Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391241 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: F.Fredje op ma 15 jun 2015 - 09:48
Niet getreurd, de zomer is nog maar net begonnen en duurt nog lang. Het weer wordt heus aangenamer (zoals ieder jaar wel).
En een mooie nazomer is ook heel wat waard  :P
Hier prikt de zon nu al weer voorzichtig door het wolkendek en zijn er wat lichte schaduwen te zien.

Hier te Zevenhuizen toch wederom heel aardig weer: vrij veel zon, frisse matige noordoostenwind en een graad of 15C. Ach ja, het is geen zomerweer, maar heel goed uit te houden zolang de zon er maar bij is. Probleem met dit jaar is dat er, net als in de winter, te gemakkelijk gezegd wordt dat we nog een wel paar maanden hebben en dat het vanzelf beter wordt....In werkelijkheid vliegt de tijd voorbij en leven we vrijwel dit hele voorjaar tot op heden gemiddeld (ver) onder onze stand. Nog even en we zitten in het hoogseizoen. Ik mag hopen dat het dan inderdaad wat beter wordt. Want dit jaar is tot op heden uitermate vlak en daarmee teleurstellend vwb het weer.

Juni kan overigens nog wel eens een 'vervelende' maand gaan worden voor hen die van warmte houden. EC00 hieronder. Afschrijven kunnen we halverwege de maand nog niet helemaal, maar dat deze maand in ieder geval de komende 10 dagen niets gaat bijdragen aan het warmtegetal mag duidelijk zijn. Dan is het alweer bijna juli. :-\

Sven

Citaat van: Marsel op ma 15 jun 2015 - 10:51
Hier te Zevenhuizen toch wederom heel aardig weer: vrij veel zon, frisse matige noordoostenwind en een graad of 15C. Ach ja, het is geen zomerweer, maar heel goed uit te houden zolang de zon er maar bij is. Probleem met dit jaar is dat er, net als in de winter, te gemakkelijk gezegd wordt dat we nog een wel paar maanden hebben en dat het vanzelf beter wordt....In werkelijkheid vliegt de tijd voorbij en leven we vrijwel dit hele voorjaar tot op heden gemiddeld (ver) onder onze stand. Nog even en we zitten in het hoogseizoen. Ik mag hopen dat het dan inderdaad wat beter wordt. Want dit jaar is tot op heden uitermate vlak en daarmee teleurstellend vwb het weer.

Juni kan overigens nog wel eens een 'vervelende' maand gaan worden voor hen die van warmte houden. EC00 hieronder. Afschrijven kunnen we halverwege de maand nog niet helemaal, maar dat deze maand in ieder geval de komende 10 dagen niets gaat bijdragen aan het warmtegetal mag duidelijk zijn. Dan is het alweer bijna juli. :-\

Ik ben dus niet de enige die die uitspraak hekelt. Het is alweer bijna Juli, en nog geen lange thermische hoogstanden gehad. Normaal in de lente hebben we al langere periode van warm weer. Dat hebben we dit jaar niet eens gezien, ook de kaarten zoals je al aangeeft bied geen hoop. Het is maar voorwaarts sukkelen en wachten tot het eindelijk eens allemaal goed gaat liggen, en dan het liefst nog een omega blokkade. Dit weer vind ik ook niet erg maar dan moet er bijvoorbeeld wel weer en thermische opleving in het verschiet liggen en die ontbreekt helaas.. Dus het is weer frustrerend kijken naar de LT (24 Juni etc.. echte zomer lijkt misschien pas 1 Juli te komen zoals het er nu voorstaat)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Marsel op ma 15 jun 2015 - 10:51
Hier te Zevenhuizen toch wederom heel aardig weer: vrij veel zon, frisse matige noordoostenwind en een graad of 15C. Ach ja, het is geen zomerweer, maar heel goed uit te houden zolang de zon er maar bij is. Probleem met dit jaar is dat er, net als in de winter, te gemakkelijk gezegd wordt dat we nog een wel paar maanden hebben en dat het vanzelf beter wordt....In werkelijkheid vliegt de tijd voorbij en leven we vrijwel dit hele voorjaar tot op heden gemiddeld (ver) onder onze stand. Nog even en we zitten in het hoogseizoen. Ik mag hopen dat het dan inderdaad wat beter wordt. Want dit jaar is tot op heden uitermate vlak en daarmee teleurstellend vwb het weer.

Juni kan overigens nog wel eens een 'vervelende' maand gaan worden voor hen die van warmte houden. EC00 hieronder. Afschrijven kunnen we halverwege de maand nog niet helemaal, maar dat deze maand in ieder geval de komende 10 dagen niets gaat bijdragen aan het warmtegetal mag duidelijk zijn. Dan is het alweer bijna juli. :-\

Dat ver onder onze stand leven valt nog wel mee. Zeker in vergelijking waar je woont. Het zuiden van het land komt bv voor de maanden april mei en juni (tot dato) op een gemiddelde uit dat gelijk of zelfs iets boven "normaal" ligt.  Het noorden iets daar onder. Juni is overigens in tegenstelling tot wat vele denken geen uitgesproken zomermaand. Hier in de Alpen is het zelfs de meest onbestendige maand met meeste neerslag (afgemeten aan het langjarig klimatologisch gemiddelde). En de zomer, die moet nog beginnen!

ron12

Juli wordt 4 graden warmer dan normaal volgens de Duitsers http://www.wetter.de/cms/sommer-2015-anzeichen-fuer-sehr-heissen-juli-2345736.html Herhaling van 2003  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Net even een uur gefietst door Bels Lijntje, maar dat was zalig zacht windje en zon, hmmm  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Channiej

Citaat van: Marsel op ma 15 jun 2015 - 10:51
Hier te Zevenhuizen toch wederom heel aardig weer: vrij veel zon, frisse matige noordoostenwind en een graad of 15C. Ach ja, het is geen zomerweer, maar heel goed uit te houden zolang de zon er maar bij is. Probleem met dit jaar is dat er, net als in de winter, te gemakkelijk gezegd wordt dat we nog een wel paar maanden hebben en dat het vanzelf beter wordt....In werkelijkheid vliegt de tijd voorbij en leven we vrijwel dit hele voorjaar tot op heden gemiddeld (ver) onder onze stand. Nog even en we zitten in het hoogseizoen. Ik mag hopen dat het dan inderdaad wat beter wordt. Want dit jaar is tot op heden uitermate vlak en daarmee teleurstellend vwb het weer.

Juni kan overigens nog wel eens een 'vervelende' maand gaan worden voor hen die van warmte houden. EC00 hieronder. Afschrijven kunnen we halverwege de maand nog niet helemaal, maar dat deze maand in ieder geval de komende 10 dagen niets gaat bijdragen aan het warmtegetal mag duidelijk zijn. Dan is het alweer bijna juli. :-\

Dit gaat misschien een beetje vreemde vraag worden...

Afgelopen weekend waren vrienden van mij bij mij om te helpen in de tuin, toen ik ze wees op deze site, met alle handige kaartjes. Ze kende de pluim wel, maar snapte er eigenlijk niet zoveel van, maar wilde het wel graag leren.
Ik heb het ze een beetje uitgelegd, tot mij werd gevraagd wat de blauwe lijn voorstelde. Ik dacht dat dat de minimum temp aangaf, maar na 2x kijken, leek me dit sterk. Misschien de "gemidddelde" bekerening dan???
De dunne "uitschieters" zijn toch de waardes waar andere opers mee komen?

Ik hoor het verder wel. Dank jullie wel alvast.

Mariska

Ik lees hier van alles dat het weer 'onder onze stand is'. Wij wonen in Nederland en volgens de Classificatie van Köppen hebben wij hier een Cfb-klimaat. Dit is een gematigd zeeklimaat waarbij de gemiddelde maandtemperatuur in de warmste maand niet meer dan 22°C is. 
Wanneer ik kijk bij de langjarig gemiddelden van het KNMI, valt het m.i. nog wel heel erg mee met de temperatuur. Deze maand, uitzonderingen daar gelaten, lijkt toch geheel gezien deze langjarig gemiddelde te lopen. Wat temperatuur betreft verloopt het wel redelijk normaal.

Op de site van het KNMI is daarnaast prima na te gaan hoeveel neerslag er is gevallen. De maanden januari, februari, maart en april staan daar online, de maand mei staat nog niet online. Het gemiddelde over alle stations is als volgt:

Januari: 117/73
Februari: 57/55
Maart: 64/68
April: 26/44

Het eerste getal is de gemiddelde gevallen hoeveelheid regen in mm's van alle stations, het tweede getal is wat normaal hoort te zijn. Januari dit jaar was gemiddeld genomen vrij nat. Februari en maart verliepen min of meer normaal. April was daarentegen juist weer heel erg droog.
Uiteraard kan er lokaal verschil zijn aangezien dit het gemiddelde van alle stations is.

Al met al denk ik dat wij met z'n allen niet moeten klagen en het allemaal gewoon moeten nemen zoals het komt. Erover klagen is toch verspilde energie, het weer kan je toch niet sturen. Zelfs het voorspellen is soms al een schier onmogelijke taak.

Als het aan mij ligt hebben wij het hele jaar een temperatuurtje van 20-25 graden met wat voorbij drijvende Cumulus voor af en toe wat schaduw en alle neerslag valt wat mij betreft in de nacht. Maar in die ideale 'weer wereld' leef ik helaas niet, dus neem ik het maar zoals het komt :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Marsel

Citaat van: Mariska op ma 15 jun 2015 - 15:31
*knip*

Misschien had ik 'onder onze stand' beter moeten specificeren. Er wordt vanuit gegaan dat ik daarmee meteen eea louter op thermische waarden beoordeel, terwijl temperatuur slechts een zeer minimaal onderdeel van het geheel is.
Ik ben dan ook absoluut een warmteliefhebber maar in werkelijkheid, en dat staat ook zo in het bericht, doel ik eerder op de 'vlakheid' van dit weerjaar. Dat oppervlakkige gehalte maakt dat het weer de afgelopen paar maanden dan wel uitermate bruikbaar en praktisch is door veelal hogedrukinvloeden vanuit het (noord)westen. Het is daarbij zelden lange tijd nat en de zon doet zeer goed mee. Alleen de kustgebieden, met name de noordelijke provincies, blijven daarbij wat achter. In dat opzicht mogen we inderdaad niet klagen.

Maar laten we eerlijk zijn. We zijn (on)weerliefhebbers. En die hebben nogal de neiging om extremen interessant te vinden. Ook ik ben er daar een van. Droog, zonnig en thermisch 'normaal' weer is erg fijn maar uitermate saai. In dat opzicht leven we weldegelijk onder onze stand.
De komende maanden zou het inderdaad wellicht beter moeten gaan (ook voor de kustregio) met de langzaam warmer wordende Noordzee en wellicht een paar 'hondsdagen' juli en augustus. Maar tot op heden zijn onweersdagen, zowel de warm- als koudbloedige varianten, landelijk daarentegen niet goed vertegenwoordigd. Logisch ook gezien de drukverdeling, maar het is in deze periode zo'n beetje hét belangrijkste weerfenomeen dat een bepaalde groep mensen naar dit forum trekt. Met het uitblijven van goede kansen kunnen we stellen dat we langdurig onder onze stand leven.

Verder mogen we inderdaad niet klagen Mariska. I agree on that ;).

Mariska

Citaat van: Marsel op ma 15 jun 2015 - 15:53
*Ook een knip*

Deze post was niet specifiek naar jou toe hoor Marsel ;)

Wat onweer betreft ben ik het wel met je eens! Ik wil graag mijn ervaring met chasen eens opkrikken. Vorig jaar een poging ondernomen, het wordt weer eens tijd voor nog een keer, en nog een keer en nog een keer :)

Is er overigens een reden voor dat het zo vlak verloopt? (Ik ben nog hard lerende over het weer)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Arend

Citaat van: Channiej op ma 15 jun 2015 - 14:40
* Knip *

Alles over de pluim vind je hier:

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,2212.0.html

EC doet weer een poging tot neerslag, heb zo'n vermoeden waar dat op uit gaat draaien.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Unknown-user1778

ik ben ook zo'n gevoelstyp dat graag verwoord dat het niet is wat we wensen.
gelukkig hebben we daartegenover types zoals Johann die altijd positief tegenover staan.
een mooie balans, nu het weer nog  :)

Adrie

Ik als warmte hater vindt dit weer wel lekker,en nog even en dagen gaan weer korter worden en glijden we langzaam aan weer naar mijn favoriete seizoen ;D

Marsel

Citaat van: Adrie op di 16 jun 2015 - 01:41
Ik als warmte hater vindt dit weer wel lekker,en nog even en dagen gaan weer korter worden en glijden we langzaam aan weer naar mijn favoriete seizoen ;D

Ik gun het je van harte. Maar liefst nog even een maandje of 3 en minimaal 2 hittegolven wachten, ok?  ;D

Danny

De maand Juni is over de helft heen en lijkt, als we de laatste pluim verwachtingen erbij pakken qua temperatuur voorlopig weinig spektakel te gaan brengen.

Interessant is wel het verschil in de verwachting voor de 2de helft van de maand. Grotendeels koffiedik kijken en in detail moeilijk te voorspellen maar toch leuk om naar te kijken. EC verwacht iets oplopende temperaturen de komende dagen en daarmee als totaal een gemiddelde maand qua temperatuur. GFS gaat duidelijk voor een voortzetting van de huidige, te frisse temperaturen en bombardeert Juni 2015 daarmee tot een frisse maand die tot 0.7 graden te koud gaat verlopen in totaal ten opzichte van het langjarige gemiddelde. We gaan afwachten wat de komende 14 dagen brengt en of Juni 2015 normaal, te koud of misschien toch nog wel warmer als normaal wordt in zijn totaliteit.


ron12

Wederom grondvorst komt door de droogte in de zand gebieden ;). Aan komende nacht ook weer kans op grondvorst  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Citaat van: Adrie op di 16 jun 2015 - 01:41
Ik als warmte hater vindt dit weer wel lekker,en nog even en dagen gaan weer korter worden en glijden we langzaam aan weer naar mijn favoriete seizoen ;D

Nou, jottem!! Laat het eerst maar eens zomer worden. 2 maand lang 26-28 graden met zo nu en dan flink onweer en regen voor de tuin. Iedereen tevreden ;)

Jouw favoriete seizoen zal niet veel onder doen voor de temperaturen die er nu zijn. In de wintermaanden ligt het vaak niet ver van de 10 graden af..
Never Stop Exploring

Mrkos

Typisch... Eerst zou juni veel te droog verlopen en er zou bijna niks meer bijvallen. En nu genoeg neerslagsignalen in de pluim :S Wat kan het snel keren zeg...

Streamertje

Snap werkelijk waar niet wat mensen tegen een lekker zonnetje en 20/25 graden kunnen hebben....

Edwin

Citaat van: Streamertje op di 16 jun 2015 - 12:08
Snap werkelijk waar niet wat mensen tegen een lekker zonnetje en 20/25 graden kunnen hebben....

Niks :)
Never Stop Exploring

Mariska

Citaat van: Streamertje op di 16 jun 2015 - 12:08
Snap werkelijk waar niet wat mensen tegen een lekker zonnetje en 20/25 graden kunnen hebben....

Ik ook niet!

Wel af en toe een uitschieter naar boven zodat er eens een lekker onwedertje losbarst.Dan ben ik helemaal in mijn element.

[haat aan de winter ode] Laat de winter nog maar lang wegblijven! De winter kan mij niet kort genoeg duren, het meest ideale is eigenlijk zo rondom kerst voor een beetje wintersfeer, daarna weer wegwezen met die kou. Al die lagen kleding is niet aan mij besteed, ik voel mij dan ernstig bewegingsbeperkt en totaal opgesloten. En als ik dan toch bezig ben met mijn 'haat aan de winter' ode kan ik net zo goed aanhalen dat ik die korte dagen echt helemaal niets vind. Lekker over de Strabrechtse Heide wandelen wanneer je wilt en een keer om 22 uur terug komen bij de auto, dat is voor mij pas leven. Niet dat je om 17 uur al niets meer kan/mag wegens de duisternis en ik mij dood verveel omdat er geen leuk programma komt op TV die mijn uitstapjes over de heide kan vervangen.
En dan heb ik het nog niet gehad over sneeuw. Sneeuw vind ik het meest verschrikkelijke element van het Nederlandse weer. Als eerste is het niet de sneeuw die in de Alpenlanden valt. Hier stap je uit de deur vandaan, zakt 1 cm door goede sneeuw en vervolgens sta je daarna tot je knieën in de drek omdat de rest eronder gesmolten prut is. En aangezien 80% van de mensen te lam is om hun stoep sneeuwvrij te maken wordt het met een beetje vorst erover meteen een ijsbaan. Leuk man sneeuw! <-- Sarcastische opmerking!
Daarnaast ligt met een beetje sneeuw ligt heel Nederland faliekant op zijn gat. Auto's en treinen rijden niet meer en fietsen wordt een Russische roulette. Ik val, ik val niet, ik val, ik val niet.
Sneeuw is alleen leuk op een berg met lange latten onder je voeten of op de heide voor mooie foto's. Op de wegen en de rest van het land hoeft het van mij niet te liggen. Vanaf december kijk ik alweer reikhalzend uit naar de mooie lente. [/haat aan de winter ode]

Pffft. Dat lucht op!
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal