Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133877 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

hierzo helaas, geen sneeuw gehad alleen motregen.

Richard


benjamin112


Jenkie

Toch een klein centimetertje sneeuw bijgevallen. En nu is het droog. Het is nu moeilijk voor te stellen dat het vanavond gaat verdwijnen....

Adrie

Gaat snel met verdwijnen van de sneeuw nu het regent.

Silvan

Hardegarijp (Leeuwarden) nu +1 graad en na nog 1cm sneeuw vanmiddag nu lichte regen.

Joep


gilleeesss

Lijkt tot woensdag wat winterse neerslag, erna toch opwarming :( hopelijk komt februari nog met een winters intermezzo

winter67

Citaat van: gilleeesss op vr 25 jan 2019 - 18:26
Lijkt tot woensdag wat winterse neerslag, erna toch opwarming :( hopelijk komt februari nog met een winters intermezzo
Als het aan gfs p01 ligt zou Nederland de Noordpool zijn  :P

SniperEye

Citaat van: Ploeps op vr 25 jan 2019 - 16:38
Toch vreemd dat er voor zo'n klein land als Nederland zo slecht kan worden berekend of er neerslag zal gaan vallen en in welke vorm die zich zal manifesteren.

Nee, dat is niet vreemd. Als het in de zomer 29 graden wordt i.p.v. 31 hoor je niemand iets zeggen, want het is die dag heerlijk zomers weer, maar in de winter kan het verschil van 2 graden het verschil maken tussen regen of sneeuw. Wetenschappers zijn geen goden die exacte waardes kunnen voorspellen en zullen dit ook nooit worden.

Armand

Citaat van: SniperEye op vr 25 jan 2019 - 19:12
Nee, dat is niet vreemd. Als het in de zomer 29 graden wordt i.p.v. 31 hoor je niemand iets zeggen, want het is die dag heerlijk zomers weer, maar in de winter kan het verschil van 2 graden het verschil maken tussen regen of sneeuw. Wetenschappers zijn geen goden die exacte waardes kunnen voorspellen en zullen dit ook nooit worden.

Klopt zeker! Pakken we bijvoorbeeld eens het voorbeeld van welke factoren sneeuwval afhankelijk is, dan komen we op wolkentop-temperatuur, temperatuur bij verschillende hoogtes, bodemtemperatuur, windkracht, windrichting, dauwpunt, luchtvochtigheid, straling van de zon en zo zijn er wellicht nog meer te noemen. Of neerslag dan valt als sneeuw of regen is onder andere hiervan afhankelijk. Nu blijven dit soort situaties met ijzel/dooi-aanval inderdaad wel altijd een punt van discussie, doordat er simpelweg ook grote gevolgen kunnen zijn of juist niet. Zo kunnen er bijvoorbeeld bij code geel tientallen ongelukken voorkomen door ijzel, maar bij code oranje kan het ook voorkomen dat er helemaal niets gebeurd of juist heel lokaal. Dat geeft wel aan hoe lastig het is om een goede waarschuwingsverwachting uit te geven.

flyineddy

Hier in mijn omgeving is vanmiddag/vanavond toch nog zo'n 2 cm sneeuw gevallen. Dat ligt er nog steeds, al zal het nu geleidelijk aan wel gaan smelten. Maar dat is meer dan wat er hier afgelopen dinsdag/woensdag is gevallen. Dat was misschien net 1 cm en niet eens volledig gesloten.

Het was hier overigens goed glad op de weg. Ik vertrok rond kwart voor 7 vanaf mijn werk in Hoogeveen richting Emmen. Het eerste gedeelte op de A37 was goed te berijden, het zout en de temperatuur had daar al zijn werk gedaan. Maar richting knooppunt Holsloot werd het gladder. Ook waren daar de hulpdiensten nog bezig om een auto uit de middenberm te trekken.
Vervolgens bij mij in het dorp op een weg die er om bekend staat snel glad te zijn nog even aan het glijden geweest. Ik moest links afslaan en had al gas terug genomen en terug geschakeld naar de eerste versnelling. Ik reed nog maar ongeveer 5 km/u. Ik draaide het stuur naar links en de auto begon heel mooi naar rechts te gaan.  :o Toen maar even een klein beetje gas gegeven, zodat mijn voorwielen mij weer in de juiste richting konden trekken. Ik ben de laatste 300 meter naar huis ook maar niet harder gegaan, want alles was een ijsbaan.  :-X

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

EC12z en GFS18z komen overigens wel met aardige sneeuwkansen maandag-donderdag. Beide modellen zien over deze periode op sommige plekken wel richting de 10 centimeter vallen (zonder smelt meegerekend). Het zal waarschijnlijk om troggen en buien gaan, dus eerder plaatselijk dan landelijk. Voorlopig blijft het wachten op de details van de fijnmazige modellen en dat duurt nog eventjes, wel iets om de gaten te gaan houden! ;)

TMCThomas

GFS 18 is eigenlijk best wel goed, nee geen diepvrieskou maar vanaf aankomende woensdag 's nachts lichte vorst en overdag net iets boven 0. Om de zoveeltijd en trog of een laag dat langskoerst en wat sneeuw laat vallen zoals armand al zij soms best leuke hoeveelheden. Als sneeuwliefhebber ziet dit er eigenlijk best goed uit  :D


winter67

Citaat van: TMCThomas op vr 25 jan 2019 - 23:37
GFS 18 is eigenlijk best wel goed, nee geen diepvrieskou maar vanaf aankomende woensdag 's nachts lichte vorst en overdag net iets boven 0. Om de zoveeltijd en trog of een laag dat langskoerst en wat sneeuw laat vallen zoals armand al zij soms best leuke hoeveelheden. Als sneeuwliefhebber ziet dit er eigenlijk best goed uit  :D
Ziet er idd interssant uit

gilleeesss

Blijft idd leuk om te volgen. Hier is het aan het regenen nu.

Als dat sneeuwkaartje beetje noord kon opschuiven zou het helemaal feest zijn.

Ben benieuwd.

Der RoX

Laat het maar lekker savonds vallen en dan snachts met een heldere nacht de diepvries is????
WiNtEr!!11!1!@

Global warming

Citaat van: TMCThomas op vr 25 jan 2019 - 23:37
GFS 18 is eigenlijk best wel goed, nee geen diepvrieskou maar vanaf aankomende woensdag 's nachts lichte vorst en overdag net iets boven 0. Om de zoveeltijd en trog of een laag dat langskoerst en wat sneeuw laat vallen zoals armand al zij soms best leuke hoeveelheden. Als sneeuwliefhebber ziet dit er eigenlijk best goed uit  :D

Misschien de GFS van een ander jaar gezien?

zwoof

Sneeuwkaartjes  EC en GFS 00Z voor komende week.









Armand

Waar het gisteren leek dat we begin februari een zachter weertype gingen krijgen, neemt nu de onzekerheid opnieuw weer wat toe.

Vanaf dinsdag gaat het dus wat meer kwakkelen. Dat levert bij ons veel kans op sneeuw, maar gezien de iets positieve temperaturen durf ik nog niet te zeggen of er ook daadwerkelijk een mooi sneeuwdek ontstaat. Waarschijnlijk is dit tijdelijk wel mogelijk. In de Ardennen en de Duitse middelgebergtes is het wel net koud genoeg voor gegarandeerd tientallen centimeters sneeuw zoals het er nu naar uitziet.

Powered by EzPortal