Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 18631 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

geldersscheepje, jaap verheij, Mafkees, Mooj65C en 6 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

De dip lijkt in de recente runs toch wat langer te gaan duren.



Oftewel extra genieten van morgen, in een groot deel van het land (midden en zuiden) wordt het heerlijk lenteweer met veel zon en hoge temperaturen.


dennis089

idd maar flink van nemen morgen... want daarna wordt het zomaar weer eens 10 dagen herfstweer. zoniet langer... we weten hoe dat gaat hier :/ :o

dennis089

Geniet ervan  8)

TMCThomas

De lange termijn ziet er in de run van vanochtend weer een stuk veelbelovender uit!


Armand

Prima lentedagen gisteren en vandaag, ideaal weer om de tuin klaar te maken voor het buitenseizoen. In de zon en uit de wind is een korte broek met t-shirt voor het buitenwerken zelfs al meer dan voldoende. Helaas moeten we het voorlopig hier ook even mee doen, maargoed dat hoort nu eenmaal bij (pril) lenteweer. De droge en zonnige lentes van enkele jaren terug zijn eerder uitzondering dan regel. Momenteel verloopt de maand maart helemaal gelijk met het klimatologisch gemiddelde wat betreft de zonuren en qua neerslag valt het enigszins mee. De temperatuur ligt gemiddeld hoger dan normaal en daar gaat komende, koelere periode ook weinig verandering in brengen voor het maandgemiddelde. Al met al dus niets te klagen als we de cijfers langs het klimatologisch gemiddelde leggen. Voor mijn gevoel verloopt het wel wat meer 'somberder', dat zal vast ook komen door de sombere winter en dus een aantal zeer zonnige (en droge) lentes van het verleden.

Der RoX



Control be like:   HAHAHAHAHA Hold my beer
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Ik heb meer dagen nodig zoals gisteren. Ik ben zelfs weer gaan hardlopen gister. Voor de eerste keer sinds 2 jaar. Pleasssseee geef me meer dagen met zon <3

 8)  ;D  :-X

Ruud

Citaat van: dennis089 op do 21 mrt 2024 - 15:32Pleasssseee geef me meer dagen met zon <3

 8)  ;D  :-X

Yuma is een stad in het Zuiden van Arizona, aan de grens met Mexico, en telt het meeste aantal zonuren ter wereld. De zon schijnt er maar liefst 4015 uren per jaar, dat is gemiddeld elf uur per dag. In juli schijnt de zon er zelfs bijna veertien uur per dag,

TMCThomas

Prima avondrun van EC, temperaturen vallen net wat minder koud uit, verder is er ook regelmatig ruimte voor de zon. Dit weekend natuurlijk wel geregeld een bui, mogelijk zelf met wat winterse neerslag. Voor vorst hoeven we de komende tijd gelukkig niet bang te zijn, dus geen schade aan planten. Volgens deze run zouden we trouwens precies met Pasen even omhoogschieten wat betreft de temperatuur. Dat zou mooi zijn voor de eerste BBQ's van het jaar!






TMCThomas

Puur even omdat hij zo absurd is hieronder de oper run van GFS18:



Een ware sneeuwstorm met aanlandige (zuidwestelijke) windstoten van meer dan 100km/. Engeland, Belgiƫ en delen van Nederland in de sneeuw met lokaal 15-20cm. Ondanks de zware windstoten uit het westen is er sprake van een ijsdag voor alle gebieden waar een aantal centimeter sneeuw ligt.
Een scenario dat zelfs in de winter enorm bijzonder zou zijn, begin april is dat natuurlijk helemaal absurd. Gaat ook niet uitkomen maar wilde hem toch even delen.



Zou dit toch best is mee willen maken, ondanks dat de lente dan weer even ver weg is.

dennis089

20+ graden met Pasen? <3 we gaan de lente in! we gaan de lente in. we gaan de lente in! <3 <3 <3 : >

Der RoX

1 april 2022 hadden we toch nog een leuke sneeuwbui? En 6/7 april 2021?
WiNtEr!!11!1!@

Maxim

Tijdens de hardere buien zit er regelmatige natte sneeuw bij.

Der RoX

Kwam hier op een gegeven moment wel wat hagelachtigs naar beneden
WiNtEr!!11!1!@

Eric

Hier, in het diepe zuiden, regelmatig hagel en onweer gehad vanmiddag, typisch maartse buien!

4seasons

Maart roert zijn staart, inderdaad.
Wat verzekeringswerk voor een aantal automobilisten de komende dagen.


CiteerZestien voertuigen betrokken bij ongeluk op A4

NIEUW-VENNEP -
In de nacht van zaterdag op zondag heeft op de A4 richting Den Haag ter hoogte van Nieuw-Vennep een groot ongeluk plaatsgevonden.
Bij dit ongeval waren in totaal zestien voertuigen betrokken. Een persoon is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.




De oorzaak van het ongeval is nog onbekend. Vermoedelijk ging het vlak voor 06.00 uur mis door gladheid op de weg. Er ontstonden verschillende botsingen tussen de auto's.
Meerdere personen zijn nagekeken door het ambulancepersoneel.

Een groot aantal voertuigen raakte flink beschadigd bij het ongeval, negen van de zestien voertuigen werden weggesleept door een bergingsbedrijf.
Een van de rijbanen is tijdelijk afgesloten geweest.




Bron:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1011158143/zestien-voertuigen-betrokken-bij-ongeluk-op-a4


Op teletekst wordt melding gemaakt van plotseling gladheid door hagelbuien.
Die buien ging hier gisteren ook fel aan toe. Vandaag nog maar even afwachten met weer die pokkewind erbij :-X


NB
Voor je de weg opgaat kan je hier wat info vinden via camera's wat betreft het wegdek en verkeersbeeld (drukte/files):
https://www.rwsverkeersinfo.nl/cameras/


.

Armand

Citaat van: Eric op zo 24 mrt 2024 - 01:07Hier, in het diepe zuiden, regelmatig hagel en onweer gehad vanmiddag, typisch maartse buien!

Inderdaad, ik kan hier wel van genieten als je tenminste weinig buitenactiviteiten gepland hebt staan  ;)

De snelle afwisseling tussen felle opklaringen, waarin het uit de wind heerlijk vertoeven is, en flinke hagelbuien met een klap onweer vind ik boeiend. Vandaag toch een stuk guurder dan gisteren. Dat komt vooral door meer bewolking en meer wind.

dennis089

het valt mij altijd op hoe erg men in Nederland als een treintje op elkaar rijdt op de autosnelwegen. Er past vaak nog geen auto tussen want stel je voor er zou een auto vanuit rechts tussen willen rijden.
Dit zorgt dus vaak voor ongevallen zoals hierboven.

Ik moet zeggen dat dit in Duitsland een stuk minder wordt gedaan, ook mogelijk omdat waar ik woon geen snelheidsgebod geldt op de autobahn.

TMCThomas

De hogere temperaturen rond pasen komen nog steeds terug in de pluim, ook de 20 graden is nog steeds een optie. De onzekerheid blijft wel hoog, Nederland zit namelijk op het randje van de warme lucht, koudere 850hpa temperaturen liggen gevaarlijk dichtbij boven Engeland. In het scenario van GFS oper liggen we aan de koudere kant van die grens en blijven de temperaturen met pasen steken op 10-14 graden.






Der RoX



Een typische  - :o wat sluipt daar nou stiekem in-  pluim, met veel onzekerheid nog op bepaalde dagen
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal