Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157473 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 15:52
Die bewolking kan de hele boel flink verpesten waardoor al het onweer voor Duitsland is. Het zal niet de 1e keer zijn. Feit is wel dat het westen, alweer *zucht*, alles voorbij gaat zien vliegen.

Alleen wat ik nog steeds niet snap; 12 UTC is dat 14 uur Hollandse tijd?

In de winter +1, in de zomer +2 dus nu is dat idd 14 uur onze tijd ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

weershots

Hoi chasers in nederland,

heel veel succes voor vandaag en morgen. Ik hou hier vanuit Dallas (Texas) een beetje jaloers jullie kaarten in de gaten. Hier is een koufront gepasseerd en die heeft eigenlijk alles zuidelijk weggeschoven. Bovendien ligt de jetstream deze periode heel ongunstig (te ver noordelijk waardoor kans op roterende cellen al een stuk minder is).

Deze week blijft het hier rustig, daarna hopen we dat het vocht en de warmte uit Mexico weer wat meer over de Plains komt te liggen (ons chasegebied).

Het is even niet anders maar we verdoen onze tijd wel met wat activiteiten. Bovendien hou ik wel van die inlandse mentaliteit / landschappen hier in de States.

Laat vandaag (en vooral morgen wat ik heb gezien) de mooie foto's maar komen. Heb ik ook wat te bekijken vanaf hier.  :)  :) 
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

PietBerger

Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Jan van Ooijen

Citaat van: PietBerger op wo 09 mei 2012 - 16:28
Ut word niks  :P

Nee denk ik ook niet ;)

Citaat weer.nl

Supercells
Supercells zijn hele grote buien die zelf min of meer een lagedrukgebiedje vormen en daardoor hun eigen circulatie ontwikkelen. Een supercell kan hierdoor om zijn eigen as gaan draaien. In de Verenigde Staten zijn dit de buien die tornado's opleveren. Voor een supercell moet er sprake van windschering zijn. Hiermee bedoelen we een verschil in windrichting of –kracht tussen verschillende luchtlagen. Vooral de windschering tussen aardoppervlak en 3 km hoogte moet aanzienlijk zijn. Samen met enorme hoeveelheden vocht zijn supercells, mogelijk. En deze situatie lijkt dus morgenmiddag en -avond van toepassing te zijn. Zo waait het op rond 3 kilometer hoogte met windkracht 10, terwijl vlak boven de grond in het binnenland rond windkracht 4 staat. In dit geval is er dus sprake van een windsterkteverschil.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 15:52
Feit is wel dat het westen, alweer *zucht*, alles voorbij gaat zien vliegen.

ik kan me een dag vorige week herinneren dat Wodan gewoon Amersfoort oversloeg
Waar is mijn cape

PietBerger

Citaat van: PietBerger op wo 09 mei 2012 - 16:28
Ut word niks  :P

Sorry, kon het niet laten  ;D

Instraling baart me wel een beetje zorgen.
Bekijk de neerslagkaartjes maar eens, ik zie niet al te veel kans op opklaringen.

Maar dat zeggen enkel de modellen en ik heb het graag mis.

Word mooi nowcasten morgen!
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Serge

hier ist ie,... lijkt we vrij westelijk :P
Waar is mijn cape

Paspimefonic

Volgens mij zit ik vanavond vast aan mijn pc  ;D

TaL

Ik wacht met veel 'geduld' op estofex :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

SniperEye

Citaat van: PietBerger op wo 09 mei 2012 - 16:39
Sorry, kon het niet laten  ;D

Instraling baart me wel een beetje zorgen.
Bekijk de neerslagkaartjes maar eens, ik zie niet al te veel kans op opklaringen.

Maar dat zeggen enkel de modellen en ik heb het graag mis.

Word mooi nowcasten morgen!

Dat viel mij ook op, vooral in de eerste helft van de dag. Hopen dat men het mis heeft.

Paspimefonic

Het zou vandaag ook veelal gaan regenen met een minimale kans op zon, maar heb hier (Gouda) toch vooral de zon gezien.
Behoorlijk klam/ benauwd vind ik het buiten.

Arend

Citaat van: TaL op wo 09 mei 2012 - 17:13
Ik wacht met veel 'geduld' op estofex :)

Eigenlijk had ik verwacht dat ze gisteren een voorlopige verwachting voor morgen hadden opgesteld. In het verleden deden ze dat wel vaker om dan een dag van te voren met een definitieve verwachting te komen. De grote vraag is nu wordt het een 1 of een 2?  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Onze 2e onweersbui vandaag. Ik hoor zacht gerommel.

GekkeLeo

Citaat van: Paspimefonic op wo 09 mei 2012 - 17:22
Het zou vandaag ook veelal gaan regenen met een minimale kans op zon, maar heb hier (Gouda) toch vooral de zon gezien.
Behoorlijk klam/ benauwd vind ik het buiten.
Dat vond ik het vanochtend al met die hoosbui, was 15 graden om 06:00  ???

Jan van Ooijen

Hier even nog de recente kaarten, de CAPE is toegenomen tot 1500 J/KG. De STP waardes zijn verschoven naar het westelijk deel van Belgie cq Nederland, echter daar moeten we geen waarde aan hechten want in de volgende run zal het weer centraal/oostelijk liggen. Straks de SRH/DLS en LLS

   




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Laatste Hirlam (12z) geeft een een betere timing weer. In de loop van de middag en begin van de avond van het Zuid westen uit de buien. Hieronder de neerslag kaart van 13UTC (15:00) t/m 21UTC (23:00)


Jan van Ooijen

Ook een flinke neerslagbom in de berekeningen van het weermodel UKMO

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Peter

Ziet er veel belovend uit, ik hoop dat het allemaal stand houdt!  8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Peter

Utrecht inmiddels ook in het geel. :P
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal