Onweerskansen 20 & 22 juni

Topic gezien door 7743 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 20 jun 2023 - 01:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Onweerskansen 20 juni

Daar is hij dan weer, het eerste losse onweerstopic van dit jaar. In dit topic focussen we op dinsdag 20 juni. Morgenavond zullen voorgaande het arriveren van een koufront een aantal pittige buien ontstaan op het vore. Met cape waardes van 1500-2000 J/kg en 20-30kn aan windschering zijn de ingrediënten aanwezig voor op zijn minst multicell buien. Waar deze buien precies over gaan trekken is zoals wel vaker bij scenario's zoals deze nog vrij onduidelijk. Tot nu toe varieert dit niet alleen van model tot model maar ook nog van run op run.

ICON-D2 legt momenteel bijvoorbeeld de focus voornamelijk op het westen van het land en is vergeleken met eerdere runs vrij tam. Windstoten, neerslag en onweer vallen allemaal erg mee. Harmonie is wat dat betreft wat pittiger, buien doen in deze run eigenlijk het grootste deel van het land aan. Iet was we bij arome ook zien.



Vooral opvallend aan de harmonie run zijn de windstoten voor het zuidoosten van het land, met meer dan 100km/u voor best breed gebied mag je die gerust heftig noemen. Momenteel niet ondersteund door de andere modellen maar windstoten van 100km/u sluit ik lokaal zeker niet uit.



Dan nog even de waarschuwing van Estofex. Dit is een level voor heel Nederland en het westen van België. Redenering hiervoor gaat als volgt: "A level 2 was issued for NE France and parts of BeNeLux mainly for large hail, severe wind gusts, and heavy precipitation. A tornado cannot be excluded."

We gaan het zien, in dit topic vind je vandaag uiteraard de laatste modelupdates en verwachtingen om de situatie te volgen.



TMCThomas

Zowel Harmonie als Arome pakken deze ochtend nog wat forser uit dan voorheen. Is een fors gebied met geclusterde buien. De windstoten van meer dan 100km/u per uur zijn bij harmonie nog steeds aanwezig.




flyineddy

Ja, zeker richting het noordoosten zie je dat de organisatie goed zijn werk lijkt te gaan doen, mede dankzij de toenemende schering in de avond:
CiteerIn de div Harmonie/HarmonEps uitvoer multicell complexen met typische afmetingen van ongeveer 50 km, in de loop van de avond neemt de organisatiegraad toe met squalline-karakteristieken, in sommige uitvoer is een RIJ zichtbaar.
Bron: Guidance

@TMCThomas Weet jij trouwens wat ze met RIJ bedoelen? Ik gok Rechter Ingang Jet, maar kan het mis hebben.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

In de buurt van Calais zijn de eerste buien al ontstaan, mooi in lijn met Harmonie. Het gaat ook al lekker los met ontladingen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Serge

Wat een mooi vooruitzicht.... Ben ineens weer wakker  ;D
Waar is mijn cape

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op di 20 jun 2023 - 11:32Ja, zeker richting het noordoosten zie je dat de organisatie goed zijn werk lijkt te gaan doen, mede dankzij de toenemende schering in de avond: Bron: Guidance

@TMCThomas Weet jij trouwens wat ze met RIJ bedoelen? Ik gok Rechter Ingang Jet, maar kan het mis hebben.

Eddy.

Komt in de buurt maar het zal hier gaan om Rear inflow jet, oftewel de lucht die achterwaarts de bui ingezogen word. Het is een verschijnsel dat je vaak ziet bij MCS systemen en squall lines, en is vaak sterker bij een hoge Cape en shear. Een effect hiervan is dat je te maken kunt krijgen met pittige downbursts die zware windstoten veroorzaken aan de grond.

EDIT: De nieuwe uitvoer van Harmonie (en arome) wederom zeer pittig. Wellicht nog wel ietsje meer als de vorige.


dennis089

Volgens alle radarbeeldjes grijpt Limburg naast de prijzen. Ik zeg plaknacht voor ons!
Een droge benauwde niet afkoelende deken van bewolking voor ons!
Ik zeg kom op ermee. Geef ons die plaknacht! Het is lang geleden dat ik een washandje op me moest leggen als verkoeling

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op di 20 jun 2023 - 12:29Komt in de buurt maar het zal hier gaan om Rear inflow jet[/img]
Ah, natuurlijk, de Rear Inflow Jet, die was ik vergeten.  :-X
Bedankt!  ;D

Citaat van: dennis089 op di 20 jun 2023 - 13:04Volgens alle radarbeeldjes grijpt Limburg naast de prijzen. Ik zeg plaknacht voor ons!
Een droge benauwde niet afkoelende deken van bewolking voor ons!
Ik zeg kom op ermee. Geef ons die plaknacht! Het is lang geleden dat ik een washandje op me moest leggen als verkoeling
Ja, jij wilde warmte, dan zul je het krijgen ook!  ;D  ;)

EDIT 13:16 uur:
Inmiddels Code Oranje afgegeven voor een groot deel van het land.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Anngie

Nice! Ben benieuwd!
Ik gok wel dat de vierdaagse hier niet doorgaat. Althans, ik ga niet met het kind🤣

dennis089

Citaat van: flyineddy op di 20 jun 2023 - 13:10Ah, natuurlijk, de Rear Inflow Jet, die was ik vergeten.  :-X
Bedankt!  ;D
Ja, jij wilde warmte, dan zul je het krijgen ook!  ;D  ;)

EDIT 13:16 uur:
Inmiddels Code Oranje afgegeven voor een groot deel van het land.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.


Haha heerlijk. Daarom post ik hier graag. Want tussen alle berichten door zijn er toch die nog onthouden wat er allemaal gezegd was en een leuke opmerking klaar hebben.

Moet overigens zeggen dat het apart is dat knmi de waarschuwing zuidelijker trekt dan estofex (lvl2) zone.

Joep

Als knmi uitgaat van Harmonie krijgen overige provincies ook nog wel code oranje denk ik

flyineddy

Citaat van: dennis089 op di 20 jun 2023 - 14:03Haha heerlijk. Daarom post ik hier graag. Want tussen alle berichten door zijn er toch die nog onthouden wat er allemaal gezegd was en een leuke opmerking klaar hebben.

Ja, we moeten wel een beetje lol maken met elkaar hè?  8)

Citaat van: Joep op di 20 jun 2023 - 14:06Als knmi uitgaat van Harmonie krijgen overige provincies ook nog wel code oranje denk ik
Zou mij ook niet verbazen.

Inmiddels zie ik op de satelliet boven noord België ook al wat beginnen te borrelen vóór de bestaande buienlijn uit.

EDIT 14:38 uur:
Boven Zeeland nu ook de eerste buien, gelijk met onweer.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Nou we gaan het zien. Vooralsnog weer goor benauwd en plakkerig, yuck!
WiNtEr!!11!1!@

Caps

Hier in het zuidwesten flink dreigende en donkere lucht, verder heel broeierig en droog


rikmulder

Laat het maar komen, in Utrecht drijf ik van mijn stoel af door het benauwde en plakkerige weer. Al is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik zo door de woonkamer drijf door een wolkbreuk  ::)

Mdelaat97

Tilburg reeshof middenin een gigantische bui met regen en minimaal onweer

Lekkage in badkamer bij ons meerdere straten staan blank

whmvld

Citaat van: Caps op di 20 jun 2023 - 16:05Hier in het zuidwesten flink dreigende en donkere lucht, verder heel broeierig en droog



Vlaardingen idem dito. Donkere lucht, verkoelend briesje maar tot nu toe nog geen druppel.
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.

dennis089

Limburg gaat plakken  8) sterkte medelimburgers.

Anngie

Het regent hier in Alblasserdam inmiddels behoorlijk. Grote druppels, heel veel hemelwater. Onweer in de lucht,maar nog niet heel erg

whmvld

Citaat van: whmvld op di 20 jun 2023 - 16:44Vlaardingen idem dito. Donkere lucht, verkoelend briesje maar tot nu toe nog geen druppel.


I correct myself, uit het niets toch plotseling nog een paar druppels. Als dat in dit tempo zo doorgaat is over 10 min. de hele straat nat.
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.

Powered by EzPortal