Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133803 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Armand op za 26 jan 2019 - 09:15
Waar het gisteren leek dat we begin februari een zachter weertype gingen krijgen, neemt nu de onzekerheid opnieuw weer wat toe.

Vanaf dinsdag gaat het dus wat meer kwakkelen. Dat levert bij ons veel kans op sneeuw, maar gezien de iets positieve temperaturen durf ik nog niet te zeggen of er ook daadwerkelijk een mooi sneeuwdek ontstaat. Waarschijnlijk is dit tijdelijk wel mogelijk. In de Ardennen en de Duitse middelgebergtes is het wel net koud genoeg voor gegarandeerd tientallen centimeters sneeuw zoals het er nu naar uitziet.

Uiteraard, anders wordt het ook niet als zodanig berekend in de run. :)

Pluim EC 00Z De Bilt:


Pluim GFS 00Z De bilt:



winter67

Gfs is goed te noemen op kt er komt geen verzachting aankomende week. Laag trekt perfect onder ons mss veel sneeuw vervolg is jammer genoeg weer iets minder

Adrie

Citaat van: Global warming op za 26 jan 2019 - 00:32
Misschien de GFS van een ander jaar gezien?
Heb je die van vandaag gezien?nog geen global warming.

Der RoX

We willen wat liefde uit het oosten ontvangen, moet daar boven ScandinaviĆ« wel alles even goed  komen en niet pas in april ofzo ????????
WiNtEr!!11!1!@

gilleeesss

Citaat van: der rox op za 26 jan 2019 - 13:26
We willen wat liefde uit het oosten ontvangen, moet daar boven ScandinaviĆ« wel alles even goed  komen en niet pas in april ofzo ????????

Die komt er zoiezo als februari voorbij is :o

winter67

In de nieuwe run heeft het laag nog meer kracht. Mag nog wel aangemerkt worden veranderd nog een paar keer. Wss zoals gedacht gewoon kwakkel met af en toe sneeuw

gilleeesss

Iemand een idee hoe goed GFS (P) er opzat vorige dagen? Ik heb de indruk dat die nu veel minder 'van de ene naar de andere tak' springt dan GFS oper.. Tot 90u is hij precies hetzelfde. In tegenstelling tot GFS oper zijn er toch verschillen

pietjelol

Zowel Ecmwf als Gfs komen rond de maandwisseling met een beginnende hogedrukgebied in Scandinaviƫ. Beide modellen geven dit ook al een paar keer aan. Iets om in de gaten te houden. Voor volgende week lijkt het een vuil wintertype te worden met veel buien met winterse neerslag en eventueel woensdag en vrijdag kans op 'droge' sneeuw.

Joep

Venijnig laagje woensdag EC met sneeuw

winter67

Citaat van: Joep op za 26 jan 2019 - 20:40
Venijnig laagje woensdag EC met sneeuw
Als de timing echt uit gaat komen kan er zomaar een dekje ontstaan van enkele cm ;D

gilleeesss

Citaat van: Joep op za 26 jan 2019 - 20:40
Venijnig laagje woensdag EC met sneeuw

GFS schetst dit toch ook beetje terug?

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op za 26 jan 2019 - 20:50
Als de timing echt uit gaat komen kan er zomaar een dekje ontstaan van enkele cm ;D

Ik hoop het, maar denk dat het te warm zal zijn voor een sneeuwdek. Kan wel een leuk gezicht.

De kaarten zien er niet vaak meer zo goed uit voor de kustprovincies als je naar sneeuw kijkt! Vanaf dinsdag elke dag kansen, met name dus die nacht naar woensdag.

gilleeesss

Na vrijdag vrijwel geen sneeuwkansen of iets meer in de pluim van EC :(

zwoof


Extremissimorum

Citaat van: gilleeesss op za 26 jan 2019 - 21:46
Na vrijdag vrijwel geen sneeuwkansen of iets meer in de pluim van EC :(

Ik hoop dat je jezelf hoort hier. Vrijdag? Eerst maar eens zien wat er dinsdag, woensdag, donderdag en, inderdaad, vrijdag gebeurt! Genoeg kansen.

En daarna, toegegeven, is de winter ver weg, maar dat duurt nog zo lang.  8)

Global warming

Kwakkel en kwakkel....geen Russische Beer of een scandi hoog in de verwachting dus op naar de plaknachten  ;D

...ik voorspel een (zeer) vroege lente met een 20+ in maart....

winter67

Citaat van: Global warming op zo 27 jan 2019 - 00:10
Kwakkel en kwakkel....geen Russische Beer of een scandi hoog in de verwachting dus op naar de plaknachten  ;D

...ik voorspel een (zeer) vroege lente met een 20+ in maart....
Gewoon afwachten. Heb al zat keren meegemaakt dat de pluim zomaar opeens koning winter kan worden op dit moment nog geen aanwijzingen mocht een laag goede richting opgaan kan er zo een scandi ontwikkelen

Adrie

Citaat van: Global warming op zo 27 jan 2019 - 00:10
Kwakkel en kwakkel....geen Russische Beer of een scandi hoog in de verwachting dus op naar de plaknachten  ;D

...ik voorspel een (zeer) vroege lente met een 20+ in maart....

Ik voorspel een koude Maart net als vorig jaar,de winter schuif ook 1maand verder door.

Lucas

Op korte termijn wordt EC beter met wat oostcomponenten. Maar zo 4 ijsdagen mogelijk. Hogedruk vanuit Rusland wil zich er ook mee gaan bemoeien, maar de laatste kaarten zijn erg rommelig en onheilspellend...

Edit: pluim van vanmorgen
Aanhoudende sneeuwval

Bagtjuh

In Moskou gisteren de zwaarste sneeuwval in 70 jaar.

Voedingsbodem voor iets leuks later bij ons hier?

Powered by EzPortal