Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133830 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep


pietjelol

Behoorlijk actief gebiedje trouwens boven het kanaal.

dennis089

rond 16:00u een bijzonder moment gehad. Ik reed rond Heinsberg over de autoweg en opeens vanuit de zon reed ik zo een mistachtig gebiedje in... het was echt creepy hoe did opeens uit het niks opdoemde (en vervolgens ook niet meer wegging). Echt zo'n onheilspellend weersomslagje zoals je die in de bergen wel eens ziet.

Armand

Met name het westelijke deel van het front ziet er vrij actief uit. Opnieuw West-België en later mogelijk ook Zuidwest- , Zuid- en Midden Nederland lijken de grootste kans op sneeuw te maken. Natuurlijk zit er ook weer een gat in het front dat richting Limburg koerst.... déjà vu al een aantal keren  :P ::) 8)

gilleeesss

Ja lijkt netjes te worden weer voor hier, het enige nadeel is dat het altijd zo snel smelt, ook bij andere weertypes zoals scandihoog, is het hier vaak een 2-deling, dus het mag wel een keertje een winter meezitten he (want morgenavond/zaterdagmiddag is het toch gewoon weg als ik temps zie)

winter67

Citaat van: Armand op do 31 jan 2019 - 20:17
Met name het westelijke deel van het front ziet er vrij actief uit. Opnieuw West-België en later mogelijk ook Zuidwest- , Zuid- en Midden Nederland lijken de grootste kans op sneeuw te maken. Natuurlijk zit er ook weer een gat in het front dat richting Limburg koerst.... déjà vu al een aantal keren  :P ::) 8)
Dat actieve front bij het kanaal zou dat invloed hebben met het warme zeewater dat het zo activeert daar?

zwoof

Citaat van: Armand op do 31 jan 2019 - 18:16
Gaat overigens lekker daar in Noordoost Groningen; in een brede opklaring (met een sneeuwdek) daar -8 graden nu om 17:50  :o


Van -0.1 graden naar -9 graden en vice versa in zo'n korte tijd :o   
Flinke opklaring boven de sneeuw .. Maar dit heb ik nog nooit eerder gezien zo, wel spectaculair!  :)

:)





dennis089

Citaat van: Armand op do 31 jan 2019 - 20:17
Met name het westelijke deel van het front ziet er vrij actief uit. Opnieuw West-België en later mogelijk ook Zuidwest- , Zuid- en Midden Nederland lijken de grootste kans op sneeuw te maken. Natuurlijk zit er ook weer een gat in het front dat richting Limburg koerst.... déjà vu al een aantal keren  :P ::) 8)
zoals in de onweersbuien  ;D

Invicta

Citaat van: dennis089 op do 31 jan 2019 - 20:11
rond 16:00u een bijzonder moment gehad. Ik reed rond Heinsberg over de autoweg en opeens vanuit de zon reed ik zo een mistachtig gebiedje in... het was echt creepy hoe did opeens uit het niks opdoemde (en vervolgens ook niet meer wegging). Echt zo'n onheilspellend weersomslagje zoals je die in de bergen wel eens ziet.

Niet alleen in de bergen hoor. In Amsterdam ging het ook van het ene moment een lekker zonnetje naar mist/nevel die de rest van de dag niet meer weg is gegaan.

Armand

Citaat van: winter67 op do 31 jan 2019 - 20:25
Dat actieve front bij het kanaal zou dat invloed hebben met het warme zeewater dat het zo activeert daar?

Dat kan inderdaad een extra impuls geven aan het front. We zullen moeten afwachten hoe lang deze activiteit gehandhaafd blijft. De meeste modellen laten het dus in activiteit afnemen zodra het front wat verder richting Nederland trekt.

Citaat van: zwoof op do 31 jan 2019 - 20:27
Van -0.1 graden naar -9 graden en vice versa in zo'n korte tijd :o   
Flinke opklaring boven de sneeuw .. Maar dit heb ik nog nooit eerder gezien zo, wel spectaculair!  :)


Poeh, vrij opmerkelijk inderdaad! Je zou toch bijna denken dat deze kou na het dichtgeraken van de opklaring toch wel deels gehandhaafd blijft. Waarschijnlijk is de wind de boosdoener van het 'verdwijnen' van deze bel koude lucht op meetniveau.

Lucas

Citaat van: winter67 op do 31 jan 2019 - 20:25
Dat actieve front bij het kanaal zou dat invloed hebben met het warme zeewater dat het zo activeert daar?

Er ontstaat misschien weer iets... Dit lijkt in in ieder geval de boosdoener? even in de gaten houden 8) (en duimen)
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

Wat zou het toch een keer gaaf zijn als het allemaal een stuk heviger uitvalt als verwacht, dat er ineens 20cm ligt morgen haha.

dennis089

Citaat van: TMCThomas op do 31 jan 2019 - 20:47
Wat zou het toch een keer gaaf zijn als het allemaal een stuk heviger uitvalt als verwacht, dat er ineens 20cm ligt morgen haha.

zo'n dingen gebeuren hier inderdaad echt te weinig... beetje sneeuw en dat is het... kan me niet voorstellen hoe het voelt om opeens een halve meter sneeuw voor de deur te hebben... en ik ben al 33...  :-[ :-\

flyineddy

Citaat van: zwoof op do 31 jan 2019 - 20:27
Van -0.1 graden naar -9 graden en vice versa in zo'n korte tijd :o   
Flinke opklaring boven de sneeuw .. Maar dit heb ik nog nooit eerder gezien zo, wel spectaculair!  :)

Misschien heeft er gewoon iemand de vriezer open laten staan naast het meetstation. :P
Wel opmerkelijk inderdaad. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: Lucas op do 31 jan 2019 - 20:45
Er ontstaat misschien weer iets... Dit lijkt in in ieder geval de boosdoener? even in de gaten houden 8) (en duimen)


Dit laagje zat gewoon in de verwachtingen van de modellen. Hier bijvoorbeeld GFS, die de situatie vrijwel exact heeft berekent als de werkelijkheid (op zulke korte termijn niet geheel gek overigens ;D :


Dit laagje gaat uiteindelijk de zuidelijke stroming opgang brengen achter het front.

gilleeesss

Valt niks uit.... grootste stuk lijkt voorbij en er is niks gevallen. Of wel ben ik paranoia en zijn alle radars mis.

Armand

Citaat van: gilleeesss op do 31 jan 2019 - 22:16
Valt niks uit.... grootste stuk lijkt voorbij en er is niks gevallen. Of wel ben ik paranoia en zijn alle radars mis.

Zoals ik eerder dus al vermoedde, de eerste neerslag raakt de grond niet doordat er een droge luchtlaag aanwezig is. Hier zal de meeste sneeuw verdampen tijdens het vallen, een beetje lichte (mot) sneeuw is dan het hoogst haalbare.

Het "daadwerkelijke front" waar wel sneeuw uit valt is het actievere gedeelte dat nu vanuit Frankrijk over de grens van België trekt. De eerste neerslag die dus nu boven België berekent wordt zal grotendeels de grond niet bereiken, daarachter wel.

winter67

Zie ik het nou verkeerd of koerst dat frond naar de Noordzee

gilleeesss

Dat eerste dtukje waaar niks de grond raakt wel lijkt me. Het andere is precies op schema lijkt me bij nader inzien ;)

zwoof

Ondertussen kunnen naar alle waarschijnlijkheid 6 weerstations in het zuiden om 01:00 uur een ijsdag gaan bijschrijven. Het gaat om de stations: Westdorpe, Gilze-rijen, Eindhoven, Volkel,  Ell en Maastricht.


Verder nog de sneeuwkaart van het KNMI, (sneeuwdek van 08:00 uur, gemaakt vanavond 19:48 uur)
In Helmond e.o. is een sneeuwbom gedropt begrijp ik?  ;)



Powered by EzPortal