Lente discussietopic 2019

Topic gezien door 28986 bezoekers
Gestart door vossejongk, zo 17 mrt 2019 - 18:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje

Dank je weer voor je mooie uitleg Armand.

Diem

Woensdagochtend landt mijn vriendin uit Indonesië op Schiphol voor het eerst, en helaas ziet het er niet al te best uit qua temperatuur. Overdag een graad of 15 en in de nacht/ochtend zal het niet veel warmer zijn dan een graad of 7, zoiets heeft ze nog nooit gevoeld in haar leven haha. Ik ben in ieder geval blij dat de meeste regen uit de kaarten is verdwenen die dag. Gelukkig is er de laatste dagen inderdaad een flinke weersverbetering te zien voor komend weekend en de dagen erna, en ziet het ernaar uit dat de temperatuur naar 25 graden stijgt, echt super! 8)

Neochamp

Nou. Dat lijkt geen stevige blokkade te worden. Maar een korte warme opstoot.
Jammer zeg. Heb weer mooie kaarten voorbij zien komen. Hele leuke runs.
Net als afgelopen winter.......

vossejongk

Gelukkig wel een bak water gevallen vandaag.. had het liever s'nachts gehad maar het moet maar. Agrariërs zijn alweer volop aan het bewateren :/

TMCThomas


Armand

Dit weekend gaan we toch even stijgen naar zomerse temperaturen en op zondag misschien wel tropische temperaturen. Deze warmte-opstoot is echter tijdelijk, later op zondag en in de nacht naar maandag gaat er al een koufront overtrekken van west naar oost met dus al snel wat afkoeling. Gezien de ongunstige timing is het maar de vraag of dit gepaard zal gaan met (grootschalig) onweer. Dan krijgen we maandag een overgangsdag met enkele buien, waarbij het koufront dus al boven Duitsland ligt en daar dus de zwaarste buien kunnen gaan vallen.

Vanaf dinsdag zien we dat er een hoogtelaag zich gaat nestelen boven Ierland en hier standvastig voor enkele dagen blijft liggen. In de tussentijd bouwt zich boven Oost-Europa/Rusland een stevig hogedrukgebied op. Volgend plaatje illustreert dit mooi:


Het gevolg is de toestroom van warmere lucht vanuit Zuidoost-Europa tot over een groot deel van Centraal en Oost Europa dankzij meest zuidoostelijke en oostelijke winden onder invloed van het hogedrukgebied. Tegelijkertijd zien we onder invloed van het hoogtelaag boven Ierland in West en Zuidwest Europa de aanvoer van koelere lucht met de wind uit de zuidwest of westhoek. De scheidingslijn van deze twee luchtsoorten ligt volgende week steeds rondom of wat oostelijker van onze omgeving. Ten oosten van deze lijn zien we dus zomerse tot tropische temperaturen en ten westen ervan is het beduidend koeler. Volgens GFS06z ligt komende woensdag de scheidingslijn bijvoorbeeld over West-Duitsland en reikt via Frankrijk uit tot in het Noordwesten van Spanje en Portugal:


Deze scheidingslijn zal zich dus gedurende de gehele volgende week bij ons in de buurt bevinden, waarbij kleine verschillen dus belangrijk zijn voor het temperatuurverloop. Tevens neemt door het samenkomen van enerzijds vochtige lucht en anderzijds warme lucht de kans op stevige buien flink toe in het gebied rondom de scheidingslijn. Ten westen van de lijn zal de neerslag voornamelijk stratiform zijn in de koelere lucht, maar rondom de scheidingslijn zijn flinke onweersbuien mogelijk aangezien hier dus zowel vocht als warmte aanwezig zijn, waardoor in dit gebied de onstabiliteit flink kan oplopen.

Op dit moment schetsen de modellen de scheidingslijn vooral boven West-Duitsland, wat voor onze omgeving wat koeler weer betekent met vaker regen die soms gepaard kan gaan met wat onweer. Er zijn echter ook opties dat de scheidingslijn wat westelijker komt met dan hier in de Benelux wat grotere onweerskansen en hogere temperaturen. Al met al lijken we dus een wat meer wisselvallige en onstabiele periode in te gaan zoals het er nu naar voorstaat.

TMCThomas

Wat een warmte zeg:



Denk dat we met deze warmte en de start van de meteorologische zomer ook wel kunnen switchen naar een nieuw zomer topic.  8)

EDIT: De bilt heeft de 30 aangetikt! Het oude record van 29,5 was sowieso al gebroken maar nu is het dus ook gelijk een landelijke tropische dag!

Kwadrant

En zo breken we opnieuw records die uit het KNMI archief zijn verdwenen om de klimaat discussie te voeden.

Don`t feed Angry Wolves

Murk

Maar dit gaat toch over 1 juni ipv 2 juni?

zwoof

Citaat van: Kwadrant op ma 03 jun 2019 - 09:38
En zo breken we opnieuw records die uit het KNMI archief zijn verdwenen om de klimaat discussie te voeden.

Complottheorieën omtrent het klimaat worden steeds groter.  Ik weet niet wat je met deze aantijging wilt bereiken, maar het KNMI heeft de aanpassingen heel erg goed en zorgvuldig onderbouwd.  Daarnaast zijn de oude records niet uit het archief verdwenen en geeft het KNMI ook gewoon inzicht in die oude gegevens.  Zie onderstaande links.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/gehomogeniseerde-tijdreeksen-dagwaarden


Hier nog een artikel van wetenschapper Tinus Pulles hierover:
https://klimaatverandering.wordpress.com/2018/08/15/worden-de-warmste-dagen-in-nederland-warmer/


Citaat van: Murk op ma 03 jun 2019 - 10:00
Maar dit gaat toch over 1 juni ipv 2 juni?

Ik zie nu pas de afbeelding, (die wordt alleen getoond bij inlog helaas)
Maar de afbeelding gaat ook nog eens over station Eindhoven en Twente en niet De Bilt. Sowieso appels met peren!



Murk

Citaat van: zwoof op ma 03 jun 2019 - 11:10
Complottheorieën omtrent het klimaat worden steeds groter.  Ik weet niet wat je met deze aantijging wilt bereiken, maar het KNMI heeft de aanpassingen heel erg goed en zorgvuldig onderbouwd.  Daarnaast zijn de oude records niet uit het archief verdwenen en geeft het KNMI ook gewoon inzicht in die oude gegevens.  Zie onderstaande links.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/gehomogeniseerde-tijdreeksen-dagwaarden


Hier nog een artikel van wetenschapper Tinus Pulles hierover:
https://klimaatverandering.wordpress.com/2018/08/15/worden-de-warmste-dagen-in-nederland-warmer/


Ik zie nu pas de afbeelding, (die wordt alleen getoond bij inlog helaas)
Maar de afbeelding gaat ook nog eens over station Eindhoven en Twente en niet De Bilt. Sowieso appels met peren!

Ook dat. Al met is de klimaatdiscussie nog altijd juist zeer relevant. Maar dit lijkt me niet het juiste topic voor deze discussie ;)

ThaGhostNL

Citaat van: Murk op ma 03 jun 2019 - 14:04
Ook dat. Al met is de klimaatdiscussie nog altijd juist zeer relevant. Maar dit lijkt me niet het juiste topic voor deze discussie ;)

Zoals Murk al aangeeft, klimaat discussies of nieuwe klimaat draadjes kunnen gestart worden in het Klimatologie board
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

zwoof

Het ging over temperatuurmetingen en uitkomsten van het KNMI. Ze werden afgedaan als niet kloppend om zodoende klimaatdiscussie te voeden.  Dat noem ik complot denken. In de seizoenentopics op dit forum gaat het veelal over de temperaturen, extremen en records.  Als er dan wordt getwijfeld over de integriteit ervan, lijkt het me dat mijn post hier dus prima past. Het verschaft enkel duidelijkheid! 

Murk

Citaat van: zwoof op ma 03 jun 2019 - 14:47
Het ging over temperatuurmetingen en uitkomsten van het KNMI. Ze werden afgedaan als niet kloppend om zodoende klimaatdiscussie te voeden.  Dat noem ik complot denken. In de seizoenentopics op dit forum gaat het veelal over de temperaturen, extremen en records.  Als er dan wordt getwijfeld over de integriteit ervan, lijkt het me dat mijn post hier dus prima past. Het verschaft enkel duidelijkheid!

Was ook geen persoonlijke aanval hoor (ben het ook compleet met je eens). Ik bedoelde meer de algehele discussie tussen de sceptici en niet-sceptici.

Kwadrant

Citaat van: Murk op ma 03 jun 2019 - 10:00
Maar dit gaat toch over 1 juni ipv 2 juni?

Ach ja, 02-06 was ook al de warmste dag ooit volgens NOS
Don`t feed Angry Wolves

JerryL

Citaat van: Kwadrant op ma 03 jun 2019 - 16:34
Ach ja, 02-06 was ook al de warmste dag ooit volgens NOS

Logisch er wordt alles aangedaan om de klimaatverandering te onderbouwen, zelfs als daarvoor fakenieuws nodig is.

zwoof

Citaat van: JerryL op wo 05 jun 2019 - 12:15
Logisch er wordt alles aangedaan om de klimaatverandering te onderbouwen, zelfs als daarvoor fakenieuws nodig is.

Feit is dat globale opwarming gewoon echt gaande is, met of zonder fakenews.  Overigens voor discussies omtrent de klimaatverandering zelf, wil ik net als Murk en ThaGhostNL, graag verwijzen naar het Klimatologie board   ;)

Adrie

Lekker dit weer nu,lang leve de afkoeling.

zwoof

Citaat van: Adrie op wo 05 jun 2019 - 13:07
Lekker dit weer nu,lang leve de afkoeling.

Ik weet niet waar jij woont, maar hier is het nog heel vies benauwd vandaag.


Nielsopweg

Zit er nog er nog een periode aan te komen met wat stabieler weer? Zo'n stabiel als vorig jaar zal er niet in zitten, maar een week of 2 a 3 droog zonnig weer zou welkom zijn.

Powered by EzPortal