Zomer discussietopic 2025

Topic gezien door 15056 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 04 jun 2025 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

bzsv, Duiveltje, jansebagger, Gnomeo, Stefanpluimgraaff, Jenkie (+ 1 verborgen) en 9 gasten bekijken dit topic.

Joep

Meeste modellen laten het onweerscomplex de Noordzee optrekken
ZW NL meeste kans op mogelijk zwaar onweer

TMCThomas

Het is nog zwoel buiten, op best een aantal stations zit de temperatuur nog boven de 20 graden. Mochten er vannacht stations zijn die boven de 20 graden blijven, dan is de kans groot dat we voor het volgende etmaal van een (lokale) tropennacht kunnen spreken. Voor de bilt lukt dat al niet meer.

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op vr 13 jun 2025 - 01:13Het is nog zwoel buiten, op best een aantal stations zit de temperatuur nog boven de 20 graden. Mochten er vannacht stations zijn die boven de 20 graden blijven, dan is de kans groot dat we voor het volgende etmaal van een (lokale) tropennacht kunnen spreken. Voor de bilt lukt dat al niet meer.

Komende nacht echter heel zwoel tropisch. Op sommige plekken amper onder de 23 graden zelfs.  :o
Vandaag her en der tropische buitjes ook?

TMCThomas

Citaat van: Extremissimorum op vr 13 jun 2025 - 08:23Komende nacht echter heel zwoel tropisch. Op sommige plekken amper onder de 23 graden zelfs.  :o
Vandaag her en der tropische buitjes ook?

Komende nacht inderdaad zeer zwoel met temperaturen om middernacht lokaal nog 27 graden in de recente output van harmonie. Een tropennacht zal lastig worden, afgelopen nacht is de temperatuur onder de 20 gedaald dus dit etmaal gaat het niet lukken, ook het volgende etmaal zal het hoogstwaarschijnlijk niet lukken omdat het zaterdagavond/nacht ook tot onder de 20 daalt.

De 30 graden is overigens zojuist gehaald in de bilt, zoals verwacht een landelijke tropische dag. Aan  de kust momenteel wat minder warm overigens, daar is momenteel doordat er minder wind staat dan gister sprake van zeewind.

Johan B.

Bij "weerverteller" zojuist de 30-daagse gelezen. Het wordt dus grotendeels enkel zomerweer de komende 6 weken. Ik merk dat veel van jullie ook regelmatig op deze site kijken. De 1e zomerverwachting uit april lijkt dus met deze verwachting op schema te liggen. Denk persoonlijk dat je blij mag zijn als je bv. naar een van de Wadden eilanden op vakantie ga :)

Eveline

Citaat van: Johan B. op vr 13 jun 2025 - 14:05Bij "weerverteller" zojuist de 30-daagse gelezen. Het wordt dus grotendeels enkel zomerweer de komende 6 weken. Ik merk dat veel van jullie ook regelmatig op deze site kijken. De 1e zomerverwachting uit april lijkt dus met deze verwachting op schema te liggen. Denk persoonlijk dat je blij mag zijn als je bv. naar een van de Wadden eilanden op vakantie ga :)

De 30 daagse? Heb vaak het idee dat het weer dat nu voor over 3 dagen staat al anders is dan nu erop staat, laat staan een 30 daagse voorspelling...  :o

TMCThomas

Wat een run van EC oper, het is vooralsnog een flinke uitbijter maar wel een hele mooie (als je van hitte houdt tenminste). Bij deze oper run hebben we een forse hittegolf te pakken met in het zuiden maarliefst 6 dagen achter elkaar met temperaturen van 30+. Richting het einde van de run zien we de temperaturen zelfs richting de 40 gaan met lokaal 39 graden. Extreme omstandigheden maar vooralsnog dus onwaarschijnlijk, het gemiddelde ligt bijvoorbeeld een stuk lager maar is met zo'n 25 graden in het zuiden ook helemaal niet slecht.

Andere modellen ogen ook vrij warm, vrijwel allemaal komen ze eind volgende week met een portie warmte onze kant op, zoals bijvoorbeeld UKMO hieronder. En ondertussen is het ook echt niet fris. Heerlijk zomerweer dus!

TMCThomas

EC oper en het ensemble zijn in de run van vandaag naar elkaar toe getrokken. Oper is wat minder extreem en het ensemble is opgewarmd. Het blijft er hoe dan ook zomers uitzien zeker in het binnenland waar de temperaturen over de tropische grens gaan in deze run.

Op de lange termijn (voorbij 240h) is er wat meer onzekerheid dan in de afgelopen dagen maar echt koude scenario's zitten er vrijwel niet bij, zelfs als het drukpatroon wat ongunstiger wordt zoals bij GFS gebeurd blijft het relatief warm. Daarnaast zit extreme hitte ook nog steeds in de kaarten zoals bijvoorbeeld bij AIFS waar hogedruk eigenlijk van geen wijken kent.

Ook deze kaart levert "gewoon" 24 graden op, wisselvalligheid is wel terug in dit scenario.

(fors) Hogedrukgebied na (fors) hogedrukgebied brengt op een enkele korte onderbreking na eindeloze warmte en zon bij AIFS. Deze run telt meerdere dagen met temperaturen van 35+

X-treme

Ik vind die hitte allemaal prima (al vind ik max 25 wel genoeg) maar komende zondag mag het wel even wat minder 😄

Zondag doe ik weer mee aan een halve marathon.
Deze keer bij Kasteel De Haar in Haarzuilens (Utrecht).
Na mijn vorige halve in Leeuwarden die niet goed afliep voor sommige mensen en de geannuleerde wedstrijden van dit weekend, heb ik er weinig hoop in dat hij door gaat.

Het enige voordeel is dat we er nu iets meer aan kunnen wennen.
Maar word het ook dan weer zo benauwd door een hoge luchtvochtigheid, of is dat deze keer niet aan de orde?

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Citaat van: X-treme op zo 15 jun 2025 - 22:13Ik vind die hitte allemaal prima (al vind ik max 25 wel genoeg) maar komende zondag mag het wel even wat minder 😄

Na mijn vorige halve in Leeuwarden die niet goed afliep voor sommige mensen en de geannuleerde wedstrijden van dit weekend, heb ik er weinig hoop in dat hij door gaat.

Het enige voordeel is dat we er nu iets meer aan kunnen wennen.
Maar word het ook dan weer zo benauwd door een hoge luchtvochtigheid, of is dat deze keer niet aan de orde?

Zondag lijkt volgens de huidige berekeningen de warmste dag te gaan worden met reële kansen op tropische temperaturen. De nieuwste pluim voor Midden NL:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Gemiddelde raakt precies de 30 graden, met nog best een ruime cluster voor 30-35 graden. De marge is ook vrij klein, wat zomerse tot tropische temperaturen wel zeer waarschijnlijk maakt.

De luchtvochtigheid gaat lager zijn dan afgelopen vrijdag/zaterdag. Echter lijkt me de combinatie van tropische temperaturen en een sterke zon (UV<7) een goede reden om het evenement af te lasten, of desnoods in te korten/te vervroegen.

Zoals je in de pluim ziet zijn we komende week vertrokken voor heel aangenaam zomerweer. Het blijft droog tot en met zaterdag, met gemiddeld over het land 22-26 graden. In het noorden koeler, in het zuiden nog wat warmer. De luchtvochtigheid is dus ook een stuk lager dan afgelopen dagen, wat de warmte heel draagbaar zal maken. Alleen in de volle zon kan het toch flink branden vanwege de hogere zonkracht.

In het weekend doet de temperatuur een stapje omhoog naar zeer waarschijnlijk enkele tropische dagen in het zuiden, mogelijk ook het midden met momenteel de voorkeur voor de zondag. Daarna neemt de spreiding in de temperatuur zeer fors toe. Alles weer afhankelijk van de positie van hogedrukgebieden. We zitten namelijk weer (terug) in het regime waar hogedrukgebieden de dienst maken en daar lijkt voorlopig ook geen einde aan te komen.

Dat betekent vooral droog weer. Enige vorm van neerslag zal pas vanaf zondag weer kunnen vallen, maar duidelijke signalen ontbreken nog. Dat zou dan vooral in de vorm van buien zijn.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

htoutenh

Zon, zonkracht, ik heb het hier wel eens eerder gememoreerd, het enorme verschil tussen oost en west. In juni alweer 30 uur verschil (100 versus 130 uur). En ook vandaag hier weer (zwaar) bewolkt en aan de kust prachtig blauw. En zo te zien zal de komende dagen dat verschil alleen maar groter worden.

Armand

In de GFS06z run zien we een mooi voorbeeld voor het ontstaan van een hittekoepel op de langere termijn. Afgelopen runs komt dit zo af en toe een terug in de weerkaarten. Een hittekoepel houdt warme lucht als het ware gevangen in een koepel, waardoor het langdurig zeer heet kan blijven. Er is namelijk geen sprake van transport-warmte en thermische lagedrukgebieden, zoals bij een typische Spaanse pluim situatie (zoals voorgaande dagen).

Een hittekoepel ontstaat als een warmbloedig hogedrukgebied gevuld met een (tropisch) warme luchtsoort door een noordelijke krul van de straalstroom wordt meegevoerd. Hier zien we dat mooi gebeuren:

Vanuit de Azoren trekt een groot hogedrukgebied via GB naar de Noordzee. Bij ons een (noord)oostelijke aanvoer, van transportwarmte is dus geen sprake. Enkele dagen later is het hogedrukgebied genesteld boven de Noordzee:

Bij ons ook nog steeds een overheersend oostelijke aanvoer. De vraag is dan: hoe kan het onder zo'n hittekoepel dan extreem warm worden? Dat komt doordat de warme luchtsoort van het hogedrukgebied gedwongen naar beneden gedrukt wordt en hiermee nog eens extra opwarmt. Onder de vleugels van een hogedrukgebied zijn namelijk flinke, dalende luchtstromen.

Dat zie je heel goed terug op de temperaturen op 1.5km hoogte:

De dalende luchtstroom nabij het hogedrukgebied zorgt voor een grote, warme luchtbel boven West-Europa, met het zwaartepunt boven Frankrijk. Dit staat geheel los van de hitte in Spanje, die wel wordt veroorzaakt door een thermisch laag, zoals te zien op de tweede foto hierboven.

De temperaturen op grondniveau zijn dan ook niet mals:

De hittekoepel boven West-Europa is duidelijk terug te vinden; de warmste plek van Europa. Het systeem is op dit moment nog steeds aan het opbouwen. De GFS run houdt er echter mee op, de laatste kaart laat 's morgens om 7 uur al zomerse temperaturen zien boven een groot deel van West-Europa:

Als de run was doorgelopen, had er geheid 40 graden op de kaart gestaan nabij onze omgeving.

De termijn is natuurlijk totaal onbetrouwbaar, maar als men tussen de runs door kijkt dan zie je deze scenario's zich af en toe ontvouwen. Interessant dus om te monitoren of dit beeld terug blijft komen. Qua timing is het namelijk zeer gunstig voor extreme hitte: Lange daglicht-periode en een sterke zon. Bovendien kunnen hittekoepels hardnekkig aanhouden. Dat kan de zomer bij ons in hoge versnelling brengen, met de nadruk op KAN. Bovendien is dit een heel mooi voorbeeld om te laten zien dat extreme hitte niet altijd vanuit Spanje aangevoerd hoeft te worden.  ;)

vivalavida

Bedankt weer voor de toelichting en ondersteunende kaarten, ik zag het inderdaad al een paar keer voorbij komen.

Voor mij hoeft die extreme hitte nou ook weer niet perse  :o  ;) maar klagen zal ik niet doen, voor je het weten zitten we weer in 100 dagen regen  ;D

Eric

Wát een mooie post, Armand! Zéér verhelderend en duidelijk uitgelegd.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op zo 15 jun 2025 - 22:13Ik vind die hitte allemaal prima (al vind ik max 25 wel genoeg) maar komende zondag mag het wel even wat minder 😄

(...)

Er zijn komend weekend meer grotere sportieve evenementen in NL. In Amsterdam is de snelweg eenmalig open voor voetgangers voor een jubileum, inclusief een hardloopevenement over delen waar je nooit anders zou lopen. Met volle zon op die ZOAB kan de temperatuur van het asfalt oplopen naar 50 graden, die uiteraard ook op ooghoogte waar te neme is.

Hier in Hoorn is zondag de Ironman West-Friesland. Twee jaar geleden liep dat wat uit de hand door de warmte en slechte voorzieningen destijds. Dat schijnt nu wel aangepakt te zijn.

Ik loop zelf ook wel een afstandje per week en zie mezelf als een meer ervaren loper. Vanwege warmte een dergelijke evenement afgelasten lijkt me in principe onnodig, als iedereen die zich inschrijft weet waar die aan begint en op de rag zelf de omstandigheden in acht neemt. Daar gaat het vaak mis. Mensen die vooral willen zeggen mee te doen, maar er niet voor trainen. Zo ook in Leiden en Leeuwarden dit jaar en vorig jaar, en tijdens de Dam tot Dam loop vorig jaar. Omstandigheden die warm te noemen zijn, maar zeker niet extreem.

Dit weekend op dat asfalt in A'dam zonder beschutting lopen lijkt me wel randje onhandig om door te laten gaan.

GFS12 loopt binnen. Poeh, warme oper wederom. Mooie uitleg van Armand over die warmtekoepel! Ik kende die nog niet. Interessant om te volgen. Zeer benieuwd hoe heet (haha!) de soep gegeten wordt. Hangt er denk ik vanaf hoe en wanneer de soep opwarmt (t.o.v. het eten), als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het valt me op dat de oper de afgelopen dagen veel boven de ENS zit. Is daar nog een verklaring voor?

TMCThomas

Hoewel de exacte situatie op de lange termijn per run verschilt, lijkt één ding duidelijk te zijn: het blijft heet. Ook zonnige en droge condities lijken vrij zeker te zijn. GEM spant in de avondruns de kroon met een lokale 37 graden op de lange termijn. EC oper zit daar echter niet ver van af. Het lijkt een op en top zomerse juni maand te gaan worden.

Een fors contrast met vorig jaar rond deze tijd, toen hadden we regelmatig moeite om de 20 graden aan te tikken

Armand

Klopt inderdaad Thomas, het stikt van de potentiële zomerwarmte op termijn. Het gemiddelde voor Zuid schiet al door naar de 35 graden aankomende zondag! Toch ook nog wel veel onzekerheid op de termijn daarna. Neem bijvoorbeeld donderdag 26 juni: Volgens de pluim van Zuid hierboven kan het zowel 17 of 40 graden worden maximaal. Ook de Oper van EC heeft een aantal runs geleden nog onderaan gebungeld. Het gegeven is wel dat de helft van de berekeningen voor 25+ gaan. De potentie is er dus zeker, ook gezien het dominerende luchtdrukpatroon wat nu heerst.

Een hittekoepel komt vanavond opnieuw weer voor in de GFS12z run inderdaad, weliswaar niet ideaal en afgezwakt. Het levert volgens deze berekeningen wel nog steeds tropische temperaturen op. Zo'n hittekoepel was me eerder ook niet bekend, maar het schijnt afgelopen jaren steeds vaker te gebeuren.

Citaat van: Extremissimorum op ma 16 jun 2025 - 19:51Ik loop zelf ook wel een afstandje per week en zie mezelf als een meer ervaren loper. Vanwege warmte een dergelijke evenement afgelasten lijkt me in principe onnodig, als iedereen die zich inschrijft weet waar die aan begint en op de rag zelf de omstandigheden in acht neemt. Daar gaat het vaak mis. Mensen die vooral willen zeggen mee te doen, maar er niet voor trainen. Zo ook in Leiden en Leeuwarden dit jaar en vorig jaar, en tijdens de Dam tot Dam loop vorig jaar. Omstandigheden die warm te noemen zijn, maar zeker niet extreem.

Ik ben het hier grotendeels met je eens Extremissimorum. Ikzelf ben ook 'ervaren' loper en tevens goed medisch onderlegd als arts in opleiding. De (hardloop)evenementen hebben afgelopen jaren inderdaad veel nieuwe mensen aangetrokken. Daar zitten zeker mensen tussen die wellicht te onervaren zijn of te ongetraind om in warmere omstandigheden te presteren. Het wekt bij mij ook de indruk dan men zich soms niet goed voorbereid of te onwetend is wat te doen bij warmere omstandigheden en/of het signaleren van bijvoorbeeld een hitteberoerte, dat kan ik echter niet hard maken (puur een gevoel of basis van wat ik zelf zie)

Het gevolg is dat organisaties zich goed moeten voorbereiden om voldoende medische ondersteuning te kunnen geven. Kijk naar Leeuwarden inderdaad; het was warmer dan wat de meeste mensen destijds gewend waren, maar niet extreem. Hardlopen was mogelijk als je hierop adequaat voorbereid was en je lichaam goed kent. Toch ging dat een aantal keer (gruwelijk) mis en raakt de medische ondersteuning ook overbelast. Er staan maar een X aantal mensen klaar om deelnemers op te kunnen vangen.

Tevens kan het ook 'ons' als ervaren lopers gebeuren, je kunt het niet uitsluiten. Je moet inderdaad zoals je zegt goed zelf de afweging maken of je enerzijds goed voorbereid bent op bepaalde omstandigheden en anderzijds op tijd de signalen van je lichaam herkennen als het begint fout te gaan. Interessante discussie die onlosmakelijk verbonden is met het weer en dus zeker hier ook gevoerd kan worden  ;)

X-treme

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het lijkt er vooralsnog op dat de Halve Marathon wel door gaat.
Mogelijk starten op een vroeger tijdstip.

Het feit is ook dat het gewoon steeds vaker warm word in Nederland.
Daarbovenop gaan er steeds meer mensen hardlopen, waardoor incidenten vaker voorkomen.
Er komen ook jaarlijks vele evenementen bij.

Ik was vorig jaar in Leiden toen die 10km afgelast werd, die ik zelf ook zou lopen.
Maar daar gingen ze gewoon niet goed om met de hardlopers van de 10km.
Ze wisten ver van te voren dat het 25+ zou worden, maar hebben ons eerst nog een uur langer laten wachten en daarna pas geannuleerd.

Laat ik duidelijk zijn dat de veiligheid  van de mensen voorop moet staan, maar laat het wat eerder weten.

Ik hoop in iedergeval dat er dit keer geen grote incidenten voorkomen en dat we er gewoon van kunnen genieten  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Ik denk dat wij 3'en het zeker eens zijn met elkaar: zodra het onverantwoord wordt om het evenement door te laten gaan, is afgelasting logisch. Bijvoorbeeld dus als de druk op medisch personeel te hoog ligt. Alle begrip daarvoor natuurlijk.

Maar als je een evenement organiseert midden juni, is de kans aanzienlijk dat het in ieder geval 20 graden is natuurlijk al aanzienlijk. Daar kun je volgens mij wel meer op inspelen als organisatie en als individuele deelnemer.

Hoe dan ook: moeilijke keuzes! Hoop dat we geen nare berichten gaan krijgen. Als ze bij De Haar hun keuze laten afhangen van hoe warm het gaat worden, vrees is dat ze gaan besluiten tot afgelasting. Want "warm" wordt het zeker. De onzekerheid daarover is er nu wel uit. Idd zou vervroegen wel kunnen.

Armand

Citaat van: htoutenh op ma 16 jun 2025 - 13:30Zon, zonkracht, ik heb het hier wel eens eerder gememoreerd, het enorme verschil tussen oost en west. In juni alweer 30 uur verschil (100 versus 130 uur). En ook vandaag hier weer (zwaar) bewolkt en aan de kust prachtig blauw. En zo te zien zal de komende dagen dat verschil alleen maar groter worden.

Om hier nog even op terug te komen: Dat klopt inderdaad en komt door dagelijkse gang bij aanvoer vanaf zee. Relatief koelere en vochtige zeelucht stroomt dan het land op en warmt geleidelijk steeds verder op. Hierdoor gaat de lucht stijgen, koelt af en condenseert als (stapel)wolken in het binnenland. Heel normaal dat dit gebeurd en dat daarmee de meeste zonuren voor de kustregio's zijn weggelegd.

Komende dagen gaat dat verschil eigenlijk juist kleiner worden. De westelijke aanvoer wordt namelijk zwakker en de wind draait vanaf donderdag via noord naar oost/zuidoost. Daarmee valt bovenstaand verhaal geleidelijk weg en zal het ook in het oosten zonniger worden.  8)

Citaat van: Extremissimorum op di 17 jun 2025 - 07:17Maar als je een evenement organiseert midden juni, is de kans aanzienlijk dat het in ieder geval 20 graden is natuurlijk al aanzienlijk. Daar kun je volgens mij wel meer op inspelen als organisatie en als individuele deelnemer.

Ik denk dat hier nog de meeste winst te halen valt; verplaats dergelijke evenementen naar koelere maanden in het jaar of organiseer ze inderdaad zodanig dat de kans op hitteberoertes zo klein mogelijk is (vervroegen/inkorten/meer water of verkoeling/meer medisch personeel aanwerven/etc)