Zomer discussietopic 2021

Topic gezien door 41234 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 01 jun 2021 - 14:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Weer een zomerse run van EC, aan het einde van de run komt er een mooie zuidelijke stroming opgang en dan kunnen de temperaturen weer echt gaan oplopen.




TMCThomas

Het zomerweer in de verwachting zet vooralsnog door! Over een weekje lijken we weer terug te gaan keren naar tropische temperaturen.



ook met de zon zit het tegen die tijd wel goed.



Hogedruk vestigt zich weer boven ons land en brengt flinke warme lucht en een hoop zon met zich mee.



maar goed we zijn er nog niet, gfs probeert hetzelfde scenario maar laat het sterke hoog al vrij snel verdwijnen, de positie is bij gfs ook niet ideaal. Dus het is nog even afwachten hoe het precies gaat lopen, maar het ziet er steeds beter uit, ook het gfs scenario is geen ramp.

TMCThomas

Nieuwe GFS nog steeds anders als EC maar al een stuk beter, lange periode warm.


zwoof

Wat betreft de oper van EC 00Z vanmorgen is een warme periode richting tropische waarden niet meer aan de orde.

Zo maar eens even de pluim bekijken.

Edit:

Pluim is inderdaad wat minder warm op termijn, maar nog altijd zomers te noemen.


TMCThomas

De komende dagen flinke regenhoeveelheden voor het oosten van het land, en dat terwijl het in het westen nagenoeg droog kan blijven.



Door de zure appel heen bijten zeg maar en hopen dat het vanaf het weekend inderdaad verbeterd. Zo is kijken wat de nieuwe EC run doet. UKMO is weer warm


TMCThomas

Mooie EC run weer, vanaf dit weekend duidelijk zonniger en warmer weer, en op termijn gaat echt de warmtepomp aan.





Ook bij EC is de grote hoeveelheid neerslag goed terug te zien, extreme hoeveelheden in limburg en de Ardennen, Komt gewoon even met meer dan 200mm de komende dagen.


GeneralDuke

KNMI heeft voor morgen code geel voor Limburg afgekondigd, voor grote neerslaghoeveelheden.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Zomerse pluim!


zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 12 jul 2021 - 22:33Zomerse pluim!



Pluim 12 Z laat inderdaad weer hoog zomer zien. Dat wordt weer flink warmtegetallen bijschrijven.  :)

Overigens, het warmtegetal liep afgelopen weken langzaam maar zeker op naar 38.7 punten in de Bilt. Vanaf morgen zal De Bilt waarschijnlijk door de 40 punten gaan en waarmee deze zomer dan de status 'normale zomer' zal gaan bereiken.



Het verloop van de warmtegetallen 'race' is hier te volgen

Edit: (13-07-08:16 uur) Zoals verwacht heeft De Bilt met 40,4 punten de classificatie 'normale zomer' bereikt. Bij 80 punten kunnen we spreken van een warme zomer.

X-treme

Nieuwe pluim weer een stuk minder.
De laatste run van EC en GFS, waren ook niet echt zomers te noemen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zo gaat het dit jaar elke keer.
We worden telkens lekker gemaakt met een zomers vooruitzicht, maar naarmate het dichterbij komt, verdwijnt het weer  >:(

Ik vind 22 graden met een zonnetje niet erg, maar een periode met 25 tot 30 graden mag ook wel een keer, anders heb ik niks aan me (onverwarmde) zwembad.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

Citaat van: X-treme op di 13 jul 2021 - 10:37Nieuwe pluim weer een stuk minder.
De laatste run van EC en GFS, waren ook niet echt zomers te noemen.



Zo gaat het dit jaar elke keer.
We worden telkens lekker gemaakt met een zomers vooruitzicht, maar naarmate het dichterbij komt, verdwijnt het weer  >:(

Ik vind 22 graden met een zonnetje niet erg, maar een periode met 25 tot 30 graden mag ook wel een keer, anders heb ik niks aan me (onverwarmde) zwembad.

Ik denk persoonlijk dat het nog wel mee gaat vallen. (voor de warmteliefhebbers althans)
Vergeet ook niet dat de werkelijke temperatuur in de zomer vaak wel enkele graden hoger uitvalt dan de pluim aangeeft.  ;)

TMCThomas

KNMI heeft code oranje afgegeven voor Zuid-Limburg, de Code oranje geld tot donderdag 18:00. Een code oranje voor regen zie je niet zo vaak en al helemaal niet zo lang. Het lijkt echter gerechtvaardigd, momenteel stroomt de boel al aardig over en dat terwijl het meeste nog moet komen.

https://twitter.com/nilsrompen/status/1414991773160644609


Armand

Citaat van: TMCThomas op di 13 jul 2021 - 19:34KNMI heeft code oranje afgegeven voor Zuid-Limburg, de Code oranje geld tot donderdag 18:00. Een code oranje voor regen zie je niet zo vaak en al helemaal niet zo lang. Het lijkt echter gerechtvaardigd, momenteel stroomt de boel al aardig over en dat terwijl het meeste nog moet komen.


Inderdaad (opnieuw) forse neerslagsommen in Zuid-Limburg. Gezien de mogelijke impact en duur van de code oranje waarschuwing heb ik een apart topic geopend:

https://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654811.msg1257701#msg1257701

TMCThomas

bah de laatste EC runs zijn wat betreft zomerweer flink teruggekrabbeld.



Het probleem zit hem bij het hoog, deze ligt in de laatste runs te ver oostelijk waardoor wij er minder profijt van hebben, ook de wind blijft daardoor uit de verkeerde hoek waaien. Betekent niet dat het geen aangenaam zomerweer kan gaan worden, als de zon schijnt zal het al gouw alsnog 25 graden worden. Ligt er allemaal een beetje aan waar het hoog precies komt te liggen, het liefst nog zo dichtbij mogelijk.


TMCThomas

Opvallend hoge minimumtemperaturen voor vannacht


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op wo 14 jul 2021 - 19:42Opvallend hoge minimumtemperaturen voor vannacht

Afgelopen nachten werd het ook al niet echt koud. (volgens mij ook op veel plekken minimumtemperaturen van zo'n 17 graden)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op wo 14 jul 2021 - 19:45Afgelopen nachten werd het ook al niet echt koud. (volgens mij ook op veel plekken minimumtemperaturen van zo'n 17 graden)

Eddy.

Klopt ja, krijg het hierbinnen ook nauwelijks afgekoeld.

Op zich geen slechte pluim, valt wat tegen vergeleken met die 30 graden maar met geregeld wat zon is dit ook goed uit te houden.


zwoof

Citaat van: TMCThomas op wo 14 jul 2021 - 19:42Opvallend hoge minimumtemperaturen voor vannacht

Citaat van: flyineddy op wo 14 jul 2021 - 19:45Afgelopen nachten werd het ook al niet echt koud. (volgens mij ook op veel plekken minimumtemperaturen van zo'n 17 graden)

Eddy.


Ook opvallend dat de laatste week de noordelijke helft van Nederland veel warmtegetallen scoort. 





Je kan in mijn warmtegetallen "race' grafiek vanaf 9 juli ook mooi zien dat een aantal noordelijke gelegen stations,  zuidelijkere gelegen stations reeds hebben ingehaald.  :)

TMCThomas

Morgen eindelijk weer is een echt zomers dagje, erg fijn voor vakantie in eigen land. Eindelijk weer is naar het strand of de BBQ aansteken  8)





Let echter op de hoge zonkracht!

TMCThomas

Niks extreems maar gewoon prima zomerweer. Met temperaturen al gauw richting 25 graden zeker in het zuiden, daar zullen we er deze week geregeld over heen gaan, vandaag werd het al 28,0 graden in Arcen






Powered by EzPortal