Onweerskansen 28, 29 en 30 mei

Topic gezien door 31752 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 28 mei 2016 - 09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rogierhgv

In Hoogeveen flinke plens water gehad en wat bliksem op de plaat weten vast te leggen.
Meer foto's op mijn twitter  :)

Arend

De digitale pluviometer had vanavond nogal wat tijd nodig om het reservoir te meten. Uiteindelijk toonde deze een waarde van 32,7 mm tegen 32 mm in de oude vertrouwde analoge pluvio. Een mooi resultaat voor vandaag alhoewel het best nog wat meer had mogen zijn, maar verderop in de week mogelijk nieuwe kansen. ;) Hiermee is dan eindelijk een einde gekomen aan een zeer droge periode in Hengelo. De gevolgen zijn reeds merkbaar: de tuin is volledig overgenomen door slakken die uit alle hoeken en gaten te voorschijn komen. :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marco uit Hangar 5

Lekker mellow onweer nu, om de 10 seconden wat geflits en dan een rollende donder.. plenst gestaag door nu. Aan lightning maps te zien moet het ergste nog komen!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Joep

Westen flink onweer hoor

bron airlive

F.Fredje

Shelf bij Terschelling (webcamstill)

Marco uit Hangar 5

Ik denk dat het wel over is boven Heerhugowaard, nog wat weerlicht in het westen, maar ik hoor binnenshuis bijna geen gerommel meer. Regent nog wel gestaag stevig door.

Maar toch leuk, ik had dit niet meer verwacht.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Koen-IJM

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 30 mei 2016 - 22:05
Ik denk dat het wel over is boven Heerhugowaard, nog wat weerlicht in het westen, maar ik hoor binnenshuis bijna geen gerommel meer. Regent nog wel gestaag stevig door.

Maar toch leuk, ik had dit niet meer verwacht.

Zeker niet verwacht voor het westen. Heb er althans niemand over gehoord. Altijd leuk zo'n verassing. Het voordeel van Ostgewitter  :D

Energizer85

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 30 mei 2016 - 22:05
Ik denk dat het wel over is boven Heerhugowaard, nog wat weerlicht in het westen, maar ik hoor binnenshuis bijna geen gerommel meer. Regent nog wel gestaag stevig door.

Maar toch leuk, ik had dit niet meer verwacht.

Hier ook... Echt wel een flink zware onweersbui gehad.... Flinke knallers en zware regen. Wat mij opviel: geen CB's zichtbaar... Er stond gewoon een koude noordenwind, en er was veel laaghangende bewolking aanwezig voordat het onweer arriveerde. Toen ineens begin het te waaien en draaide de wind... Vervolgens voelde het flink warmer aan en brak het los. Een aparte gewaarwording dus hier in het westen en dicht bij de kust...

Koen-IJM

Citaat van: Energizer85 op ma 30 mei 2016 - 22:08
Hier ook... Echt wel een flink zware onweersbui gehad.... Flinke knallers en zware regen. Wat mij opviel: geen CB's zichtbaar... Er stond gewoon een koude noordenwind, en er was veel laaghangende bewolking aanwezig voordat het onweer arriveerde. Toen ineens begin het te waaien en draaide de wind... Vervolgens voelde het flink warmer aan en brak het los. Een aparte gewaarwording dus hier in het westen en dicht bij de kust...

Klopt. in IJmuiden zelfs zeemist i.c.m. met krachtige Noordenwind. Vervolgens een draaiende wind en voila... toch wat klappen meegehad. Zo zie je maar weer het hoeft geen 25 graden te worden voor een beetje onweer  ;D

raymond041

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 30 mei 2016 - 22:05
Ik denk dat het wel over is boven Heerhugowaard, nog wat weerlicht in het westen, maar ik hoor binnenshuis bijna geen gerommel meer. Regent nog wel gestaag stevig door.

Maar toch leuk, ik had dit niet meer verwacht.

Hier in Anna Paulowna hetzelfde. Best behoorlijk geplenst en veel geflits. Paar flinke dreunen maar klaart snel op nu

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Koen-IJM op ma 30 mei 2016 - 22:12
Klopt. in IJmuiden zelfs zeemist i.c.m. met krachtige Noordenwind. Vervolgens een draaiende wind en voila... toch wat klappen meegehad. Zo zie je maar weer het hoeft geen 25 graden te worden voor een beetje onweer  ;D

Dit was ook geen onweer vanaf de grond, op lage hoogte alleen maar stratus, ik heb geen cumulus congestus, laat staan CB gezien! zat er allemaal boven, aan het oog ontrokken..

Oftewel, dit was verschil tussen twee erg verschillende luchtsoorten (qua temperatuur vooral), in dit geval een oclusiefront, in combinatie met een grote windschering  (aan de grond was de wind NOORD terwijl de buien van oost naar west trokken), geeft dat heftig onweer.

Wat ook een rol gespeeld kan hebben is de vorming van een convergentie lijn precies op de buienlijn, waar twee luchtstromen (een noordelijke en een zuidoostelijke in dit geval) elkaar tegenkomen en de convectie veroorzaakt. De warme vochtige stroom uit het zuidoosten wordt dan omhoog geforceerd door de koude noordelijke stroming.

Waarschijnlijk is het juist de combinatie van deze twee verschijnselen die dit heftige onweer hebben veroorzaakt... en dat al twee dagen achter elkaar!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

jornonweer

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 30 mei 2016 - 23:03
Dit was ook geen onweer vanaf de grond, op lage hoogte alleen maar stratus, ik heb geen cumulus congestus, laat staan CB gezien! zat er allemaal boven, aan het oog ontrokken..

dit viel me ook op, hoe kwam het dat hier in het zuiden enkel grijze lucht te zien was en geen shelf of arcus? Iemand die me dit kan uitleggen? Vond het opvallend
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Na 30 Augustus eindelijk weer eens flink onweer gehad in Nijmegen, vandaag bijna 7 uur lang heerlijk, werd weer eens tijd. En 30 mm regen in de regenmeter. Smaakt naar meer. Woensdag weer ?  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: jornonweer op ma 30 mei 2016 - 23:14
dit viel me ook op, hoe kwam het dat hier in het zuiden enkel grijze lucht te zien was en geen shelf of arcus? Iemand die me dit kan uitleggen? Vond het opvallend
Dat was van morgen toch, die onweersbui was het einde nabij, toen was die bui die van morgen over trok was al bijna 20 uur actief,een oudje dus, Die bui heeft het noodweer veroorzaakt in Duitsland. Hij heeft het 26 uur volgehouden ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 30 mei 2016 - 23:03
Dit was ook geen onweer vanaf de grond, op lage hoogte alleen maar stratus, ik heb geen cumulus congestus, laat staan CB gezien! zat er allemaal boven, aan het oog ontrokken..

Oftewel, dit was verschil tussen twee erg verschillende luchtsoorten (qua temperatuur vooral), in dit geval een oclusiefront, in combinatie met een grote windschering  (aan de grond was de wind NOORD terwijl de buien van oost naar west trokken), geeft dat heftig onweer.

Wat ook een rol gespeeld kan hebben is de vorming van een convergentie lijn precies op de buienlijn, waar twee luchtstromen (een noordelijke en een zuidoostelijke in dit geval) elkaar tegenkomen en de convectie veroorzaakt. De warme vochtige stroom uit het zuidoosten wordt dan omhoog geforceerd door de koude noordelijke stroming.

Waarschijnlijk is het juist de combinatie van deze twee verschijnselen die dit heftige onweer hebben veroorzaakt... en dat al twee dagen achter elkaar!
Bui die het noodweer veroorzaakte in Duitsland is is op de koelste gedeelte ontstaan op dat moment in heel Duitsland ontstaan. Kwam van drie kante warme lucht aanzetten. En kon geen kant op, ja omhoog. Resultaat noodweer. was op de duitse tv vandaag
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

Citaat van: ron12 op ma 30 mei 2016 - 23:32
Dat was van morgen toch, die onweersbui was het einde nabij, toen was die bui die van morgen over trok was al bijna 20 uur actief,een oudje dus, Die bui heeft het noodweer veroorzaakt in Duitsland. Hij heeft het 26 uur volgehouden ;)
ja maar ook de 2de en derde onweersbui die hier overkwam zag je gewoon niet aankomen, ja het werd donkerder dat was alles, de lucht was gewoon grijs zoals op een saaie regendag, en toch waren die 2 laatste cellen geen oudjes maar nieuwe cellen, leek wel of er een soort mistlaag hing
Danger is real, fear is a choice.

Bacci

Zo onweerskansen voor komende week zijn ook opeens toegenomen


ron12

Ost gewitter  was dit ook niet want deze buien kwamen uit het noord oosten, als het echt ost gewitter was geweest dan had je ze dat wel gezien. Het mooiste ost gewitter met gave luchten moet ontstaan 100 a 150 kilometer ten oosten van Winterberg (dld.Als dat nu gebeurd was het totaal anders gelopen vandaag. En dan moeten die buien pal westwaarts trekken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Giso84

Niet veel van het onweer kunnen vastleggen door gezellige omstandigheden maar heb er als bonus, dé ervaring mogen meemaken om met de kleine van 3 onweer te fotograferen vanuit de woonkamer. Hij snapte er niks van maar vond mijn reactie en het felle licht erg mooi/indrukwekkend  ;D

*Vaders onder ons kennen vast mijn gevoel wel  ;)






Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

jornonweer

Woensdag voor het midden en zuiden, daarna Oost en Noord vooral.. genoeg kansen
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal