Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 135441 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Winterman30, WeatherJ, Rose, Den spikecity, VentoVivere, Erwin1988, TMCThomas, Gnomeo en 7 gasten bekijken dit topic.

TimK21

Waar jaren geleden modellen vaak te voorzichtig waren voor mijn gevoel, zijn ze tegenwoordig vaak veel te scheutig als het gaat om sneeuwval. Hier in Nijmegen ook alleen maar natte drab gehad.

Hoe zou dat komen?
Challenge accepted!

Maxim

Dit hebben we echter nog vele malen gezien hoor. Ik kan me nog goed herinneren hoe ze verschillende keren tot wel 10cm of 15cm sneeuw verwachten. Vol spanning gaan slapen om de volgende ochtend met een grote kater wakker te worden. Niets, noppes, nada.

Of hoe we met de auto rondreden en dat ik het zag regen terwijl de auto zelfs 0 graden aangaf. Ik kon daar maar niet aan uit als kind (hieruit ontstond dan ook mijn interesse voor het weer).

Dit komt hier gewoon vaker voor omdat het hier dikwijls zo'n grensgeval is. Persoonlijk zie ik daar ook niet zoveel verschil in als vroeger. Het is nooit een zekerheid geweest dat we met een duikend laagje sowieso sneeuw hadden, naar mijn gevoel.

Eric

Citaat van: Maxim op Gisteren om 14:42Dit hebben we echter nog vele malen gezien hoor. Ik kan me nog goed herinneren hoe ze verschillende keren tot wel 10cm of 15cm sneeuw verwachten. Vol spanning gaan slapen om de volgende ochtend met een grote kater wakker te worden. Niets, noppes, nada.

Of hoe we met de auto rondreden en dat ik het zag regen terwijl de auto zelfs 0 graden aangaf. Ik kon daar maar niet aan uit als kind (hieruit ontstond dan ook mijn interesse voor het weer).

Dit komt hier gewoon vaker voor omdat het hier dikwijls zo'n grensgeval is. Persoonlijk zie ik daar ook niet zoveel verschil in als vroeger. Het is nooit een zekerheid geweest dat we met een duikend laagje sowieso sneeuw hadden, naar mijn gevoel.
Grappig dat daar je fascinatie door is ontstaan, bij mij toen ik als 11 jarig jochie een bolbliksem heb gezien, en vooral gehoord..., wát een beleving was dat! Vergeet ik nooit meer!

Zynex

Hahah ik heb dit ook altijd gehad. Nog steeds trouwens. Vroeger sliep ik op zolder, als ik een rode/roze gloed zag in de lucht werd ik al helemaal onrustig. Met wintersport kon een bruin/groen dal mijn wintersport echt verpesten. Een slechte pluim opeens na dagen hoop kan mij ook echt zwaar irriteren. Best lastige eigenschap in Nederland. Ik wil mijn campertje bouwen, als de winter niet naar mij komt, ga ik wel die kant op.

ronst

Ah gaaf een bolbliksem, helaas nog nooit gezien. Bij mij was dat winter van 2010 die me geïnteresseerd maakte in het weer. Zoveel sneeuw, prachtig!

De komende tijd zeker a.s. woensdag lijkt het even lente te worden, tenmiste ervoor en erna is ook niet mis qua temperatuur. Eerlijk gezegd ben ik nu wel klaar met de kou, hopelijk volgende week ook wat meer zon.

Armand

Citaat van: TimK21 op Gisteren om 13:40Waar jaren geleden modellen vaak te voorzichtig waren voor mijn gevoel, zijn ze tegenwoordig vaak veel te scheutig als het gaat om sneeuwval. Hier in Nijmegen ook alleen maar natte drab gehad.

Hoe zou dat komen?

Laat ik voorop stellen dat het vaak heel lastige situaties zijn. Meestal speelt de temperatuur een belangrijke factor en ligt deze in veel gevallen net wat boven het vriespunt. Een sneeuwsituatie met uitsluitend 'droge sneeuw' is zeldzaam in Nederland.

Weermodellen zijn nog niet zodanig ontwikkeld dat ze echt goed met alle factoren rekening kunnen houden, en het is de vraag of dat ooit gaat lukken. Met name vroeger was de onzekerheid nog veel groter. Ik kan me nog wel herinneren dat sneeuwzones soms plots toch 100km noordelijker of zuidelijker uitkwamen. Dat zie je tegenwoordig wel al minder.

Leuk om te lezen waar de interesse vandaan komt bij sommigen! Zelf interesseert het weer mij ook nog altijd. Ik wordt vooral enthousiast van de verschillende weersextremen in de seizoenen. Het heeft iets fascinerends en bovenal is het bewonderingswaardig om tijdens deze extremen te zien hoe machtig de natuur is.

Ik hoop eigenlijk ook dat de weermodellen niet perfect worden. Die onzekerheid maakt het juist spannend en interessant om te volgen. Met behulp van je eigen ervaring proberen inzicht te krijgen in wat de weermodellen als output geven, dat vind ik altijd heel interessant en leerzaam. Stel een weermodel geeft in de toekomst aan dat het op 23 maart 2045 maximaal 8.3 graden wordt met 4.4mm aan regen. Heel praktisch, dat wel, maar dat zou ik voor de spanning wel wat jammer vinden.  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Zynex

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Weekje Sauerland nog echte winter gehad. Morgen regen en ver boven nul. Prachtig hier. Gister nog gesnowboard op prima pistes. Gaat vreemd worden woensdag, zonnetje met 15 graden haha.

TMCThomas

EC is opvallend warm voor volgende week woensdag. In deze run klaart het precies op woensdag een dagje op waardoor het in de warme lucht en met niet al te veel wind maar liefst 19 graden kan worden. Ben benieuwd of het er in blijft, er zijn opvallend veel leden die het scenario momenteel al ondersteunen.

TMCThomas

Zit er nog steeds in bij de avondrun! Pluim zuidoost gaat zelfs voor de 20+ en voegt de dinsdag tot zekere hoogte toe. bijzonder!

Noordenwind

Is er niet nog een kans dat saharazand deze verwachte hoge temperatuur lager uit kan laten vallen? Dat is namelijk vaker een adder geweest.

TMCThomas

Citaat van: Noordenwind op Vandaag om 20:53Is er niet nog een kans dat saharazand deze verwachte hoge temperatuur lager uit kan laten vallen? Dat is namelijk vaker een adder geweest.

Lijkt wel mee te gaan vallen (verder dan 120h loopt dit model niet, dus dit is wel pas middernacht)

(Bovenste plaatje is totale aerosolen, tweede is enkel dust (Saharazand) en ingezoomd op Europa.)