Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 18755 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

boucheron en 9 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Lente discussietopic 2024


23 april 2020

Het is 1 maart en dat betekent dat de meteorologische lente is aangebroken! Ik zal vast niet de enige zijn die daar inmiddels flink aan toe is. Naast het feit dat van echt winter weinig sprake is geweest was het ook nog is enorm nat en somber, tot het punt dat winter 2023-24 de natste winter is sinds het begin van de metingen. Verder was het ook een vrij frustrerende winter. De poolwervel hield zich dit jaar eindelijk een keer redelijk gedeisd waardoor er regelmatig potentie was voor een koude uitbraak. Vooral in januari leek het even de goede kant op te gaan maar niks was minder waar, de kou zette uiteindelijk niet door. Het is jammer dat de poolwervel ondanks zijn verzwakte toestand nooit echt helemaal uit elkaar gevallen is, na elke bijna SSW kwam de poolwervel vrij snel weer terug. Oftewel een hoop ups en downs maar niks substantieels waardoor de poolwervel echt even goed uitgeschakeld was. Jammer want dat had ons wellicht meer kunnen opleveren.


Een scandihoog, die hadden we afgelopen winter vaker willen zien BRON

Maar goed dat ligt achter ons, tijd om vooruit te kijken. De komende tijd gaat ons weer bepaald worden door een rommelig gevormd scandi-hoog. De rommeligheid van het hoog maakt de verwachting wat onzeker. Dat de wind voornamelijk uit het oosten gaat waaien is wel duidelijk maar de exacte aanvoer richting is daardoor nog niet zeker. Het meest waarschijnlijke is dat we in een frisse maar niet echt koude oostelijke stroming komen te zitten. Daarmee komen we op temperaturen uit die vrij normaal of zelfs iets te hoog zijn voor de tijd van het jaar. Dit scenario brengt ook relatief veel zon, herkenbaar aan de zaagtand in de pluim.


EC pluim met een welkome zaagtand BRON

In het andere scenario is de aanvoer kouder, bijvoorbeeld omdat de we in een koudeput komen te zitten. Dit is iets wat UKMO oper laat zien en  iets wat EC oper eerder ook al een keer deed. Gezien de onzekerheid zeker niet onmogelijk. In dat geval krijgen we te maken met een stuk frisser weertype waarbij de zon een stuk minder de ruimte heeft. In het geval van UKMO dalen de 850hpa temperaturen boven Nederland naar -11 wat in combinatie met de bewolking resulteert in temperaturen zowel 's nachts als overdag dicht bij het vriespunt. Oftewel somber en waterkoud. Persoonlijk niet het weertype waar ik naar uitkijk. Overigens interessant om te vermelden dat de gloednieuwe "ai versie" van EC genaamd "ECMWF AIFS" ook met dit scenario komt. Wellicht een mooi testscenario.


Koudeput boven Nederland in de kaarten bij UKMO BRON

Kijken we naar de ultra lange termijn dan zien we weinig schokkends, voor de komende weken zien we dat de kans op hogedruk ten noorden van ons aanwezig blijft, ditmaal echter een stuk noordelijker dan wat voor de komende week in de kaarten staat en daarmee wat minder relevant voor ons. Echt vroege lente warmte (richting de 20 graden) is met dit scenario wel vrij onwaarschijnlijk.

luchtdrukafwijking EC46 Extended voor eind maart BRON

Ook als we naar de seizoensmodellen kijken blijkt er weinig spannends uit te komen. Gemiddeld gezien is de kans op een te warme lente groter dan een te koude (maar dat is eigenlijk wereldwijd het geval) en de neerslagkansen wijken niet noemenswaardig af.


Temperatuur en neerslagafwijking van C3s, een seizoensmodel die de output van allerlei andere seizoensmodellen zoals de van ECMWF en NCEP (bekend van GFS) combineert BRON


dennis089

wat ik niet snap is waarom er de laatste 2 jaar telkens zoveel bewolking is.
We hadden nu een paar dagen Zuid stroming. Het was veelal bewolkt.
Nu krijgen we een paar dagen West stroming. Het wordt vrijwel enkel bewolkt.
Daarna gaan we naar de hierboven aangehaalde Oost stroming. Er is een kans dat het mooi zonnig weer wordt, maar het is ook zomaar mogelijk dat de zon nauwelijks ruimte krijgt.

Dan vraag ik me af.... wat moet er gebeuren dat we uberhaupt hier eens fijn zonnig lente weer krijgen? Vorig jaar moesten we gewoon tot in mei wachten voordat het eindelijk fijn weer werd.

Baksteen2005

Vandaag prachtige dag .. wakker worden met het zonnetje door de gordijnen vandaag zonder jas in de tuin gewerkt ..

Bacci

doe mij maar wat sneeuw in maart  8)  ;D  en van grijs weer kan ik ook heerlijk genieten alleen maar win win win die lente

dennis089

Wat een dag. Alles is weer goed  8)

TMCThomas

Voor een groot deel van het land was het erg fijn lenteweer vandaag ja, vooral verder in het binnenland was het goed uit te houden, Deelen zelfs 16,9 graden. Enkel het zuidwesten viel tegen vandaag. Morgen zijn de rollen omgedraaid en heeft het zuidwesten de beste papieren voor de zon. Doordat de stroming aanlandig is zal het echter niet zo opwarmen als vandaag in het binnenland het geval was.



Mooie avondrun GFS, Hogedruk gebieden vallen in deze run wat beter op hun plaats. Stroming op 850hpa is niet al te koud en ruimte voor de zon is er veel. Al met al helemaal niet slecht.




Der RoX

Wat een heerlijke dag vandaag...



Modellen be like:

 Haha niet te lang genieten heeeeeeh
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

waarom is het zoveel bewolkt steeds... net als vorig jaar is het ook nu vaker helemaal dicht en dik bewolkt ipv dat we een strakblauwe hemel hebben of een afwisseling.
Ik weet dat er nu een paar goede dagen komen maar daarna lijkt het alweer voor een hele week of langer helemaal dicht en dik bewolkt te worden... wat is dat toch opeens... ik herinner me dit helemaal niet zo tot de laatste 2 a 3 jaar.

Der RoX

We hebben een paar goede lentes gehad inderdaad. Eentje die bij blijft is die van 2020 toen net de coronacrisis bezig was. Ik stond toen elke dag wel buiten. En natuurlijk heeft het richting de kust de bewolking nog wel eens de neiging om ineens helemaal open te trekken.

Ondertussen lijkt de kou ten NO en O van ons weer aan te scherpen...



Edit 10:48

En het is weer blauw en zonnig

WiNtEr!!11!1!@

Akito

Voor het leuke, weer eens een fototje van bovenaf vanaf 14:30u vadaag. Deze keer gemaakt door een spliksplinter nieuwe satelliet die 29 februari is gelanceerd.
Deze maakt digitale opnames. Dus bij slecht ontvangst krijg je dan i.p.v. ruis gewoon zwarte lijntjes.
Een aantal jaren geleden postte ik ook al eens soortgelijke fotos. Helaas is die satelliet defect geraakt maar we hebben eindelijk weer een nieuwe. En dan ook nog eens eentje die in de middag over komt, i.p.v. zoals de rest alleen in de ochtend of avond.

Der RoX

Zowaar ruiten krabben hier
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Citaat van: Der RoX op vr 08 mrt 2024 - 08:42Zowaar ruiten krabben hier
ja maar het wordt een heeeeeel mooie dag.
Dan morgen nog wel warm maar bewolkter.

en dan terug naar de herfst voor 1 tot 2 weken... en hopelijk wordt t dan weer beter want dan gaan we naar April.

dennis089

oeiii... wacht.. ik had de pluim van vandaag nog niet bekeken. misschien wordt het toch nog niet zo slecht. de lente is in aantocht !  8)

dennis089

Citaat van: dennis089 op vr 08 mrt 2024 - 10:25oeiii... wacht.. ik had de pluim van vandaag nog niet bekeken. misschien wordt het toch nog niet zo slecht. de lente is in aantocht !  8)

Helaas toch een troep pluim... weliswaar niet heel koud maar weinig tot geen zon... weer zo'n grauwe periode.. wat is dat toch de afgelopen 2 jaar...

Ik ga mijn bericht maar bewerken want ik ben bijna de enige die iets schrijft in het lente topic haha ^^
In ieder geval wordt het per nieuwe run slechter... ik wou dat ik beter nieuws had..... maar de Westcirculatie lijkt weer volledig aangeslagen te zijn. Oftewel lenteherfst... eerst herfstherfst, dan winterherfst en nu lenteherfst.

Ik heb het gevoel ik moet naar Portugal verhuizen ofzo want ik heb maar met 4 maanden per jaar iets met het weer in Nederland xD

Eric

Wat een ongelooflijk vreselijke verregende dag is dit geweest zeg, het heeft gewoon de HELE dag geregend......

Der RoX

Citaat van: dennis089 op zo 10 mrt 2024 - 09:43Ik ga mijn bericht maar bewerken want ik ben bijna de enige die iets schrijft in het lente topic haha ^^


Ja het is niet veel, zwabberende kaarten en weerbeeld. Hier ook echt blegh vandaag...
WiNtEr!!11!1!@

sjaak_trekhaak

Over een aantal eeuwen zullen ze refereren naar deze periode als De Grote Permaherfst  ;)

Ruud

Even gekeken op weerstatistieken.nl, prima eerste decade qua weer (De Bilt).
10e plek voor wat betreft temperatuur, maar 2,4mm neerslag en ook de zonuren doen goed mee.
Dus geen reden tot klagen lijkt mij.

Bubba

ManMan >:(

Wat een negativiteit, normaal ben ik diegene bij wie het glas half leeg is, maar ik geloof dat iemand mij van de troon wil stoten :'(

Het is nog niet eens half Maart, waar hebben we het over, één dag een beetje regen, morgen bewolkt, en daarna word het licht wisselvallig, met temperaturen waar ik voor teken half maart.
Niet zo als vorig jaar dat ik tot ver in Mei nog me wollen onderbroek aan had.

TMCThomas

We hebben een opvallend warme week voor de boeg met temperaturen ruim boven de normale waarde voor de tijd van het jaar. Normaal gesproken verwachten we een temperatuur van ruwweg 10 graden als max. temperatuur maar deze week gaan we richting de 17. Helaas is er wel vrij veel bewolking, al zitten er ook wel zonnige momenten tussen, donderdag lijkt er de meeste ruimte voor de zon, dan ook gelijk de hoogste temperaturen.



Op de lange termijn weinig te melden, de temperaturen blijven relatief hoog maar echt lente wordt het niet daar is er wat te veel bewolking voor. Er kan zo nu en dan wat neerslag vallen maar echt grote hoeveelheden lijken er ook niet in te zitten. Niet echt spannend dus maar ook niet heel slecht. Op lange termijn ziet EC oper er beter uit maar de andere modellen gaan daar vooralsnog niet in mee dus daar kunnen we nog niet zoveel mee.


Powered by EzPortal