Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157357 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RSK1992

In Bodegraven is het inmiddels al aardig aan het opklaren. Het zal mij benieuwen wat de avond ons gaat brengen!
Met vriendelijke groet,
Robin

dondertje127

Ook in Arnhem wordt het al lichter.

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux

Uitermate kopbrekende situatie vandaag. Voor één keer is er aan windshear geen gebrek, en zelfs is er wat windruiming in de PBL waardoor de SRH waarden oplevert tot >200 m²/s². De vraag die moet gesteld worden is in welke mate convectie zal worden getriggerd. Want op dat gebied zijn er toch enkele problemen. Feit is dat de aangevoerde lucht onstabiel is en deze namiddag trekt nog een gebied met nog hogere TE850 waarden door (WCB). Vlakbij en oost van het golvende koufront zien de de latente onstabiliteit oplopen tot 500-1000 J/kg, in het oosten mogelijks hogere waarden, zeker bij zon (en die is in de zuidoostelijke helft van BE zeker mogelijk met zelfs kans op brede opklaringen daar). Echter, een Showalter van 2-3 is echt wel problematisch. Vaak geeft deze SI een betere indicatie voor onweerkansen dan de meer gekende LI. Reden van deze hoge SI waarde is de warme bovenlucht. De T500 is slechts -14° wat warm is, we zien op dat niveau dan ook een lichte anticyclonale kromming, ttz. een zwakke wig is over ons aanwezig ipv een gewenste trog.





Probleem lijkt me ook de positie van de jetstreak, nl. rechter uitgang en dus onderdrukking van de onweerkans tgv convergentie op hoog niveau (en dus daalbewegingen ipv stijgbewegingen en stabiliserende werking). Verder is de LCL niet ideaal (niveau rond 500-800m) en valt me de KO index tegen (amper -6°). Verder problematisch is dat diverse meso-modellen weigeren om duidelijke sterke convectie te triggeren oost van het front, dit is meestal geen goed teken en ze 'zien' dus eveneens te veel tegenwerking.

Daarom hou ik eerder rekening met een MDT RISK over de meeste regio's. ALS er convectie getriggerd wordt, gebeurt dat wel in een 'agressief' milieu en kunnen de cellen zeer snel dynamisch gevaarlijk worden. Gedacht moet worden aan supercells (voldoende hoge SRH en verticale windruiming in de onderste niveaus, evenwel niet overdreven maar vooral aan bow echo's/squall line. Daarop kunnen zware windstoten voorkomen hoger dan 100 km/h (Ivens gaat vlakbij het front naar 120 km/h, puur indicatief wel). Kans op hagel bij de cellen is uiteraard aanwezig (2-4cm) doch de niet overdreven vertical lapse rate temperen de kansen op al te overdreven hagelbollen. De diverse modellen blijven hoge severe weather indexen toveren met toch ook hoge EHI waarden die we niet zomaar kunnen negeren (waarden boven 2 zie je niet in elke case!). Door de snelle beweging van de potentiële cellen zal het met de wateroverlast meevallen maar de PW is wel hoog (ca 38mm) dus het kan lokaal wel wateroverlast geven. Aandachtsgebied is de zone vlak oost bij het front (bijna embedded) en een gebied bezuiden Samber en Maas.





Voor de chasers wordt het lastig, enerzijds is het lastig een locatie uit te kiezen (oost van het front, dat wel) maar de bovenstroming is krachtig en zorgt voor snel bewegende cellen, nauwelijks/niet bij te houden lijkt me. Ook veel wolken, dus minder fotogeniek. Betere visuele condities bezuiden Samber/Maas maar ook daar lastig in te schatten wat er gaat gebeuren. De LCL zijn daar relatief hoog en de modellen triggeren daar nauwelijks buien. Maar als er daar cellen ontstaan, mogelijks fotogeniek van het supercell type. Daar mooie SRH waarden, gunstig voor supercells.

Voor vrijdag is er nog kans op fel onweer in het zuiden van BE en LUX, net voor het KF, met daar nog kans op een dynamische bui.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de nieuwe run laat een bizarre STP waarde zien, kijken wat er allemaal van gaat uitkomen.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

En hop, daar is de zon. Goed zo! Lekker klam & klef nu, dat is wat minder fijn, maar goed voor het broeien. ;)

Gerard1995

Citaat van: Tyshane op do 10 mei 2012 - 11:50
En hop, daar is de zon. Goed zo! Lekker klam & klef nu, dat is wat minder fijn, maar goed voor het broeien. ;)

hier scheen het net ook in 1x heel fel ja, goed voor de broeieffecten idd!!! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

weermanwouter

regio Oss, is het nog zwaar bewolkt,

Thunderfreak

Eerste buien ontstaan boven France.
Duidelijke koers naar ZO Nederland

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

19bianca82

Hier in Apeldoorn doet de zon ondertussen ook zijn best om door te komen.

Eifel

Hier in de Eifel 21 graden met een wazig zonnetje. Maar wel broeierig, Merk duidelijk dat er veel vocht in de lucht zit.

Thunderfreak

Niet vreemd met de regen die de afgelopen tijd gevallen is.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Tyshane

Citaat van: Gerard1995 op do 10 mei 2012 - 12:02
hier scheen het net ook in 1x heel fel ja, goed voor de broeieffecten idd!!! 8)

Ja lekker he! Had het niet zo snel verwacht aan dat regenachtig wolkenpak van een uur geleden te zien. En dan toch zo snel al de zon. Vogels fluiten nu ook alsof het een lust is. Mooi tijd om even de boodschappen te halen nu zodat er de rest van de middag en avond volledig tijd is om alles te volgen en buiten te zijn. B)

Gerard1995

Citaat van: Tyshane op do 10 mei 2012 - 12:14
Ja lekker he! Had het niet zo snel verwacht aan dat regenachtig wolkenpak van een uur geleden te zien. En dan toch zo snel al de zon. Vogels fluiten nu ook alsof het een lust is. Mooi tijd om even de boodschappen te halen nu zodat er de rest van de middag en avond volledig tijd is om alles te volgen en buiten te zijn. B)

juist, idd!! dat is ook het feit dat ik vroeger ga werken, zodat ik eerder weer naar huis kan :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

erik

Hier 0 kans op onweer en de zon laat zich ook niet zien.Wel een stevig aantrekkende wind en nog steeds (mot)regen. Ik twijfel nog of ik richting het zuiden/oosten zal gaan,er zal vast wel ergens stevig onweer ontstaan maar de onzekerheid over plaats en timing zijn toegenomen...

pietjelol

grauw weer buiten. Als je zou denken dat het herfst is dan zou ik je nog geloven ook. temp is dan wel weer lekker 18.5 graad

Xtrmwthr

Hey allemaal,

Ziet er inderdaad wel spooky uit vandaag. Hoop dat de buien iets langer wegblijven. Dan heb ik meer tijd hahaha
Ik denk dat ik voor ZO brabant ga. Kunnen we zoiets als dit gaan verwachten?

Stephanie

Hier (Sprang Capelle) in de tuin 22.3 graden,
De zon heeft heel eventjes geschenen, en de wind trekt momenteel erg aan.
Het is heel benauwd, en dat vind ik normaal niet zo leuk, maar laat vandaag maar komen 8)


Trouwens een nieuw record vandaag ;D
Meeste online ooit: 1315 (Vandaag om 09:40:50 am)

Marcel1976

Al een eerste buitje gehad hier, nu wachten op de opklaringen en kijken wat er komen gaat. Al een flinke bui boven Noord Frankrijk!

MamaAs

Hier in het noordwesten niets aan de hand. Plakkerig en vies, ja, maar bewolkt en meer ook niet.
Ja, een flinke wind.
Geniet van het onweer mensen!

alaind86

Heerlijk die kaarten en heerlijk dat we in het rampgebied zitten. Alleen nog wachten op de zon die de atmosfeer ff een handje gaat helpen.

Powered by EzPortal