Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133812 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Rekenfoutje? zi in de andere modellen daar niks van terug op dinsdag, voor vandaag nog wel stevige bries met uitschieters hier in het noorden tot 80 KM/H.
zonnetje erbij nu in Sneek, beetje woei, beter als gister met de regen..

dennis089

EC <3 10-15 graden. zon. de natuur ontwaakt  :D

vossejongk

Citaat van: dennis089 op za 09 feb 2019 - 11:36
EC <3 10-15 graden. zon. de natuur ontwaakt  :D

Lentetopic vast openen?  ;D

Jasneker

Lente topic openen is nog wat vroeg.
Maar gezien de vooruitzichten voor de komende 14 dagen, ja ik weet dat dat kan veranderen, zie ik nog geen winter van betekenis voorkomen.
En dan zitten we al weer in het laatste deel van Februari.
Ach, ik bedenk maar dat de emmer wegenzout ook volgend jaar nog wel goed is  :P

Global warming

Citaat van: Jasneker op za 09 feb 2019 - 21:30
Lente topic openen is nog wat vroeg.
Maar gezien de vooruitzichten voor de komende 14 dagen, ja ik weet dat dat kan veranderen, zie ik nog geen winter van betekenis voorkomen.
En dan zitten we al weer in het laatste deel van Februari.
Ach, ik bedenk maar dat de emmer wegenzout ook volgend jaar nog wel goed is  :P

Precies....er volgt nog wel af en toe een nachtvorstje maar dan overdag dubbele cijfers.
Winterliefhebbers......volgend jaar nieuwe kansen en geniet van 4 seizoenen.

Der RoX



Interressant, zondag 3 of 18 graden overdag  😇
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Citaat van: vossejongk op za 09 feb 2019 - 18:01
Lentetopic vast openen?  ;D
Als EC uitkomt zou dat gepast zijn haha.
Maar GFS  ::) ???

Daar valt helemaal niks te genieten... Ongelofelijk deze tweestrijd. Die echt ook al sinds dagen stand houdt. En beide modellen wijken geen centimeter.

Ik durf gewoon niet eens een uitspraak te doen of we nu komende week genieten kunnen.

Met die EC kun je vanaf donderdag misschien wel eens een terassje pakken. Maar zowieso zeer zeker weer lekker buiten sporten 🏃 (zonder vol bepakt te zijn)

petertje

Volgens mij hebben we afgelopen "winter" wel vaker die tweestrijd gezien. Waarbij het Europees model vaak gelijk had.

winter67

Citaat van: petertje op zo 10 feb 2019 - 10:57
Volgens mij hebben we afgelopen "winter" wel vaker die tweestrijd gezien. Waarbij het Europees model vaak gelijk had.
Het irritante is de Amerikaanse wijzigt per 6 uur en Europees 12 uur meestal geeft de Amerikaanse de situatie van evt kouder weer eerder aan dan Europees. Overigens is de pluim van gfs nu gewoon warmer

jornonweer

die pluim van gfs klopt al de hele week niet. daar moet je niet meer naar kijken, die gaf zelfs windstoten tot 100km/u voor volgende woensdag, kijk je naar de kaarten en zie je dat we onder hogedrukinvloed komen.  ??? deze klopt wel :
Danger is real, fear is a choice.

dennis089

ik ga Marsel zijn lentetopic missen... Dit was het moment voor dat topic met de bijtjes en tulpen. De lente breekt aan. Komende week vanaf dinsdag volop zonnig met vanaf donderdag 5 dagen 15+ graden! Heeeeerlijk genieten. Lekker buiten sporten. Mijn leven kan weer beginnen : >

TMCThomas

Ach ik ga er vanuit dat armand ook prima een lentetopic kan maken  ;) plus het is pas 10 februari. Zover ik weet komen hier altijd pas eind april de blaadjes aan de bomen, dan begint de lente wat mij betreft pas echt :)

Nu moet ik ook toegeven dat het vanaf donderdag maar ook morgen al wel een beetje lente achtig aan kan gaan voelen. Met temperaturen die later in de week zelfs richting de 15 graden kunnen gaan, weinig wind en veel zon zal het zeker goed te doen zijn.


Pluim avondrun

Wat betreft de zon is hij momenteel al weer dubbel zo krachtig als hij op zijn dieptepunt eind december was. met een zonkracht die al bijna weer op 1,0 zit (mits onbewolkt) (0,4~0,5 in december) Nu is het nog steeds februari dus we zijn er nog lang niet, zomers zit die zonkracht namelijk eerder tussen de 7,0~8,0 (indien onbewolkt) zie kaartje RIVM



Het is nog maar februari zoals we vorig jaar hebben gezien kan ook maart nog winter brengen.


dennis089

Het is lente!! Ik hoor voor het eerst vanalles fluiten  :D

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op ma 11 feb 2019 - 09:32
Het is lente!! Ik hoor voor het eerst vanalles fluiten  :D
Rustig aan, opties blijven altijd bestaan, zie hier bijvoorbeeld GFS parallel.





Dit gaat niet gebeuren hoor veel te ver weg maar laat wel zien dat indien het toch goed valt winter zeker nog een bezoekje zou kunnen brengen.

dennis089


zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 11 feb 2019 - 14:45
Rustig aan, opties blijven altijd bestaan, zie hier bijvoorbeeld GFS parallel.

Dit gaat niet gebeuren hoor veel te ver weg maar laat wel zien dat indien het toch goed valt winter zeker nog een bezoekje zou kunnen brengen.

Jep, ik zag de kaartjes ook.  Zullen nog wel vaker langs komen waarschijnlijk, de winter is in elk geval nog niet over. Wat der Rox al zei: ,, It ain't over till it's over".  Vooralsnog eerst maar even genieten van komende warmtedip en wie weet, (hopelijk) berekenen de modellen ondertussen nog een 'laat' wintertje.   8)

Der RoX

Het is heerlijk hoor in de achtertuin, moet ik zeggen. En ja, we zullen zien of we net als vorig jaar ineens de vriezer ingaan met een snijdende oostenwind of op het terras zitten met een pils.
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: der rox op ma 11 feb 2019 - 16:14
Het is heerlijk hoor in de achtertuin, moet ik zeggen. En ja, we zullen zien of we net als vorig jaar ineens de vriezer ingaan met een snijdende oostenwind of op het terras zitten met een pils.

Haha!  :D Wat is er in Leiden anders dan hier? Ik heb nl. totaal nog geen lentegevoel vandaag, eerder herfst....Ben al 2 keer nat geregend vandaag.  Of staat er stiekem een verwarmd tuinhuisje met bierkoelkastje in je achtertuin misschien?   

Edit: Ik zie het al. Logisch  ;)


Armand

Veel mensen hebben het al meegekregen, we krijgen even een onvervalste lenteachtige periode. Na een onstuimig en zeer wisselvallig weekend is de rust nu weer teruggekeerd door een hogedrukgebied dat zich over Europa gaat verspreiden. De kern verplaats zich uiteindelijk in de loop van deze week richting Oost-Europa wat resulteert in een aflandige, zuidoostelijke wind:



Aanvoer van warme en droge luchtmassa's, met dit soort kaarten heb je in de zomer makkelijk zomerse tot tropische temperaturen te pakken. Gezien het jaargetijde is de lucht nu natuurlijk een stuk kouder en komt het in de nachten mogelijk tot een graadje (grond)vorst. Overdag zal de zon veel goedmaken en mede door dagelijkse gang kan het zomaar 15 graden worden vanaf donderdag. Mogelijk in Limburg door föhnwerking van de Ardennen zelfs nog wat hoger. Dat zijn zeer hoge temperaturen voor februari! Daarbij zal de zon veelvuldig te zien zijn, ideaal voor buitenactiviteiten en vrolijke mensen ;D

Ook komend weekend lijkt het nog zacht en zonnig te blijven, maar daarna neemt de onzekerheid verder toe. Waarschijnlijk draait de wind net iets meer richting zuidelijke of zuidwestelijke richtingen, waardoor storingen iets dichterbij kunnen komen. Dat zou dan resulteren in een zacht, maar licht wisselvallig weertype. Er zijn ook opties die het voorjaarsweer langer laten aanhouden.

Een laatste optie is een toch vrij plotselinge winterprik later in februari..  :o Let wel op, dit scenario heeft momenteel de minste kans op slagen, maar gezien dit nog steeds het Winterdiscussietopic is, pak ik hem er toch even bij ;)



Een blokkade tussen Groenland en Scandinavië, waarbij er zeer koude lucht richting Oost-Europa zakt. Een kleine verschuiving en ook Nederland kan te maken krijgen met deze koude lucht (zoals GFS P 00z schetste en TMCThomas al liet zien). Dan zouden we eventueel nog te maken kunnen krijgen met een late winterse periode.

Echter voor nu dus vrijwel zeker een prachtige lenteachtige periode opkomst, uitstekend dus voor buitenactiviteiten en veel mensen zullen opgelucht adem halen na de donkere maanden ;) Op langere termijn lijkt het zacht te blijven, mogelijk wel licht wisselvallig maar dat is nog onzeker. Er is dus slechts een hele kleine kans op een late winterprik op termijn.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 11 feb 2019 - 14:45
Rustig aan, opties blijven altijd bestaan, zie hier bijvoorbeeld GFS parallel.


Dit gaat niet gebeuren hoor veel te ver weg maar laat wel zien dat indien het toch goed valt winter zeker nog een bezoekje zou kunnen brengen.
en 1 run later...
Zo heb je 't over vriezen en zo heb je 't over dooien. Lol  ;D

Powered by EzPortal