Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 67040 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Icon doet mogelijk nu wel iets interessants:



kijken of het er in blijft, gfs doet in elk geval niet mee, die komt nog steeds met horror scenario's op lange termijn




Armand

Voorlopig zijn we helaas toch aangebroken in een zeer vervelend scenario met hogedrukgebieden ten zuidoosten en lagedrukgebieden ten noordwesten van onze regio. Dat geeft zuidwestelijke luchtaanvoer met (zeer) zachte temperaturen. Morgen zien we zelfs een stevige zuidelijke stroming met zeer zachte lucht ons land binnentrekken. Met name in het zuidoosten wordt het zonnig en zeer zacht voor de tijd van het jaar met temperaturen van 15-17 graden. Ook elders in het land zachte temperaturen van 11-14 graden met iets meer bewolking en misschien wat regen. In de Alpen zorgt een stevige zuidelijke föhnwind voor uitzonderlijk hoge temperaturen aan de noord(oost) kant van de Alpen. Op 850hPa worden in Oostenrijk zelfs temperaturen gemeten hoger dan 16 graden, ruim 20 graden warmer dan normaal!



Ook na morgen blijft het hier in onze omgeving nog zacht met opnieuw meer wisselvalligheid. Een Witte Kerst kunnen we hiermee ook vrijwel uitsluiten helaas. Toch een klein positief puntje om mee af te sluiten, na kerst zien we bij GFS een kleine cluster voor een kouder weertype gaan. De pluim waaiert weer wat uit op LT. Garantie tot aan het computerscherm, maar er zijn in elk geval weer kleine kansen ;)


TMCThomas

En daar zitten inderdaad leuk opties tussen, dit is het grijze lijntje



Moet je dat zien, we hebben al moeite om 1 hoog op de goede plek te vormen. Deze doet het gewoon ff twee keer achter elkaar hahah.


SniperEye

Als de dagen lengen gaat de vorst strengen. Nog een paar dagen dus als het gezegde klopt.

TMCThomas

Bingo!







Maargoed GFS verandert nogal op lange termijn, dit was de vorige run...


TMCThomas

Oper gfs en control EC plus enkele leden doen mee.




flyineddy

Hopelijk wordt hier nu (eindelijk) een koude trend gezet.
We hebben nu wel weer genoeg herfst gehad.

Maar het is nog LT, dus ik zet er zeker nog geen geld op in.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

GFS hoofdrun is weer vrij slecht en terug bij af maar lijkt warme uitbijter te zijn, ensembles en vooral control zien er nog wel aardig uit.





EC komt met een andere scenario maar is ook zeker niet slecht, kou onderweg naar Nederland. ben blij met de hogedruk. Maar ben bang dat deze snel weer instort en niet standvastig zal zijn. Dat het slechts weer een korte temperatuur dip wordt. Maargoed wie weet.



De kaart wat ik nog wel het meeste potentie in zie is die van GEM, is aardig stabiel lijkt het, maar zou voor het mooie nog ff wat westelijker moeten liggen.



Zoals je ziet zijn alle scenario's zeker nog niet perfect. Wat ook opvalt, ze zijn allemaal nog significant anders zijn van elkaar, 1 ding hebben ze wel gemeen. Ze spelen allemaal met het idee van hogedrukopbouw, wat overeenkomt met de negatieve AO en NAO waardes. Benieuwd wat de volgende model runs gaan doen!

Neochamp

Lid 18/19 en 20 van het Gefs zijn ook zeer interessant.

TMCThomas

Citaat van: Neochamp op di 17 dec 2019 - 20:19Lid 18/19 en 20 van het Gefs zijn ook zeer interessant.

Dat zijn echt droomkaarten ja hahah


Remy

Ik ben heel benieuwd. De statistiek geeft een normaal verloop, meeste weermannen die ik volg geven zelfs erg tam aan de laag normale kant voor Nederland. Maar onze situatie rond de ondiepe Noordzee onder scandinavië maakt zelfs een polar low inval op keiharde west circulatie nog een potentiële weerbom.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Vindt die verschillen tussen runs af en toe toch wel bijzonder:

in 1 run tijd gewoon een volledig lagedrukgebied foetsie





Maar dat maakt wel weer de weg vrij voor hogedruk opbouw, denk dat dit een weer een aardige run gaat worden

EDIT:

Yep helemaal top!


Global warming

Nu de realiteit. De rest van december nauwelijks kans op lichte nachtvorst en temps van max 9 en min 3.
Dus boven normaal.
Gemiddeld is 11-20 December min 1.1 max 5.9   
             21-31 December min 1.1 max 5.5

TMCThomas

Citaat van: Global warming op di 17 dec 2019 - 23:54Nu de realiteit. De rest van december nauwelijks kans op lichte nachtvorst en temps van max 9 en min 3.
Dus boven normaal.
Gemiddeld is 11-20 December min 1.1 max 5.9
            21-31 December min 1.1 max 5.5


Tja even door de zure appel heen bijten dan maar, en hopen op een ondergemiddeld einde van het jaar/begin januari! :)

EDIT: voor wat het waard is, JMA staat ook aan onze kant  ;)


TMCThomas

Gfs mist de amplificatie (hoog bij spanje) die de nieuwe UKMO run wel heeft, en is daardoor een stuk "platter" wat waarschijnlijk de reden is dat hij verder in de run de verkeerde kant op gaat wat betreft winter weer.





Deze EC run zal cruciaal zijn, kiest EC de kant van gfs of ukmo. Persoonlijk denk ik dat ukmo een beter model is als GFS. Maar EC waardeer ik nog net wat hoger, dus die zal voor mij bepalend zijn vanavond, hopelijk kiest die de kant van Ukmo.

SniperEye

Wat ik mij kan herinneren is UKMO vooral goed op korte termijn en niet zozeer op LT.

TMCThomas

EC volgt in elk geval ukmo, lijkt ook sterk op icon.





benieuwd of we er iets koud's van kunnen maken, hogedruk is 1 ding, dan moet het natuurlijk ook nog goed vallen.

EDIT1:

GFS essembles hebben trouwens een flinke splitsing.
7 leden voor kou, 13 voor warmte. met weinig er tussen in.



Het is niet helemaal wat ik in gedachten had, maar zeker een bijzonder setup!



EDIT2: GFS doet het natuurlijk weer compleet anders, geen hogedruk te zien.


Zynex



Dit heb ik nog nooit zo gezien!

zwoof


flyineddy

Citaat van: zwoof op do 19 dec 2019 - 09:53EC 00Z: 

*knip pluim*
De laatste paar runs lijkt er wat verbetering in de berekeningen te komen, met geleidelijk steeds iets meer leden die richting het vriespunt gaan zo rond de jaarwisseling.
Hopelijk blijft deze trend zich doorzetten en gaan we winters het nieuwe jaar in.
Ik hoop wel dat dichte mist uitblijft tijdens de jaarwisseling, maar het duurt nog anderhalve week, dus het is nog veel te vroeg om daarover te speculeren.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal