Lente discussietopic 2025

Topic gezien door 36770 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 28 feb 2025 - 12:23

Vorige topic - Volgende topic

geldersscheepje en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Kijk zo kan het ook, in de nieuwste EC oper run verplaatst het hoog zich naar een oostelijkere positie, daardoor krijgen we al snel weer een zuidelijke stroming die warmte brengt. Er is echter duidelijk nog een hoop onzekerheid aanwezig in de pluim. Aan de andere kant UKMO en GEM komen in de nieuwste runs ook met een vergelijkbare oplossing dus het is ook zeker geen uitbijter. Wellicht dus een nieuwe warme periode in de maak!

Der RoX

Zo zie je maar weer hoe snel het kan veranderen...

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Yep het lukt in de nieuwste runs niet om het hoog op de goede locatie te krijgen, de stroming blijft daardoor noordoost. Op 850hpa blijven de temperaturen daardoor rond of zelfs onder de 0 graden wat de temperatuur aan de grond beperkt. Slecht weer is het verder niet, de droge lucht resulteert hoe dan ook in veel zon en vrijwel geen neerslag. Met 18 graden en de huidige zonkracht is dat ook helemaal niet vervelend.

TMCThomas

Bij de ochtendrun ligt het hoog weer net ietsje gunstiger, de aanvoer is net iets anders waardoor de temperatuur op 850hpa hoger uitkomt. En dat resulteert ook weer in een wat warmere pluim met temperaturen nu weer richting de 20 graden of iets daarboven. Voor het zuidwesten (waar de warmste lucht zit) gaat de pluim zelfs richting de 25 graden.

Ubachsberg

Ik las meen ik op weerplaza dat er op meerdere plekken in NL gewoon in de maand mei geen regen meer word verwacht en dat het zeker de laatste 2 weken van mei duidelijk warmer worden dan normaal 1-3 graden?!

Armand

Het ziet er helemaal niet verkeerd uit inderdaad. Een zekerheid is dat er weinig tot geen regen gaat vallen de komende week, met regelmatig zon. De temperatuur is zoals Thomas al aangaf een grotere onzekerheid, vanwege de ligging van de rug-as. Met name komend weekend en begin volgende week lijkt het te gaan opwarmen. Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan het aangename, zonnige lenteweer!

Ook op de langere termijn blijven de neerslagkansen erg klein. De tendens is momenteel opnieuw een wat meer noordelijke aanvoer en wat lagere temperaturen, maar de onzekerheid is natuurlijk nog te groot om daar iets zinnigs over te zeggen.

De combinatie van zon en weinig neerslag laat het neerslagtekort inmiddels ook weer flink oplopen. Een neerslagtekort in het zomerhalfjaar is normaal. Dat komt doordat de verdamping in deze tijd hoger is dan wat er aan neerslag valt. Momenteel zitten we gemiddeld in het land op een tekort van 65mm:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Begin april verliep uiterst droog en zeer zonnig, waardoor het tekort snel steeg. Daarna zagen we de wisselvalligheid even toenemen. Vooral in het oosten van het land viel er aardig wat regen, het westen hield het een stuk droger. Nu begin mei zien we de droge trend weer voortzetten en daar lijkt dus voorlopig ook even geen einde aan te komen.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

X-treme

We gaan een mooie week (of langer) tegemoet
als we de EC pluim mogen geloven.
Met veel zonneschijn  8)

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Yep de pluim is weer een tikkeltje warmer, zo is de maximum temperatuur stap voor stap toch van zo'n 18 graden naar de 24 gestegen.

Armand

Ook de ochtendpluim ziet er weer fantastisch uit. Het is ongelooflijk hoeveel droge, zonnige dagen we al gehad hebben sinds februari dit jaar. Het lijkt niet op te houden voorlopig, met dus een nieuwe aangename periode in het verschiet. Qua temperaturen voor mij persoonlijk warm genoeg met grofweg 20-25 graden, ideaal voor zowel sportieve buitenactiviteiten, als voor even lekker genieten in het zonnetje!  ;)

X-treme

Voor mij is het zondag net even te warm eigenlijk 😅
Ik loop dan een halve marathon in Leeuwarden.
Gelukkig starten we al om 09:30 maar 2 uurtjes later (wanneer ik als het goed net ben gefinisht) zal het al aardig warm zijn 🥵
Maar ik zal niet klagen 😆

Armand

Citaat van: X-treme op do 08 mei 2025 - 11:44Voor mij is het zondag net even te warm eigenlijk 😅
Ik loop dan een halve marathon in Leeuwarden.
Gelukkig starten we al om 09:30 maar 2 uurtjes later (wanneer ik als het goed net ben gefinisht) zal het al aardig warm zijn 🥵
Maar ik zal niet klagen 😆

Veel succes alvast! Hier ook een frequent hardloper  ;D Toevallig vorig weekend afgereisd naar het voor ons 'verre noorden' en tevens Leeuwarden bezocht. Toen zag ik inderdaad het evenement, toch wel jammer dat we een weekendje te vroeg er waren  ;)

Voor hardlopen is het inderdaad aan de warme kant. Vooral de combinatie van veel zon en relatief hoge temperaturen kan hittestress veroorzaken. De lage luchtvochtigheid en de aanwezige oostelijke wind zullen wel iets afkoelend kunnen werken.

X-treme

Citaat van: Armand op do 08 mei 2025 - 15:44Veel succes alvast! Hier ook een frequent hardloper  ;D Toevallig vorig weekend afgereisd naar het voor ons 'verre noorden' en tevens Leeuwarden bezocht. Toen zag ik inderdaad het evenement, toch wel jammer dat we een weekendje te vroeg er waren  ;)

Voor hardlopen is het inderdaad aan de warme kant. Vooral de combinatie van veel zon en relatief hoge temperaturen kan hittestress veroorzaken. De lage luchtvochtigheid en de aanwezige oostelijke wind zullen wel iets afkoelend kunnen werken.

Bedankt  :)

Het word vooral voor de 5 en 10km hardlopers lastig.
Die starten pas in de middag.
De marathon van Leiden is ook morgen met ook andere afstanden in de middag.
Daar was ik vorig jaar met vergelijkbare temperaturen en toen werd de 10km in de middag afgelast (die zou ik zelf lopen).
Dus ik ben benieuwd hoe het morgen gaat aflopen.

Bubba

Daniel20108

Ik heb ooit een gfs run van een individueel lid (geen master) gezien waar er bij Frankrijk 52 graden stond. Waar kan ik misschien oude gfs of gem of acc runs bekijken inclusief de individuele leden of hebben jullie iets warmer gezien voor Europa (mag ook van open meteo ensemble api zijn waar er een 30 daagse weerpluim is voor elke locatie van verschillende modellen) en het mag ook eventueel van seasonal outlooks zijn zoals ncep cfsv2 ofzo

Armand

Citaat van: Daniel20108 op ma 12 mei 2025 - 17:15Ik heb ooit een gfs run van een individueel lid (geen master) gezien waar er bij Frankrijk 52 graden stond. Waar kan ik misschien oude gfs of gem of acc runs bekijken inclusief de individuele leden of hebben jullie iets warmer gezien voor Europa (mag ook van open meteo ensemble api zijn waar er een 30 daagse weerpluim is voor elke locatie van verschillende modellen) en het mag ook eventueel van seasonal outlooks zijn zoals ncep cfsv2 ofzo

Via Meteociel kun je wel in de archieven duiken van de operationele GFS run, via deze link: https://www.meteociel.fr/modeles/archives-gfs/12/5/2025/18/temperatures-maximales/3h.htm

Voor de afzonderlijke leden kan ik het helaas niet vinden. Het lijkt me overigens wel een behoorlijk zoekwerk. Mag ik vragen wat de reden is voor deze vraag?

Citaat van: X-treme op za 10 mei 2025 - 14:20Bedankt  :)

Het word vooral voor de 5 en 10km hardlopers lastig.
Die starten pas in de middag.
De marathon van Leiden is ook morgen met ook andere afstanden in de middag.
Daar was ik vorig jaar met vergelijkbare temperaturen en toen werd de 10km in de middag afgelast (die zou ik zelf lopen).
Dus ik ben benieuwd hoe het morgen gaat aflopen.

Ik ben wel benieuwd hoe het je is vergaan? Helaas kwam het nieuws naar buiten over het tragische, dodelijke slachtoffer waarschijnlijk veroorzaakt door een hitteberoerte. Je ziet het de laatste jaren steeds vaker gebeuren dat men gevat wordt door een (levensbedreigende) hitteberoerte. Dat komt enerzijds door het warmere weer, maar wellicht ook door een toenemend aantal hardlopers die soms ook niet allemaal even goed getraind voor de dag komen. Toch de belangrijke nuance dat een hitteberoerte ook bij de zeer ervaren hardlopers kan voorkomen!

Het heeft onlosmakelijk te maken met het niet voldoende kunnen afvoeren van warmte door het lichaam. Vaak wordt het veroorzaakt door direct zonlicht, warme temperaturen en hoge luchtvochtigheid. Met het opwarmende klimaat zullen deze factoren vaker gaan voorkomen.

Dan nog even terug naar de actualiteit, daar zien we eigenlijk vrij weinig veranderen. Vandaag landelijk gezien de beste dag met overgoten zonnig weer en warme temperaturen. Vanaf morgen trekt het hoog zich iets verder terug boven de Atlantische oceaan en keert de stroming weer terug naar een noordelijke component. Daarmee zal het met name in het (uiterste) noorden gevoelig afkoelen. Bovendien zal er ook wat meer bewolking gaan verschijnen, maar het lijkt droog te blijven. De zon zullen we ook geregeld blijven zien. Elders in het land kan het, zeker bij voldoende zonneschijn, gewoon nog makkelijk boven de 20 graden opwarmen.

Voorlopig dus een voortzetting van zeer aangenaam en zonnig lenteweer, ofja het gaat soms al een beetje richting een zomers weertype. Op de lange termijn, pas vanaf 22-23 mei neemt de onzekerheid fors toe. Lagedrukgebieden proberen dan weer meer invloed te gaan uitoefenen, maar het is nog zeer de vraag in welke mate dit zal gaan lukken.

X-treme

Citaat van: Armand op Gisteren om 09:41Via Meteociel kun je wel in de archieven duiken van de operationele GFS run, via deze link: https://www.meteociel.fr/modeles/archives-gfs/12/5/2025/18/temperatures-maximales/3h.htm

Voor de afzonderlijke leden kan ik het helaas niet vinden. Het lijkt me overigens wel een behoorlijk zoekwerk. Mag ik vragen wat de reden is voor deze vraag?

Ik ben wel benieuwd hoe het je is vergaan? Helaas kwam het nieuws naar buiten over het tragische, dodelijke slachtoffer waarschijnlijk veroorzaakt door een hitteberoerte. Je ziet het de laatste jaren steeds vaker gebeuren dat men gevat wordt door een (levensbedreigende) hitteberoerte. Dat komt enerzijds door het warmere weer, maar wellicht ook door een toenemend aantal hardlopers die soms ook niet allemaal even goed getraind voor de dag komen. Toch de belangrijke nuance dat een hitteberoerte ook bij de zeer ervaren hardlopers kan voorkomen!

Het heeft onlosmakelijk te maken met het niet voldoende kunnen afvoeren van warmte door het lichaam. Vaak wordt het veroorzaakt door direct zonlicht, warme temperaturen en hoge luchtvochtigheid. Met het opwarmende klimaat zullen deze factoren vaker gaan voorkomen.

Ik wou het hier eigenlijk niet plaatsen omdat het niet weer gerelateerd was, maar ik zal even een update geven.

Het was idd erg warm om te rennen, zoals ik van te voren al had verwacht.
Er was weinig wind en geen wolkje te bekennen.
Na een paar kilometer had ik aal last van de warmte en kon daardoor niet het tempo lopen dat ik zou willen.
Hier hadden veel mensen last van.
Ik geef niet zomaar op, dus ik.ben gewoon op een wag lager maar toch redelijk stevig tempo, door gegaan.
Maar op ongeveer 18 kilometer zag ik iemand gereanimeerd worden en daar werden we omheen geleid.
Dit is iets wat wel in je hoofd blijft zitten dus ik liet mijn tempo hier wat zakken en gaf mijn nieuwe PR op.
In de laatse paar 100 meter, wou ik toch nog een beetje gas geven om iemand te verslaan die ik eerder al had ingehaald.
Maar toen op ik op +/- 75 meter voor de finish voor mijn ogen weer iemand gereanimeerd zag worden, gaf ik het op en ging ik rustig over de finish waar ook al iemand op een brancard werd weg gereden.

Mijn vrouw en 8 jarige zoon hebben die 2e man in elkaar zien zakken, wat ook bij hun impact heeft gemaakt.
Mijn zoon heeft de nacht daarna slecht geslapen door nachtmerries.
Gelukkig gaat het nu al weer beter.

Voor mijzelf heeft het toch ook wel impact gehad.
Het is iets wat je hoopt nooit te zien.
En dan 2 reanimaties vlak achter elkaar zien waarvan je later hoort dat er 1 is overleden, blijft je toch wel bij  😥

Armand

Het weer is van grote invloed op dit soort evenementen, dus wat mij betreft mag er zeker iets over gezegd worden.

Maar wat een heftig verhaal X-treme... Wat een mooie dag had moeten worden, eindigt in een flinke deceptie.  :(

flyineddy

Dit doet me denken aan hoe mijn vader zijn beste vriend is verloren. Dat was ook een hele fanatieke sporter. Toen mijn vader en hij in militaire dienst zaten ging die vriend ook altijd hardlopen, ook bij tropisch weer. De laatste keer was hij net teruggekomen bij de kazerne en toen zakte hij in elkaar. Direct de ambulance en volgens mij ook de hospik erbij, maar niks mocht meer baten. Het bleek dat meer dan 2 uur na zijn overlijden zijn lichaamstemperatuur nog steeds 42 graden was. Dat is de temperatuur waarbij een hoop eiwitten gaan stollen.

Dus ja, wees heel voorzichtig met sporten in warm weer.
@X-treme fijn dat je heelhuids de finish hebt gehaald en goed dat je zo verstandig bent geweest om het rustiger aan te doen. 👍🏻

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

De dag was idd niet zoals verwacht.
Het was mijn 3e halve marathon en 1 die ik nooit zal vergeten.

Volgende maand loop ik er weer 1, en hoop dat het weer wat meer mee gaat werken dit keer.
Maar het verschil is dat we met het huidige weer er meer op kunnen trainen.
Dus hopenlijk blijft de temperatuur rond de 20 graden hangen, zodat we er aan kunnen wennen.

Armand

Dat is inderdaad vaak een probleem van voorjaarswedstrijden; men mist meestal voldoende trainingen in de warmte. Ons lichaam kan zich echter best goed aanpassen aan warm weer, ook tijdens zware inspanning. Het vergt wel een aantal trainingen natuurlijk en er zijn mensen die echt niet goed tegen de warmte kunnen. Maar voor een groot gedeelte zou het mogelijk moeten zijn om met 20-25 graden comfortabel te kunnen hardlopen (of andere intensieve sport), na voldoende acclimatisatie.

Komende dagen lenen zich daar goed voor, met een maximumtemperatuur die meestal zo ergens rond de 20 graden schommelt. Morgen vooral in het midden en zuiden eerst veel bewolking. Ook de dagen erna kunnen er af en toe velden met bewolking overtrekken. Daarbuiten zien we de zon ook nog steeds regelmatig tevoorschijn komen.

Op termijn lijkt er later in mei toch iets te gaan veranderen. Het begint ergens rond 21 mei met het uitzakken van polaire lucht boven Scandinaviƫ, wat wellicht de ontwikkeling van lagedrukgebieden gaat aanslaan. Er lijkt zich vanuit Groenland/IJsland een lagedrukgebied te gaan bewegen richting de regio GB/Noordzee. GFS06z maakt het gelijk behoorlijk bont met kans op een heuse zomerstorm:

Daar gaan we zeker nog niet direct van uit natuurlijk. Wel zien we ook in de pluim de neerslagkansen voorzichtig wat meer stijgen op LT dan afgelopen runs. Tot die tijd lijkt het in elk geval vrijwel droog te blijven met een inmiddels verder oplopend neerslagtekort. We zitten net weer boven recordjaar 1976:

Het geeft nogmaals aan hoe droog deze lente verloopt, zeker met de nog relatief droge februari en maart ervoor. Toch is de droogte nog zeker niet problematisch, integendeel zelfs, de natuur ziet er behoorlijk fris en groen uit. Dat komt door de vele neerslag van afgelopen jaren. Tot en met de winter waren de grondwaterstanden ook (flink) verhoogd. Inmiddels liggen deze weer wat lager, maar er lijkt dieper in de grond nog genoeg vocht te zitten.

Het is vooral de toplaag die uitgedroogd is en blijft. Nu het groeiseizoen echt begint, zullen de effecten komende week/weken wel wat meer zichtbaar kunnen worden. Maar zoals hierboven al beschreven krijgen we misschien net op het juiste moment weer regen.