Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 16

Topic gezien door 193818 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 14 mrt 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op za 30 mrt 2013 - 16:45
ik geloof nog niet snel die warmere pluimen  ;D

Zei het op twitter ook al, maar geniet er van want aankomende winter zullen vele kwijlen om wat Hellmannetjes te hebben  8)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!


wesleylollol

psst: is accuweather te vertrouwen/betrouwbaar???

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 mrt 2013 - 16:50
Zei het op twitter ook al, maar geniet er van want aankomende winter zullen vele kwijlen om wat Hellmannetjes te hebben  8)
Waarom denk je dat Jan? :)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

grizzrh

Citaat van: wesleylollol op za 30 mrt 2013 - 17:13
psst: is accuweather te vertrouwen/betrouwbaar???

Mwah valt wel mee, Qua actueel weer wel 5-7 dagen ook nog wel rest is redelijk onbetrouwbaar
Doenrade, Limburg

knarf

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 mrt 2013 - 16:50
Zei het op twitter ook al, maar geniet er van want aankomende winter zullen vele kwijlen om wat Hellmannetjes te hebben  8)

Eeen beetje telegraaf nivo!

frankaloe

beek en donk meld een enkele vlok sneeuw bij -1 grd...
vrolijk pasen allemaal  ;D ;D ;D
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Jan van Ooijen

Citaat van: knarf op za 30 mrt 2013 - 19:24
Eeen beetje telegraaf nivo!

Nee zeker niet het niveau van Telegraaf, vele lopen weg met Bastardi (waaronder ik ook) en het zijn zijn teksten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 mrt 2013 - 16:50
Zei het op twitter ook al, maar geniet er van want aankomende winter zullen vele kwijlen om wat Hellmannetjes te hebben  8)

De kans is statistisch gezien in elk geval zeer hoog. Wie weet komt het dus wel uit Jan,  Maar het blijft natuurlijk gissen zo iets. ;)

Weatherboy

Citaat van: zwoof op zo 31 mrt 2013 - 00:17
De kans is statistisch gezien in elk geval zeer hoog. Wie weet komt het dus wel uit Jan,  Maar het blijft natuurlijk gissen zo iets. ;)

Nou als het huidige patroon zich voortzet zoals het al een aantal jaren doet, wordt volgende winter gewoon weer een normale tot vrij koude winter. Aangezien het totale stromingspatroon aan het veranderen is en i.c.m. met het zonnevlek gehalte etc. is de kans vrij aannemelijk dat de winters een beetje kouder worden dan de norm. Want laten we wel wezen, hadden we deze kaarten vanaf half januari gezien tot nu toe, dan kwamen we zeker tot de 200 Hellmannen. Met Elfstedentocht en alles erop en eraan. Dat is helaas niet het geval, maar het zou zomaar wel eens uitkomen.

Een WC houd tegenwoordig slechts 2-3 weken aan. Ik kan me winters herinneren dat we niets ander hadden dan een WC dat zo doorliep van herfst tot lente. De laatste jaren komen die WC's tegenwoordig vooral in de zomer voor, waardoor het zeikesnat is in de zomer.

Ik denk dus dat het best mee zal vallen volgende winter. Eerst gewoon een warme zomer, met knetterend onweer, en daarna gewoon weer bakken met sneeuw. Herfst mag van mij wegblijven, kansloos seizoen ;)

zwoof

Klinkt aannemelijk en ik hoop het ook dat het zo gaat natuurlijk ;) Maar dan nog het zijn geen garanties. Het zou in elk geval historisch zijn als er 6 keer achterelkaar een normale tot vrij koude winter gehaald gaat worden.

ron12

Vogels hebben het nu zeer moeilijk nu.http://natuurbericht.be/?id=10367&cat=favoriet gewoon die site eens door lezen zwaluwen,vlinders,amfiebeen ,kraanvogels,ze verwachten dat vele dieren deze koude periode niet zullen overleven.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Romigo

Toch wel lekker. Op eerste paasdag sneeuwvlokken zien vallen, dat heb ik met kerst gemist.  :)

Reutel

Citaat van: zwoof op zo 31 mrt 2013 - 09:26
Klinkt aannemelijk en ik hoop het ook dat het zo gaat natuurlijk ;) Maar dan nog het zijn geen garanties. Het zou in elk geval historisch zijn als er 6 keer achterelkaar een normale tot vrij koude winter gehaald gaat worden.

Ik vind vorige winter niet echt heel bijzonder koud hoor, op die twee weken strenge vorst na dan. Dus statistisch gezien kan er best nog een koude tot zeer koude winter aankomen. Het klimaatverhaal van smeltend poolijs, warme golfstroom en verschuivende seizoenen vind ik ook niet geheel ongeloofwaardig. Even inhakend op wat Weatherboy zegt, als we deze recente weersituatie in januari gehad hadden, deze lange periode, dan hadden we een zeer strenge winter gehad. Het is dus zeker niet onrealistisch dat er echt een verandering plaatsvind en onze winters kouder gaan worden, en de zomers natter. Ik neig toch meer naar dit verhaal, dan naar Bastardi. Hij heeft er helaas de laatste tijd behoorlijk naast gezeten.

dondertje127

Vandaag de 36e sneeuwdag, en dat terwijl de zomertijd is ingegaan. Ik zal je vertellen dat ik voor het eerst in mijn leven de zomertijd totaal vergeten was. Wie denkt er nu nog aan de zomertijd, als het zo erg winter is?

jones

Weer ff wennen nu de GFS12z run er pas rond half 7 is ipv half 6 :P

Blizzard

Wie had zich enige jaren geleden kunnen voorstellen dat wat we nu meemaken.  De klimaatrapporten toonden een ondubbelzinnige versnelling van de opwarming en die bracht ons rond 2006/2007 al seizoenen die de ene na de andere warmterecord opleverden. Hoorde toen een klimaatonderzoeker aangeven dat de komende genereraties sneeuwval als een bijzonder fenomeen zouden gaan beschouwen.

Kan me nog heugen dat er nog slechts enkele weken voor Kerst 2006 volop blad in de bodem zat door een totaal ontbreken van iets wat op seizoenkoude duidde.
Als weeramateur zag ik hier in Spijkenisse pas in december de minima geregeld tot onder de 10 C komen.

En nu, eind maart 2013, zitten we in een fase waarin de natuur maar niet tot ontwikkeling kan komen door ongelooflijk aanhoudende kou.
Want er worden nu dagrecords gebroken, idem wat decaderecord betreft, en zelfs vwb het 30-dagen gemiddelde van de temp lijkt de fase 10 maart- 10april historisch koud te gaan verlopen.

Afgelopen nacht vroor het regionaal op meethoogte weer matig, tot -7.8 C, aan de bodem op uitgebreide schaal strenge vorst.

En actueel, 13.00 uur, actuele temp tussen rond 1 C in gebieden waar bewolking overheerst, met wat lichte sneeuwbuien, tot een graad of 5 waar het zonniger is.

In essentie verandert er de komende 10-daagse letterlijk helemaal niks.
Eerste 3 kaarten laten zien dat aanhoudend de aanvoer uit oostelijke, en vooral later, uit noordelijke richtingen zal komen.
Aanhoudend veel te koud dus. Met maxima gemiddeld rond de 6 C en een aanhoudende kans op lichte vorst in de nacht en ochtend.
De eerste dagen blijft het hierbij overwegend droog, maar vanaf midden komende week lijkt de kans op winterse neerslag, door de meer noordelijke aanvoer, wel groter te worden.

De bijzondere kou heeft er toe geleid dat deze maart 3.6 C te koud zal verlopen.
En de gemiddelde temp afwijking zal de 1e decade april nog groter worden, omdat de klimatologie wel doorgaat met maxima die dan rond de 12/13 behoren te liggen.

Gaat het dan nooit over, dat hoor je meer en meer om je heen. Bekijken we de pluimen dan zien we –opnieuw- vanaf dag 10 een duidelijke opwarming. De gemiddelde maxima gaan dan naar een graad of 10, maar dit is nog altijd dus ruim onder normaal.

De zachtste leden van het ensemble gaan hierbij richting de normale waarden, en slechts een enkeling (mn GFS oper) komt wel met een oplossing met zelfs bovennormale temp.
Laatste kaart, 10 april, laat zien dat we dan inderdaad richting een mogelijk kantelpunt gaan, met nadrukkelijkere oceanische invloeden en een voorzichtig terug op de plaats van het Azoren hoog.
Opvallend hierbij is dan echter weer dat de echt zachte leden juist meer de vorming van een Euro hoog verwachten.
Bovendien geeft de pluim ook vanaf 10 april nog zeer veel koude leden, die eigenlijk ook dan geen enkele wijziging van het patroon verwachten, met juist rond half april een nieuwe (bovenlucht) kou-injectie.

Afwachten dus maar is mijn credo, ik zet voorlopig nog geen kaart op aanstaand écht lenteweer.

Mvg, Ronald.   

Ramon Oost

Citaat van: jones op zo 31 mrt 2013 - 18:11
Weer ff wennen nu de GFS12z run er pas rond half 7 is ipv half 6 :P

Haha ja inderdaad, ook de pluim vanaf vandaag een uurtje later.

juno

Ik ben eenigzins ook wel fan van hem jan, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat hij toch ook wel vaak mis zat(zit).



Citaat van: Jan van Ooijen op zo 31 mrt 2013 - 00:14
Nee zeker niet het niveau van Telegraaf, vele lopen weg met Bastardi (waaronder ik ook) en het zijn zijn teksten

Powered by EzPortal