Herfst discussietopic 2019

Topic gezien door 35363 bezoekers
Gestart door Armand, vr 20 sep 2019 - 15:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Koen-IJM op vr 25 okt 2019 - 09:37@ beheerders, komt er een Hellman-wedstrijd op het forum dit jaar?

Ik zal een dezer dagen het topic afstoffen!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

henkensjoeke

Citaat van: Jasneker op ma 28 okt 2019 - 10:50ik heb er een zwaar hoofd in op een mooie winter.
Als 11 jarig kind de 1963 winter meegemaakt, 1  kolenkachel in huis, 's morgens wakker worden in een slaapkamer met -10, de rijp van je adem bevroren over de wollen dekens, en kleren die niet echt goed waren voor de -20 graden vorst hier in Friesland...
Kranten onder  de kleren, en toch schaatsen met de friese doorlopers...je bent kind he...
Ik heb allang begrepen dat dit niet meer voor zal komen voor mij, wintertjes als de laatste elfsteden tochten die net konden worden gehouden zijn ook al 25+ jaar geleden.

...knip...

Mijn vader als hoofdagent veel kou zien lijden in dienst op straat en de open jeep als enigste politie auto hier, onvoorstelbaar nu.
bij hem gestaan op het ijs bij de elfsteden tocht op het ijs bij de waterpoort toen de bevroren schaatsers voorbij kwamem...

Maar we blijven hopen ;)
heb hem meegemaakt,in oudega small daar woon iknog was 19 jaar dus bewust meegemaakt,was de strengste winter teminste 3oo jaar de grafieken kun je op de site van wintergek een leuke site

***Edit: ThaGhostNL***

Remy

Echte winters zijn in Nederland een uitzondering. Voorlopig zie ik in nl winters geen veranderingen die verontrustend zijn.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Opzich best een normale pluim voor deze tijd van het jaar, ja wat warme nachten maar anders dan dat niks bijzonders. Benieuwd of GFS zo nog iets leuk doet.

Tam

Niet zoveel te melden.

Maar dit is toch leuk ook al zegt het niks.

TMCThomas

Citaat van: Tam op di 29 okt 2019 - 09:10Niet zoveel te melden.

Maar dit is toch leuk ook al zegt het niks.
Zelfde geldt voor dit hahah


Kwam deze trouwens tegen op reddit:


(originele link: https://www.reddit.com/r/TropicalWeather/comments/dnv37h/hurricane_pablo_becomes_the_easternmost/)
Pablo is de meeste oostwaarts ontstane orkaan (op de Atlantische oceaan) ooit!

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas






Afgelopen nacht heeft al weer even gevroren op sommige plaatsen, zeker aan de grond en vanacht lijkt het nog wat harder en uitgebreider te gaan vriezen:



Jenkie

Voor het eerst weer witte daken toen ik vanochtend naar buiten keek. Prachtig...

flyineddy

Eindelijk. Vorst.
We want more! We want more!
:P

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Remy

Laat die sneeuwstorm maar komen 👍😎 word wel weer een keer tijd 🙃
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

zie het op het moment redelijk somber in voor winterweer de komende weken. Vooral de positief wordende NAO maak ik me een beetje zorgen voor. Nu is het niet per se allemaal slecht hoor, het lijkt ook niet veel te warm te worden ofzo. Maar winter zullen we lijkt het nu nog even op moeten wachten. Zeker nu de polar Vortex goed op stoom lijkt te komen. Opzich is GFS oper niet slecht op het moment, bovenluchten zijn koud en aan de grond word het daardoor ook zeker niet warm, maar niks bijzonders. Control komt wel meet erg interessante kaarten maargoed die is er waarschijnlijk de volgende run weer uit.




flyineddy

Net teruggekomen van mijn judo training en BRRRR, best koud buiten hier in het noordoosten. Zeker als je net flink gezweet hebt.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 30 okt 2019 - 21:09zie het op het moment redelijk somber in voor winterweer de komende weken....

Het lijkt er inderdaad steeds meer op dat lagedrukgebieden de overhand gaan terugnemen op het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Dit komt enerzijds doordat de poolwervel aan kracht wint en anderzijds dat koudere lucht vanuit de Noordpool kan uitstromen over de oceaan, waardoor lagedrukgebieden kunnen gaan uitdiepen dankzij het temperatuurverschil. De straalstroom sterkt aan, houdt lagedrukgebieden in stand en maakt het moeilijker voor hogedrukgebieden om de boel te blokkeren. Eigenlijk is dit ook een normaal proces voor de tijd van het jaar. Je krijgt het typische herfstweer met veel wisselvalligheid en veel wind. Voor nu is er nog niet veel aan de hand, maar het kan inderdaad een voorbode zijn van een lange periode met een aanhoudende straalstroom. Seizoensverwachtingen van de grote modellen hinten ook op dit scenario; de straalstroom zou zodanig aanwezig blijven vanaf komende periode, zodat het uitzakken van polaire lucht vrij moeilijk wordt. Natuurlijk zijn dit ook slechts verwachtingen en zitten we nota bene nog volop in de herfst. We kunnen wel stellen dat een eerste winterprik voorlopig nog echt niet aan de orde is.

Citaat van: flyineddy op wo 30 okt 2019 - 21:55Net teruggekomen van mijn judo training en BRRRR, best koud buiten hier in het noordoosten. Zeker als je net flink gezweet hebt.

Eddy.

Dat viel me inderdaad ook op vandaag! Best een stevige oostenwind en hier in het zuiden bleef het veelal bewolkt, met een maximumtemperatuur van slechts 8 graden. Een dikke winterjas was geen overbodige luxe ;) Ook nu begint het weer flink af te koelen buiten.

TMCThomas

Ver weg maar wel erg leuk van gfs :)







Overigens hebben we vandaag ook de eerste landelijke vorstdag met -0.5 in de bilt



GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op do 31 okt 2019 - 09:00Ver weg maar wel erg leuk van gfs :)

Meteofictie blijft toch leuk, fijn om deze kaartjes weer langs te zien komen
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Koen-IJM

Pluim ziet er toch niet heel verkeerd uit. Kansen op een droger, rustiger en wederom kouder lijken in de tweede helft van volgende week weer wat toegenomen te zijn.

TMCThomas

Intressant GFS en EC zitten momenteel best aardig op 1 lijn ondanks dat het ver weg is:




Bij GFS leid dat tot dit:



Stevige oosten wind:



en kou is onderweg!


Der RoX

Zonnevlekken schijnen bijzonder weinig te zijn in het minimum van deze cyclus. In hoeverre dit de boel gaat beïnvloeden zal duidelijk worden komende jaren...
WiNtEr!!11!1!@

Remy

Voorlopig was het vandaag echt vies koud hier in oost Groningen. Net boven nul met een bries uit het oosten. En het begon tegen de middag nog te regenen ook, momenteel nu een graad of vijf en nat..
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal