Herfst discussietopic 2022

Topic gezien door 50059 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 01 sep 2022 - 22:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grisch

Hier in Wolvega ook lichte motsneeuw.

TMCThomas

Begin december is een periode om in de gaten te houden, zowel EC als GFS laten wederom blokkades zien, locatie staat nog lang niet vast maar het biedt wederom potentie. Hopelijk deze keer een wat langere periode.



TMCThomas

Veel geblokkeerder dan deze gfs run wordt het niet, in dit scenario is er niet zo heel veel kou in de aanvoer richting, maar dan hebben we het over details op 240 uur. Zo'n scenario als deze kan zeker voor flink winter weer zorgen in de Benelux

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

GEM laat bijvoorbeeld het zelfde idee zien maar dan net wat anders waarbij de weg voor ijskoude boven luchten wel goed open word gezet, dit is wel echt een pareltje van een run en laat zien dat het vanuit dit scenario zeker mogelijk is. Aangezien nu alle grote modellen iets in deze richting laten zien stemt me dat toch wel positief voor begin december. Wat zou het toch fijn zijn als we december eindelijk weer is een keer koud kunnen beginnen! Al snap ik uiteraard dat er ook mensen zijn die daar vanwege de energierekening niet zo op zitten te wachten.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 


Zeer benieuwd naar EC zometeen




Armand

Flinke blokkades inderdaad op de kaarten. Een goed teken, maar zoals je zegt moet het wel allemaal goed vallen wil de koude lucht op transport naar de Benelux gezet worden. Interessant om te volgen! Wat ook interessant is, zijn de ontwikkelingen in de stratosfeer.

De poolwervel probeert zich de komende tijd flink uit te diepen, wat voor de tijd van het jaar volkomen normaal is door het toenemende temperatuurverschil tussen Noordpool en Evenaar. Zo'n sterke poolwervel behoudt meestal ook de straalstroom in onze omgeving, wat de kansen op stevig winterweer doet slinken in West-Europa. Echter een opwarming in de stratosfeer kan de poolwervel verzwakken, wat vervolgens weer zorgt voor een zwakkere straalstroom. Die zwakkere straalstroom kan vervolgens weer blokkades in de hand helpen. Je kan het zien als een domino-effect. Kanttekening is dat ook in dit geval de blokkades geen garantie zijn op winterweer, ze vergroten alleen de kans hierop.

Als we kijken naar die temperatuur in de stratosfeer, dan zien we voortdurend pogingen tot opwarming van de stratosfeer. Vooral op langere termijn zit er een serieuzere opwarming aan te komen die probeert de poolwervel te ontregelen:



Nog erg lange termijn, maar ook dit is wel een interessant punt om in de gaten te houden ;)

Zynex

Zou wel ironisch zijn. Onwijs koude winter met de huidige gasprijzen. Alsnog hoop ik op een steenkoude winter. En het begint a Spannend!

Zynex

Wat een heeeeerlijke pluim. Gemiddelde onder de 5 graden en een cluster van rond de 0 incl de controle 🤩.

TMCThomas

Koude leden zijn inderdaad duidelijk aan het toenemen.



De reden mag duidelijk zijn, zeker voor deze termijn is dat een duidelijk signaal signaal voor een de windrichting uit het oosten.


flyineddy

Vandaag geen onaardige dag hier in het zuiden van Drenthe. Lekker zonnig geweest en met niet al teveel wind was het buiten best aangenaam. De laatste 10 minuten is het flink bewolkt geworden, maar zonsondergang laat nu ook niet meer zo lang op zich wachten.

Dat zal verder naar het zuidwesten wel anders zijn geweest vandaag. :-X

EDIT:
De pluim van vanochtend laat wederom een duidelijk dalende trend zien vanaf volgende week.  :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Nog steeds zit er een geblokkeerd patroon in de verwachtingen zo vanaf de maandwissel naar december. De temperatuur is dan erg afhankelijk van de aanvoerrichting en dat is momenteel nog te vroeg om iets zinnigs over te zeggen. De tendens is inderdaad wel naar beneden.

GEM komt vanavond met een reusachtig hoog boven Rusland met een kern van boven de 1065hPa!


In dit specifiek scenario is de aanvoerrichting uit het zuidoosten, waardoor de echte transportkou ons niet goed kan bereiken. GEM laat wel goed zien dat het bij zo'n enorm hogedrukgebied wel eens zeer koud kan worden:


Dit zijn de temperaturen overdag

Joep

Winter in december?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Afbeelding mvd Poel

Stephanie

Het is voor het eerst dat ik een beetje tegen deze winterse verwachtingen op zie. Van de ene kant wil ik niets liever dan een lange, witte winter zoals in 2011/12, maar aan de andere kant kan ik nu de energierekening eigenlijk al niet meer betalen en gaat Essent er nog eens bijna 40% bovenop doen in januari.
Ik was al meer een onweerslieverhebber, maar nu des te meer.
Zoals al eerder gezegd, het zou gezien de opwarming wel heel ironisch zijn als juist deze winter de koude kant op schiet.
Mijn hart zegt het een, maar mijn portemonnee het ander ;)

Joep

EC toch wel met interessante weerkaarten met Scandihoog, spannend of koning wintertje binnen kan sluipen

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.     

Kaartjes meteoweer, weerenradar,rodescho

Zynex

Ik vind de pluim op de controle na, weer beter geworden.

En waar ik wel benieuwd naar ben... Is het zo dat je meer stookt als het buiten -5C met zon is en geen wind.
Dan dat je 24/7 zuidwesten storm op je huis hebt met regen en rond de 5 graden.

TMCThomas

De eerste avondrun ICON is binnen, zeker niet slecht! Al zit de echte kou wel een beetje buiten schot op deze manier.


Joep

GfS model, volgende week interessant

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Joep

ECMWF met luchtdrukverdeling op LT met een anticyclonaal Russisch / Scandinavisch geblokkeerd patroon. In een oostelijk stromingspatroon komen steeds meer ens leden met een koude oplossing.🥶

Spannend hoor!

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.     

Michael van de Poel 

Armand

Forse blokkades blijven in de modellen terug komen in de avondruns. Echter zie je duidelijk terug dat het wel even duurt voordat eventuele transportkou echt West-Europa bereikt. Daarvoor moet de aanvoer lang genoeg uit het oosten komen en de ligging van het hoog gunstig zijn.

Citaat van: Stephanie op wo 23 nov 2022 - 21:49Het is voor het eerst dat ik een beetje tegen deze winterse verwachtingen op zie. Van de ene kant wil ik niets liever dan een lange, witte winter zoals in 2011/12, maar aan de andere kant kan ik nu de energierekening eigenlijk al niet meer betalen en gaat Essent er nog eens bijna 40% bovenop doen in januari.
Ik was al meer een onweerslieverhebber, maar nu des te meer.
Zoals al eerder gezegd, het zou gezien de opwarming wel heel ironisch zijn als juist deze winter de koude kant op schiet.
Mijn hart zegt het een, maar mijn portemonnee het ander ;)

Dit is mij ook heel herkenbaar momenteel. Van de ene kant begint het flink te kriebelen bij deze kaarten. Een winterinval blijft voor mij iets om voor te hopen. Ik merk wel dat ik het niet zo 'erg' vind als deze kaarten even verdwijnen. Meer in de zin van het zou leuk zijn als het winters wordt, maar als het niet gebeurd is dat voor mij niet zo erg. Waar ik vorige winters ook echt kon balen als een winterse setting weer eens verdween. ;)

Overigens is de laatste kaart van EC wel heel bijzonder:


Een gordel van gigantische hogedrukgebieden. Op de oceaan zijn twee kleine lagedrukgebiedjes zichtbaar met een kern die maar net beneden de 1000hPa komt. Verder over de gehele kaart een luchtdruk die (ver) boven de 1000hPa zit! Heb ik nog zelden gezien  :o

TMCThomas

Poeh die kaart hierboven is er wel een voor in het archief zeg, ik kan me ook niet zo snel herinneren zo veel hogedruk te zien op het kaartje van Europa.

De avondpluim van EC erbij:


TMCThomas

Wederom ook een prachtige GFS run!







Sneeuwdek erbij om de run helemaal af te maken!



Ik blijf nog wel een beetje skeptisch, na zoveel beroerde decembers de afgelopen jaren lijkt dit bijna te makkelijk te gaan.

Zynex



Ik begin onrustig te worden :p

Powered by EzPortal