Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157414 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GekkeLeo


marco-groningen

Hier code groen. Persoonlijk gezien verwacht ik hier ook niks. Ik woon echt op de verkeerde plek.
Morgen maar nowcasten.

aloa

De wolkenhoogte voor morgen. Limburg tot 15 km, wat ook mooi overheen komt met de neerslagkaart van UKMO.
Verder loopt het terug tot zo'n 11 km in een lijn van Zeeland tot het oosten van Groningen.


Weatherboy

Guidance is weer wat positiever.

NEERSLAG:
Een buienlijn (convergentie, zwakke hoogtetrog) ligt om 15 UTC boven het oosten. Vrij goed in de div. Uitvoer. De WCB zorgt in de nacht en ochtend boven de Noordzee en in het westen van tijd tot tijd voor regen, aanvankelijk is deze niet convectief. In de middag duidelijk convectief, met mogelijk vorming van een lijn aan het einde van de middag/begin van de avond (sterke convergentie aan de grond). Verticale windschering laat organisatie toe. CAPE is maximaal ongeveer 1000 J/kg in het ZO.


Terwijl er eerst met alles nadruk op het zuidoosten stond, is het woordje zuidoosten geschrapt. Ook komt het koufront véél later. KNMI verwacht die 's avonds pas over het westen;

Het koufront ligt vrijdag 00 UTC van het noorden van Denemarken naar Bretagne. Boven Engeland ligt dan nog een back-bent occlusie.

Om 2 uur snachts ligt ie dus pas over west/midden Nederland.

Met een klein beetje geluk krijgen we nog iets, als is het maar een klein buitje met wat knallen. Maar alles voorbij zien trekken, dat hou ik echt niet meer vol.  :'(

Weatherboy

De windstoten zijn wel erg hoog bij GFS! Ruim 100 km/h op zee en 90 km/h langs de kust. Overigens trekt dat windveld mee met de heftige buien. Ook boven land windstoten tot 90 km/h! De buien kunnen dus agressief zijn.


Tyshane

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 20:20
Met een klein beetje geluk krijgen we nog iets, als is het maar een klein buitje met wat knallen. Maar alles voorbij zien trekken, dat hou ik echt niet meer vol.  :'(

Moet toch wel lukken denk ik zo, dat ene kleine buitje in ieder geval dan he. ;)

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 20:35
De windstoten zijn wel erg hoog bij GFS! Ruim 100 km/h op zee en 90 km/h langs de kust. Overigens trekt dat windveld mee met de heftige buien. Ook boven land windstoten tot 90 km/h! De buien kunnen dus agressief zijn.

Inderdaad, kunnen pittige windstoten mogelijk zijn! KNMI geeft voor 3 provincies hier specifiek een waarschuwing voor.

Jan van Ooijen

Noodweercentrale voor het gehele land al code geel!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 20:42
Noodweercentrale voor het gehele land al code geel!


Een heel verstandige keuze van hun. Als er wat komt geloof ik nooit, gezien de verwachting voor morgen, dat enkel het oosten en zuidoosten iets van betekenis zullen krijgen.

aloa

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 20:35
De windstoten zijn wel erg hoog bij GFS! Ruim 100 km/h op zee en 90 km/h langs de kust. Overigens trekt dat windveld mee met de heftige buien. Ook boven land windstoten tot 90 km/h! De buien kunnen dus agressief zijn.
denk dat er nog meer waarschuwingen komen voor windstoten. Voor de westkust en het noorden van Nederland.

Dijker

ik denk dat het westen maybe er niet veel van mee zal krijgen tenminsten niet zo heftig als het oosten want wij zitten hier langs de kust en dan heb je weer invloed van het koude zeewater

Jan van Ooijen

Citaat van: Dijker op wo 09 mei 2012 - 21:18
ik denk dat het westen maybe er niet veel van mee zal krijgen tenminsten niet zo heftig als het oosten want wij zitten hier langs de kust en dan heb je weer invloed van het koude zeewater

Nou, als ik noodweercentrale zie dan verwachten ze code rood voor westen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Dijker op wo 09 mei 2012 - 21:18
ik denk dat het westen maybe er niet veel van mee zal krijgen tenminsten niet zo heftig als het oosten want wij zitten hier langs de kust en dan heb je weer invloed van het koude zeewater

Heb ik ook vaak gedacht, maar eigenlijk komt er regelmatig nog een (kleine) verrassing ;)


Oh ja, stukje van limburg al code oranje, uitgegeven door Noodweercentrale.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 21:23
Nou, als ik noodweercentrale zie dan verwachten ze code rood voor westen ;)

Vaak zie je in dit soort situaties dat voornamelijk Zuid-Holland en het zuidelijke deel van NH een staartje meepakken. Zeg het niet omdat ik zelf er woon, maar de feiten het bewijzen!  ;D

Het verschijnsel heb je ook met de temperatuur in zowel de zomer als winter.

Marcel1976

Citaat van: Weerfreak op wo 09 mei 2012 - 21:24


Oh ja, stukje van limburg al code oranje, uitgegeven door Noodweercentrale.
Dat stukje oranje heeft niks met morgen te maken, dat hadden ze gedaan omdat er een klein uurtje geleden best een venijdig buitje passeerde.

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op wo 09 mei 2012 - 21:32
Vaak zie je in dit soort situaties dat voornamelijk Zuid-Holland en het zuidelijke deel van NH een staartje meepakken. Zeg het niet omdat ik zelf er woon, maar de feiten het bewijzen!  ;D

Het verschijnsel heb je ook met de temperatuur in zowel de zomer als winter.

Klopt, dat valt mij ook op, ik woon ook in Zuid-Holland aan de kust, en vaak zie je dat er dan toch nog onverwachts een buienlijntje of een paar fikse losse buien ontstaan.

Citaat van: Marcel1976 op wo 09 mei 2012 - 21:37
Dat stukje oranje heeft niks met morgen te maken, dat hadden ze gedaan omdat er een klein uurtje geleden best een venijdig buitje passeerde.

Oeps, je hebt gelijk :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dijker

nou we zullen het zien morgen voor de westkust ;)

camera gaat mee de auto in naar me werk en daarna als ik klaar ben kijken of het wat is of word

Jan van Ooijen

Zo'n convergentielijn heb ik dus nog nooit gezien, als dit werkelijkheid is/wordt....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PietBerger

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 22:05
Zo'n convergentielijn heb ik dus nog nooit gezien, als dit werkelijkheid is/wordt....

Warm Convayor Belt ;)
Sterke zuidelijke stroming met warme en vochtige lucht in een relatief smalle en ondiepe laag aan de voorzijde van een koufront.
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Shadow112

Wow! in dit geval komt alles ook veel meer naar het westen! ;D

Marcel1976

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 22:05
Zo'n convergentielijn heb ik dus nog nooit gezien, als dit werkelijkheid is/wordt....

Daar is er eentje met de vilstift uitgeschoten :D

Powered by EzPortal