Herfst discussietopic 2023

Topic gezien door 52645 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 14 sep 2023 - 01:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lothiriel

Wow middellange termijn ziet er terug herfstig uit  :o

Vandaag een vieze dag hier eigenlijk, hele dag dichte mist bij continu 2-3 graden. Geen fan!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Zynex

Middellange termijn is gewoon zoals gewoonlijk weer het slechts mogelijke scenario geworden jammer genoeg. Vandaag een prachtige dag gehad! Lag veel sneeuw in de duinen.

Unknown-user1778

Haha.. daar gaan we weer hoor.. krijgen we weer zo'n winter als de afgelopen tig jaren? Ik hoop het niet maar ipv een heerlijk mooi startschot met een ijskoude december en misschien witte sinterklaas en kerst mag je nu weer gaan hopen dat die WC die opeens weer keihard bij EC en GFS verschijnt niet weer de hele winter erin blijft.

De winter begint morgen en er is nog veel tijd maar de eerste 2 weken gaan alweer verloren  ;D  8)  :-X  :-[  ::)  ???

We gaan kijken wat voor ellende het dit jaar weer wordt : > (hyves smiley^^)

grizzrh

Kan nog meer dan genoeg veranderen in de kaarten ontzettend veel spreiding in de leden. Dus het kan vriezen en dooien  ;D
Doenrade, Limburg

Joep

Alsof er een hoge muur staat bij de grens.
Kaartje (pvforecast) van de bedekking met sneeuw in Europa.


TMCThomas

We lijken volgende week inderdaad het winterse weer een beetje kwijt te raken. Maar de strijd is nog niet gestreden! Bij zowel GFS als EC blijft hogedruk weerstand bieden. Bij EC zien we mooi hoe lagedruk op de oceaan een poging doet om terrein te winnen zonder dat dit echt lukt. Nederland blijft er een beetje tussen inzitten. Echt koud is het daardoor niet bij ons maar de kou blijft wel heel dichtbij liggen, In de run eigenlijke een beetje tot halverwege Duitsland af en toe tippend aan Groningen. Ook de brongebieden blijven in deze run zeer koud, een kleine verschuiving en de winter is zo weer in Nederland. Potentie blijft duidelijk aanwezig wat ook te zien aan de grote onzekerheid die er is.






Joep

Heeft het feit dat een groot gedeelte van Europa een sneeuwdek heeft nog invloed op de kans op winterweer in Nl?

Zynex

Oké de pluim is erg verbeterd!  :-*

TMCThomas

Control laat precies zien wat er zou kunnen gebeuren met die enorm koude brongebieden. Verder is de pluim gewoon een en al onzekerheid maar de potentie blijft!



Citaat van: Joep op do 30 nov 2023 - 20:42Heeft het feit dat een groot gedeelte van Europa een sneeuwdek heeft nog invloed op de kans op winterweer in Nl?

Zeker, op de korte termijn zorgt het ervoor dat onze brongebieden goed kunnen afkoelen. Mocht de wind dan de goede kant op draaien is de kou eerder en feller hier. Voor de winter in zijn algeheel zou het ook helpen als er in de herfst al relatief veel sneeuwbedekking aanwezig is op het noordelijke halfrond, maar voor zover ik weet is dit nog niet echt bewezen.

Der RoX

Behoorlijk glad ineens  8)

(E) En de mist schiet er ook ineens in, denk dat het naar huis lopen wordt
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Een witte sinterklaasavond? Volgens GFS kan het (net).


zwoof

Vannacht is er weer eens op alle KNMI stations een vorstdag behaald. De laatste keer dat dit gebeurde was vorig winterseizoen op 8 februari. Net als gisteren kwam het in Leeuwarden ook weer tot matige vorst.




Edit: Leeuwarden nu strenge vorst! 

Actuele temperatuur:

Akito

Citaat van: zwoof op vr 01 dec 2023 - 07:16Edit: Leeuwarden nu strenge vorst!

Temperatuur is ondertussen al weer gestegen naar een behagelijke -9.5  8)

Kermisspin

Strenge vorst in Leeuwarden met een sneeuwdekje. Een mooie minus 4 in het noordoosten.

Ik moet nog maar eens zien of de kou echt verdreven gaat worden. Heel het oostelijk zijde van Europa ligt sneeuw en is het koud. Moet raar gaan wil hier de wc op gang komen en de boel verzieken.

Maja....nu ben ik ook optimistisch ingesteld  ;D
Volvo for life!

Zynex

Ik volg net als velen de winter hier al jaaaaaren haha.
De kou die ten Oosten van ons zit, heb ik nog nooit zo gezien. Als je op Windy kijkt en deze naar zondag 10 dec zet. Is het bijna overal minimaal -25C ten oosten van ons. En wat mij ook vaak op valt is dat als Noord-Amerika vol in de prijzen valt, wij er naast vallen. Noord-Amerika is nu duidelijk warmer dan ons continent. Spannend!

-edit: Had misschien beter eerst nog even de pluim kunnen afwachten :')!

Joep

ĢFS zondag avond/nacht


Joep

EC 00zaterdag middag in westen en zondag/maandag hele land sneeuw.


zwoof

Citaat van: Kermisspin op vr 01 dec 2023 - 08:14Strenge vorst in Leeuwarden met een sneeuwdekje. Een mooie minus 4 in het noordoosten.

Ik moet nog maar eens zien of de kou echt verdreven gaat worden. Heel het oostelijk zijde van Europa ligt sneeuw en is het koud. Moet raar gaan wil hier de wc op gang komen en de boel verzieken.

Maja....nu ben ik ook optimistisch ingesteld  ;D


Citaat van: Zynex op vr 01 dec 2023 - 08:30Ik volg net als velen de winter hier al jaaaaaren haha.
De kou die ten Oosten van ons zit, heb ik nog nooit zo gezien. Als je op Windy kijkt en deze naar zondag 10 dec zet. Is het bijna overal minimaal -25C ten oosten van ons. En wat mij ook vaak op valt is dat als Noord-Amerika vol in de prijzen valt, wij er naast vallen. Noord-Amerika is nu duidelijk warmer dan ons continent. Spannend!

-edit: Had misschien beter eerst nog even de pluim kunnen afwachten :')!

Klopt toch wel  vaak wat je zegt Zynex. En Kermisspin, idd. de kou blijft in elk geval een paar dagen langer plakken t.o. van de pluim van gisteravond.  8) 
Vanaf 8 december lijkt het dan toch wel echt gedaan met deze winterprik.

Pluim EC 00Z Midden:


Extremissimorum

Dat wordt opeens heel interessant vanaf zondagmiddag! Niet spelen met vuur, maar met sneeuw, al is het proces vergelijkbaar: met de nu aanwezige kou zal alle neerslag in vaste vorm vallen. Zondagmiddag en -avond komt er een neerslaggebied uit het zuiden, en hoe meer wr gaat vallen, hoe meer het gaat 'dooien', al zal het niet zo voelen. Dat gaat dan zo het lijkt 's nachts door, en dat is natuurlijk ideaal voor de vorming van een eventueel sneeuwdek.

En dan op 5 december een nieuw sneeuwgebied? De kansen stijgen! Mooi om te zien in de oper van EC00 hoe de temperatuur rond 0.0 graden blijft. Nou, dan weet je het wel!  8)  ::)

Jammer dat het daarna vooralsnog niet door lijkt te zetten. Een geslaagde dooiaanval is waarschijnlijk. Zeker vanaf vrijdag 8 december ontstaat er meer em meer een warm cluster van leden in de pluim. 5 tot 10 graden en regen.

Maar het is hier ook al vaker gezegd: er is veel kou aanwezig in de buurlanden. Daardoor is en blijft de potentie op kouder weer groot, groter dan vorige jaren geweest is in februari.

P.S. Nu wel tijd voor een winterdiscussietopic, met deze vooruitzichten op de eerste dag van de meteorologische winter?  ::)

maxzz

Citaat van: Joep op do 30 nov 2023 - 20:42Heeft het feit dat een groot gedeelte van Europa een sneeuwdek heeft nog invloed op de kans op winterweer in Nl?
Ik stel me voor dat dat alleen zo is, als we een oostenwind hebben
Groeten,
Richard

Powered by EzPortal