Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285154 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: ron12 op do 30 okt 2014 - 08:55
Hoe begon winter 1962/1963 ook al weer, leuk om te lezen.http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1963.htm. Zullen we ooit nog zo,n winter krijgen,Denk het niet  :'(

Niet normaal om de 3 dagen +- 10 helmannpunten ongeveer 25 de week!Dan is de gemiddelde temp. weken lang tegen de -5 aan geweest,

ron12

Citaat van: winter op do 30 okt 2014 - 17:51
Niet normaal om de 3 dagen +- 10 helmannpunten ongeveer 25 de week!Dan is de gemiddelde temp. weken lang tegen de -5 aan geweest,
Wel een leuke eindstand hellmann opgeleverd die winter, wat punten betreft, 154 punten per maand in noord Nederland 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op do 30 okt 2014 - 16:42
Volgens mij had ik erover geschreven hier onlangs

Edit: http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5115.msg87749#msg87749
Ow haha dat is toevallig, niet eens gezien (nu wel). Naja we gaan zien wat het wordt, ik gok zelf nog wel op een prima wintertje met wat sneeuw en enkele koude periodes. Nergens op gebaseerd maar dat zegt mijn gevoel. Mede omdat het ook zo lang warm blijft. Meestal betalen we daar op een ander moment de prijs voor.

Weerfreak 1337

Interessant artikel van MeteoGroup: Klik hier!


Citaat van: mauriceb op vr 31 okt 2014 - 08:05
Ow haha dat is toevallig, niet eens gezien (nu wel). Naja we gaan zien wat het wordt, ik gok zelf nog wel op een prima wintertje met wat sneeuw en enkele koude periodes. Nergens op gebaseerd maar dat zegt mijn gevoel. Mede omdat het ook zo lang warm blijft. Meestal betalen we daar op een ander moment de prijs voor.

Hopelijk betalen we die prijs in de winter en niet in het voorjaar en de zomer. :P  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

gfs komt in de laatste runs toch met betere drukverdelingen op het einde van de periode! hogedruk boven groenland en lagedruk in de buurt van scandinavie wat een n circulatie op gang kan brengen :) ec gaat hier nog niet echt in mee.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Citaat van: lander20 op vr 31 okt 2014 - 13:57
gfs komt in de laatste runs toch met betere drukverdelingen op het einde van de periode! hogedruk boven groenland en lagedruk in de buurt van scandinavie wat een n circulatie op gang kan brengen :) ec gaat hier nog niet echt in mee.
Een klassieke westcirculatie dus...
Nul bestaat niet.

DSDLimburg

Het begint langzaam aan toch weer te kriebelen ;D Hopen dat we komende winter toch weer eens met de kinderen de sneeuw in kunnen springen. Nov-1.1 Dec-5.3 jan-11.6 feb-19.7 ma-5.4= 43.1 hellman
Vandaag Piets voorspelling gelezen ??? We kunnen misschien op schaatsen :P haha....... ;)
seizoen 2018/2019

lans

haha, wat een voorspelling van piet slaat natuurlijk nergens op dit is gewoon gokken en maar wat roepen.
achterhoek

extremeweather

Was het bij ons in de vandaag eindigende oktobermaand vooral warm, veel verder naar het oosten in Siberiƫ heeft zich de afgelopen 4 Ɣ 5 weken in hoog tempo een indrukwekkend sneeuwdek opgebouwd. Kijken we naar de totale oppervlakte van het inmiddels besneeuwde gebied daar, dan is een plek in top 3 van oktobermaanden met de meeste sneeuw (sinds het begin van de satellietwaarnemingen) mogelijk. Niet alleen de totale oppervlakte van het besneeuwde gebied spreekt tot de verbeelding, ook het tempo waarmee er in de gebieden ten zuiden van de 60ste breedtegraad sneeuw is gevallen, mag er zijn. De cijfers volgen binnenkort. Volgens de theorie van de SAI, de Snow Advance Index, neemt bij ons de kans op een koude winter hiermee toe. (31.10.2014)

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/47dd81c209ed7af5ed172d2d06fbaa11/article/komt_er_een_koude_winter_aan.html

Ben benieuwd of het uit gaat komen. Ben wel benieuwd wat het gaat worden. Wordt laatste tijd wel vaak over de situatie gesproken.

ron12

Hier kun je kijken of de kou in beweging komt, De eerste 180 uur in ieder geval niet http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_3d.php?lat=71,64&lon=-2.4&ech=90&zoom4.72 klik op temp 2m,ga met de muis over de uren.Je kunt de Aarde draaien,zo dat je de Noord Pool goed ziet.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Saltymax

Gezien de hoeveelheid sneeuw op het noordelijk half rond, komt er een leuke winter aan.

http://climate.rutgers.edu/snowcover/table_area.php?ui_set=0&ui_sort=0

kijk eens naar welke week / en jaartal dat er de minste sneeuw is per gebied
de toename per week / en de jaren onderling per gebied
sneeuw toename in % van week 38 tot week 43 / en ook de jaren onderling

en vergelijk dit eens met de winters die we hebben gehad.

Marc.S

Citaat van: ron12 op vr 31 okt 2014 - 14:11
Canada zit al volop in de winter http://www.meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php?region=na  ;)

Aiii.. hopelijk gaat dat straks geen negatieve gevolgen krijgen voor ons net als afgelopen jaar. Daar extreem koud en hier NIKS !  :o

Jasneker

Laatste allinea van dat artikel:
Garanties?
Kunnen we uit dit alles dan concluderen dat we nu zeker een koudere dan normale winter tegemoet gaan? Het antwoord op die vraag is nee. Ook als het allemaal volgens de hiervoor beschreven theorie verloopt, dan nog zijn binnen de te verwachten trend drukverdelingen mogelijk die het in Nederland zacht laten blijven. Een mooi voorbeeld daarvan is de winter van 1976/1977. Ook toen vormde zich boven het poolgebied een sterk hoog, maar kwam het bij ons nauwelijks tot winterweer van enige importantie. Dus, ook al weten we nu misschien al meer dan ooit, dan nog kan het vriezen en kan het dooien.

Zo is het maar net, we zitten met Nederland in een gematigd zee klimaat waar de zee een grote rol spelt.
En Piet? je kan zonder glazen te breken voorspellen dat in een winter geschaatst kan worden al zou dat de laatste winter in Heerenveen moeten zijn op het kunstijs ;)

Ijsbloem

 ;) Netweather komt met een (voorlopige winterverwachting)
December= rond normaal
januari=kouder dan normaal
februari=rond normaal

Voor wat het waard is natuurlijk.
Tot nu toe zijn zij de 'vreemde eend in de bijt'' want de meerderheid gaat voor zacht, zachter, zachtst.

Enkele voorwaarden voor iets kouds hier zijn er wel ,maar garanties zijn er niet.
Voorbeeld =winter 1976-77. gelijkbare situatie maar helaas , goede setting uit eerste oogpunt maar drukgebieden/blokkade
kwam verkeerd te liggen en lagen wij aan zuidelijke kant van de jetstream.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Zynex

Ik ben bang dat Noord-Amerika weer de volle laag gaat krijgen. Wij krijgen dan weer een warme winter!

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op za 01 nov 2014 - 10:50
;) Netweather komt met een (voorlopige winterverwachting)
December= rond normaal
januari=kouder dan normaal
februari=rond normaal

Voor wat het waard is natuurlijk.
Tot nu toe zijn zij de 'vreemde eend in de bijt'' want de meerderheid gaat voor zacht, zachter, zachtst.

Enkele voorwaarden voor iets kouds hier zijn er wel ,maar garanties zijn er niet.
Voorbeeld =winter 1976-77. gelijkbare situatie maar helaas , goede setting uit eerste oogpunt maar drukgebieden/blokkade
kwam verkeerd te liggen en lagen wij aan zuidelijke kant van de jetstream.

Volgens mij zijn er al paar die voor koudere gaan, maar toch de meeste voor zacht idd. En dat voorbeeld is inderdaad waar, maar het is alvast positiever met zo'n blokkade vind ik dan toch...

4seasons

Citaat van: Zynex op zo 02 nov 2014 - 13:00
Ik ben bang dat Noord-Amerika weer de volle laag gaat krijgen. Wij krijgen dan weer een warme winter!
Inderdaad


Hier video (in de link) van vandaag (CNN) sneeuw in South-Carolina
Travelers along I-20 in South Carolina looked up in disbelief and amazement Saturday as white flakes fell from the sky.

It was a record low 41 in Daytona Beach, Florida, on Sunday.
There was a hard freeze warning from Louisiana to North Carolina, and north to Ohio and Pennsylvania.
Some parts of Florida were under frost advisories or freeze watches.

http://edition.cnn.com/2014/11/02/us/weather/index.html?hpt=us_c2



JerryL

Citaat van: Zynex op zo 02 nov 2014 - 13:00
Ik ben bang dat Noord-Amerika weer de volle laag gaat krijgen. Wij krijgen dan weer een warme winter!
En opnieuw zo een natte zomer. Ja, ja, zeeklimaat. Denk dat de zee letterlijk hier komt. 

ron12

Citaat van: Zynex op zo 02 nov 2014 - 13:00
Ik ben bang dat Noord-Amerika weer de volle laag gaat krijgen. Wij krijgen dan weer een warme winter!
Het regent warm water in America, wat is die weerman aan het doen
;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal