. Maar ook elders in de loop van de dag kan nabij de updraftzone van een bui (zeker wanneer gepostitioneerd nabij LL convergentie zones) een hoosje van het spouttype opduiken.

Fluffje



KNMI komt nu al met voorwaarschuwing. Nice!
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Arend

Citaat van: Fluffje op zo 18 aug 2013 - 17:20
KNMI komt nu al met voorwaarschuwing. Nice!

Meteo Consult heeft ook een stukje geschreven over de te verwachten buien morgen. Ziet er weer goed uit.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Citaat van: Arend op zo 18 aug 2013 - 17:26
Meteo Consult heeft ook een stukje geschreven over de te verwachten buien morgen. Ziet er weer goed uit.  :)

Voor het oosten ziet het er volgens hun wel goed uit ja :P
Ik denk dat ze de invloed van het warme zeewater onderschatten. Maar dat zullen we morgen zien :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal