Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285150 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Invicta

Tja, een warme winter is voor mij een horrorwinter dus als je het zo bekijkt hadden een hoop het goed de afgelopen winter.

Marc.S

Hier nog een stukje van Marc Putto:

Oktoberwarmte terug in tweede maandhelft

De kans is bijzonder groot dat ook de wijnmaand oktober een thermisch surplus zal laten zien zoals ook al te beluisteren was bij de maandprognose op de weerprimeurlijn een week terug. Met name halverwege de maand lijkt de kans op een mild zuidelijk weerregime flink groot te zijn en kan het kwik alsnog een keer uitvloeien tot boven de 20 graden. Kou is pas later aan zet met flinke nachtvorsten regionaal. http://www.weerprimeur.nl/weerupdate/oktoberwarmte-terug-in-tweede-maandhelft-


Doet me ook wel iets denken aan oktober 2012, waarin het halverwege de maand of net iets later zelfs nog volop nazomer werd! En een dikke week later temperaturen overdag van een graad of 5/6 en s'nachts lichte tot matige vorst tot -5 aan toe. :o

Kunnen jullie het nog herinneren??  ;)

vossejongk

Citaat van: Ijsbloem op do 09 okt 2014 - 11:00
@ Vossejonk.
Als Ncep-IRI-CFS-en al die andere lange termijnverwachtingen niet betrouwbaar zouden zijn moet je eens naar 2013 kijken voor wat betreft
de Fransen. Zij zaten er toen wel behoorlijk naast met de verwachting van een koude winter14

Huh? Ik heb het over heel wat anders :P ?

Reutel

Citaat van: Marc.S op vr 10 okt 2014 - 17:03
Hier nog een stukje van Marc Putto:

Oktoberwarmte terug in tweede maandhelft

De kans is bijzonder groot ... blablabla...


Doet me ook wel iets denken aan oktober 2012, waarin het halverwege de maand of net iets later zelfs nog volop nazomer werd! En een dikke week later temperaturen overdag van een graad of 5/6 en s'nachts lichte tot matige vorst tot -5 aan toe. :o

Kunnen jullie het nog herinneren??  ;)

Mooi! Halverwege oktober gaan we dus de diepvries al in!  ;D

Marc.S

Citaat van: Reutel op vr 10 okt 2014 - 22:46
Mooi! Halverwege oktober gaan we dus de diepvries al in!  ;D

Dat lijkt me wel vrij sterk.. xD ik denk eind oktober pas operatie afkoeling  ;) (temperaturen wat meer onder de normale waarden, 8 tot 10°c lekker frisjes maar nog  geen sprake van winterweer)


JerryL

Whaha de Speld.

Alle modellen gaan voor een laatste opleving eind deze week en afkoeling vanaf volgende week. Dan is de nazomer definitief over en wordt het gewoon herfst.

Tijd voor nachtvorst.

gilleeesss

Citaat van: JerryL op ma 13 okt 2014 - 09:17
Whaha de Speld.

Alle modellen gaan voor een laatste opleving eind deze week en afkoeling vanaf volgende week. Dan is de nazomer definitief over en wordt het gewoon herfst.

Tijd voor nachtvorst.

Word wel eens tijd! Dit is saai weer --' op naar een paar herfst storms en daarnaa de winter in! met tussendoor al nachtvorst, en te beginnen met grondvorst!

Jan van Ooijen

Vroege sneeuwval in Siberië en Noord Amerika voortekenen voor strenge winter?

September was de meest sneeuwrijke maand sinds eind jaren zestig voor Noord Amerika. Niet alleen in Noord Amerika, maar ook in Siberië. De sneeuwval in Siberië gaat ook in oktober gewoon door. Sommige wetenschappers suggereren dat de vroege sneeuwval een voorbode kan zijn voor een koude of strenge winter voor de Verenigde Staten en Europa.

Juda Cohen, directeur van het Atmospheric en Environmental Research (AER) gelooft dat de winter van 2014/2015 te koud zal gaan verlopen, echter deelde hij ook mede dat het om verwachtingen gaan. De verbinding tussen Noord-Amerikaanse sneeuw vroeg in de herfst en de omstandigheden voor de komende winter worden vooralsnog beschouwd als speculatief.

De studies tonen aan dat wanneer de Siberische sneeuw snel toe neemt in oktober dat de Arctische Oscillatie (AO) meer zal neigen naar de negatieve fase tijdens de wintermaanden (december tot maart). Wanneer de AO negatief is, zijn de temperaturen meestal kouder dan gemiddeld in het oosten van Noord-Amerika en West-Europa. Normaal gesproken is er circa 1 miljoen vierkante kilometer sneeuw ten zuiden van 60 ° NB in Eurazië. Momenteel ligt er dit jaar 5 miljoen vierkante kilometer sneeuw.




©METEO-SERVICE
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Wow, 1 miljoen normaal, 5 miljoen nu, da's nogal een verschil!  :o :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lans

nou doe hier ook maar 5x zoveel sneeuw als normaal
achterhoek

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 okt 2014 - 15:34
Vroege sneeuwval in Siberië en Noord Amerika voortekenen voor strenge winter?

September was de meest sneeuwrijke maand sinds eind jaren zestig voor Noord Amerika. Niet alleen in Noord Amerika, maar ook in Siberië. De sneeuwval in Siberië gaat ook in oktober gewoon door. Sommige wetenschappers suggereren dat de vroege sneeuwval een voorbode kan zijn voor een koude of strenge winter voor de Verenigde Staten en Europa.

Juda Cohen, directeur van het Atmospheric en Environmental Research (AER) gelooft dat de winter van 2014/2015 te koud zal gaan verlopen, echter deelde hij ook mede dat het om verwachtingen gaan. De verbinding tussen Noord-Amerikaanse sneeuw vroeg in de herfst en de omstandigheden voor de komende winter worden vooralsnog beschouwd als speculatief.

De studies tonen aan dat wanneer de Siberische sneeuw snel toe neemt in oktober dat de Arctische Oscillatie (AO) meer zal neigen naar de negatieve fase tijdens de wintermaanden (december tot maart). Wanneer de AO negatief is, zijn de temperaturen meestal kouder dan gemiddeld in het oosten van Noord-Amerika en West-Europa. Normaal gesproken is er circa 1 miljoen vierkante kilometer sneeuw ten zuiden van 60 ° NB in Eurazië. Momenteel ligt er dit jaar 5 miljoen vierkante kilometer sneeuw.


©METEO-SERVICE

Zo dat klinkt goed! Laten we hopen dat we deze winter een mooie strenge winter krijgen met veel sneeuwval en dik ijs!!
Doenrade, Limburg

extremeweather

Dat klinkt goed. Zeer goed zelfs. Weet iemand hoe de situatie in Siberie vorig jaar was? Want de VS zaten vorig jaar dik in de min en wij dik in de plus.

gilleeesss

Citaat van: lans op di 14 okt 2014 - 17:27
nou doe hier ook maar 5x zoveel sneeuw als normaal

als het 5x zoveel is als vorig jaar komen we nog aan 0cm in totaal :(

Maar 5x meer als gemiddelde zou leuk zijn..

Ik ben al lang gelukkig met een 'normale' winter. Ookal hoop ik dat we een prachtwinter krijgen. (sneeuwrijke)

willempie

Citaat van: gilleeesss op di 14 okt 2014 - 18:57
als het 5x zoveel is als vorig jaar komen we nog aan 0cm in totaal :(

Maar 5x meer als gemiddelde zou leuk zijn..

Ik ben al lang gelukkig met een 'normale' winter. Ookal hoop ik dat we een prachtwinter krijgen. (sneeuwrijke)

Inderdaad, zo'n winter met kraakheldere dagen en nachten en veel vorst is heerlijk, maar van naar beneden dwarrelende sneeuwvlokjes geniet ik nog wel het meest!

winter

Ijsgroei doet het ongeveer gelijk aan vorig jaar op de Noordpool. Niet slecht dus en de laatste dagen lijkt de gang er flink ingeschoten te zijn.

Zie link: http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Oxize

Ik heb wel weer eens zin in zware sneeuwval. Ik kan me herinneren dat we 4 a 5 jaar geleden zware sneeuwval hebben gehad, waarbij het zo stil in onze stad was, dat je enkel de sneeuw hoorde vallen. Geen enkele auto hoorde je voor minuten lang, geen schreeuwende buren, geen vogels, geen honden die blaffen. Enkel sneeuwval die je hoorde.

Geweldig!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

winter

Citaat van: Oxize op di 14 okt 2014 - 21:47
Ik heb wel weer eens zin in zware sneeuwval. Ik kan me herinneren dat we 4 a 5 jaar geleden zware sneeuwval hebben gehad, waarbij het zo stil in onze stad was, dat je enkel de sneeuw hoorde vallen. Geen enkele auto hoorde je voor minuten lang, geen schreeuwende buren, geen vogels, geen honden die blaffen. Enkel sneeuwval die je hoorde.

Geweldig!

Bedoel je 2010 de laatste schooldag voor de kerstvakantie. In Brabant toen ruim 30 cm en door de sneeuwduinen op sommige plekken ruim 70 cm. Was echt prachtig, want bleef ook erg lang liggen.

Weerfreak 1337

December 2010 was leuk ja, 3/4 december 30 cm sneeuw, en daarna tegen kerst nog eens 35cm. :) En zelfs toen een sneeuwonweersbui gehad.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Wittekerst

Ze maken dus de vergelijking met eind jaren 60.
Hoe waren de winters in Nederland eind jaren 60?
Zelf geen idee, ben van 84.

Powered by EzPortal