Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 86793 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

david_meyer25

Voor Zuid-Holland en Utrecht nog geen meldingen voor onweer.

Eifel

Citaat van: Arend op do 26 jul 2012 - 23:57
Heerlijk kaartje. Neerslagsom Hirlam 18z.  ;D
Laat maar komen. :D

glenn


Dennis


Weatherboy

Toch hou ik een slag om de arm. Het gaat dit jaar veels te vaak verkeerd, dus ik geloof er niet zo in. Al moet ik zeggen dat Estofex wel flinke taal uitslaat. De Benelux zit met alles het beste als ik het verhaaltje zo is lees. En die verrekte zeewind die vind ik eigenlijk nog het ergst..... :o

Eifel

Citaat van: Weatherboy op vr 27 jul 2012 - 00:35
Toch hou ik een slag om de arm. Het gaat dit jaar veels te vaak verkeerd, dus ik geloof er niet zo in. Al moet ik zeggen dat Estofex wel flinke taal uitslaat. De Benelux zit met alles het beste als ik het verhaaltje zo is lees. En die verrekte zeewind die vind ik eigenlijk nog het ergst..... :o
Nou ja als je zo eens kijkt op de radar of sat dan zitten er toch flinke jongens tussen. Maar indd is morgen afwachten wat er veder gebeurt.

SniperEye

Citaat van: Weatherboy op vr 27 jul 2012 - 00:35
Toch hou ik een slag om de arm. Het gaat dit jaar veels te vaak verkeerd, dus ik geloof er niet zo in. Al moet ik zeggen dat Estofex wel flinke taal uitslaat. De Benelux zit met alles het beste als ik het verhaaltje zo is lees. En die verrekte zeewind die vind ik eigenlijk nog het ergst..... :o

Dan weet ik niet waar jij bent geweest dit jaar  :o Wellicht dat je even de chaseverslagen in dit forum erop naslaat, dan kom je tot de ontdekking dat het een buitengewoon goed jaar is.

OT: ik kijk het vandaag aan. Ga mijn accu van mijn camera opladen en heel misschien vanavond even rijden. Ver zal ik niet gaan.

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 27/07/2012 05.50 uur LT

Een laag tussen Schotland en IJsland trekt zuidoostwaarts en komt zaterdag 00 UTC bij Schotland aan. Bijbehorende koufronten (dubbelconstructie) ligt rond 15 UTC over het midden land het land. Ondertussen nadert aan de oostkant van het koufront vanuit Zuid-Frankrijk een thermisch laag (Spanish Plume, (Thetaw850 >17)). Oost van het genoemde koufront ontstaan in de warme lucht in de namiddag en avond onweersbuien. Zaterdag komt het tweede koufront door.

MODELBEOORDELING:
EC12 en HiRLAM zitten bijna op een lijn, alleen HirLAM overdrijft waarschijnlijk de neerslaghoeveelheden in deze run (50 mm/3hr ?). De actuele buien het Kanaal wordt door Harmonie niet gezien. EC12 en HIRLAM00 pakken dit wel goed op. Het is de "pluk"buien die vanmiddag over ons land zou trekken, maar in deze run helemaal instort. Mogelijk wordt het koufront vanmiddag achter het thermische laag versneld over ons land getrokken, wat de windruiming vanmiddag naar noordwest en de sterke afkoeling kan verklaren. Neerslag lijkt lijkt convectief van aard. Later oost van koufront ontstaan de (onweers)buien in de warme lucht. De vraag is nog in hoeverre ze over het zuidoosten trekken, voorlopig niets aan de waarschuwingen gedaan, omdat het zuidoosten nog steeds de meeste kans maakt op onweer. Maar het blijft wat de (onweers)buien betreft een kwestie van Nowcasting, vooral omdat de precieze synoptische situatie vooralsnog niet helemaal duidelijk is. In het tweede koufront ontstaan allerlei golfjes (Lage druk kernen) waardoor de timing van dit front lastig is.Verder heb ik het idee dat alle modellen het moeilijk hebben met deze situatie. Ieder run, van welk model ook, geeft weer een heel ander beeld.

In de loop van de middag en avond aanvankelijk kans op een enkele (stevige) onweersbui. In het model is er kennelijk net genoeg convergentie om voorbij de inversie te gaan. Opvallend is de onweerskansen in de loop van de dag afnemen .De ervaring leert echter wel dat een naderend zwak front of een kortgolvige hoogtetrog wat zorgt voor de dynamische forcering veel wolk tot wolkontladingen opleveren bij deze convectie vanaf ca. 5000 vt. De precieze neerslagverdeling is onzeker en wisselt per model run.

TEMPERATUUR:
Max temp. overdag bij weinig wind van ca. 25 op de Wadden tot rond 30 in het oosten en zuiden. Na "koufront" passage in de middag gaat de wind naar noordwest en is er een sterke daling van temperatuur in het westen, mogelijk tot onder de 20 gr.. Ook tijdens een bui een sterke daling. Komende nacht rond 16. Zaterdag toch nog in het zuidoosten net boven de 20, elders hooguit 18.


Dennis

GFS met de "bom " weer over NL


Dennis

Nieuwste Modellen MCS vorming

Cdtj3

Wat zegt dit plaatje hierboven? Of is er een link naar een uitleg van dit kaartje? Ik snap niet echt wat ik hieruit moet aflezen. Alvast bedankt.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Dennis

Citaat van: Cdtj3 op vr 27 jul 2012 - 08:01
Wat zegt dit plaatje hierboven? Of is er een link naar een uitleg van dit kaartje? Ik snap niet echt wat ik hieruit moet aflezen. Alvast bedankt.

Kaartje laat de potentiele kans op MCS (zwaarte van de neerslag) zien met de daarbij verwachte trekrichting

Weatherman

Het begint hier nu al bewolkt te raken en benauwder aan te voelen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

Van 27/07 14u tot 28/07 04u :  Vandaag wordt het warm en zwoel met eerst vooral in het westen van het land en in de streken langs de Franse grens, instense onweersbuien, mogelijk met hagel, veel regen en windstoten.

Vanavond en volgende nacht trekt vanaf Frankrijk een nieuwe onweerachtige regenzone over onze streken, vooral over het centrum en oosten van het land. De onweders kunnen vrij hevig zijn en gepaard gaan met veel regen en windstoten.

@kmi
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Stukje uit de KNMI Guidance:



Een laag tussen Schotland en IJsland trekt zuidoostwaarts en komt zaterdag 00 UTC bij Schotland aan. Bijbehorende koufronten (dubbelconstructie) ligt rond 15 UTC over het midden land het land. Ondertussen nadert aan de oostkant van het koufront vanuit Zuid-Frankrijk een thermisch laag (Spanish Plume, (Thetaw850 >17)). Oost van het genoemde koufront ontstaan in de warme lucht in de namiddag en avond onweersbuien. Zaterdag komt het tweede koufront door.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

GFS en NAE laten weer een ander beeld zien dan Hirlam



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

ALS NAE uitkomt hebben we gewoon 50+ mm in the pocket :o :o in het midden
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jan van Ooijen

KNMI blijft code geel aangeven voor oostelijk deel, zal wel vranderen heb ik het vermoeden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hagel (experimenteel) gaat naar de 2 centimeter toe. Kan me herinneren dat in 2009 ook zoiets was in Breda, toen vielen er lokaal hagelstenen van 4-5 centimeter

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op do 26 jul 2012 - 21:32
LOL, alles (zo goed als) weg bij WRF. Gelukkig maar een van de vele modellen.  ;)

Pssst, pak eens 1 dag ipv 2 dagen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal