Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133821 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Met de laatste EC pluim is het wat mij betreft duidelijk. De winter 2018/2019 is voorbij.
Hellman de Bilt 12.1 zal de eindstand zijn. Anders tracteer ik op een biertje.  8)






Jasneker

Niet gedacht dat ik dat ooit zou wensen, wat regen voor de boeren in het oosten en zuiden om de lage waterstand in de grond aan te vullen... ???
Maart/April lenen zich nog voor wat winterse prikjes, natte sneeuw e.d., we zijn er nog niet....

JerryL

Citaat van: Invicta op wo 20 feb 2019 - 20:52
Niet nog een keer aub. Max 25 graden is mooi zat.

Sluit ik me bij aan. Wacht maar weer effe 25 jaar met die ellende. Vorig jaar was een R A M P.
De schade wordt overigens pas in deze lente zichtbaar.

Der RoX

Heb al een hele heg eruit moeten trekken, die heeft 2018 niet overleefd blijkbaar
WiNtEr!!11!1!@

MeesterJ

wel weer erg typisch, dat het exact met carnaval omslaat naar een afschuwelijke westcirculatie.

Der RoX

Of dat het pittig gesneeuwd heeft in Las Vegas 😂
WiNtEr!!11!1!@

Adrie

Geniet nog maar van het mooie weer ,na de 27ste een omslag naar nat en frisser weer.

Jasneker

Ach, dat is weer goed voor de boeren zullen we maar denken.... 8)

petertje

Winterslaap begint vroeg dit jaar.

Jasneker

Iedereen geniet van de lente achtige temperaturen en zon, ik ook.
Winter is wel voorbij, er kan altijd nog wat winterse perikelen komen, maar een periode met vorst lijkt mij nu wel voorbij.
Volgend jaar herkansing.... :P

Arend

We maken weer wat bijzonders mee. Ook het KNMI kan het niet laten om dit te onderstrepen. Uit de guidance:

Citeer
Modelbeoordeling:
Alle modellen hebben moeite met het correct weergeven van de mist en lage bewolking in de nabijheid van de frontale zone. Met name Ha36 berekent veel te veel mist en/of lage St. EC heeft weer iets te weinig. Op satellietbeelden is goed te zien dat het zich verder van het luchtruim blijft verplaatsen. Verder is het vooral de vraag hoe hoog de maximumtemperaturen vandaag en dinsdag uitkomen. De maxima van zondag kwamen op sommige plekken (bijv. Twente en Ell) 3-4 graden hoger uit dan de modellen hadden voorzien en actueel liggen de temperaturen wederom veel hoger (tot bijna 5°C afwijking in Deelen aan toe). Met veel instraling en weinig wind is het aannemelijk dat we weer circa 2 graden hoger gaan uitkomen. Voor het zuiden en zuidoosten vandaag lokaal Tx 18°C, dinsdag mogelijk 19°C.

Aandachtspunten

Temperatuur:
Voor maximumtemperaturen zie modelbeoordeling. Deze zijn overigens normaal voor eind april en mei. Landinwaarts komende nacht op diverse plekken weer lichte vorst. Op een viaduct is condensatiegladheid niet helemaal uit te sluiten, maar die kans is erg klein. Wederom zal er een Low Level Temperature Inversion optreden (LLTI, vroeger Marked Temperature Inversion, meer dan 10°C verschil tussen 1,5 m en top van de inversie, mits deze zich niet hoger dan op 1000 voet bevindt).

Morgen maar weer eens de records checken. ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Jasneker op ma 25 feb 2019 - 12:25
Iedereen geniet van de lente achtige temperaturen en zon, ik ook.
Winter is wel voorbij, er kan altijd nog wat winterse perikelen komen, maar een periode met vorst lijkt mij nu wel voorbij.
Volgend jaar herkansing.... :P

Herkansing ;D ja .... nou weetje de winter is gewoon geen winter meer. Kijk maar terug. Het is elk jaar hetzelfde. De winter duurt veelal niet meer dan een week of 4. De zomerliefhebbers hebben het de afgelopen jaren beduidend minder zwaar gehad.

Maar frappant: rond de Carnavalsperiode een overgang naar regen..... hoe typisch. Het is altijd koud, er is wind of er valt regen met Carnaval.

Floris!


Jasneker

Vanmiddag gelijk maar nieuwe bril besteld en een zonnebril opsterkte voor de auto etc.
Zal je zien dat dit een vloek geeft in de komende zomer..... 8)

dennis089

ongelofelijk wat een heerlijk weertje. genieten! maar... snel komt die WC... en dit is een dikke sterke WC... zover als de pluim reikt blijft die WC er lekker in zitten. De laatste beetje winterhoop gaat dus door nattigheid ten onder. Tot volgend jaar winterlovers. Het is tijd voor de Bijtjes, en natuurlijk muggen... die gaan flink eieren leggen nu ze wakker zijn geworden door de warmte en dadelijk in alle plasjes lekker eitjes leggen.

TMCThomas

Winter is dit jaar toch weer niet helemaal wat ik er van gehoopt had, zie nu ook eigenlijk geen kans meer op echt winterweer, hoogstens nog wat winterse speldenprikken maar dat hoeft van mij eigenlijk niet. Als het dan toch niet wil lukken laat de lente dan maar komen. Tegen die WC zie ik wel een beetje op.

Voor de echte liefhebbers, een beetje winter is natuurlijk niet volledig onmogelijk:



Ook parallel komt op lange termijn met hier en daar wat sneeuw, enkele cm's zijn dan zelfs mogelijk. Maargoed veels te ver weg.

vossejongk

Citaat van: dennis089 op ma 25 feb 2019 - 18:06Het is tijd voor de Bijtjes, en natuurlijk muggen... die gaan flink eieren leggen nu ze wakker zijn geworden door de warmte en dadelijk in alle plasjes lekker eitjes leggen.

Muggen overleven de winter als ei ;) Die komen de laatste paar weken massaal uit, boven de sloten zie je al van die "wolkjes" muggen.

JerryL

Citaat van: vossejongk op ma 25 feb 2019 - 22:55
Muggen overleven de winter als ei ;) Die komen de laatste paar weken massaal uit, boven de sloten zie je al van die "wolkjes" muggen.

Als er voldoende wespen zijn worden de muggen weer opgevreten. Maar dan zitten we dus weer met al die wespen. Laat ze eens een vogel klonen/kruizen die zich specifiek op deze ellendelingen richt.

Jasneker

Niet overdrijven...
Als ik vroeger vanuit Amsterdam naar Sneek reed ( 1970 etc) dan zat mijn auto vol met muggelijken, en was mijn waterreservoir leeg...
Tegenwoordig moet je goed kijken voor je een muggelijk vind met dezelfde rit, kortom de muggen populatie is erg afgenomen.
Insecten zijn belangrijk voor de natuur, al vinden we ze soms hinderlijk.
Zag gister het eerste citroen vlindertje voorbij komen, in mijn 66 jaar de eerste keer op die datum dat ik een zag...zelfs met de afgenomen vlinder populatie zegt dat toch wel wat.

Powered by EzPortal