Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254036 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Citaat van: Tjitske op vr 24 mei 2013 - 11:14
Ik ben deze discussie niet gestart. Maar fijn dat jullie zo praten tegen een meisje van 20 jaar oud die gewoon geintresseerd is in het weer en dan voornamelijk onweer.

Hahahah, ik geloofde je allang. Had alleen geen tijd om de soundings er even bij te pakken die zeggen dat wat jij meldde prima mogelijk is.
En je houdt altijd mensen die onvoorwaardelijk geloven in wat de techniek ze vertelt. Als de apparatuur niet aangeeft dat het zo is, dan is het niet zo. Sagan heeft hier de briljante film 'Contact' over geschreven.
Maar goed, da's meer filosofisch van aard. Iedereen die wel eens op een plek heeft gestaan waarvan hij exact weet waar hij is, en waarbij de bliksem zo dichtbij insloeg dat je ook exact weet waar de bliksem insloeg, kan zelf constateren dat de bliksemdetectie (is geen radar trouwens) echt niet zo precies is. Dat er regelmatig wat mist.
Vorig jaar gewoon voor mijn ogen een dikke flits gezien en vette donder er achteraan, en maar mensen die bleven volhouden dat het wel iets anders zal zijn geweest. Mensen die nog in de luier lagen toen ik al aan het chasen was vermoed ik.  ;)

Gewoon niets van aantrekken. Je weet wat je gezien hebt, als andere mensen het beter menen te weten dan zegt dat iets over hun en niet over jou.

Tjitske

Dank jullie wel. Mischien reageerde ik wel wat te fel maar kreeg gewoon echt het gevoel alsof wat ik zei gewoon absoluut niet waar kon zijn..ik haat om voor leugenaar uitgemaakt te worden. Bedankt voor jullie reacties ik ga ook niet weg. Maar denk voortaan wel 2x na voordat ik er wat op zet...

Jan van Ooijen

Citaat van: Tjitske op vr 24 mei 2013 - 13:19
Dank jullie wel. Mischien reageerde ik wel wat te fel maar kreeg gewoon echt het gevoel alsof wat ik zei gewoon absoluut niet waar kon zijn..ik haat om voor leugenaar uitgemaakt te worden. Bedankt voor jullie reacties ik ga ook niet weg. Maar denk voortaan wel 2x na voordat ik er wat op zet...

Het is en blijft een forum, mensen kunnen teksten anders oppakken dan in werkelijkheid bedoeld wordt. Daarom is het ook handig dat er met smiley's gewerkt wordt ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vortex

Ondertussen is er net (14.10) een flinke funnel waargenomen op Ameland, bij Nes. Hij was tot 14.25 te zien.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Sven

Het gaat lekker met het onweer in het noorden :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

En weer trekken de onweersbuien van oost naar west over het land,begint toch heel opvallend te worden nu in het noordenhttp://www8.buienradar.nl/radarviewer.aspx
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: ron12 op vr 24 mei 2013 - 20:11
En weer trekken de onweersbuien van oost naar west over het land,begint toch heel opvallend te worden nu in het noordenhttp://www8.buienradar.nl/radarviewer.aspx
Ja mooi Ron12 hoe ze zo over het land trekken! Paar leuke buitjes! Tophoogte max 5 km. Niet significant. Hier is het overigens prachtig weer, blauwe lucht en windstil, mag zo overdag wel eens zijn. :)


Citaat van: Tjitske op vr 24 mei 2013 - 13:19
Dank jullie wel. Mischien reageerde ik wel wat te fel maar kreeg gewoon echt het gevoel alsof wat ik zei gewoon absoluut niet waar kon zijn..ik haat om voor leugenaar uitgemaakt te worden. Bedankt voor jullie reacties ik ga ook niet weg. Maar denk voortaan wel 2x na voordat ik er wat op zet...
Ik vond het wel meevallen, zo fel was je niet. En je mag best een beetje voor jezelf opkomen hoor! :) En ja, smilies gebruiken is best een goede tip voor alle partijen! :) :P


Citaat van: Graphicnizor op do 23 mei 2013 - 20:01
Gaan we nou serieus een discussie houden over WEL/GEEN onweer? Wat een kleuterklas en vervuiling van dit topic wederom!!
Detectie hebben we niet voor niets. En die deugen heus wel. Zelfde systeem als Blitz en KNMI gebruikt, tot op 10 meter nauwkeurig. Dus je hebt gewoon geen onweer gehoord en je buurman zal wel op de wc gezeten hebben... Man man man
Jammer dat je zo reageert, want met je reactie behoor je tot de zelfde kleuterklas, zoals jij het zelf benoemt. ;) Niet echt aardig tegen een nieuw forumlid hoor. Beetje flauw zo van die buurman-opmerking en dan nog melden dat ze 'gewoon geen onweer heeft gehoord' vind ik wel wat 'dominant' overkomen, met weinig respect voor andermans oordeel en bevindingen.

Jij weet er best wat van, probeer iemand dan te helpen, of zaken uit te leggen. Een discussie over wel of geen onweer is toch juist interessant en wellicht leerzaam? ;)

Overigens, hier een interessant stukje over onweerdetectie!

MWegman

Citaat van: Tyshane op vr 24 mei 2013 - 20:30
Niet echt aardig tegen een nieuw forumlid hoor.
Echt nieuw is ze niet, hoor. Een jaar en een dag om precies te zijn. Deze opmerking staat overigens los van het feit dat sommige leden echt rot reageren op andere leden, en dat dat wat mij betreft onacceptabel is. We zijn er allemaal gek op, het weer. Heb je iets waargenomen, dan heb je dat waargenomen. Punt. Wat allerlei sites en-of andere systemen je ook wijsmaken. En men zou een ander best eens wat meer in zijn of haar waarde kunnen laten. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. En nu weer terug naar de onweerskansen: ziet er leuk uit, daar in de buurt van Leeuwarden...
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Sven

Citaat van: MWegman op vr 24 mei 2013 - 21:16
Echt nieuw is ze niet, hoor. Een jaar en een dag om precies te zijn. Deze opmerking staat overigens los van het feit dat sommige leden echt rot reageren op andere leden, en dat dat wat mij betreft onacceptabel is. We zijn er allemaal gek op, het weer. Heb je iets waargenomen, dan heb je dat waargenomen. Punt. Wat allerlei sites en-of andere systemen je ook wijsmaken. En men zou een ander best eens wat meer in zijn of haar waarde kunnen laten. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. En nu weer terug naar de onweerskansen: ziet er leuk uit, daar in de buurt van Leeuwarden...

De één geloofd in god, de ander geloofd in de wetenschap. Hoezo onacceptabel? Het is een forum waar gediscusieërd wordt. Als iemand zegt dat hij/zij onweer heeft en we bekijken de radars en de detectiesystemen en er is niets te zien, dan roept dat vragen op, mijnziens heel logisch! Als er dan niks gezien wordt ga ik ernaar vragen, wat ik ook heb gedaan.. daaruit voortgeleid kwam de discussie opgang. Dat de persoon in kwestie zich dan in de zeik genomen voelt of aangevallen, is dan aan de persoon zelf. Verklaar aan de hand van bewijzen maar je tegenoordeel, en die zijn er niet. Dus blijft achter, een groep mensen die het niet geloven, en een groep welke dat wel doet. Nou prima, dan is bij deze de discussie gesloten.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

MWegman

'Hoezo onacceptabel'?? Iemand zijn waarneming wordt de grond in geboord met opmerkingen over de buurman op de wc, of iets dergelijks. Noem jij dat een discussie dan? Met discussies is helemaal niets mis, en met kritische vragen ook niet. Maar een beetje meer respect voor elkaar hier en daar zou best wel op z'n plaats zijn.
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Sven

Citaat van: MWegman op vr 24 mei 2013 - 21:45
'Hoezo onacceptabel'?? Iemand zijn waarneming wordt de grond in geboord met opmerkingen over de buurman op de wc, of iets dergelijks. Noem jij dat een discussie dan? Met discussies is helemaal niets mis, en met kritische vragen ook niet. Maar een beetje meer respect voor elkaar hier en daar zou best wel op z'n plaats zijn.

Jij sprak over een aantal leden, wanneer het alleen om die opmerking gaat, spreek je over een bepaald lid. Maar daar sta ik los van. En respect geldt voor iedereen, alleen mag ieder een uitspraak in twijfel nemen. Want hetzelfde als de opwarming van de aarde, je geloofd het of niet :) daarmee wil ik maar te kennen geven, dat er nou niet een te groot probleem moet worden gemaakt over de discussie.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ThaGhostNL

Heren en Dames,

Laten we het weer over het onweer hebben en niet doorgaan met de discussie wel of niet onweer.
Ter verduidelijking kan je in het topic http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,4087.0.html lezen waarom er soms geen onweer word waargenomen door de detectoren.

Heb Respect voor allen en ga niet flamen
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

hj32

Hoi mensen,

Ik beweer vandaag een windhoos te hebben waargenomen.
Kan iemand de radarbeelden even analyseren tussen ongeveer 19:00 en 21:30 tussen groningen en drenthe?
Ik wil graag duidelijkheid.
Wat ik zag was iig geen gewone fractus, wat ik zag was rotatie en dat kun je ook op de foto's zien.
Je kunt heel duidelijk zien dat er eerst uitzakking is, dan een funnel en vervolgens rotatie en daarna duidelijk zichtbaar van beneden naar boven aanzuiging. Nog een aanwijzing is dat de vorm heel snel veranderde.

Het ging heel snel, mss 10 sec aan de grond, maar toch.
Ik wil even afwachten van de radaranalyse uitwijst voor ik de foto's en filmpjes hier plaats.
Foto's staan op twitter. :)
Ik heb iig weer een prachtige avond gehad.  ;)

Voor het noorden was dit iig een zeer spectaculair wolkenschouwspel en dat heb ik toch maar weer weten vast te leggen ;)
Ik zal binnenkort het verslag op het forum zetten.

Grtz hj

jorentje1997

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 01:44
Hoi mensen,

Ik beweer vandaag een windhoos te hebben waargenomen.
Kan iemand de radarbeelden even analyseren tussen ongeveer 19:00 en 21:30 tussen groningen en drenthe?

Ik weet dat daar stevige buien zijn gevallen met wat onweer, maar over een windhoos heb ik nog niets gezien/gehoord, zou het niet kunnen dat je een windhoos verward met een waterhoos want deze waren gisteren wel op enkele plaatsen waargenomen.

Toch eventjes het radarbeeld van de actiefste bui op die plaats:


Tyshane

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 01:44
Hoi mensen,

Ik beweer vandaag een windhoos te hebben waargenomen.
Kan iemand de radarbeelden even analyseren tussen ongeveer 19:00 en 21:30 tussen groningen en drenthe?
Ik wil graag duidelijkheid.

*knip*

Voor het noorden was dit iig een zeer spectaculair wolkenschouwspel en dat heb ik toch maar weer weten vast te leggen ;)
Ik zal binnenkort het verslag op het forum zetten.

Grtz hj

Gaaf! Tof dat je een prachtige avond hebt gehad, daar gaat het om nietwaar! ;) Ben benieuwd naar het beeldmateriaal. Je zou het vast kunnen plaatsen, dan kunnen mensen mee kijken.

jorentje1997

Dinsdag misschien wat klappers voor West-Vlaanderen


hj32

Citaat van: Tyshane op za 25 mei 2013 - 11:13
Gaaf! Tof dat je een prachtige avond hebt gehad, daar gaat het om nietwaar! ;) Ben benieuwd naar het beeldmateriaal. Je zou het vast kunnen plaatsen, dan kunnen mensen mee kijken.

Hoi
Staat wel op mn twitter @thehj32

Wat hebben we toch een toffe hobby of niet dan?
Natuur in z'n puurste vorm  :)

hj32

Citaat van: jorentje1997 op za 25 mei 2013 - 10:06

Toch eventjes het radarbeeld van de actiefste bui op die plaats:

Het klopt dus al met de plek waar ik was. :)
Dat het geen waterhoos is geweest, is vooral de kleur.
Waterhoos zuigt water op en is dus anders van kleur.
Daarnaast was er later nog een tijd schuine bruine fractus te zien...mss de after van de hoos?
Zoiezo de xtreem turbulente lucht icm rotatie...de kans is echt groot...anders zou ik het ook niet zeggen.
Maar ik ben geen kenner genoeg om het ook kwa weertheorie te bewijzen...alleen kwa waarnemingen en met beeld-en geluidsmateriaal

Grtz hj


jorentje1997

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 13:34
Het klopt dus al met de plek waar ik was. :)
Dat het geen waterhoos is geweest, is vooral de kleur.
Waterhoos zuigt water op en is dus anders van kleur.
Daarnaast was er later nog een tijd schuine bruine fractus te zien...mss de after van de hoos?
Zoiezo de xtreem turbulente lucht icm rotatie...de kans is echt groot...anders zou ik het ook niet zeggen.
Maar ik ben geen kenner genoeg om het ook kwa weertheorie te bewijzen...alleen kwa waarnemingen en met beeld-en geluidsmateriaal

Grtz hj

Heb jij dan geen beeld materiaal of iets? Zou wel leuk zijn voor de leden :)

Tyshane

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 13:28
Hoi
Staat wel op mn twitter @thehj32

Wat hebben we toch een toffe hobby of niet dan?
Natuur in z'n puurste vorm  :)

Hey! Jouw tweets zijn afgeschermd en ik doe zelf niet aan twitter! Maar goed; een mooiere plek als deze site is er toch niet om dit soort beelden en enthousiasme te delen. Wie weet zijn er mensen die met je mee kunnen oordelen in hoeverre het is wat jij dacht. Daarentegen; als je al hebt genoten van het fenomeen, zoals jij het waar hebt genomen, dan is de definitie of het etiket ondergeschikt. ;)

By the way, zeker een toffe hobby / interesse, genieten alom! Al moet ik wel zeggen dat ik de echte onweersdagen met alles wat daarbij hoort wel erg mis, dus ik hoop dat dat snel weer eens voorbij gaat komen! In optima forma! :)


Citaat van: jorentje1997 op za 25 mei 2013 - 14:31
Heb jij dan geen beeld materiaal of iets? Zou wel leuk zijn voor de leden :)


Ja dat heeft hij; zie onderstaand! ;)

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 01:44
...voor ik de foto's en filmpjes hier plaats...

...Foto's staan op twitter...

...dat heb ik toch maar weer weten vast te leggen...

Powered by EzPortal