Het vermiste winterdiscussie topic 2019/2020 Deel 1

Topic gezien door 68541 bezoekers
Gestart door Armand, zo 01 dec 2019 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

GFS laat al wel meer hogedruk zien maar doet het nog steeds sterk anders als EC, Ukmo en gem.

EDIT:
Heeft GFS dan eindelijk het licht gezien?



EDIT2: Setup van UKMO ziet er goed uit!


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op do 19 dec 2019 - 13:17EDIT2: Setup van UKMO ziet er goed uit!

Ik kan het mis hebben, maar ik zie hier voornamelijk een westelijke stroming?
Dat lijkt mij niet zo heel gunstig. Of zie ik dat verkeerd?

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op do 19 dec 2019 - 18:16Ik kan het mis hebben, maar ik zie hier voornamelijk een westelijke stroming?
Dat lijkt mij niet zo heel gunstig. Of zie ik dat verkeerd?

Eddy.

Nee dat klopt in dit frame zit er nog een westelijkere stroming in, wat ik ermee bedoel is dat UKMO goed "klaarstaat". Ukmo gaat namelijk maar tot 144H (in elk geval op meteociel*) en laat zoals ik het nu zo zie toch wel de meeste potentie zien om een mooie rug van hogedruk op te bouwen buiten het tijdframe.



het hoog ziet er stevig en stabiel uit en heeft minder last van lagedrukgebieden, wat mogelijk tot een stabielere rug lijdt. zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met gfs:



Dat is in elk geval hoe ik er tegen aan kijk.  :)

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op do 19 dec 2019 - 18:48Nee dat klopt in dit frame zit er nog een westelijkere stroming in, wat ik ermee bedoel is dat UKMO goed "klaarstaat". Ukmo gaat namelijk maar tot 144H (in elk geval op meteociel*) en laat zoals ik het nu zo zie toch wel de meeste potentie zien om een mooie rug van hogedruk op te bouwen buiten het tijdframe.

*knip*

het hoog ziet er stevig en stabiel uit en heeft minder last van lagedrukgebieden, wat mogelijk tot een stabielere rug lijdt. zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met gfs:

*knip*

Dat is in elk geval hoe ik er tegen aan kijk.  :)

Ah, oké, dan begrijp ik je optimisme. :)
En inderdaad, als dat hoog zich dan wat verder naar het noord(west)en uitbreid dan wordt de situatie best wel gunstig.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Het wil ook gewoon niet lukken hier in nederland, depressies zijn weer te sterk.   :'(



GEM blaast de boel ook af.



even ter vergelijking, de vorige gem oper run kwam met -5.5 in de nacht van 29 december. De nieuwe run met 9,2...

hopen dat de kaarten morgen weer anders zijn, al betwijfel ik na deze kaarten of icon en ukmo het erin houden. Maargoed de modellen hebben het er moeilijk mee, het kan natuurlijk nog veranderen, ook ec pluim is een belangrijke.

Jasneker

Voorlopig regent het warm water dus, en boven gemiddelde temperaturen.
Goed, dan maar op naar Januari, maar zien hoe dat gaat lopen.
Alvast maar plezierige feestdagen gewenst ;)

TMCThomas

Kan erger, er is nog wel een groepje koude leden, open en control gaan echter beide de zelfde verkeerde kant op


Der RoX

Garantie tot aan de voordeur!
WiNtEr!!11!1!@

Lothiriel

Schokkend hoe weinig die modellen ons weten te vertellen eigenlijk. Terwijl je er tegenwoordig in de zomer de klok bijna gelijk mee kan zetten. Zo reliable dan en nu in de winter gaat het van hot naar her en krijg ik het idee dat we er zelfs geen trend uit kunnen halen & ze zodoende redelijk nutteloos zijn in dit jaargetijde...
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Wat helemaal grappig is is dat GFS (oper) nu ineens het model is met de beste winterkansen door scandihoog.





de echte kou kan ons echter niet echt bereiken, maargoed de modellen zijn morgenvroeg waarschijnlijk toch weer anders. Ze hebben er inderdaad erg moeite mee.

hah gfs zet droom modus aan op de ultra lange termijn.




flyineddy

Citaat van: Lothiriel op do 19 dec 2019 - 23:33Schokkend hoe weinig die modellen ons weten te vertellen eigenlijk. Terwijl je er tegenwoordig in de zomer de klok bijna gelijk mee kan zetten. Zo reliable dan en nu in de winter gaat het van hot naar her en krijg ik het idee dat we er zelfs geen trend uit kunnen halen & ze zodoende redelijk nutteloos zijn in dit jaargetijde...

Volgens mij heeft iemand dat hier eens een keer uitgelegd.
Het kwam er op neer dat het weer in de zomer ook gewoonweg makkelijker is. Er zijn doorgaans geen gecompliceerde blokkades nodig om een beetje zomerweer te krijgen. De westelijke stroming die in Nederland overheerst hoeft maar iets naar het zuiden te draaien en we hebben hier te maken met warme aanvoer. Datzelfde gebeurt ook vaak in de winter, zoals nu, waardoor we zacht weer hebben.

Winterweer, of zelfs licht winters weer, daar is al vaak veel meer voor nodig. De wind zal dan meestal uit de noord tot oost hoek moeten komen, wat in Nederland sowieso al lastiger is. Dan moet er ook nog voldoende kou aanwezig zijn in het brongebied. Dingen als bewolking en zon spelen dan ook nog mee.

Overigens zitten de weermodellen er in de zomer ook geregeld (flink) naast. Zeker als het aankomt op onweer, dan blijft het weer vaak nog onzeker tot het onweer alweer voorbij is. En ook dingen als temperatuurextremen zijn vaak nog lastig. Zie afgelopen zomer de dagen met recordhitte en ook een paar weken daarvoor toen er in eerste instantie ook recordhitte in de verwachting stond, maar dit uiteindelijk (lang) niet gehaald werd.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Zynex

En toen was de pluim weer waardeloos.

TMCThomas

oh GFS toch  :)





helaas als enige

Bagtjuh

Ik blijf hopen en dan als ik dit zie dan zou het toch een keer goed moeten komen?

Zo van  3e a 4e week van Januari?


4seasons

Geen ijs maar wel ruig weer in delen aan de Italiaanse kust, met name bij Genua.


Op dit moment - hier beelden bij Genua - van golfslagen naar de kust:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/liguria/genova/camogli.html
en
bij deze kan je het geluid aanzetten:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/liguria/genova/boccadasse-genova.html     



Hieronder via de twitterlink van Severe weather Europe zijn beelden te zien hoe ruig het er gisteren aan toe ging bij o.a. Corsica:
Incredible flooding damage in Ocana village on Corsica, yesterday!
Video via Corse-Matin page.

Meer weerinfo cq -beelden o.a.
A low hanging Stratocumulus Lenticularis cloud, over Viladellops, Barcelona yesterday.

Deep Genoa low is now moving into the Adriatic sea, supporting heavy rainfall and locally convective storms. Flash floods threat is enhanced until the evening hours:


https://twitter.com/severeweatherEU






Off topic maar ook interessant:
*Planet Earth* The deepest land on Earth has been found! It was revealed by the latest data-gathering missions, found hiding under 4 kilometers of pure ice on the ancient continent of Antarctica. It is a large canyon, going over 3km below sea level!

Planet Earth never ceases to amaze us. Just when we think we know it all, new data and new studies are revealed, deepening the understanding of our planet. This time it amazes us with the discovery of the deepest canyon on land, reaching over 3.5km below sea level, under the Denman Glacier!

After gathering and analyzing data, NASA has released a new data set, which shows the true continent under the ice sheets of Antarctica. It is like taking away all the ice and water, to see what is hiding underneath. This data set is a part of the NASA "Making Earth System Data Records for Use in Research Environments" (MEaSUREs) program, and contains a bed topography/bathymetry map of Antarctica based on mass conservation, streamline diffusion, and other methods. This new data of the mountains, valleys, and canyons hidden under Antarctica's ice, will help forecast future ice loss. The image below, produced by Andrej Flis, from the NASA/NSIDC data, shows the ancient Antarctic continent hiding under the ice. It shows how Antarctica would look like without any ice.







Meer afbeeldingen (via NASA/NSIDC) en artikelinfo:
https://www.severe-weather.eu/news/earth-deepest-land-denman-glacier-antarctica-fa/




4seasons

Spring weather or Winter weather at the end of December? The battle of the main global models ECMWF vs. GFS


There has been a lot of requests and questions for us what will the weather be around the New Year and at the end of December? Forecasting 5-10 days in advance is called medium-range forecasting, so we use such models as GFS or ECMWF to simulate the potential behaviour of the weather patterns, no matter the continent. Trends are being monitored and latest thoughts are – weather for the end of 2019 into the start of the new year 2020 will likely bring stable and warmer weather across the western half of Europe and colder weather into the eastern half of Europe. Snow chances will then be limited to eastern Europe and the Balkans only.


Zie verder:
https://www.severe-weather.eu/mcd/spring-weather-vs-winter-weather-end-of-december-mk/


Joep

De control is enigszins positief begin nieuwe jaar Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas


TMCThomas

Flinke onzekerheid op relatief korte termijn!

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Jasneker

Alles verder als een week vooruit is koffie dik kijken, iets wat we de laatste jaren al veel te vaak hebben gezien, mooie plaatjes 2 weken vooruit die telkens weer verzacht worden.
Maar als eeuwige optimist heb ik vorig jaar toch weer 4 seizoen banden onde de nieuwe auto laten zetten, dus blijven we hopen dat het eens lukt...;)

Powered by EzPortal