Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133836 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

zwoof





Arpege 06 laat het front net wat noordelijker doortrekken.

gilleeesss

Volgens mij gaat de storing het meeste sneeuw leveren bij de grens tussen .be en .nl

Zoals hirlam 62 het bijna 24u laat sneeuwen aan de grens

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: der rox op di 29 jan 2019 - 13:23

Kwikkel de kwakkel ...

Zelfs dat niet meer. Wellicht na de zevende pas weer wat kansen..  'De dooien' ( de warmere broeders), vormen vooralsnog een overtuigende meerderheid. Winter in deze pluim is ver te zoeken! Helaas.... Maar goed, steeds weer nieuwe ronden en nieuwe prijzen, wie weet vanavond wat beter.   ;)

Armand

Citaat van: gilleeesss op di 29 jan 2019 - 12:48
Volgens mij gaat de storing het meeste sneeuw leveren bij de grens tussen .be en .nl

Zoals hirlam 62 het bijna 24u laat sneeuwen aan de grens

Het verschil tussen Hirlam (veel sneeuw Z-NL en BE) en Harmonie (minder sneeuw) is het opvullen en langstrekken van het lagedrukgebied dat nu nabij Bretagne Frankrijk binnenkomt. Hirlam laat het laag veel langzamer richting het noorden trekken, waardoor de neerslagzone blijft slepen boven België en Zuid-Nederland. Harmonie laat het laag juist sneller doortrekken, waardoor het front vanzelf volgt.

De meeste sneeuw gaat vallen op de plek waar de trog en het occlusiefront gaan samenvoegen. De trog ligt momenteel boven Engeland en het occlusiefront zit gekruld om het laag boven Frankrijk. Dit plaatje van Hirlam laat beide fronten nog apart zien:


De trog gaat uiteindelijk inlopen op het occlusiefront en dat gaat waarschijnlijk boven Noord-Frankrijk gebeuren:


In een gebied van Noord-Frankrijk richting de Ardennen gaat dan waarschijnlijk ook de meeste sneeuw vallen, een ruime 10 centimeter lijkt voor dit gebied mogelijk. Daarna trekt het systeem dan verder richting België/Nederland en zwakt langzaam iets af. Een aandachtspunt is de neerslag achter de windsprong. Op het front dat achter het laag noordoostwaarts trekt zit een windsprong met daarachter de aanvoer van zachtere lucht uit het westen. Het achterste deel van het front kan in ZW Nederland en België mogelijk transformeren naar natte sneeuw of regen:

Joep

Vannacht trekt een sneeuwstoring via het zuidwesten het land in. Zeeland kan vannacht al de eerste sneeuw verwachten, morgen volgt de rest van het land. In het noorden arriveert de sneeuw pas tegen morgenavond.

Weer.nl

Arend

Citaat van: zwoof op di 29 jan 2019 - 14:04
Zelfs dat niet meer. Wellicht na de zevende pas weer wat kansen..  'De dooien' ( de warmere broeders), vormen vooralsnog een overtuigende meerderheid. Winter in deze pluim is ver te zoeken! Helaas.... Maar goed, steeds weer nieuwe ronden en nieuwe prijzen, wie weet vanavond wat beter.   ;)

De pluim van GFS voor Twente in de 06z vind ik al weer veel minder overtuigend wat opwarming betreft. Uiteindelijk ontkomen we er natuurlijk niet aan, misschien nog wat uitstel? ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

NS gaat alweer in de paniekmodus:

NS rijdt morgen met aangepaste dienstregeling vanwege sneeuw - https://nos.nl/l/2269630

Beetje overdreven? Overigens, die sneeuwaccumulatieplaatjes die hier gepost worden zou ik niet al te serieus nemen. Ja, ze geven inderdaad aan hoeveel sneeuw er kan vallen, maar het is een optelsom, en daardoor geenszins reprensentatief voor eventuele sneeuwhoogtes.

Niettemin kan het wel een leuke paar dagen worden voor de liefhebber van licht vuil winters weer.

Joep

Neerslagzone boven Frankrijk wat bij ons de sneeuw moet gaan brengen.
Hirlam en harmonie verwachten
niet heel veel sneeuw. Limburg/zuid NL wordt meer verwacht.
Edit GFS ook toegevoegd. Westen geen sneeuw?

zwoof

Citaat van: Arend op di 29 jan 2019 - 15:28
De pluim van GFS voor Twente in de 06z vind ik al weer veel minder overtuigend wat opwarming betreft. Uiteindelijk ontkomen we er natuurlijk niet aan, misschien nog wat uitstel? ;)

Zeker Arend, 10 daagse gemiddelde voor Twente sowieso best aardig. Zelfs nog steeds kans op een ijsdag in gfs06!
Straks maar eens kijken naar de 12Z en EC 12Z ;)



MeesterJ

Mooi, het is al sinds Kerst 2010 geleden dat hier in Zuid-Limburg de meeste sneeuw lag, dus hopelijk kloppen die modellen!

Armand

Uit de 12z runs (kaartjes van Joep ;) ) kunnen we uitmaken dat met name grote delen van België en het uiterste zuid-zuidoosten van Nederland kans maken op een leuk sneeuwdek. Momenteel ziet het ernaar uit dat daar 5-10 centimeter wel mogelijk is, lokaal zelfs wat meer. Alleen de kust van België blijft een aandachtspunt, als daar zachtere lucht binnenstroomt gaat de sneeuw deels over in natte sneeuw en regen met een kleiner sneeuwdek.

Dan blijft het nog een beetje de vraag hoe snel en in welke activiteit het neerslagfront over Nederland gaat trekken. Volgens de modellen wordt de meeste sneeuw in Nederland verwacht voor de zuidelijke provincies en mogelijk ook de oostelijke provincies. Hier lijkt momenteel 2-5 centimeter wel mogelijk, zoals hierboven vermeldt nabij de Belgische grens en dan met name in Zuid-Limburg 5-10 centimeter. Voor het westen en uiterste noorden van Nederland ziet het er wat minder positief uit. Hier wordt de minste neerslag verwacht, 0-3 centimeter.

Dit is de verwachting gebaseerd op de modellen en afgelopen runs hiervan. We hebben vorige week dinsdag gezien dat verwachtingen niet altijd uitkomen (toen viel er namelijk rondom Zwolle veel meer sneeuw dan verwacht en op sommige plekken ook iets minder dan verwacht). We zullen dus moeten blijven (s)nowcasten, maar met in het achterhoofd dat de grootste kans op een leuk sneeuwdek is weggelegd voor België en Zuid-Nederland (mogelijk ook Oost-NL)

TMCThomas

Poeh van hirlam wordt je niet vrolijk op mijn locatie (en in het midden/westen van het land), nauwelijks sneeuw. Gelukkig zijn de andere modellen nog wel een stuk positiever.

Joep

Laag wordt iets oostelijker verwacht in de laatste runs. Vandaar westen minder sneeuw. Maar ik hoop toch van ganser harte dat de sneeuw zich niet aan de modellen houdt en lekker eigenwijs west nederland aan doet  :)

Kaartjes meteo nederland

dennis089

Ik moet morgen dus weer ernstig rekening houden met ellende op de Duitse wegen met mijn zomerbanden?  ::) :-[

Lucas

Wie op buienrader.nl kijkt op de animatie van 24 uur vooruit die ziet dat tegen middernacht de sneeuw tegen de Frans-Belgische grens aan ligt. Actueel ligt deze sneeuw er echter nu al.  ??? ?

Lekker snowcasten allemaal ;)
Aanhoudende sneeuwval

gilleeesss

Als het maar eens beetje noordelijker trok ofzo...

pietjelol

Citaat van: dennis089 op di 29 jan 2019 - 17:46
Ik moet morgen dus weer ernstig rekening houden met ellende op de Duitse wegen met mijn zomerbanden?  ::) :-[

Off-Topic
Ik raad het je zeer af om met zomerbanden te gaan rijden in duitsland als het sneeuwt.
Mocht je een ongeluk krijgen ben jij namelijk aansprakelijk aangezien het verplicht is in duitsland, tijdens winterse situaties winterbanden te hebben.

Bacci

Ik zie gewoon een redelijk grote cluster met koude oplossingen op de lange termijn, beetje 50/50 of kouder dan normaal of zachter.
Donderdag ga ik zelf naar Ijsland, ben benieuwd hoe het er volgende week voor staat in Nederland.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op di 29 jan 2019 - 18:50
Ik zie gewoon een redelijk grote cluster met koude oplossingen op de lange termijn, beetje 50/50 of kouder dan normaal of zachter.
Donderdag ga ik zelf naar Ijsland, ben benieuwd hoe het er volgende week voor staat in Nederland.

GFS oper doet toch een poging? op MT

Powered by EzPortal