Zomer discussietopic 2023

Topic gezien door 47467 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 02 jun 2023 - 01:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Der RoX

Onweer is coming
WiNtEr!!11!1!@

Lothiriel

Geen druppel gezien voorlopig hier in omgeving Leuven ???
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

vivalavida

Als ik naar de pluim kijk lijken we na aankomend weekend wat meer richting een koeler en onzekerder weertype gaan? Goed voor de natuur uiteraard, hopelijk niet weer dat kwakkel weer wat hiervoor was  ;)

TMCThomas

Yep, verschillende modellen hinten er al een aantal runs op. Lagedruk gebieden vanaf de oceaan proberen onze kant op te komen, en slagen daar in de huidige runs gedeeltelijk in. De wind gaat daardoor uit west tot zuidwestelijke hoek waaien. De temperatuur gaat een beetje afhangen van de precieze locatie van de lagedrukgebieden. Bij EC & GFS oper zien we het iets zwabberen waardoor er wat variatie in de temperatuur komt veelal tussen de 20-25 graden. GEM zwabbert een stuk meer en legt het laag zo neer dat er een fikse warmtepomp word gecreƫerd. Dan krijg je onderstaande situatie waarbij je gerust 35+ graden mag verwachten. UKMO doet weer iets anders en houdt ons de volledige run (168H) aan de warmte kant doordat lagedrukgebieden wat verder wegblijven. Dan heb je wel de zuidwestelijke stroming maar met 850hpa temperaturen van 16 graden blijft het dan alsnog relatief warm. Er zijn bij EC en GFS ook leden die zo'n scenario wel zien zitten.



Wat zeker lijkt te zijn is dat de stroming weer is naar het westen draait maar in hoeverre we ook echt koeler en wisselvalliger weer krijgen is nog even afwachten. Dat is ook te zien aan de onzekerheid in de pluim.


TMCThomas

Nieuwste GFS schaart zich bij UKMO, lagedruk blijft op afstand. Wat dus gewoon een voortzetting van het zomerweer zou betekenen, is kijken wat EC morgen doet.


Eveline

Thomas heb je nog een nieuwe update? :) hoop toch zeker niet dat we weer wisselvallend weer gaan krijgen :(

TMCThomas

Citaat van: Eveline op vr 23 jun 2023 - 19:52Thomas heb je nog een nieuwe update? :) hoop toch zeker niet dat we weer wisselvallend weer gaan krijgen :(

Natuurlijk!  :)  de afgelopen runs zijn helaas wel wat meer naar het wisselvalligere weertype gaan neigen maar helemaal zeker is het nog niet! Zie hier bijvoorbeeld het verschil tussen de EC ochtend en avondrun van vandaag voor ruwweg hetzelfde tijdstip. Niet dat de nieuwe run geweldig is hoor maar we blijven onder de invloed van hogedruk en in de wat warmere lucht zitten, echt wisselvallig wordt het ook niet. Meer om de zoveel tijd een bui. GFS, ukmo en vooral icon wijzen meer naar het scenario dat EC eerder liet zien. EC staat met waar het nu mee komt dus vrij alleen. Maar het staat dus nog niet vast, zo maar is even de pluim afwachten.






Der RoX

Kleffe bende zeg, zweet me kapot
WiNtEr!!11!1!@

Mrkos

Citaat van: TMCThomas op vr 23 jun 2023 - 21:16de afgelopen runs zijn helaas wel wat meer naar het wisselvalligere weertype gaan neigen maar helemaal zeker is het nog niet!

Denk niet dat iedereen dit jammer vindt. Mijn huisje is al weken lang ( zo lijkt het ) behoorlijk warm. Slapen met die hitte gaat ook steeds minder, dus ik ben wel blij dat de temps hopelijk straks wat getemperd wordt. Dan kan het eindelijk echt even afkoelen in mijn huisje.

Thomas, bedankt voor je dagelijkse update, ik lees ze graag. Ga zo door!

Eric

Thomas, bedankt voor je dagelijkse update, ik lees ze graag. Ga zo door!

Daar sluit ik mij geheel bij aan! Thomas, heul veul dank!

TMCThomas

Graag gedaan, leuk om the horen!  :)

Eveline

Bedankt voor je update Thomas! :)

Unknown-user1778

We gaan een plaknacht tegenmoet. De laatste voorlopig wel.

JerryL

Citaat van: dennis089 op zo 25 jun 2023 - 12:08We gaan een plaknacht tegenmoet. De laatste voorlopig wel.

Airco doet wonderen Dennis. En met de zomers van tegenwoordig al heel snel een top-investering

Unknown-user1778

Citaat van: JerryL op zo 25 jun 2023 - 16:12Airco doet wonderen Dennis. En met de zomers van tegenwoordig al heel snel een top-investering
geen geld meer voor na de zonnepanelen met batterij dit jaar :p
we gaan binnenkort een draagbare airco halen :p

Der RoX

Dikke 24 graden nog, dan maar een kleintje pils
WiNtEr!!11!1!@

Bubba

Citaat van: Eveline op vr 23 jun 2023 - 19:52Thomas heb je nog een nieuwe update? :) hoop toch zeker niet dat we weer wisselvallend weer gaan krijgen :(

Helaas :P  Dit was de zomer van 2023 kort en hevig.

Citaat van: KNMI26/06/2023 07.48 uur LT
Vooruitzichten lange termijn
maandag 03 juli tot en met maandag 10 juli
Aanhoudend wisselvallig met maximumtemperaturen rond of iets onder het langjarig gemiddelde.

26/06/2023 04.13 uur LT

Jasneker

Best genoeg, die hitte mag wegblijven, een normale zomer met nu en dan een buitje houd iedereen gelukkig.

Armand

Citaat van: Jasneker op ma 26 jun 2023 - 09:30Best genoeg, die hitte mag wegblijven, een normale zomer met nu en dan een buitje houd iedereen gelukkig.

Ja we zijn duidelijk in een ander patroon terecht gekomen. Waar eerst de vastgeroeste noordoostelijke wind ons droog, en later ook warm weer bezorgde, zitten we komende tijd met een westelijke aanvoer. Dat levert in elk geval gematigde temperaturen op en meer wisselvalligheid. Met name donderdag/vrijdag zitten er wel wat flinke neerslagpieken in de pluim, maar een flinke verregende periode lijkt er ook niet in te zitten (gelukkig).

Juni zal de boeken ingaan als een voor Nederlandse begrippen hoogzomerse maand. Het begon nog fris, maar de zon was wel al vanaf het begin van de maand goed van de partij. Vanaf 8 juni werd het ook warmer en dat was het begin van een lange reeks met veelal zomerse en tropische waardes. De warmte was een groot deel van deze periode nog vrij dragelijk door de lage luchtvochtigheid en de aanwezige, oostelijke wind. Ideaal zomerweer als je het mij vraagt. Later in de maand werd het wat vochtiger en daarmee ook benauwder. Dat leverde vorige week dinsdag en donderdag ook lokaal fikse regen- en onweersbuien op.

Dit zomerweer levert ook enkele opvallende statistieken op. Allereerst de recordlange, regionale hittegolf. In Twente, Deelen, Eindhoven, Volkel, Arcen, Ell en Maastricht kwam het tot een hittegolf van maarliefst 14 dagen! Het oude, gedeelde, record uit 1941, 1976 en 2019 stond op 9 dagen.

In De Bilt kwam het (net) niet tot een hittegolf, waardoor we niet kunnen spreken van een landelijke hittegolf. Echter ook hier waren er natuurlijk veel zomerse en enkele tropische dagen. Daardoor ligt het maandgemiddelde voor de maand juni momenteel op 19.6 graden, waarschijnlijk gaat daar nog 1 of 2 tienden van af de resterende dagen van de maand, dus dat brengt ons zeer waarschijnlijk op 19.4 of 19.5 graden als maandgemiddelde voor De Bilt. Dat is een dikke 3 graden warmer dan normaal! Daarmee gaat de maand juni ook de boeken in als de warmste junimaand uit de metingen. Het oude record was nog recent uit 2021 met 18.23 graden. Daar gaan we dus ruim boven komen. Hier een overzicht van het temperatuurverloop in juni voor De Bilt:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het volgende record is het aantal uren zonneschijn. Zoals gezegd is juni zonovergoten en zitten we in De Bilt momenteel op 299 uren aan zonneschijn, tegenover een normaal van 207 uren voor de gehele maand. Die 299 uren bevatten maarliefst 72% van de maximaal haalbare zonneschijnduur! Van dit percentage wordt de komende dagen nog wel wat van af gesnoept, maar we gaan qua uren ruim boven de 300 komen. Het oude maandrecord staat op 300.7 uur in 1959.

Dit brengt de maand juni 2023 tot de warmste en zonnigste maand ooit gemeten, met tevens een recordlange regionale hittegolf. Op en top zomers dus. Waar we geen record op gaan halen is de neerslaghoeveelheid, als scheelt het niet veel  :P  De Bilt zit momenteel op een maandtotaal van 10.7 mm. Het record staat op 11.8 mm uit 2018 en daar gaan we zeer waarschijnlijk nog wel overheen.

De komende periode gaan we dus uit een ander vaatje tappen en dat zal zeker minder gaan aanvoelen met deze statistieken in het achterhoofd, maar de natuur zal zeker blij zijn met een adempauze. Wellicht gaan we ergens in juli toch wel weer de warmte in ;)

Bovengenoemde waardes zijn verkregen via de website Weerstatistieken. 

flyineddy

De hitte mag dan voorlopig voorbij zijn, als ik de pluim zo zie komen we nu in een periode met vrijwel elke dag temperaturen iets boven de 20 graden. Dat zijn gewoon heerlijke temperaturen waarbij je ook nog wat kunt doen. Mij zul je daarover niet horen klagen.  8)

Bedankt voor de uiteenzetting @Armand!

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal