Lente discussietopic 2025

Topic gezien door 44643 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 28 feb 2025 - 12:23

Vorige topic - Volgende topic

Der RoX

Aardige hagel gisteren in het zuiden, las ik?
WiNtEr!!11!1!@

vivalavida

Tjonge, dat kamperen kunnen we geloof ik wel afschrijven. Met elke run meer regeb en kou  :o  sneu ook voor de campings

TMCThomas

Citaat van: vivalavida op zo 01 jun 2025 - 21:32Tjonge, dat kamperen kunnen we geloof ik wel afschrijven. Met elke run meer regeb en kou  :o  sneu ook voor de campings

Stabiel zomers weer wil het nog niet worden nee, op de lange termijn zijn er wel weer kansen maar die komen vooralsnog niet echt dichterbij.

vivalavida

Ja ik doelde op aankomend pinksterweekend, maar ook daarna zwabbert het nog alle kanten op

TMCThomas

De afgelopen dagen kwam het idee van hogedruk boven West-Europa al vaker naar voren maar nu lijkt het wat algemener opgepakt te worden in de modellen. EC, GFS, GEM en AIFS komen alle 4 met zo ongeveer hetzelfde idee. Een hogedrukgebied boven centraal Europa in samenwerking met een lagedrukgebied ten westen van het verenigd koninkrijk brengen een warme stroming richting Nederland opgang. Dat resulteert bij ons in zomerse of mogelijk zelf tropische condities. Nog zeker geen garanties maar het is wel goed om te zien dat dit breder wordt opgepakt momenteel.

TMCThomas

De ochtendruns doen helaas weer een stapje terug, de situatie oogt in alle modellen minder overtuigend. Dat is ook terug te zien in de pluim, al is het gemiddelde nog best oké. Hopelijk blijft het er vandaag inzitten.

Armand

Ik vraag het me af, het stabielere zomerweer in de pluim wordt steeds weer verder naar achteren geschoven, of verzwakt. Ik geloof nog steeds in de theorie dat overheersende luchtdrukpatronen vaak wekenlang blijven standhouden. Je zag het afgelopen lente met steeds opnieuw blokkerende hogedrukgebieden vooral ten noord(westen) van ons. Afgelopen twee weken zien we een omgekeerd beeld met op deze plek juist meer lagedrukgebieden.

Het zou mij dan ook niets verbazen dat dit grootschalige patroon nog enkele weken stand blijft houden. Hogedrukgebieden met (forse) zomerwarmte lijken vooral te blijven zitten boven het zuiden en oosten van Europa. Een kortdurende stabilisatie, of op termijn een kortdurende warmteopstoot is in dit regime ook goed mogelijk. Een lange, zomerse periode zoals enkele keren voorgeschoteld in de pluimen zie ik nog even niet gebeuren voorlopig.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TMCThomas

Avond runs toch wel weer gedeeltelijk positief, vooral EC oper springt eruit. Maar ook UKMO, AIFS en in mindere mate GEM komen met warmte over ongeveer een week. GFS moet er niks van weten en stelt het zomerse weer wederom uit. Het zou me inderdaad niet verbazen als het morgen weer minder is maar de potentie is in elk geval nog aanwezig.

Pluim Midden
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Pluim Zuid
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas