Zomer discussietopic 2022

Topic gezien door 49480 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jun 2022 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Meest realistische scenario voor De Bilt is nu: vanaf vrijdag 20+, maandag 25+ en dinsdag mogelijk 30+.
Alles wat verwijst naar iets boven de 30 graden op een van die dagen is nu óf onrealistisch, of verwijzend naar het zuiden 's lands.
Als de 40 graden gehaald gaat worden, dan gaat dat op dinsdag gebeuren en alleen maar  in de regionen ten zuiden van, grofweg, Utrecht. Maar (gelukkig) wordt de kans daarop steeds kleiner.
Alleen de nacht van maandag op dinsdag wordt een plaknacht, maar voor de rest is het best aangenaam met minima van ca. 15 graden.

Vanaf woensdag toenemende neerslagkansen, met name voor het noorden. Afhankelijk van óf en wanneer de neerslag komt op die woensdag, kan het ook die dag nog zomers, plaatselijk tropisch zijn, maar na woensdag worden zomerse waarden niet meer gehaald.

Conclusie: 2/3 warme, mogelijk zeer warme dagen, hoogtepunt op dinsdag, maar een (landelijke) hittegolf zit er zeker niet in. Plaatselijk 40 graden is niet uitgesloten, maar ik schat de kans daarop nu in op ca. 20 procent.

Bovenstaande baseer ik op de pluimen van EC en GFS, maar ook op de eerste hogereresolutiemodellen (Arpege, ICON) en op GEM.

Pas als Arome binnen de termijn komt, kunnen we echt iets zinnigs zeggen, denk ik, want die zit er meestal wel goed op. Nog een dagje of 4 wachten dus.

Der RoX

Ik zag een pluim voorbijkomen met op dinsdag 33 graden gemiddeld 😏
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Bijzonder, vrijwel geen van de modellen voorspelt het momenteel (Harmonie, arome etc. volledig droog voor  de komende uren) maar er zijn wat buien onderweg.


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op di 12 jul 2022 - 23:53Bijzonder, vrijwel geen van de modellen voorspelt het momenteel (Harmonie, arome etc. volledig droog voor  de komende uren) maar er zijn wat buien onderweg.

Viel mij net ook al op. Veel verkoeling lijken ze niet te brengen, het gebied waar ze over trekken is het nog zo'n 20-22 graden. Hier in het noordoosten met 18 graden een fractie koeler. Veel afkoeling zal er vannacht niet zijn.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Extremissimorum

Heerlijk plaknachtje gehad vannacht. En vandaag gaat zich dan iets bijzonders voordoen: daar waar hrt gaat opklaren en de zon gaat schijnen, zullen de temperaturen het laagst uitvallen (noordwesten), en waar het bewolkt blijft, het hoogst. De bewolking is nu echt een deken waaronder de warmte blijft hangen. Er wordt in het noorden en noordwesten niet veel warmte meer aangevoerd vandaag, maar in het zuidoosten en zuiden juist wel.
Mij prima, die afkoeling.  8)

Voor de rest een status quo wat betreft de berekeningen voor na het weekend. 40 graden nog steeds een optie, maar 35-38 in het zuiden lijkt me waarschijnlijker, en 32 tot 36 elders in het vasteland, en misschien 30'ers op de Wadden.

X-treme

Gevoelsmatig merk ik hier (nog) niks van afkoeling.

Gister werd het hier 26,2 graden en vandaag zou het 23 graden worden.
Maar aangezien het nu al 22,9 is, verwacht ik dat het nog wel een stuk warmer wordt.

Wat ook een groot verschil maakt is de bewolking, of eerder het ontbreken ervan.

Gister was het grotendeels bewolkt, waardoor het niet zo heel warm aanvoelde, vandaag is het hier strakblauw en voelt het warmer dan gister.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Der RoX

24 graden wel gehaald hier, nu bewolkend en gelijk klef
WiNtEr!!11!1!@

Koen-IJM

En zo is 40+ weer terug in de kaarten. Dit keer ook wat ruimer ondersteund door de laatste GFS pluim... Zelfs het midden van het land komt nu op gemiddeld 35+ uit. Dinsdag is nog "maar" 5 dagen weg. Er kan een hoop gebeuren, maar dat het 35+ gaat worden in een aanzienlijk deel van het land lijkt wel een zekerheidje.

TMCThomas

De 40 is inderdaad nog steeds niet uit de kaarten. Ec is wat conservatiever en komt met een max van zo'n 36 graden in het zuiden. Natuurlijk nog steeds zeer heet.



Pluim ook naar de hitte opstoot niet koud, zeker niet als je naar de pluim van het zuidoosten kijkt


Koen-IJM

Citaat van: TMCThomas op do 14 jul 2022 - 13:02De 40 is inderdaad nog steeds niet uit de kaarten. Ec is wat conservatiever en komt met een max van zo'n 36 graden in het zuiden. Natuurlijk nog steeds zeer heet.

Interessant te noemen zijn de verschillen voor woensdag tussen EC en GFS.

X-treme

Ik vind dat er voor zondag al een aardig verschil zit tussen EC en GFS.

EC

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

GFS

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Bij GFS word de 30 graden in het zuiden mogelijk plaatselijk al gehaald.
Terwijl de temperatuur bij EC niet hoger dan 25 graden komt.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dorian

GFS blijft de hitte maar over ons uit spuwen, nu met maandag ook al dik 35+:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Op dinsdag staat de 40 er nog steeds:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Enkele andere modellen lijken nu met GFS mee te gaan, zei het iets minder extreem. Voor dinsdag hier bijvoorbeeld ICON:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Ik dacht echt serieus dat de modellen deze dagen zouden afzwakken, maar niets is minder waar. :o
Hoewel, eerder kwam GFS natuurlijk met 46 graden.

Bij GFS is bijna alle onzekerheid t/m dinsdag wel weg nu. EC blijft altijd, en ook nu nog (EC00, 15 juli) iets achter, maar nog steeds is die ook echt warm. 35 graden op de wadden? Niet uitgesloten.
Na dinsdag wel weer grotere onzekerheid, maar vermoedelijk komt dan de regen (buien), waardoor de temperatuur een stapje terug doet (misschien 10 graden koeler).
Geen hittegolf dus, wel een warm tweeluik in het vooruitzicht. Hitterecord kan ook sneuvelen uiteraard.

Der RoX

Welk model volgt Buienradar? Die komt nu met 40 graden op dinsdag in mijn regio :o

Dat wordt BBQen op tafel. Letterlijk op tafel. 🤣🤣🤣
WiNtEr!!11!1!@

Maxim

Wat ik weer zo erg vind is dat het weer zonder klank spel gaat verlopen.
Worden de laatste jaren maar matig verwend wat betreft onweersdagen... Doet me steeds vaker aan de winters denken, waar ik op sneeuw zit te wachten.

flyineddy

Citaat van: Maxim op vr 15 jul 2022 - 13:17Wat ik weer zo erg vind is dat het weer zonder klank spel gaat verlopen.
Worden de laatste jaren maar matig verwend wat betreft onweersdagen... Doet me steeds vaker aan de winters denken, waar ik op sneeuw zit te wachten.

Het is wel een beetje eigenaardig de laatste paar jaar. Over het algemeen weinig stevige settings, maar wel af en toe een hele dikke met al een aantal keren dikke supercells hier in Nederland.

Maar misschien moeten we omstreeks aankomende woensdag in de gaten houden. Zowel CAPE als neerslag geven een signaal voor mogelijk convectief weer. Zodra er wat concreets te melden is zal ik dat waarschijnlijk wel in het onweerskansen topic plaatsen. :)

Eddy.

Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Met nog +108 uur begint het nu toch wel echter dichterbij te komen, GFS laat nog steeds temperaturen zien van 43 graden waarmee het hitte record voor Nederland wederom verhoogd zou worden. Ook voor de bilt zien we een 40+ ingetekend staan.



Daarmee blijft er toch een aardig verschil bestaan tussen EC en GFS. EC is ook zeer heet met lokaal 37 graden maar de 40 word nergens aangetikt, laat staan 43 graden.



Andere modellen dan, bij zowel Icon en WRF wordt de 40 wel aangetikt, bij WRF op een vrij ruime schaal
Ukmo dan juist weer meer naar de EC kant.



 

TMCThomas

De 12z van gfs wederom extreem heet met temperaturen van 43 graden.



Onmogelijk is dat niet met de door gfs verwachte 850hpa temperaturen van 26 (!) graden. Zeer benieuwd naar EC zometeen.


Der RoX

Redelijk leip, moet ik zeggen
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas



ook EC houdt voet bij stuk en komt met lokaal max 37 graden.


Powered by EzPortal