Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226177 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Citaat van: JerryL op wo 24 jan 2018 - 13:51
@Armand. Dat van die strooiwagens moet ik wel erkennen. Maar zodra de miep van buienradar in beeld wordt ingevlogen voor het weerpraatje dan lijken ze volledig hun tong verloren als het te koud wordt. In elk geval wordt het er vele malen minder dik bovenop gelegd dan wanneer het warmer wordt dan gemiddeld.

het draait simpelweg om geld. onze wereld is daaromheen gebouwd. helaas is geld ook een remmend concept in de vooruitgang van de mensheid. vooruitgang in dure technologieën, zoals alternatieve energie vormen, ruimtevaart en noem het allemaal maar op. Toen ik nog in mijn tienerjaren was, was ik ervan overtuigd dat ik nog veel zou meemaken als ik hoorde welke vooruitgang mijn ouders hadden meegemaakt, de komst van de kleuren tv, de reis naar de maan, de opkomst van de auto etc. Helaas ben ik inmiddels ingehaald door de waarheid en inmiddels 32. We zijn sindsdien niet meer naar de maan geweest en veel verder dan wat auto's op elektrobatterijen komen we niet. Zou een auto op zonnepanelen nog haalbaar zijn in mijn leven? ik betwijfel het. Geld is wat de mens vertraagd in haar evolutie.


edit: dit kun je zelfs op klein niveau vergelijken. Ik ben op mijn 29ste nog ingestapt in het allerlaatste moment/jaar dat ik nog aan een voltijds mbo chemie opleiding kon beginnen met studiefinanciering. Inmiddels moet ik nog enkel de stages doorlopen waar ik komende maandag mee aanvang. Maar als ik bekijk wat voor een ellende op financieel gebied deze keus is geweest en nog steeds is. Heel weinig bestedingsruimte gehad de afgelopen 3 jaar en een degelijke studieschuld opgebouwd. Veel mensen zullen vanwege zoiets een stap als deze niet aangaan. Ik ben echter blij dat ik toch deze keus gemaakt heb en zie het potentiaal na de opleiding als vele male grotere waarde dan de schuld die ik erna heb.

Jelle

Citaat van: JerryL op wo 24 jan 2018 - 13:50
Het gaat er niet om of het al dan niet warmer wordt, het gaat erom hoe je dat steeds brengt. Als het te koud is moet het ook gezegd - mogen - worden.

Dat wordt ook echt genoeg gezegd, maar het gebeurt niet zovaak meer JerryL. Sterker nog, in 2017 was er maar 1 maand 'te koud' en dat was september. Dat wordt dan overigens ook genoemd: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2017/september

IJzige kou, wat in feite net zo bijzonder is als de warmte van vandaag, wordt dus ook gewoon gemeld. Laten we daar duidelijk over zijn: https://nos.nl/artikel/337208-recordkou-in-nederland.html.

Vandaag is dus ook echt wel speciaal. Het is slechts op 3 januaridagen van de meer dan 3000 dagen in januari maar warmer geweest dan vandaag.

Armand

Duidelijk te zien op de neerslagkaart én de temperatuurkaart waar het koufront zich bevindt. Achter het koufront halveert de temperatuur zowat nu.

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 24 jan 2018 - 13:51
@Armand. Dat van die strooiwagens moet ik wel erkennen. Maar zodra de miep van buienradar in beeld wordt ingevlogen voor het weerpraatje dan lijken ze volledig hun tong verloren als het te koud wordt. In elk geval wordt het er vele malen minder dik bovenop gelegd dan wanneer het warmer wordt dan gemiddeld.

Vergeet daarbij niet dat het overgrote deel van de bevolking helemaal niets met de winter heeft. Men heeft er vooral veel last van, het is vervelend om buiten te zijn en tot overmaat van ramp kost het je ook nog flink wat geld om je huis warm te houden. Dan is het voor een bedrijf zoals buienradar toch veel slimmer om in te zetten op warm weer? Als je dat in je berichtgeving naar voren laat komen levert dat een hele hoop meer klicks op dan wanneer je in deze non-weer tijden met een nachtje vorst op de proppen komt. Pure marketing die overigens erg seizoensafhankelijk is. Tot de kerst is de winter een graag geziene gast. Daarna verlangt de meerderheid naar de lente...including me  :P.

zwoof

Citaat van: JerryL op wo 24 jan 2018 - 10:37
Dat beloofd wat voor de rest van deze dag.

Maar hoe vind je deze dan; in december en januari genoeg dagen dat het onder het langjarig gemiddelde lag. Wat zei de weerman? Het wordt koud, zonder nadere toevoeging. Nu is het warmer dan het langjarig gemiddelde. Wat zegt de weerman? Het is warm. In de loop van de week koelt het wat af, maar het is nog steeds te warm voor de tijd van het jaar.

Continue worden we erop geattendeerd wanneer het ''te warm'' is. (Terwijl ook hierin een superlatief schuil gaat. Niet warmer, maar te warm) Om vervolgens niets te melden als het ''te koud'' wordt.

Of ben ik de enige die dit opvalt?

Citaat van: Kwadrant op wo 24 jan 2018 - 10:42
Klopt ! Klimaat hysterie, linkse politiek. Mandaatjes kweken voor onzinnige investeringen en lonen.....


Het is op z'n minst opmerkelijk te noemen dat mensen , die nota bene al jaren het weer volgen hun kop in het zand blijven steken.  Ze zouden nu toch wel een keer beter moeten weten? Bijna 100% van de wetenschappers zijn het er over eens dat ons klimaat opwarmt. Warme uitschieters komen momenteel veel vaker voor dan koude, gewoon een feit. Wie om zich heen kijkt kan ook gewoon zien dat het gemiddeld warmer wordt, zo moeilijk is het allemaal niet. In hoeverre de mens daar invloed op kan hebben kan je over discussiëren. Maar jammer is dat de links politieke plaat tekens weer van stal  wordt gehaald, alsof progressief beleid  iets heel ergs is en ons naar de verdoemenis zal helpen, terwijl het tegendeel aannemelijk is. Maar blijf vooral lekker conservatief en je achter het zogenaamde 'linkse gevaar' verschuilen zou ik zeggen. Doe fijn  een Trumpje of  Baudetje ,  blijf schoppen tegen de 'gelogen' feiten en probeer daarbij  ook vooral niks te ondernemen om het tij enigszins te keren of onze aarde te behoeden voor een totale uitputting. Februari kan overigens nog wel steeds een té koude maand worden, (i hope so)  maar dat even terzijde voor dit.  ;)

JerryL

De winter is na Kerstmis inderdaad niet meer zo geliefd. En het zal wellicht met marketing te maken hebben.

Misschien zijn er minder koude dagen dan voorheen. Dat kan. We kunnen in dat opzicht trouwens ook gaan omdenken; er is een nieuwe werkelijkheid. Vroeger was vroeger, nu is nu. De mens is niet gebouwd om in koude te leven. Geen enkele levensvorm overigens. Evolutionair gezien is de opwarming van de aarde dan ook een tegemoetkoming aan de mensheid. Er zijn echter ook veel nadelige effecten.

Geheel offtopic; er zijn talloze manieren zoals zwavelstof, frituurdamp, herbebossing, creëren van wolken en zonneschermen in onderzoek (dan wel afgerond) waarmee we de planeet weer kunnen afkoelen.  Als de planeet daadwerkelijk opwarmt door CO2 dan moeten we een van de remedies gaan inzetten om dat te keren. Louter inzetten op CO2 beperking lijkt kansloos. Vroeger had men het over CFK's. Nu deze stof niet meer wordt uitgestoten en de ozonlaag nagenoeg is hersteld komt er een nieuwe vijand. Wat volgt er als we geen CO2 meer uitstoten?

zwoof

De control van EC gaat de goede kant op. Gemiddelde trend ook. Nu de rest nog....het blijft vooralsnog Hopecasten  ;)


dennis089

Citaat van: JerryL op do 25 jan 2018 - 09:24
Wat volgt er als we geen CO2 meer uitstoten?

elk mens, en vrijwel alle dieren ademen CO2 uit.

Gerard1995

Citaat van: zwoof op do 25 jan 2018 - 10:04
De control van EC gaat de goede kant op. Gemiddelde trend ook. Nu de rest nog....het blijft vooralsnog Hopecasten  ;)



Die vervloekte lange termijn ook... maargoed we moeten ergens weer mee gaan beginnen.. iig de sneeuwkansen gaan na lange tijd weer eens stijgen en dat maakt me toch weer licht optimistisch al ben ik heel terughoudend geworden na al die tegenvallers..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

dennis089


sneeuw040

Zul je zien dat het dadelijk net met carnaval koud gaat worden????

dennis089

Citaat van: sneeuw040 op do 25 jan 2018 - 11:34
Zul je zien dat het dadelijk net met carnaval koud gaat worden????

dit is wel vaker een koude periode. koud en zonnig. in ieder geval beter dan een natte periode tijdens carnaval.

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 25 jan 2018 - 11:28
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5519.220

kan je je dit nog herinneren, Marsel?
Wat een ellende destijds  ;D

Eerlijk gezegd niet...Ik heb 'm blijkbaar uit mijn geheugen gewist  ;D. En als ik zo het topic van toen doorkijk snap ik meteen waarom  :(. Wat een beroerde periode was dat zeg. Dat steriele hogedrukweer met noord(oost)elijke stromingen. Mag toch hopen dat we een 2014 op herhaling gaan zien dit jaar :).

dennis089

laten we het hopen Marsel. We verdienen het in ieder geval wel. Wat een triestigheid toch... ik kan die grijze wolkenmassa niet meer zien. Als het bewolkt is met af en toe zon ertussen dat heeft teminste nog iets. maar enkel en alleen grijs de hele dag door, weken tot maandenlang... nee het wordt me langzaam echt teveel  >:( en het ergste is dat ik geen veranderingen zie in de weerkaarten  >:( :(

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op do 25 jan 2018 - 10:04
De control van EC gaat de goede kant op. Gemiddelde trend ook. Nu de rest nog....het blijft vooralsnog Hopecasten  ;)

Hopecasten, mooi :)

Citaat van: Invicta op ma 22 jan 2018 - 20:51
En dat is het grote probleem bij de klimaatfanatici. Ze zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze geen tegenspraak dulden. Iedereen die er een andere mening op na houdt (wetenschappers incluis!) zijn charlatans, fantasten en leugenaars gesponsord door de grote olieconcerns en weet ik veel wat voor enge bedrijven meer.

De wetenschap is er juist op gebouwd dat alle onderzoeken kritisch worden bekeken. Dat werkt twee kanten op: een studie die de voorspelde opwarming naar beneden bijstelt wordt aan eenzelfde soort review onderworpen als een die de opwarming naar boven bijstelt. Dus de stelling dat "iedereen die er een andere mening op na houdt" als charlatans etc. worden gezien, is in ieder geval voor wetenschappers niet waar.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Op lange termijn nog steeds onzekerheid, wordt het wat kouder of blijft het gewoon rond normaal? De meeste kansen liggen nog steeds op de tweede variant, maar het fluctueert steeds weer wat. GFS12z Oper is ook weer aan het experimenteren en eindigt ideaal met een stevig en sterk Scandihoog:


Veel te ver weg natuurlijk om conclusies te trekken, maar het is niet voor niks een winterdiscussietopic ;) Overigens ook grappig om te zien dat de ''making-of'' toch een flinke tijd eerder begint, al iets meer richting MT ;) :

Invicta

Citaat van: dennis089 op do 25 jan 2018 - 11:28
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5519.220

kan je je dit nog herinneren, Marsel?
Wat een ellende destijds  ;D

Ellende? Perfecte zomer. Geen hittegolven, af en toe een uitschieter maar verder temperaturen die goed te doen zijn. Doe mij nog maar 100 van die zomers.

dennis089

Citaat van: Invicta op do 25 jan 2018 - 20:14
Ellende? Perfecte zomer. Geen hittegolven, af en toe een uitschieter maar verder temperaturen die goed te doen zijn. Doe mij nog maar 100 van die zomers.
haha voor de onweerliefhebber was het ellende dan. maar je hebt gelijk. het was geen puffen :p nu kan ik dat goed gebruiken met de paar kilootjes die eraan gekomen zijn  :( maar ik ben hard bezig om ze weer weg te krijgen  >:( het moet lukken  :'(

Der RoX

Hoe staat het ervoor met de winter in Amerika? Is deze nog steeds zo extreem?
WiNtEr!!11!1!@

4seasons


Powered by EzPortal