Herfst discussietopic 2021

Topic gezien door 35907 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 23 sep 2021 - 20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Herfst discussietopic 2021



Het heeft even op zich laten wachten, en hij is een dagje later dan gepland maar daar is hij dan: Het herfst discussietopic. De herfst is uiteraard het seizoen waarbij de winterliefhebbers langzamerhand weer kriebels beginnen te krijgen, de dagen worden snel korter (wel 4 minuten per dag), de zonkracht neemt rap af en de temperaturen gaan naar beneden. We hebben het de laatste jaren nauwelijks gehad maar ook de eerste sneeuw kan in de herfst gaan vallen. Echter kan het zoals gister op de eerste dag van de astronomische herfst ook nog gewoon zomers aanvoelen, al helemaal aan het begin van de meteorologische herfst op 1 september.

Korte Termijn
Dit weekend gaat nog echt een beetje zomers aanvoelen, met voor de tijd van het jaar hoge temperaturen en geregeld zon is het prima weer. Let wel op dat zondag vanuit het zuiden een bui kan vallen. Zondag is ook de warmste dag, dan zouden we zelf naar de 26 kunnen gaan, daar gaat gfs nu vanuit. andere modellen zijn wat milder en komen met zo'n 24, ook nog zeer aangenaam.




Lange Termijn
Het huidige idee is dat na dit weekend het toch echt wat wisselvalliger word, het gaat daarmee wat herfstachtiger aanvoelen. Van storm of grote hoeveelheden regen is echter nog geen sprake, gewoon af en toe een storing en temperaturen die aardig normaal zijn voor de tijd van het jaar, we blijven echter dicht op de grens zitten van het betere weer, dus er kunnen ook best aangename dagen bij zitten. nachtvorst hoeven we met dit weertype nog niet te verwachten.





Ultra lange termijn:
Zoals hierboven aangegeven zit een echte westcirculatie met stormen die zo typische zijn voor de herfst er nog niet in. Oktober zet het huidige idee door volgens de lange termijn verwachting van EC. We zien een afwijking van lage druk ten noorden van ons terwijl wij op de grens zitten met de juist hogere druk dan normaal. Dit is uiteraard een (experimenteel) gemiddelde van de hele maand, wat nu in de kaarten staat is daar echter best al representatief voor.



Voor de winterliefhebbers zijn november en december natuurlijk een stuk interessanter. Helaas geeft EC daar weinig inzicht op, de luchtdruk kaartjes voor november en december zijn vrijwel blanco bij Europa. Niet ongewoon (west)Europa is een bijzonder lastig gebied voor weermodellen.



Echter is EC niet de enige bron, we kunnen ook naar wat andere dingen gaan kijken zoals zee ijs, dit jaar gaat het (relatief gezien) opvalland goed met het zee ijs. Het dieptepunt is inmiddels geweest en zit een stuk hoger dan voorgaande jaren, of het een effect gaat hebben op onze herfst/winter is lastig te zeggen.



Dan hebben we uiteraard ook nog de zonneactiviteit, wellicht gaat dat dit jaar eindelijk zijn vruchten afwerpen. Al is het verband tussen weinig activiteit en koude winters zeker geen zekerheid.



Wat wel een zekerheid is is dat een SSW die de polar vortex afbreekt een positief effect heeft op onze winterkansen. Zodra dit gebeurd zijn de kansen op blokkades hoger, en dat is toch vaak waar we het van moeten hebben wat betreft echte kou in Nederland. Dan moeten ze uiteraard wel goed vallen, zeker is het dan ook niet maar het verhoogd wel de kansen. Het goede nieuws is dat er een verhoogde kans lijkt te zijn dat er zo'n vroege SSW gaat plaatsvinden, dit zal vooral interessant zijn voor het einde van de herfst en we hebben het hier over een kans die onze kansen moet verhogen, oftewel een hoop onzekerheid, maar toch. De kans dat de polar vortex überhaupt zwakker is als normaal is ook groot, dat zou ook al zeer kunnen helpen als het niet tot een SSW zou komen. We zagen afgelopen winters maar al te vaak dat blokkades omver gewalst werden door een te krachtige westcirculatie. Dit draadje op twitter legt het mooi uit, klik erop om hem volledig te lezen.

https://twitter.com/BenNollWeather/status/1439200092498522112



flyineddy

Mooie uiteenzetting Thomas en bedankt voor het openen van dit topic! ;D
Hopelijk wordt het een beetje een interessante herfst, want de (hoog)zomer was dat wat mij betreft niet echt. En hopelijk ook een mooie aanloop richting de winter. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Bedankt! Op een of andere manier was het korte termijn gedeelte verdwenen, deze staat er nu ook weer in.

jaap verheij

Gaat Sam voor een verrassing zorgen? van een simpele tropische depressie in rap tempo naar een major hurricane, die over lijkt te gaan in een heuse storm depressie, met ervoor uit nog een vleugje nazomer 20+.

JerryL

Heerlijk om dit topic weer te mogen lezen en vol-kliederen. Bo(c)kbier ligt alweer in de winkels ook altijd lekker. Pepernoten komen steeds vroeger dus zijn niet echt meer een indicatie. Bij het herfstbier zijn de supermarkten gelukkig wat behoudender. Natuurlijk het hele jaar lekker, maar het is net als met de kerstboom; zou die het hele jaar staan dan is de lol er vanaf.

Ik kan mij altijd verheugen op het wildvlees, mooie volle wijnen of goede donkere bieren, de geur van afgevallen blad, mistige ochtenden met lichte rijp afzetting in de weilanden.....elk seizoen heeft zo haar charmes. Maar die van de Herfst (schrijf het gewoon lekker met een hoofdletter), de charme van de Herfst blijft mij echt het meest verleiden. Ik ben verliefd op de Herfst. Heerlijk dat ze er weer is. Genieten.

Ik wens jullie allen alvast een heerlijk weekend. Geniet van de nazomer, en ik hoop dat iedereen nog meer kan/mag genieten van de Herfst.

TMCThomas

Kan er niks anders van maken dat de komende tijd gewoon normaal weer voor de tijd van het jaar krijgen. meestal zo'n 16-18 graden en wisselvallig. Nog geen stormen in de planning al kan het zeker aan de kust wel aardig waaien.


TMCThomas

Nog een dagje heerlijk weer vandaag, de komende tijd gaan we dus even echt herfstweer krijgen. Wellicht niet voor lang beide GFS en EC hinten op lange termijn al weer op stabieler weer.






maxzz

Dank je wel voor de updates. Het wordt tijd dat ik weer vaker op het forum kom kijken en eventueel posten. De afgelopen week was een fijne herfstweek met zon en gekleurde bladeren aan de boom en soms eronder  :)
Ieder jaargetijde heeft zijn charmes en de herfst kan dan ook heel mooi zijn.
Kastanjes zoeken en eikels (nu niet naar je baas kijken  ;D )
Ik hoop dat de herfst nog een tijdje aanhoud en af en toe nog mooi weer geeft om buiten te zijn.
Groeten,
Richard

Armand

Wegens drukte op het werk ben ik de afgelopen tijd ook wat minder actief qua updates en bijdrages (maar lees wel nog bijna alles ;D ). Nu moet ik ook toegeven dat ik 'normaal' herfstweer ook vrij saai vind op weerkundig gebied. Situaties zoals vandaag met stevige buien of stormen trekken natuurlijk wel weer mijn aandacht ;)

Hier tweemaal vandaag enkele kleine maar stevige buitjes gehad met ook korrelhagel en enkele ontladingen. Dat in combinatie met frisse temperaturen en veel wind geeft alweer snel dat herfstachtige gevoel.


TMCThomas

Dit weekend nog even flink nat met met aardig wat neerslag, maar halverwege volgende week zien we zoals de modellen eerder al aangaven toch weer stabiel weer terugkomen. Een hoog boven onze omgeving zorgt dat de neerslag weer naar 0mm gaat en de zon weer terugkeert. Samen met een kalm oostenwindje is het dan zeer aangenaam weer voor de tijd van het jaar. We zouden mogelijk zelfs weer een paar twintigers kunnen halen




EC, EC//, GFS en GEM komen allemaal met dit scenario

Nog even nabruinen zal steeds lastiger worden de zonkracht is tegen die tijd nog maar 2 tot 2,5


TMCThomas

Code geel aan de kust voor windstoten. Aan de kust lokaal 75+ km/h




TMCThomas

Winterse buien vanaf half oktober? GFS lid 13 ziet het wil zitten  ;)


(zeer onwaarschijnlijk)

JerryL

Hahahaha en dan daaronder (hoogst onwaarschijnlijk). Ja dat zal gerust. Maar toch leuk dat er een optie is.

Armand

Citaat van: TMCThomas op zo 03 okt 2021 - 12:14Winterse buien vanaf half oktober? GFS lid 13 ziet het wil zitten  ;)

(zeer onwaarschijnlijk)

Hahaha dat is ook het mooie aan deze periode waar langzaam de eerste tekeningen van de winter naar voren beginnen te komen. Doorgaans duurt het natuurlijk wel nog een behoorlijke tijd voordat de echte eerste winterprik zich voordoet.

Langzaam kan men ook gaan kijken naar lange termijn verwachtingen voor komende winter. Opvallend is dat het seizoenmodel CFS op dit moment vrij weinig afwijking in de temperatuur verwacht voor komende winter:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Op deze kaart ziet men de afwijking van de temperatuur op 2 meter hoogte voor de periode december 2021 - februari 2022. Boven Europa ziet men eigenlijk heel weinig afwijking t.o.v. normaal. Dat betekent doorgaans veel onzekerheid met warme, maar ook koude opties voor komende winter die ongeveer gelijk verdeeld zijn. Waarom is dit opvallend? Afgelopen jaren kwam CFS rond deze tijd al met flinke afwijkingen naar boven in de temperatuur, en zat daar dus al vroeg op de goede trend. Dit jaar blijven die afwijkingen naar boven dus nog uit (voorlopig). Wellicht een eerste, voorzichtige positieve trend. Voor wat het waard is natuurlijk ;)

TMCThomas

Bijzondere koers voor orkaan SAM, kan in IJsland op de hoger gelegen gebieden flink wat sneeuw brengen


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op di 05 okt 2021 - 14:07Bijzondere koers voor orkaan SAM, kan in IJsland op de hoger gelegen gebieden flink wat sneeuw brengen

Leuk, een tropische sneeuwstorm.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Pas op als je vannacht of morgenochtend de weg op moet. Het is plaatselijk erg mistig!
Vreemd dat het KNMI actueel geen waarschuwing uit heeft staan, want op de waarnemingen kaart zie ik stations met maar 70 meter zicht staan.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Snowfreak

Citaat van: flyineddy op do 07 okt 2021 - 02:41Pas op als je vannacht of morgenochtend de weg op moet. Het is plaatselijk erg mistig!
Vreemd dat het KNMI actueel geen waarschuwing uit heeft staan, want op de waarnemingen kaart zie ik stations met maar 70 meter zicht staan.

Eddy.

jij bent laat (of vroeg) op  :P

flyineddy

Citaat van: Snowfreak op do 07 okt 2021 - 15:09jij bent laat (of vroeg) op  :P
Ja, ik ga vaak "vroeg" op bed.  :-X

Overigens, waar het KNMI afgelopen nacht naar mijn mening erg (lees: te) laat was met de waarschuwing zijn ze er nu al vroeg bij. Er wordt nu een waarschuwing (code geel) afgegeven in het hele land voor dichte mist tussen 1:00 en 10:00 uur.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Het is al weer knap mistig in een groot deel van het land, eerder vanavond zagen we zelfs al even zeer dichte mist op station Eelde met slechts 19m zicht.



Die mist kan morgen nog best is hardnekkig zijn, de zonkracht ligt nou eenmaal niet meer zo hoog dus het zou lokaal wel eens tot later in de middag mistig kunnen blijven hangen, de grootste kans hier op in het noord oosten. Over het algemeen lost het echter aan het begin van de middag op en word het daarna stralend zonnig weer. Met zo'n 17 graden prima herfstweer.

Dit weekend blijft het zonnig en droog dankzij de hogedruk boven ons gebied.



Zoals het er nu uit ziet volgende week even een tijdelijk dipje stelt niet zo heel veel voor, maar het word onder een noordelijke stroming wel wat kouder, ook krijgen we weer wat buien te verwerken al zijn de neerslaghoeveelheden vooralsnog niet hoog.



Richting het weekend hinten de modellen al weer op herstel van het stabielere weer. Al is het deze keer wel wat fragieler



EDIT:
Geniet trouwens nog even van de zon, dit weekend is waarschijnlijk de laatste keer dat de zonkracht boven de 2 uitkomt. Als je er even de tijd voor neemt kun je van deze zon nog best een beetje bijbruinen. ;)




Powered by EzPortal