Onweerskansen 2025 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 12007 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 07 apr 2025 - 23:46

Vorige topic - Volgende topic

RealDeal, Wiz, pepijn, TuinkabouterVenlo, Energizer85, keesu, LutjeLuppo, pat-juh, Murk, Stefanpluimgraaff, Invicta, Molen en 8 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals de afgelopen jaren)
5 (20.8%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
4 (16.7%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
7 (29.2%)
25-30 dagen (Normaal)
4 (16.7%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
3 (12.5%)
35-40 dagen (Veel)
0 (0%)
40-45 dagen (Zeer veel)
1 (4.2%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

TMCThomas

Code geel voor Zeeland en Brabant:

Toch nog wel een aardig complex, al lijkt de onweersactiviteit er wel een beetje uit te gaan.

Citaat van: flyineddy op do 26 jun 2025 - 00:49Edit: en een andere cel bij Mechelen:

Eddy.

Erg mooi!

Der RoX

Wat ik er van lees, was dat onweer in Frankrijk niet best...
WiNtEr!!11!1!@

Dennis789

volgens mij was al het onweer plotseling verdwenen binnen de landsgrenzen ^^
Het lijkt weer een jaar te worden van net niet haha

Armand

Citaat van: Dennis789 op do 26 jun 2025 - 11:58volgens mij was al het onweer plotseling verdwenen binnen de landsgrenzen ^^
Het lijkt weer een jaar te worden van net niet haha

Het seizoen is pas net begonnen  ;)  ;D  Bovendien hebben wij in Limburg twee weken geleden op de zaterdag/zondag al een paar leuke buien mogen ontvangen. Niks extreems, maar wel wat pittige buien.

Overigens was het ook wel verwacht dat de activiteit er vannacht uit zou gaan. Boven Frankrijk heeft het inderdaad flink gespookt met meerdere slachtoffers tot gevolg, erg triest...
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

JerryL

Hoe zit het met de onweerskansen aankomende woensdag/donderdag? Ik vind dit lijntje angstvallig rustig

Joep

GFS geeft vooralsnog de grootste kans op onweersbuien. EC stuk minder,Icon en Arpege helemaal niets.

JerryL

Oh das al iets...gen het duurt nog even kan altijd nog beter worden 8)  8)

Joep

EC ook westen onweer?
ICON is ook mooie run
GfS Arpege zijn veel minder

Extremissimorum

Sommige modellen, zoals Arome, komen ook vanavond al met wat buitjes hier in het noordwesten.
Er is nog geen neerslag ontstaan, maar ik zie wel wat onweersverklikkers en bovendien lijkt het wel wat afgekoeld nu.

Morgen wordt eigenlijk de hele dag nowcasten met die onweerskansen. Wat een onzekerheid nog zeg!

Peet

Het is inderdaad dood hier,ik zal morgen wat kaarten posten.
Het is morgen gewoon kijken hoe het gaat,als de warme lucht lang genoeg blijft verwacht ik activatie op de grens lijn groningen Enschede.
Cape is rond de 1500, windschering 45 kn .
Dit betekent lokaal zware windstoten tot 75 km per uur hagel tot 3 cm.
Het is echt afwachten tot morgenvroeg,
Zeg maar of ik jullie van advies moet dienen

flyineddy

Estofex komt vandaag met een level 3 voor noordwest Duitsland tegen de Nederlandse oostgrens. Daar net omheen een level 2 en de rest van Nederland ligt in het level 1 gebied.
Voornaamste risico: zeer harde windstoten. Daarnaast nog een kans op grote hagel.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Hele lap tekst van Estofex:
CiteerA level 3 was issued for the far E Netherlands into NW Germany mainly for swaths of damaging wind gusts.

A level 2 was issued for NE France to SE Denmark for severe wind gusts. Large hail is possible mainly in the western part of this level area.

A level 1 surrounds both other levels for a hail, strong to severe downburst and heavy rain risk.

DISCUSSION

... France to Benelux into NW Germany and parts of Denmark/S-Sweden ...

A regional outbreak of organized thunderstorms is forecast for parts of the highlighted area.

The first and earliest round of convection (probably ongoing from the previous night) evolves along the cold front itself, which is placed mostly offshore W of Benelux. These storms will ride the frontal zone in an impressive kinematic environment but they stay elevated for most of the time. NWP guidance diverges a bit regarding the depth of the cap offshore and along the coasts, but effective DLS in the 15-20 m/s range will be enough for numerous elevated supercells, which will be accompanied by hail and heavy rain. This activity extends from N-CNTRL France to W Belgium/Netherlands into the Germany Bay and probably also into N-Denmark during the evening hours. Nowcasting is very important as any increase in forward speed to the E (e.g. growing cold pools) might take the updrafts into weaker CIN with an increase of the overall severe risk. Right now only a few ensemble members support that idea, as most of them keep storms along the sloped frontal zone, where they get steered to the NE. We covered this activity in a level 1, which resides rather close to the level 2 however, as some models now support healthy UH tracks near the coast for those supercells.

The main concern for organized convection however evolves displaced from the cold front along the mentioned zone of LL mass convergence.

Intense diabatic heating beneath the African EML plume mixes the BL up to 3 km AGL and we probably see isolated to scattered CI around noon onwards mainly along the orography of CNTRL France. This high-based activity evolves in a weak shear environment with MUCAPE in the 500-1000 J/kg range (probably lowered by entrainment). CAMs produce excessive gusts, which might be overdone a bit (as was the case yesterday) but still a few severe downburst events are well possible next to some hail. Betimes, erratic storm motions tend to cause temporal clustering, which increases the local heavy rainfall risk. We also see an increase of mid-level and LL moisture betimes from the SW and S respectively, which increases the local heavy rain threat a bit towards the evening.

Further N, from NE France into N Germany, a constantly strengthening and gradually eastward moving LL convergence zone turns very unstable during the afternoon with up to 1500 J/kg MUCAPE for most areas ahead of the convergence zone. CAPE increases to 2500 J/kg along the periphery of the convergence zone itself.
Forecast soundings show broadening mid-level CAPE profiles atop a deeply mixed BL with inverted-V signatures. The gross DCAPE paramter has local peaks up to 1500 J/kg, so a mix of heavy precipitation load with effective evaporation drives any downdraft/growing cold pool. With BL wet bulb temperatures 10-15 K below the 2m peaks, effective deep cold pools are forecast.
Strong kinematics near the frontal zone with 15-20 m/s 0-3 and 0-6 km shear weaken further E. A confined belt of favorable CAPE/shear space evolves from parts of Benelux into N Germany and probably also into SE Denmark.

Initiating cells over E-Belgium/E-Netherlands and far W/NW Germany during the afternoon pose an hail risk with a few large events near the convergence line not ruled out (3 to 4 cm in diameter). Heavy rain is also a concern with PW values of 30-40 mm and a surge of rich mid/upper tropospheric moisture from the SW into the area of interest. The main story however will be strong to severe downburst events with a few damaging events not ruled out (gusts in the Bft 10-12 range). This initial events are more localized ones.

The main story however will be the IPV maximum passage to the N, which adds more background dynamic and increases shear also near the convergence zone. The NE ward passing wave with initiating cells over Benelux ensures an elongated corridor of adequate shear and CAPE for long-lived thunderstorm activity well into N Germany. Growing cold pools will not only get support by internal storm-scale dynamics (RIJ dynamics), but also by improving shear in the 0-3 km layer with up to 15-20 m/s forecast. This amount of shear atop a well mixed BL is concerning regarding a long-tracked severe bow echo event, which rides along the LL convergence zone over NW into N Germany. Swaths of damaging gusts and some hail are possible. This activity also affects parts of Denmark any may spread into S Sweden during the night but uncertainties increase how unstable the airmass becomes that far N next to increasing capping issues. In case EZ verifies, a mix of multicells/ a few supercells and bowing segments may also affect parts of Denmark.

Some uncertainties remain regarding timing of CI over NW Germany and Belgium/the Netherlands, which could impact the regional outcome, where to expect the most severe gusts. If we see less CI over NW Germany during the afternoon and more focused CI further W over E Benelux, we could see a long-tracked severe bow echo over NW into N Germany, which is favored by ICON D2 f.ex.. Otherwise we could see more destructive interference of numerous clusters with not one dominant wind maker.

Despite those lingering uncertainties, enough confidence for a more widespread severe wind event exist to add a confined level 3 upgrade. This area was added just along the highest CAPE axis, where the wave passes by with persistent and focused severe gust signals of ID2 and embedded in a positive EFI CAPE/shear space (with positive SOT), pointing to this unusual setup.

The level 2 and 1 areas were broadened to the E as storm-dynamics could take convection further E than currently forcast by the NWP pool.

During the night, decreasing CAPE, strengthening CIN and a more stable nocturnal BL should induce a gradual weakening trend of this activity but we would not be surprised to see a partial non-thundery storm-forced pressure wave to affect parts of NE Germany well into the night.
Further S over CNTRL Germany, a weaker background support and less thunderstorm coverage probably causes shorter lived cold pool events. However a gusty pressure wave may affect the area and hence the level 1 was expanded S.

Over S Germany, once again CI occurs along the orography during the day with pulsating conection posing a local severe downburst, hail and heavy rain risk.

Bron: https://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?text=yes&fcstfile=2025070306_202507020203_3_stormforecast.xml

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

De Noord-Hollandse kust heeft actueel al een onweersbui te pakken. Dat is al eerder dan wat ik in verschillende modellen heb gezien. Benieuwd wat voor impact dit heeft op de rest van vandaag.

Edit: ik zie dat de EC run van gisteravond deze buien ook heeft, net als sommige nowcast modellen zoals ICON D2. Beide modellen laten deze buien in de loop van de ochtend oplossen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Energizer85

Citaat van: flyineddy op Vandaag om 06:12De Noord-Hollandse kust heeft actueel al een onweersbui te pakken. Dat is al eerder dan wat ik in verschillende modellen heb gezien. Benieuwd wat voor impact dit heeft op de rest van vandaag.

Eddy.

Inderdaad, half uurtje geleden het eerste gedonder die me wakker maakte... vrij verrassend. Buien lijken op de radar wat zwaarder qua neerslag dan in werkelijkheid... (even korte dikke druppels) mogelijk veel verdamping?

Serge

Wat een geluk dat wij hier in Brummen nog net die level 3 schampen, .... Ben erg benieuwd en vrolijk gespannen voor vanavond
Waar is mijn cape

Armand

Citaat van: Energizer85 op Vandaag om 06:17Inderdaad, half uurtje geleden het eerste gedonder die me wakker maakte... vrij verrassend. Buien lijken op de radar wat zwaarder qua neerslag dan in werkelijkheid... (even korte dikke druppels) mogelijk veel verdamping?

Ik denk het wel ja! Er vindt veel verdamping plaats als de regen naar beneden valt door de warme en deels nog droge  lucht. Juist die verdamping kan vanmiddag voor (zeer) zware windstoten zorgen, zogenaamde downburst. Dat de situatie complex is, blijkt nu al door de buien op de Noordzee/noordwesten van het land. Veel modellen hebben deze (deels) gemist. Vanmiddag met name in het oosten kans op potentieel zwaar onweer, mits alles goed valt. Ook in het westen valt onweer niet uit de sluiten, zoals we nu al zien gebeuren. In de vroege middag kan ik nog een blik op de kaarten werpen met een uitgebreidere update  :)

Extremissimorum

Citaat van: flyineddy op Vandaag om 06:12De Noord-Hollandse kust heeft actueel al een onweersbui te pakken. Dat is al eerder dan wat ik in verschillende modellen heb gezien. Benieuwd wat voor impact dit heeft op de rest van vandaag.

Edit: ik zie dat de EC run van gisteravond deze buien ook heeft, net als sommige nowcast modellen zoals ICON D2. Beide modellen laten deze buien in de loop van de ochtend oplossen.

Eddy.

Je hoorde de druppels sissen op de tegels!  ;D

Hoe dan ook: afgekoeld is het daardoor hier zeker nog niet. Integendeel, het is extra vochtig dus benauwder dan gisteren. Geen echt wolkje te zien nu, wel wat sluierbewolking en veel zon.

Zoals gezegd waren die buien wel degelijk al berekend, door modellen bovendien die vanmiddag buien laten ontstsan over het midden van het land voordat het oosten aan de beurt is.
Waarbij ook nog gezegd moet worden dat eigenlijk alle modellen het wel berekend hebben, maar niet allemaal consistent. Geeft vooral de onzekerheid van de hele situatie aan.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 08:44Je hoorde de druppels sissen op de tegels!  ;D

Hoe dan ook: afgekoeld is het daardoor hier zeker nog niet. Integendeel, het is extra vochtig dus benauwder dan gisteren. Geen echt wolkje te zien nu, wel wat sluierbewolking en veel zon.

Zoals gezegd waren die buien wel degelijk al berekend, door modellen bovendien die vanmiddag buien laten ontstsan over het midden van het land voordat het oosten aan de beurt is.
Waarbij ook nog gezegd moet worden dat eigenlijk alle modellen het wel berekend hebben, maar niet allemaal consistent. Geeft vooral de onzekerheid van de hele situatie aan.

Harmonie heeft de buien boven het noordwesten en de Wadden niet in de berekeningen zitten. Zelfs niet in de meest recente 04z run:

Het weermodel heeft wel de buienlijn verder boven west Frankrijk in de smiezen. Het geeft inderdaad wel mooi aan hoe lastig en complex de huidige situatie is.